Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Tichá dohoda

„Jen to potvrdilo můj dojem, že celé pojišťovnictví stojí na jakési tiché dohodě,“ napsal mi před několika lety čtenář časopisu Reflex. „Pojišťovny a pojišťováci vydělávají na tom, že lidi vůbec netuší, za co a kolik platí.“

Reagoval tak na můj rozhovor s démonem diskusí na finančních serverech Fredym. Řeč byla hlavně o investičním životním pojištění.

Měl samozřejmě do značné míry pravdu a od té doby se nic podstatného nezměnilo. Jen poplatky, o jejichž existenci klienti nemají tušení, jsou stále vyšší.

Pojišťovny si totiž v uplynulých letech konkurovaly především výší odměn pro zprostředkovatele. Nebolelo je to, provize platí klient. Své zisky a ztráty bude počítat až za desítky let. A bude se divit.

Provizní spirála proto začala děsit i samotné pojišťovny. Zdálo se, že zhoubný trend otočí až první „tichá dohoda naopak“.

A stalo se. Před rokem se objevilo investiční životní pojištění s poplatky výrazně nižšími, než bylo obvyklé. Hned se ozývaly hlasy, že ostatní budou nuceni začít konkurovat novou kvalitou – nízkými poplatky.

Situace dnes? Nikomu se nechce měnit byznys. Průkopníci proklientsky orientovaných produktů jsou označováni za nepřátele trhu. Šéfredaktor odborného časopisu Finanční poradce, který publikoval článek o vývoji provizní spirály, dostal za vyučenou.

Tři silné pojišťovny pohrozily celému vydavatelství odstřihnutím od inzertních příjmů a představitelé profesního sdružení finančních poradců se od časopisu distancovali. Šéfredaktor se omluvil. Tichá dohoda byla obnovena.

Komentář vyšel v deníku E15. Událostem se věnoval také šéfredaktor časopisu FOND SHOP a předseda představenstva USF Igor Bielik v článku Zájmy a "zájmy".

Komentáře

Celkem 8 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK