Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Kauza „Černé ovce“

Dne 10. března 2008 byla Českou televizí v rámci pořadu „Černé ovce“ odvysílána reportáž pojednávající o kvalitě finančního poradenství poskytovaného zástupci některých významných společností. Při této reportáži, připravené ve spolupráci se serverem www.fincentrum.idnes.cz, byly použity prvky tzv. mystery shoppingu, včetně skryté kamery a návazného hodnocení porotou, tvořenou vybranými odborníky.

Výrazně negativním aspektem celé reportáže je však postup při výběru poradců jednotlivých společností podrobených testu. Tato okolnost diskredituje hodnocení jako celek i jeho závěry.

Existuje totiž podezření, že v případě společnosti Fincentrum, a.s. nebyl testovaný poradce zvolen náhodným výběrem jako v případě ostatních účastníků, ale byl vědomě a cíleně „vyslán“ do testu přímo centrálou společnosti.

O této manipulaci nebyli, soudě podle jejich vyjádření na serveru FINMAG.CZ, informováni ani samotní hodnotící porotci – Ing. Petr Šafránek a Ing. Petr Syrový (viz článek Jak se testují poradci).

Na základě výše uvedených skutečností a s ohledem na možný manipulativní výběr jednotlivých účastníků spotřebitelského testu je evidentní, že celá reportáž mohla zkreslit výsledky hodnocení, a tudíž výrazně poškodit jak některé zúčastněné společnosti a jejich poradce, tak i porotce testu, ale v neposlední řadě také koncové příjemce tohoto informačního sdělení – tedy spotřebitele.

USF na základě výše uvedených důvodů pokládá za nepřijatelné, aby byly výsledky testu dále šířeny a interpretovány v rámci propagačních kampaní jako „Vítězství společnosti Fincentrum, a.s.“ apod. stylem, který implikuje nezávislost či nestrannost testu provedeného veřejnoprávním médiem.

Případné pokračování desinterpretační kampaně založené na manipulativní metodice testu představuje exemplární případ neseriózního a nečestného jednání porušujícího elementární principy podnikatelské etiky.

Pozn. red.: Náhled na inzerát s titulkem „Fincentrum vítězem testu finančních poradců České televize“ najdete níže v pravém sloupci (kliknutím zvětšíte). Inzerát porovnává kvalitu poradenství společnosti Fincentrum s poradenstvím společností Partners, AWD a OVB, a to na základě testu provedeného redakcí serveru Fincentrum.cz (v inzerátu nezmíněno) a následně prezentovaného v pořadu ČT "Černé ovce".

Komentáře

Celkem 18 komentářů v diskuzi

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

myneur | 7. 5. 2008 18:34

Jakožto posmrtný člen asociace mentálních prudičů musím však podotknout, že jsem se ulekl hned již prvního písmene, přičemž jsem však pramálo tušil, že budu polykat takové hlaholy a řeči z mokřadů, až by i mohér zrudl. Tímto prodávám svůj hlas parlamentům, lehnu si vedle své kočky a pokud se o mě zmíněný tvor nepostará, zemřu hlady.

+1
+
-

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK