Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Tichá dohoda

| 5. 5. 2008 | Vstoupit do diskuze

„Jen to potvrdilo můj dojem, že celé pojišťovnictví stojí na jakési tiché dohodě,“ napsal mi před několika lety čtenář časopisu Reflex. „Pojišťovny a pojišťováci vydělávají na tom, že lidi vůbec netuší, za co a kolik platí.“

Tichá dohoda
Reagoval tak na můj rozhovor s démonem diskusí na finančních serverech Fredym. Řeč byla hlavně o investičním životním pojištění.

Měl samozřejmě do značné míry pravdu a od té doby se nic podstatného nezměnilo. Jen poplatky, o jejichž existenci klienti nemají tušení, jsou stále vyšší.

Pojišťovny si totiž v uplynulých letech konkurovaly především výší odměn pro zprostředkovatele. Nebolelo je to, provize platí klient. Své zisky a ztráty bude počítat až za desítky let. A bude se divit.

Provizní spirála proto začala děsit i samotné pojišťovny. Zdálo se, že zhoubný trend otočí až první „tichá dohoda naopak“.

A stalo se. Před rokem se objevilo investiční životní pojištění s poplatky výrazně nižšími, než bylo obvyklé. Hned se ozývaly hlasy, že ostatní budou nuceni začít konkurovat novou kvalitou – nízkými poplatky.

Situace dnes? Nikomu se nechce měnit byznys. Průkopníci proklientsky orientovaných produktů jsou označováni za nepřátele trhu. Šéfredaktor odborného časopisu Finanční poradce, který publikoval článek o vývoji provizní spirály, dostal za vyučenou.

Tři silné pojišťovny pohrozily celému vydavatelství odstřihnutím od inzertních příjmů a představitelé profesního sdružení finančních poradců se od časopisu distancovali. Šéfredaktor se omluvil. Tichá dohoda byla obnovena.

Komentář vyšel v deníku E15. Událostem se věnoval také šéfredaktor časopisu FOND SHOP a předseda představenstva USF Igor Bielik v článku Zájmy a "zájmy".

Komentáře

Celkem 8 komentářů v diskuzi

Nepřehlédněte

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK