https%3a%2f%2fwww.finmag.cz%2ffinance%2f262086-ticha-dohoda
https://www.finmag.cz/finance/262086-ticha-dohoda
https://www.finmag.cz/finance/262086-ticha-dohoda
Tichá dohoda
„Jen to potvrdilo můj dojem, že celé pojišťovnictví stojí na jakési tiché dohodě,“ napsal mi před několika lety čtenář časopisu Reflex. „Pojišťovny a pojišťováci vydělávají na tom, že lidi vůbec netuší, za co a kolik platí.“
Reagoval tak na můj rozhovor s démonem diskusí na finančních serverech Fredym. Řeč byla hlavně o investičním životním pojištění.
Měl samozřejmě do značné míry pravdu a od té doby se nic podstatného nezměnilo. Jen poplatky, o jejichž existenci klienti nemají tušení, jsou stále vyšší.
Pojišťovny si totiž v uplynulých letech konkurovaly především výší odměn pro zprostředkovatele. Nebolelo je to, provize platí klient. Své zisky a ztráty bude počítat až za desítky let. A bude se divit.
Provizní spirála proto začala děsit i samotné pojišťovny. Zdálo se, že zhoubný trend otočí až první „tichá dohoda naopak“.
A stalo se. Před rokem se objevilo investiční životní pojištění s poplatky výrazně nižšími, než bylo obvyklé. Hned se ozývaly hlasy, že ostatní budou nuceni začít konkurovat novou kvalitou – nízkými poplatky.
Situace dnes? Nikomu se nechce měnit byznys. Průkopníci proklientsky orientovaných produktů jsou označováni za nepřátele trhu. Šéfredaktor odborného časopisu Finanční poradce, který publikoval článek o vývoji provizní spirály, dostal za vyučenou.
Tři silné pojišťovny pohrozily celému vydavatelství odstřihnutím od inzertních příjmů a představitelé profesního sdružení finančních poradců se od časopisu distancovali. Šéfredaktor se omluvil. Tichá dohoda byla obnovena.
Komentář vyšel v deníku E15. Událostem se věnoval také šéfredaktor časopisu FOND SHOP a předseda představenstva USF Igor Bielik v článku Zájmy a "zájmy".
Měl samozřejmě do značné míry pravdu a od té doby se nic podstatného nezměnilo. Jen poplatky, o jejichž existenci klienti nemají tušení, jsou stále vyšší.
Pojišťovny si totiž v uplynulých letech konkurovaly především výší odměn pro zprostředkovatele. Nebolelo je to, provize platí klient. Své zisky a ztráty bude počítat až za desítky let. A bude se divit.
Provizní spirála proto začala děsit i samotné pojišťovny. Zdálo se, že zhoubný trend otočí až první „tichá dohoda naopak“.
A stalo se. Před rokem se objevilo investiční životní pojištění s poplatky výrazně nižšími, než bylo obvyklé. Hned se ozývaly hlasy, že ostatní budou nuceni začít konkurovat novou kvalitou – nízkými poplatky.
Situace dnes? Nikomu se nechce měnit byznys. Průkopníci proklientsky orientovaných produktů jsou označováni za nepřátele trhu. Šéfredaktor odborného časopisu Finanční poradce, který publikoval článek o vývoji provizní spirály, dostal za vyučenou.
Tři silné pojišťovny pohrozily celému vydavatelství odstřihnutím od inzertních příjmů a představitelé profesního sdružení finančních poradců se od časopisu distancovali. Šéfredaktor se omluvil. Tichá dohoda byla obnovena.
Komentář vyšel v deníku E15. Událostem se věnoval také šéfredaktor časopisu FOND SHOP a předseda představenstva USF Igor Bielik v článku Zájmy a "zájmy".
Nejnovější podcasty