Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Tichá dohoda

| 5. 5. 2008

„Jen to potvrdilo můj dojem, že celé pojišťovnictví stojí na jakési tiché dohodě,“ napsal mi před několika lety čtenář časopisu Reflex. „Pojišťovny a pojišťováci vydělávají na tom, že lidi vůbec netuší, za co a kolik platí.“

Tichá dohoda
Reagoval tak na můj rozhovor s démonem diskusí na finančních serverech Fredym. Řeč byla hlavně o investičním životním pojištění.

Měl samozřejmě do značné míry pravdu a od té doby se nic podstatného nezměnilo. Jen poplatky, o jejichž existenci klienti nemají tušení, jsou stále vyšší.

Pojišťovny si totiž v uplynulých letech konkurovaly především výší odměn pro zprostředkovatele. Nebolelo je to, provize platí klient. Své zisky a ztráty bude počítat až za desítky let. A bude se divit.

Provizní spirála proto začala děsit i samotné pojišťovny. Zdálo se, že zhoubný trend otočí až první „tichá dohoda naopak“.

A stalo se. Před rokem se objevilo investiční životní pojištění s poplatky výrazně nižšími, než bylo obvyklé. Hned se ozývaly hlasy, že ostatní budou nuceni začít konkurovat novou kvalitou – nízkými poplatky.

Situace dnes? Nikomu se nechce měnit byznys. Průkopníci proklientsky orientovaných produktů jsou označováni za nepřátele trhu. Šéfredaktor odborného časopisu Finanční poradce, který publikoval článek o vývoji provizní spirály, dostal za vyučenou.

Tři silné pojišťovny pohrozily celému vydavatelství odstřihnutím od inzertních příjmů a představitelé profesního sdružení finančních poradců se od časopisu distancovali. Šéfredaktor se omluvil. Tichá dohoda byla obnovena.

Komentář vyšel v deníku E15. Událostem se věnoval také šéfredaktor časopisu FOND SHOP a předseda představenstva USF Igor Bielik v článku Zájmy a "zájmy".

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (8 komentářů)

Roman Scherks | 6. 5. 2008 10:23

Petra Fejtka znám nějaký ten pátek a rovněž dobře znám jeho nevymáchaná ústa. V tomhle mu však fandím, nebál se tnout do živého. O to více mě překvapila reakce pojišťoven, avšak vůbec se jí nedivím. Pravda se bohužel v našich zeměpisných šířkách stále moc nenosí. A pravda o penězích už vůbec ne. Více mě však, Honzo, překvapila Tvoje informace o tom, že představitelé profesního sdružení se od časopisu distancovali. Pokud máš na mysli AFIZ, tak ať mi Marta Gellová promine, tak se divím ještě více. Dostávám pocit, že celý AFIZ se, alespoň v některých oblastech, sune někam, kam by neměl.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Marek Macura | 5. 5. 2008 17:26

Je to business, ve kterém se točíhodně slušné peníze a pokud někdo (ať nová firma nebo nezávislý časopis) začne čeřit vodu, nikomu se to logicky nelíbí. Vše je způsobeno obrovskou informační asymetrii zúčastněných stran. Čím budou produkty složitější a komplikovanější, tím bude vznikat více prostoru pro další náklady a poplatky. Pokud se k tomu přidá špatně postavená legislativa a celé se to znásobí mocí peněz, pak je to boj s větrnými mlýny.Snad budou stále existovat bojovní Don Quijoti a snad budou mít dost sil bojovat.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Pavel Hanzl | 5. 5. 2008 22:22
reakce na Marek Macura | 5. 5. 2008 17:26

Pokud vím, ten pán nad větrnými mlýny nevyhrával. Co navrhujete, pokud znáte cíl?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Marek Macura | 5. 5. 2008 23:01
reakce na Pavel Hanzl | 5. 5. 2008 22:22

Zmenšit informační asymetrii, zjednodušit přehlednost produktů, podporovat projekty jako produktové listy a TANK. A hlavně musí být vůle poradců a jejich tlak na etiku a tím i na vedení společnosti, pod kterými pracují.Myslíte, že není třeba bojovat?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Majer | 5. 5. 2008 23:59
reakce na Marek Macura | 5. 5. 2008 23:01

Na tom se asi shodneme všichni - je třeba bojovat (to silné slovo, které jste použil, opravdu sedí - pan Hanzl mi dá asi za pravdu, je to boj). Bohužel, poradci a firmy, které to tak doopravdy dělají (na úkor svých příjmů), jsou v menšině, i když už ne zanedbatelné. Všichni ostatní o tom alespoň mluví a zároveň se snaží ty "good guys" ocejchovat jako lháře, co káží vodu a pijí víno (což je horší než tiše pít víno, že). Třeba i to bude mít časem nějaký žádoucí efekt, nevím.Zajímavým úkazem je Sophia Finance. Dělá si nenápadně dobrou práci a nikomu nevadí. Až by z toho člověk mohl udělat unáhlený závěr - chceš-li v Česku dělat v klidu poctivou práci a prospívat tak trhu, dělej to tiše a pokorně, a nic se ti nestane. Ovšem podívejme se objektivně, jaký vliv má v rámci trhu Sophia. Ani ne nevelký, prostě malý.A dostávám se k odpovědi na otázku pana Hanzla, na kterou jsme si v Partners odpověděli před rokem: Má-li se zaprděným poradenským trhem něco pohnout, musíme z proklientského přístupu vytvořit konkurenční výhodu, postavit byznys na slušnosti. A pořádně se do toho obout. Ti rychlejší se na tom (přinuceni okolnostmi) svezou. Těm pomalejším začnou odcházet kvalitnější lidé. To netvrdím jako hotovou věc, ale přijde mi to logické - když můžu dělat za víc peněz a k tomu mít v ruce vizitku, kterou klienti vnímají pozitivně a s respektem, musel bych prokázat extrémní vnitřní integritu (nebo bych musel být taky pomalejší), abych zůstával ve firmě, která mi platí méně a její logo vzbuzuje u klientů obavy.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Marek Poláček | 7. 5. 2008 13:33
reakce na Jan Majer | 5. 5. 2008 23:59

Obávám se, že s informovaností klientů mnoho nezmůžete. Většinový klient chce být neinformovaný a informační nadřazenost poradců je důvod, proč se uživí. Vzhledem k charakteru prodeje nelze sázet na tvorbu dobrého jména samotné firmy. Jednak je to cesta pomalá a kvalitní práci poradce pozná obyčejný člověk za desítky let, pokud vůbec. Agresivní firmy sledující především svůj provizní příjem jsou ve výhodě. V nejhorším případě začnou konkurenci špinit, aby se dostala alepsoň mediálně na jejich úroveň. Podle mého názoru je třeba se naučit ptát poradce a trvat na odpovědi. Stejně si ohlídat i své blízké, aby je nějaký prodejce finančních produktů neulovil.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Ondřej Záruba | 6. 5. 2008 09:38
reakce na Jan Majer | 5. 5. 2008 23:59

Neřekl bych,že má Sophia vyloženě malý vliv.Minimálně má obrovský vliv na Brokertrust,což není zas tak zanedbatelné.Na hypotečním trhu patří Sophia mezi ty úplně největší hráče.Neměřme to jen počtem poradců.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Majer | 6. 5. 2008 19:32
reakce na Ondřej Záruba | 6. 5. 2008 09:38

Měl jsem na mysli možnost hnout s trhem, potenciál ovlivnit velké firmy. Pod to, co píšete, se podepísuju. A se mnou určitě každý, kdo se v českém poradenství trochu orientuje.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Jan Majer
Původní profesí novinář, od roku 2001 pracoval jako finanční poradce. V dalších letech publikoval vedle poradenské činnosti články ve finančních rubrikách...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!