Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Jak se testují poradci

Nejlépe byly v „mystery shoppingu“ hodnocené firmy Fincentrum a Partners. Zatímco finanční poradkyni společnosti Partners redaktoři vybrali náhodně, centrála Fincentra měla možnost vybrat poradce sama.

Česká televize uvedla v pořadu Černé ovce hodnocení práce finančních poradců, provedené finančním serverem Fincentrum.cz. Skvělá zpráva je, že služby finančních poradců byly prezentovány a hodnoceny pozitivně. Špatná zpráva - redakce serveru Fincentrum.cz neprovedla hodnocení úrovně služeb poradenských firem objektivně. Shodli se na tom i sami členové odborné poroty.

V případě společnosti Partners byla podle sdělení autorky testu náhodně vybrána poradkyně z kontaktů uvedených s fotkami na firemním webu. V případě "vítězné" společnosti Fincentrum a.s. byla oslovena centrála firmy, aby doporučila klientce/redaktorce finančního poradce. Konzultace pak proběhla na centrále společnosti.

Nutno podotknout, že klienti kontaktují finančně-poradenské společnosti spíše sporadicky. Každý telefonát je brán jako potenciální test kvality služeb. Pro takový případ má firma připravené kontakty na nejspolehlivější poradce. Kdo zná realitu poradenských firem, ten ví, že centrálou zprostředkované doporučení a náhodný tip mohou poskytnout diametrálně odlišné výstupy.

Zvlášť v případě firmy Fincentrum jsou rozdíly značné. Právě do Fincentra v uplynulých letech přicházeli za vyššími provizemi zprostředkovatelé finančních produktů z různých firem s různým standardem služeb.

S výhradou k formě výběru testovaných poradců jsem se obrátil na šéfredaktora serveru Fincentrum.cz Jiřího Louthana. Podle něho byl postup při výběru poradce logický - společnost Fincentrum nemá na svých stránkách kontakty na konkrétní poradce, proto klient nemá jinou možnost než kontaktovat centrálu.

Klient by podle Jiřího Louthana postupoval stejně jako redakce - v případě zájmu o služby Fincentra by volal na zákaznickou linku centrály, zatímco zelenou linku Partners by nevyužil a vybral by si klienta podle fotografie ve svém regionu. (Nespekulujme o tom, zda by si klient z desítek důstojných pánů poradců na www.partners.cz vybral právě mladou slečnu, která mimochodem poskytla poradenství na špičkové úrovni).

Způsob výběru testovaných zástupců firem byl podle Louthana konzultován se spolupracujícími nezávislými odborníky Petrem Šafránkem (AFIZ) a Petrem Syrovým (KFP), kteří zároveň tvořili odbornou porotu při posuzování předložených finančních plánů. Šafránek i Syrový však tvrzení Jiřího Louthana odmítají.

"Pokud vím, tento konkrétní test měl probíhat výhradně přímým výběrem z kanceláří pražských poradců, tedy nikoliv doporučením přes centrálu," říká Petr Šafránek. "Pokud nakonec došlo ke kombinaci, pak to nedává příliš smysl, neboť firma, u které byl poradce doporučen centrálou, byla potenciálně zvýhodněna," dodává.

Stejný názor má i Petr Syrový. "Hodnotili jsme pouze písemné výstupy, připravené finančními poradci. Nevylučuji, že poradci klientce sdělili důležité informace ústně během schůzky, takže naše hodnocení mohlo být nepřesné. Předpokládal jsem, že výběr konkrétních poradců musí být v případě srovnávacího testu ve všech případech jednotný," konstatuje Syrový.

Podle Petra Šafránka je opravdu podstatný rozdíl, pokud je při provádění takovéhoto testu vybrán poradce přímo, nebo přes centrálu společnosti. "Je totiž vysoce pravděpodobné, že centrála vždy doporučí kvalitního poradce. Navíc v tomto oboru není zrovna běžné, že by skutečný klient volal na centrálu se žádostí o doporučení poradce. Většina firem proto hned tuší „čertovinu“ a doporučovaného poradce tak předem upozorní, že může jít o novináře."

Komentáře

Celkem 25 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK