Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Pojišťovnám dochází trpělivost

Dušan Šídlo
Dušan Šídlo
3. 12. 2007

Pokud bude při prodeji pojištění stále důležitější jeho kvalita, je možné očekávat, že zprostředkovatelé budou po pojišťovnách vyžadovat výhodnější produkty pro své klienty a spokojí se s nižší provizí.

Pojišťovnám dochází trpělivost
Na konci listopadu uspořádala společnost IIR konferenci Pojišťovnictví ČR&SR, na které se sešli přední odborníci českého a slovenského pojišťovnictví. Vedle celé řady zajímavých témat jako je penzijní reforma, pojistné podvody, trendy v životním pojištění a perspektivy jednotlivých finančních produktů byla nejdiskutovanější problematikou výše provizí, jež pojišťovny platí za zprostředkování pojištění.

PROVIZNÍ SPIRÁLA
Odměny vyplácené za prodej životního pojištění jsou stále vyšší. Již několik let se proto hovoří o provizní spirále. Problém spočívá v tom, že řada nepoctivých zprostředkovatelů prodává zejména ty pojistné produkty, u kterých pojišťovny vyplácejí aktuálně nejvyšší provize.

Bez viny však nejsou ani pojišťovny, které pro tento způsob prodeje pojištění vytvářejí živnou půdu. To, že vysoké náklady na provize souvisí s následnou nevýhodností pojištění pro klienta, z jehož plateb si pojišťovna zvýšené náklady uhradí, není nutné zdůrazňovat. Jak tedy navrhují odborníci tuto situaci řešit?

BUDOU SE VRACET PROVIZE?
Většina zástupců pojišťoven vidí řešení například v regulaci doby, za kterou zprostředkovatelé ručí za provize. Pokud klient smlouvu životního pojištění do několika let od počátku pojištění vypoví, zprostředkovatel by měl mít podle pojišťoven zákonnou povinnost provizi vrátit. Obdobná ustanovení již dle pojišťoven existují v některých zemích EU a přispěla ke zkvalitnění prodeje pojištění.

Zástupci zprostředkovatelů však s pojišťovnami nesouhlasí. Zveřejňování výše provizí nebo  prodlužování doby, za kterou ručí za svůj servis klientovi, nevidí jako vhodné řešení. - podle nich může poškodit zejména ty poctivé zprostředkovatele, zatímco nepoctivých se téměř nedotkne.

Situaci doporučí řešit zvyšováním transparentnosti pojistných produktů, aby se v nich klienti vyznali a věděli, co kupují. To se pochopitelně zase nelíbí pojišťovnám, neboť by se zjednodušila srovnatelnost pojištění a obtížněji by přesvědčovaly zprostředkovatele, že právě jejich produkt je ten nejlepší.

PARTNERS UKÁZALI CESTU
K nějakému kompromisu mezi pojišťovnami a zprostředkovateli však zřejmě bude muset dojít. Pojišťovny totiž externí zprostředkovatele potřebují - postupně začínají překonávat prodeje vlastních sítí pojišťoven. Některé pojišťovny si slibují větší prodeje svých produktů od bank, což by mělo kompenzovat nižší úspěšnost vlastních agentů pojišťoven. Prodej přes banky však v našich podmínkách zatím příliš nefunguje.

Na konferenci také zazněly názory, že se situace vyřeší sama. Oblast provizí či transparentnost produktů podle některých zúčastněných není nutné více regulovat. Jako příklad bylo uvedeno, že společnost Partners, jeden z největších hráčů na trhu zprostředkovatelů, požádal partnerské pojišťovny o vyplácení nižší provize za zprostředkování než je běžné. To je cesta k výhodnějšímu pojištění pro klienta.

Pokud bude při prodeji pojištění stále důležitější jeho kvalita, je možné očekávat, že i jiní zprostředkovatelé budou po pojišťovnách vyžadovat výhodnější produkty pro své klienty a spokojí se s nižší provizí. Taková situace by prospěla celému trhu a byla by rozhodně nejméně nákladným řešením.

Autor je analytik společnosti Partners

Další články Dušana Šídla
Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Dušan Šídlo

Dušan Šídlo

Vystudoval VŠE v Praze, od roku 2001 pracuje jako analytik pojištění a v médiích komentuje aktuální dění na pojistném trhu. Jako jeden z prvních publikoval články o pojištění na finančních serverech, je... Více

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo