Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Pojištění jako investice?

Jedna z pojišťoven nás před časem v masivní kampani přesvědčovala o tom, že životní pojištění je takové lepší spoření. Reklama byla úspěšná, inzerovaný produkt se stal nejpopulárnějším životním pojištěním a nám zůstalo v povědomí spojení slov pojištění a spoření.

Později se na trhu prosadilo investiční životní pojištění. Na první pohled není pochyb o tom, že toto pojištění jde ještě o krok dál - jeho prostřednictvím nespoříte, ale přímo investujete.

Jedno i druhé spojení je zavádějící. Byl bych ale špatný rádce, kdybych kvůli tomu životní pojištění spojené s investováním rovnou zatratil. Pro většinu klientů je totiž velmi dobrou volbou. Neměli by ale sázet vše na tuto kartu a měli by porozumět podstatě produktu.

Klient v investičním životním pojištění získává balíček složený nejčastěji z pojištění pro případ smrti, úrazového pojištění, pojištění pro případ pracovní neschopnosti, případně úrazového pojištění dětí. To vše je samozřejmě pouhé zajištění rizik, žádné investování. Investice je jen další součástí balíčku - část peněz jde do podílových fondů.

Proč kupovat balíček, když mohu zvlášť zajistit rizika a zvlášť si vybrat fondy? To je nejčastější argument odpůrců investičního životního pojištění. Z pohledu profesionála působí totiž tento produkt těžkopádně, neflexibilně, neefektivně. Z pohledu laika jde naopak o pohodlné řešení typu vše v jednom.

Nové, neloupeživé produkty

Platným argumentem proti investičnímu životnímu pojištění může být nepříjemná skutečnost, že na doposud nepříliš rozvinutém českém trhu se prodávají předražené produkty.

Ano, některé pojišťovny zneužily nedostatku informací a uvedly na trh produkty, které by na vyspělých trzích nebyly konkurenceschopné. Konkurence se ale přiostřuje a kvalita nových pojistných produktů se zlepšuje.

Dnes se na trhu již objevily typy investičního životního pojištění, jež profesionálové z pojišťoven označují s uznáním za „neloupeživé“. Nabízejí nižší poplatky, zvýhodněné tarify pojištění a široká, aktivně spravovaná portfolia fondů.

Začínají si je - dobrovolně! - pořizovat i sami pojišťováci a finanční poradci. Asi by to nedělali, kdyby tyto produkty nepovažovali za výhodné.

Psáno pro Lidové noviny

Další články Jana Majera

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK