Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Vejce, nebo slepice?

Dušan Šídlo
Dušan Šídlo
2. 11. 2007

Všichni známe věčnou polemiku o tom, co bylo dříve. Vejce, nebo slepice? Podobně bychom mohli diskutovat na téma: „K čemu je vlastně dobré pojištění a proč vůbec pojišťovny vznikly?“

Vejce, nebo slepice?
Diskuse se obvykle zúží na spor, zda pojišťovny existují proto, aby prioritně vytvářely naplňováním pojistné myšlenky zisk tak jako každý jiný podnikatelský subjekt, anebo proto, aby především plnily důležitou společenskou a ekonomickou úlohu v životě lidské společnosti. Na rozdíl od otázky týkajíci se vejce a slepice můžeme na tuto   druhou otázku odpovědět celkem jednoznačně.

Podíváme-li se do historie, zjistíme, že dávno před Kristem si lidé vzájemně pomáhali nejenom přežít, ale i čelit nepředvídatelným událostem, které by měly negativní dopad na jejich životní jistoty. Na principu vzájemnosti jsou založeny první zárodky pojištění.
Podstata samotného pojištění, pojistné myšlenky, je dobře patrná například z dob rozvoje námořní plavby, s nímž zároveň souvisel rozvoj obchodu.

Již tehdy sdružovaly skupiny obchodníků finanční prostředky (poplatek za pojištění – pojistné), aby v případě nepředvídatelné události s negativními důsledky byla poškozeným vzniklá újma finanční formou kompenzována.

První zárodky komerčního pojištění byly patrné v takzvané námořní půjčce. To byla vlastně kombinace pojištění a úvěru, kdy obchodník obdržel proti svému zboží přijatému k přepravě půjčku ve výši jeho hodnoty, splatnou při dodání včetně vysokého úroku – ceny zaplacené za přepravu. Při nedodání, například kvůli ztroskotání lodi, půjčku nevracel.

Při pohledu do minulosti a při pochopení podstaty pojištění jako principu vzájemné pomoci za úplatu je nyní snadné si odpovědět na otázku: „Proč vzniklo pojištění a pojišťovny?“ Pojištění vzniklo za účelem krytí nepředvídaných a značných výdajů, které by mohly jednotlivce ohrozit na životě, podnikání a podobně.

Původní příčinou nebyla snaha o zisk, ale potřeba vzájemné pomoci lidí. To je však minulost. Historickým vývojem se většina pojišťoven stala ryze komerčními subjekty vzniklými za účelem tvorby zisku.

Pojištění již zpravidla nepředstavuje solidární službu, ale běžnou komoditu. I přes tuto skutečnost je dobré mít původní význam pojištění stále na paměti. Pak vám přijde pojišťování krátkodobé pracovní neschopnosti nebo drobných úrazů dětí nesmyslné. V každém případě je v dnešní době již nutné výběru pojištění věnovat náležitou pozornost.

NA CO DÁT POZOR PŘI VÝBĚRU POJIŠTĚNÍ
  1. Ujasněte si své potřeby a k výběru pojištění přistupujte racionálně.
  2. Pojištění slouží ke krytí velkých výdajů, nikoliv drobných. Pojištění je dnes zisková činnost a pojištění „drobností“ je dražší, než když si pro případ malých výdajů uděláte rezervu v podobě úspor.
  3. Snažte se nejdříve zjistit co nejvíce informací sami. Přečtěte si o pojištění na finančních webech. Podívejte se na stránky pojišťoven a udělejte si malý „předvýběr“.
  4. Pamatujte, že poslání finančního poradce by mělo být pomoc s výběrem vhodného produktu za přiměřené pojistné. Vše si nechte pečlivě vysvětlit a udělejte si vlastní závěr.
  5. Zvláštní pozornost věnujte pojištění, které obsahuje spořicí složku.
  6. Zjistit, co vás ve skutečnosti stojí spořicí životní pojištění, jako jsou nejrůznější kapitálové či investiční pojistky, je obtížnější. Stejná platba do stejného typu pojištění neznamená stejnou cenu. Pojišťovny si z těchto plateb ukrajují další nemalé poplatky na úhradu nákladů i poplatky na provize. Na rozdíl například od hypoték nebo stavebního spoření je těžké tyto poplatky často rozklíčovat. Nechte si proto ukázat sazebník poplatků.
  7. Nikdy neuzavírejte pojištění na první schůzce. Nepodceňujte zejména pojistné podmínky – ptejte se na ně poradce. Pojištění se liší i v rozsahu plnění a podmínky mohou často obsahovat i nepříjemné výluky.
  8. Již jednou uzavřené pojištění nezapomínejte přizpůsobovat své aktuální životní situaci. Možná máte doma pojištění, které nepotřebujete nebo dostatečně nekryje vaše potřeby. Platit takové pojištění je zbytečné.

Autor je analytik společnosti Partners
Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Dušan Šídlo

Dušan Šídlo

Vystudoval VŠE v Praze, od roku 2001 pracuje jako analytik pojištění a v médiích komentuje aktuální dění na pojistném trhu. Jako jeden z prvních publikoval články o pojištění na finančních serverech, je... Více

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo