Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Proč klamavá reklama prochází

Klienti se ve většině případů nebudou moci u dozorových orgánů domáhat odškodnění pro klamavou reklamu. Nezbude jim nic jiného, než se smířit se situací nebo se svých práv domáhat soukromoprávní žalobou. Finanční instituce se však takových žalob neobávají.

Na začátku roku sdělilo Sdružení na ochranu spotřebitele (SOS), že v reklamách pojišťoven se objevují nepravdivé údaje a pojišťovny se při inzerování svých produktů dopouštějí klamavé reklamy. Situace se však na konci roku nijak neliší.

Informace sdělované pojišťovnami v médiích či v nabídkách nejsou vždy srozumitelné a mohou u klientů vyvolávat nedorozumění. Podle SOS se obracejí na jejich poradny nespokojení klienti pojišťoven, kteří si stěžují na velmi malé výnosy z vložených peněz, ačkoliv pojišťovny ve své reklamě původně slibovaly vysoké zhodnocení.

Reklama, která byla uváděna v denním tisku, reklamních materiálech pojišťoven či obchodními zástupci, slibovala velice zajímavé zhodnocení vložených peněz. Nechyběly grafy a čísla, jež ilustrovala budoucí zajímavé výnosy takových finančních produktů. Bohužel realita výnosů po uběhnutí doby trvání smlouvy byla v hrubém nepoměru s očekáváním klientů, kteří podlehli při uzavírání smluv intenzivní reklamě na tyto produkty.

Podle zákona o regulaci reklamy nemůže být inzerent postižen za klamavou reklamu po uplynutí tří let. Pojistné smlouvy se přitom sjednávají na mnohem delší dobu. Klienti se tedy ve většině případů nebudou moci u dozorových orgánů domáhat odškodnění pro klamavou reklamu. Nezbude jim nic jiného, než se se situací smířit nebo se svých práv domáhat soukromoprávní žalobou. Finanční instituce se však takových žalob neobávají. Alespoň tak lze usuzovat podle nesčetného množství klamavých reklam.

Příkladem klamavé reklamy může být například sdělení v bankomatech České spořitelny.  Dozvídáme se: „Uzavřete životní pojištění a ušetřete až 12.000 Kč“. Jaká je skutečnost? Od daňového základu lze sice odečíst až 12.000 Kč ročně, ale daňová úspora je výrazně nižší a odvíjí se od výše příjmu pojištěného. V současnosti je tato maximální úspora u lidí s vyšším příjmem méně než třetinová oproti sdělení v reklamě.

Jiný příklad zavádějící reklamy lze nalézt v letáku „ČSOB Spoření a investice“. V něm je klientům ČSOB zdůrazňováno: „Letos poslední možnost získat až 12 480 Kč od státu!“ a „Využívejte všech výhod, které nabízí stát (získáte tak až 12.480 Kč ročně)“. Dodejme jen, že před snížením státní podpory stavebního spoření mělo smysl uzavřít novou smlouvu a zachovat si tak nárok na vyšší státní příspěvek. Avšak uzavírat z důvodu končících vyšších daňových úlev smlouvu životního pojištění nebo penzijního připojištění, které jsou ze své podstaty dlouhodobého charakteru a se sankcemi při předčasném ukončení, význam nemá. Většina klientů si totiž nezachová letošní daňovou úsporu, v dalším roce bude tato úspora činit pro všechny jen 15 % z platby (snížení z letošní maximální úspory 3.840 Kč na 1.800 Kč) a v následujícím roce 12,5% (tedy 1.500 Kč).

Možná by se proto slušelo vedle upozornění, že u podílových fondů může hodnota investice kolísat a návratnost investice není zajištěna také upozornění například ve smyslu: „Výše daňové úlevy u penzijního připojištění, životního pojištění a dalších daňově zvýhodněných produktů se může v jednotlivých letech různit a není zaručena po celou dobu trvání smlouvy“.

Podobných případů zavádějící reklamy finančních institucí bychom jistě nalezli více. Lidé by proto měli být vůči reklamám na finanční produkty dostatečně obezřetní a při zájmu o nabízený produkt raději získané informace prověřit.

Autor je analytik Partners.

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK