Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Cesta správným směrem

Jan Majer
Jan Majer
24. 9. 2007

„Mluvíme o etice, kvalitě a kompetenci? Jen trouba by si je nenapsal na vývěsní štít. Jde o to, jak tyto hodnoty uplatňovat v praxi, ve vztahu ke klientovi. Ta agresivita proti Partners plyne právě z toho, že jste jim ta slova vlastně „vyfoukli“. Lépe řečeno, že jste jim dali pevný význam: neodírat klienta,“ říká v rozhovoru s Janem Majerem šéfredaktor časopisu Finanční poradce PETR FEJTEK.

Cesta správným směrem
Ať nechodíme kolem horké kaše – vznik Partners vyvolal neskutečnou sílu negativních reakcí z celého trhu. Jak vnímáš Partners ty jako člověk, který ví, která bije, ale zároveň není v pozici konkurenta?
Nebudu zastírat, že – přestože jsem všechny lídry poměrně dobře znal – mne tak razantní vznik a nástup Partners doslova šokoval. Úplně na počátku jsem měl i značné pochybnosti: Tomáš Prouza původně na „vedlejšák“, nevěděl jsem jistě, zda přijde Kateřina Palková. Přiznám, že ani ta přímá návaznost na strukturu OVB Radima Lukeše mě nijak nenadchla. Přiznám ovšem také, že jsem od začátku strategii Partners držel oba palce, protože šlo jasně o cestu správným směrem. Týden od týdne se pak mé pochybnosti stíraly, jak se odkrývala realita a chod firmy.

Za centrálu jsme teď hodnotili prvních sto dní firmy. Samotné nás překvapil dlouhý seznam toho, co jsme zvládli. Jak prvních sto dní Partners hodnotíš ty?
Už po třech měsících zaujmout pozici dvojky na trhu – co k tomu dodat? A přesně, jak řekl Tomáš Prouza: „Zatím jsme nic nepokazili“. Myslím, že to nejhorší máte za sebou, i když ani před vámi ještě zdaleka není růžový sad. Ostatně, abych ani já nechodil kolem horké kaše, hlavně, že „jede“ byznys. Ostatní se bude ladit ještě dlouho, možná pořád. To je totiž hrozně důležité: vnitřní dynamika a její potenciál. Kdo chvíli stál, již stojí opodál, což je nejlépe vidět na našich slovutných „třípísmenových“.

Přiznám se, že mě obrovsky překvapilo, že největší nevoli vzbudili Partners mezi těmi, kteří staví své poradenství na stejných hodnotách, tedy na etice, kvalitě a kompetenci. Jak si tu agresivní reakci vysvětluješ ty?

Trochu mě překvapuje, že tě to překvapilo. Vždyť jste těžce „podrazili“ (ať už v jakémkoli smyslu slova) lídra trhu OVB, vypálili několik rybníků dynamickému Fincentru, přebíráte lidi od dalších. Mluvíme o etice, kvalitě a kompetenci? Jen trouba by si je nenapsal na vývěsní štít. Ovšem abych zacitoval známé Hamletovo: slova, slova, slova… Jde o to, jak tyto hodnoty uplatňovat v praxi, ve vztahu ke klientovi! Ta agresivita proti Partners plyne právě z toho, že jste jim ta slova vlastně vyfoukli. Lépe řečeno, že jste jim dali pevný význam: neodírat klienta. Anebo, abych se zas nepominul, odírat ho jen slušně. A donutit finanční žraloky, aby se na té slušnosti podíleli s vámi. Na to zatím nikdo neměl ani chuť, ani odvahu, a hlavně ani sílu. Nehledě na to, že vydělávat musí každý, jinak by tu nebyl.

Pár bývalých "spolubojovníků" za etické poradenství je nepříčetných. Vedení OVB teď chtě nechtě musí předvádět svým lidem nějakou aktivitu proti "zrádcům", takže sem tam pošlou nějaký dopis našim poradcům. To jsou jediné dozvuky pro někoho bolestného vzniku Partners. Naše plány se ale naplňují až překvapivě hladce. Je to vidět i při pohledu z venku?
Ono to taky potřebovalo vhodnou dobu s již dostatečně rozvinutým konkurenčním prostředím, což se vám povedlo. Jsem tedy moc moc zvědav, jak se začnou chovat takové ty skály jako Česká nebo Generali, napojené na své věrné. Ale i pro ně platí to, že kdo chvíli stál, ani se nenaděje, a bude opodál… Vždyť víš, známe to i z jiných branží: psi štěkají, ale karavana jede dál. Jde o to, aby jela dost rychle a hlavně správným směrem.

Sleduješ diskuse na Investujeme.cz? Několikrát jsem se v poslední době pokusil diskutovat a měl jsem dojem, že předkládám rozumné argumenty. Když ale ostatní diskutující spojuje až nenávistný postoj, argumenty prostě nefungují.
Argumenty skutečně příliš nefungují, ale to nejen v diskusích. A že každá mince má nejmíň dvě strany, to dobře víš. Na Investujeme.cz je zcela zvláštní společenství povídálků. Vždyť jsi to sám zakládal. Teď jediná pecka je, že z Českomoravské vrchoviny nastoupil pamětníkům známý Fredy. To jim pan inženýr utírá nudli!
Na druhou stranu, jakmile se objeví přípěvek od „insidera“ – ten vždy argumenty přinese a mnohdy zatípne ty tlachy v zárodku. O to jde – nenechat se vtáhnout do hádanic, které stejně nic neřeší. Ani mě to občas nedá, abych do nějaké diskuse nevstoupil, jen naštěstí nemám tolik času, abych je sledoval takříkajíc online, jako někteří borci.

Poradenské firmy se letos ve velkém pustily do mediálních aktivit. Máš přehled, co kdo podniká a s jakým úspěchem?
Touto otázkou jsi mě poněkud překvapil. Podle mne se do médií již loni pustilo Fincentrum, zejména s cílem získávání poradců (ještě dnes používají nálepku „nejrychleji rostoucí“ firmy), dále pak využívají tradičních vazeb na internetové stránky MfD. O něčem takovém, jako je OVB Journal, snad nebudeme ani mluvit. Velmi zvědav jsem na vaše další aktivity, zejména tištěný Finmag. Nemáte zatím příliš rozmyšlenou ani jeho strategii, ani – a to hlavně – cílovou skupinu! Bez jejího přesného vymezení to ani nespouštějte...

Ve všem jsme otevření, ale zaměření časopisu jsme z pochopitelných důvodů trochu zamlžili. Díky za nahrávku, už to může ven: Cílová skupina je celkem logicky „vyšší střední třída“. Tedy bonitní klient nebo bonitní potenciální klient. Máme obrovskou výhodu, že Pavel Kohout, Tomáš Prouza, Katka Palková, Dušan Šídlo i já píšeme roky o financích do běžných médií a víme, že umíme finanční témata přetlumočit běžnému čtenáři tak, aby nám rozuměl a aby ho naše sdělení zaujalo.
Mediální známost lídrů Partners je obrovská deviza. Videorozhovory na vašem webu - výborná věc. To vše navíc umožňuje přiblížit poradenskou branži veřejnosti, zejména té její části, která rady potřebuje. Víš dobře, jak rychle roste a bohatne ta „vyšší střední třída“, ale zejména vysokoškolsky vzdělaní lidé v neekonomických oborech jsou šíleně naivní, neinformovaní, bez základních znalostí o financích. To je obrovský potenciál těch ideálních, tedy dlouhodobých klientů – jen si získat jejich důvěru.

Může mít finančně-poradenský mediální boom taky nějaké nežádoucí dopady na naši profesi?
Neřekl bych. Kdo mě zná, ví, že dlouhodobě pléduji pro otevřenost, informace, otevřené jednání. A jen ten, kdo chce s klienty navázat skutečně otevřené vztahy, má šanci si je dlouhodobě udržet. To platí i o stylu firemní komunikace. Mediální přestřelky jistě v sobě skrývají určité nebezpečí, že si někdo řekne „všichni jsou to jen bouchači“, ale i v diskusích na již zmíněných serverech se najdou slušní, solidní a velmi kvalifikovaní účastníci. Mailová adresa za nenávistným příspěvkem těžko někoho přivede k tomu, aby na ni napsal o radu, ale slušný a chytrý autor jistě i nějakého klienta získá.

Jaký máš názor na dvě profesní sdružení, AFIZ a USF?
Bylo mi velmi líto, že došlo k rozpadu původně jednotné asociace, ale víme všichni, že několik kos narazilo na kámen, takže to dál už zkrátka nešlo. Škoda je především v tom, že v AFIZ pracují velmi kvalitní odborníci, na druhou stranu – jedině konkurence posouvá vývoj kupředu. To platí univerzálně od pečení rohlíků po nejvyšší ideje. Trochu se tím štěpí síly, ale možná, že je teď lepší, tuplovaná šance na efektivní komunikaci jak s ministerskou legislativou, tak i s regulátorem a dohledem na ČNB.

Co vlastně AFIZ a USF momentálně řeší? Poradci mnohdy netuší, o co se tam nahoře hraje...
Problémů je až příliš: MiFID a jeho následné vyhlášky. Problémy pojistného trhu - tajení poplatků, nedostatečně aplikovaná pravidla na investice v rámci IŽP. Celá oblast ochrany spotřebitele-klienta, a to už vůbec nemluvím o penzijní reformě. Mnohé z těchto budoucích opatření budou bolet i poradce-zprostředkovatele, jde jen o to, aby to bolelo snesitelně. Aby to zpřesnilo pravidla, ale přitom trh skutečně otevřelo, ne zakonzervovalo.

Jaký je tvůj osobní tip – spojí se Partners s AFIZ, s USF, nebo zůstanou úplně stranou?
Můj osobní tip je, že ještě zhruba rok zůstanou Partners mimo – jako dvojka na trhu si to zkrátka mohou dovolit. V AFIZ by nebylo lehké kooperovat s OVB, ZFP či Kapitolem, takže spíš vstoupí do USF. Taky proto, že zásadní východiska či výchozí ideály zde spolupracujících firem by mohly s „partnerskými“ celkem snáze konvergovat. A chci-li být nejen optimistou, ale dokonce snílkem (což dělám rád), pak mě napadá i možnost, že by třeba právě Tomáš Prouza svými diplomatickými schopnostmi mohl dovést všechny ke znovusjednocení.
Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (1)

Vstoupit do diskuze
Jan Majer

Jan Majer

Původní profesí novinář, od roku 2001 pracoval jako finanční poradce. V dalších letech publikoval vedle poradenské činnosti články ve finančních rubrikách novin a časopisů a vedl ekonomickou rubriku týdeníku... Více

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo