Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Vstříc finanční gramotnosti

| 27. 9. 2007

Náměstek ministra financí Milan Šimáček v polovině léta oznámil, že ministerstvo financí chce iniciovat vznik nezávislé instituce, která by lidem pomáhala s výběrem finančních služeb. Myšlenka je to jistě odvážná a pozoruhodná, klientům finančních institucí by ale spíše než zvyšování počtu úředníků pomohly jiné změny.

Vstříc finanční gramotnosti
Vzhledem k tomu, že finanční instituce a finanční poradci mají vždy více informací než jejich klienti, je důležité především hledat cesty k tomu, jak tuto informační asymetrii snížit. Základem je zlepšení rozsahu a srozumitelnosti informací, které finanční instituce poskytují svým klientům. Člověk, který si pořizuje finanční produkt, musí mít k dispozici všechny informace potřebné k rozhodnutí. Měl by vědět, k čemu se produkt hodí a k čemu nikoliv, vše vysvětleno jednoznačným a srozumitelným jazykem.

Základní informace se dají shrnout na jednu stránku se stručným popisem a všemi potřebnými údaji, větší podrobnosti si potom zájemci mohou najít v dalších materiálech. Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že tyto stručné profily, na jejichž formě se shodne celý trh, výrazně omezují nebezpečí, že si klient pořídí zcela nevhodný produkt.

SROVNATELNOST NABÍDKY
Důležité také je, aby byly k dispozici stejné informace pro finanční produkty, které jsou sice formálně odlišné, ale svou podstatou stejné. V těchto případech by měl klient vždy dostat stejné informace, aby si uměl jednotlivé možnosti lépe porovnat. Klient by tedy měl dostat srovnatelné informace o hypotéce i o úvěru ze stavebního spoření, stejné informace o svých investicích by měl dostávat, ať už investuje prostřednictvím podílových fondů nebo investičního životního pojištění.

Jen pak totiž bude schopen jednoduše si porovnat různé nabídky a informovaně se rozhodnout. Zákonná úprava v této oblasti přitom není nijak složitá a pravidlo „stejné informace o podobných produktech“ je možno aplikovat při každé úpravě legislativy.

Důležitá je také srozumitelnost poskytovaných informací. Každý, kdo se někdy pokusil přečíst si pojistné podmínky nebo podmínky hypotečních úvěrů, ví, že jde o jedny z nejméně srozumitelných dokumentů, s jakými se člověk v životě setká. Podobně nesrozumitelné jsou ale bohužel i různé rádoby informační materiály finančních institucí, nemluvě o složitých cenících, ve kterých se dá konečná cena vyhledat jen s obtížemi.

Kdyby stát chtěl klientům opravdu pomoci lépe si vybrat, měl by motivovat finanční instituce a jejich asociace k tomu, aby své klienty informovaly srozumitelně – a testovat, jestli lidé poskytovaným informacím opravdu rozumějí. Příkladem mohou být informace Asociace fondů a asset managementu, snaha o zjednodušenou informaci Asociace stavebních spořitelen a nově i připravované informační listy České asociace pojišťoven.

I DOSPĚLÉ JE TŘEBA VZDĚLÁVAT

Aby mohli klienti poskytnuté informace využít, musejí se s nimi naučit pracovat. Je dobře, že současná vláda pokračuje v přípravě programu finančního vzdělávání na školách. Bohužel ale chybí snaha státu koordinovat vzdělávací aktivity pro dospělé. Právě stát by přitom právě zde mohl sehrát důležitou roli – a věnovat energii několika úředníků do této oblasti by přineslo dlouhodobější užitek než vytvářet instituci pro pomoc s výběrem finančních služeb.

Pomáhat s výběrem totiž mají lidem finanční poradci, nikoliv stát. Ten by měl ale stanovit pravidla pro to, kdo se finančním poradcem stát může. Vedle požadavků na vzdělání, ověřeného průběžně opakovaným testem, by se měl soustředit na dvě další oblasti. Tou první je odpovědnost poradenských firem za své poradce, aby se firmy nemohly jako v minulosti vyhnout následkům toho, jaké produkty do své sítě pustí a jak motivují své lidi k jejich nabídce.

Druhou oblastí je pevné stanovení doby a výše ručení poradců za uzavřené smlouvy životního pojištění tím způsobem, aby rádoby poradci neměnili klientům jejich smlouvy každý rok či dva a na úkor klienta nezískávali nové a nové provize. Optimální doba ručení za uzavřené smlouvy, například na pět let, by na trh přinesla mnohem více stability, v některých případech by produkty zlevnila a donutila by poradce zaměřit se na dlouhodobou péči o své klienty. Podobná opatření již vyzkoušely některé země EU a i u nás by mohla podpořit smysl životního a investičního pojištění jako dlouhodobého nástroje. Na nápravu jednoho z největších nešvarů pojistného trhu by stačil jediný nový paragraf.

Autor je ředitelem rozvoje a péče o klienty společnosti Partners. Psáno pro týdeník Euro.

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Tomáš ProuzaTomáš Prouza
Vystudoval na VŠE v Praze mezinárodní politiku a diplomacii a na britské Open University získal titul MBA. Během studia pracoval v Nadaci Patriae a jako...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!