Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Evropská jízdenková loterie

Ostuda sjednocené Evropy: obstarávání lístků na mezistátní vlaky je pořád peklo.

Zkoušeli jste někdy dojet vlakem dál než na Kokořín? Dejme tomu do sousedního státu nebo třeba až za jeho hranice? (Mimochodem: z Břeclavi jsou Maďarsko, Slovinsko i Chorvatsko pořád blíž než ten Kokořín.) Zkuste to a dozvíte se, že navzdory všemu technologickému pokroku to není o moc jednodušší než za časů Verneova dobrodruha Philease Fogga:

Na e-shopu Českých drah je nedostupné povážlivé množství jízdenek do sousedních zemí, někdy nekoupíte dokonce ani lístek na přímý vlak a s denním předstihem (Ostrava–Varšava). Šance na nalezení jízdenky klesá s každou překročenou hranicí, pořád se přitom bavíme o přímých vlacích s posádkou Českých drah (Brno–Budapešť, Praha–Záhřeb). Nejenom, že všechny tyhle jízdenky nejdou přímo objednat, ale není vidět ani cena, kterou by člověk zaplatil na přepážce.

Podobně nemohoucí jsou portály zahraničních dopravců: web Deutsche Bahn nespočítá cenu většiny spojení mezi Mnichovem a Benátkami, což je obvykle sedmihodinová cesta s jedním přestupem. Rakouské dráhy vám online zabookují pouze ty spoje mezi Vídní a Římem, které jedou přímo, a těch je menšina.

Když už weby dopravců anebo portály jako B-Europe.com něco najdou, čeká vás loterie: můžete si koupit levnější jízdenku na přesně stanovené vlaky, anebo až dvakrát dražší lístek, se kterým máte stejnou volnost jako při vnitrostátním cestování. Pokud tedy jedete s přestupem a nechcete vyhazovat zbytečně, připravte se na studium obvyklých zpoždění na šotoušských webech.

Situaci dále komplikuje byzantský systém slev, které se liší stát od státu, a kvůli kterým daťáci z Rozhlasu vzdali pokus aspoň hrubě srovnat, jak drahé jsou kde v Evropě vlaky.

Nakoupeno? Pořád nemáte vyhráno. V Česku stačí nechat průvodčího pípnout inkartu, na Slovensku musíte jízdenku ukázat na displeji telefonu, v Maďarsku ji potřebují vytištěnou a označenou českým průvodčím ještě před opuštěním České republiky. Bavíme se o té samé jízdence v tom samém vlaku.

Takhle nevypadá jednotný trh. Takhle vypadá cestování mezi znepřátelenými povstaleckými oblastmi nějakého ukrutně byrokratického chanátu.

Volný pohyb a jednotný trh? Občas to chce popostrčit

Návody na pozitivní přístup k životu velí vnímat problémy jako příležitosti – a tady se otevírá jedinečná příležitost pro Evropskou unii, jak se relativně levně zapsat do srdcí Evropanů. Vytvořením systému, který by nejenom maximálně zjednodušil nákup přeshraničních jízdenek, ale taky aspoň částečně harmonizoval obchodní podmínky.

Proč je to příležitost zrovna pro veřejnou instituci, a ne soukromníky? Kdyby v tom byl schovaný balík peněz pro podnikatele, podobná služba už by nejspíš fungovala. Železniční doprava bývá sama o sobě dotovaná a skrývá na rozdíl od letenek malý prostor pro provize, natož pro zavádění nových technologií a procesů, které by sjednocení umožnily. Jak to ale u infrastruktury bývá, navzdory malé marži pro provozovatele poskytuje těžko vyčíslitelné pozitivní externality. Jednoduché nakupování přeshraničních jízdenek by zjednodušilo cestování za prací i poznáním, Evropanům ušetřilo čas a mimoevropským turistům zpřátelštělo kontinent.

Narubali jsme vám!

Chytré čtení na víkend

Vyvezli jsme vagony hlušiny. A vám můžeme každý pátek poslat to nejryzejší čtení, které pro vás v hlubinách českého i světového internetu vytěžil šéfredaktor Finmag.cz Michal Kašpárek.

Přihlaste se k odběru našeho pravidelného newsletteru.

Čtení na víkend

 

Proč je to mezi veřejnými institucemi příležitost právě pro Unii? Protože vznikla s cílem usnadnit volný pohyb osob a sjednotit trh. Tyhle vznešené myšlenky nestačí prosazovat pasivně zrušením bariér. Trhu je někdy zapotřebí aktivně pomáhat; v tomto případě ho přímo vytvořit.

Je to taky právě Evropská unie, která prosazuje konkurenci na evropských železnicích. To má krom výhod i nevýhody – bez clearingového systému se do více nepřenosných jízdenek u různých dopravců drolí i cesty po jedné zemi, natož za hranice.

Ta samá Evropská unie navíc otevřeně usiluje o přesun dopravy ze silnic a oblohy na železnice, například prostřednictvím investic do vysokorychlostních tratí. Dotace do infrastruktury jsou slušná páka na národní i soukromé dopravce: my vám pomůžeme vybudovat cesty pro vaše vlaky, ale vaše e-shopy zato budou mít takovéhle aplikační rozhraní.

Ostatně: k čemu bude možnost prosvištět až třísetkilometrovou rychlostí z Lisabonu do Rigy a z Rigy do Neapole, pokud se budou jízdenky pořád obstarávat stejně pomalu jako zájezd s Čedokem v roce 1930?

Michal Kašpárek

Michal Kašpárek

* 1984. Absolvent bakalářského studia žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě. V letech 2006 až 2009 novinář v MF DNES, Metropolisu a Computer Pressu. Od roku 2010 publicista na volné noze. Pravidelně píše pro... Více o autorovi.

Komentáře

Celkem 8 komentářů v diskuzi

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Robert Antonio | 4. 8. 2017 11:53

Když už jsem to psal, zkopíruju to i sem:

1. Nemožnost koupit na eshopu ČD jízdenky ani do přímých vlaků do zahraničí má stejnou příčinu jako nutnost ukazovat ve vlaku do Budapešti jízdenku třem průvodčím třemi různými způsoby. Je to relikt národních železnic, kde provozovatelem vlaku je vždy ten, komu patří koleje. Takže vlak Praha-Budapešť, ačkoliv jde o fyzicky o stejnou soupravu, fakticky provozují postupně ČD, ZSSK a MÁV-Start. Od dob století páry železnice postoupily alespoň v tom, že se na hranicích nemusí pokaždé měnit mašina a strojvůdci, nicméně tarifně jde stále o tři vlaky které na základě vícestranné smlouvy uznávají jednu jízdenku.
Chcete se tohoto opruzu zbavit? Otevřete mezinárodní dopravu ještě více soukromníkům. Žádný povinný „jednotný trh s jízdenkami“, jak hlásá Kašpárek, ale prosté odstranění byrokratických klacků, které hází národní železnice pod nohy soukromníkům. Regiojet i Leo Express jedou podle „jednotného trhu“ dávno samy a dobrovolně – jejich jízdenky jsou stejné, ať už jedete do Čech nebo na Slovensko.
2. Kašpárek je přesvědčen, že společný systém na nákup mezistátních jízdenek nemůže vzniknout jako soukromý podnik. Problém ovšem není v tom, že by takový podnik nebyl ziskový. Žábou na prameni jsou opět národní železnice, které si syslí data pro sebe a zveřejnit své tarifní nabídky ve strojově čitelné podobě je pro ně scifi. Kdysi jsem se po podobných datech pídil. Deutsche Bahn něco takového nabízí jen oproti vysokému paušálu (~10000 €), ČD se zveřejnění brání kvůli možnému zneužití (rozumějte, že by cestující kombinovali různé slevy, což je dle modrogumů nečestné a nesportovní). Paradoxně nejvstřícnější přístup měly ruské železnice a jejich rezervační systém Express-3. Když se v Česku mluvilo o jednotném trhu na národní úrovni (tedy jízdenka platící pro cestu vlaky více dopravců), soukromníci s tím neměli problém a jediný, kdo to sabotoval, byly České dráhy. Což ČD nevadilo na druhou stranu krafat, jak zlí soukromníci narušují jednotný tarifní systém.
Ono se není čemu divit, protože pro národní dopravce jsou zákazníkem stát a kraje, nikoliv cestující – tržby z jízdného tvoří jen malou část zisku, hlavní podíl na zisku mají dotace a kompenzace prokazatelné ztráty.
Rozbijte monopol národních železnic, zrušte dotace do mezinárodní vlakové dopravy a jednotný tarifní portál bude jen otázkou času – stejně jako po liberalizaci letecké dopravy vznikla hromada skyscannerů a jiných kiwiů.
3. Jednotný evropský mezinárodní tarifní systém už tu existuje minimálně 30 let – jmenuje TCV. Jestliže jste si kupovali mezinárodní jízdenku u pokladny, protože daná relace nešla koupit na webu, a po sdělení ceny se vám protočily panenky, pak gratuluji, právě jste koupili TCV jízdenku. TCV lístky jsou předražené jednak proto, že jsou univerzální – platí na jakýkoliv vlak od couráků po Eurocity a nejsou vázány na konkrétní dobu. Druhak proto, že členy TCV jsou pouze národní železnice, takže není zde prostor pro nějakou cenovou konkurenci.
Nedělám si iluze, že Nový Lepší EU Tarif by skončil jinak než TCV – tedy tarif několikanásobně dražší nežli letadlo a používaný jen z nouze pár zoufalci, kteří se nechtějí klestit houštím tarifních nabídek.
4. Ačkoliv to vypadá, že vstup soukromých dopravců na železnice je zásluhou EU, faktem je, že EU vydává „železniční balíčky“ už od roku 1991, zatímco členské státy na ně zvysoka kašlou a EU je proti lobby národních železnic naprosto bezzubá. To, že v ČR se prosadily Regiojet a Leo Express, je na evropské poměry výjimka a je to hodně zásluhou Radima Jančury, který agresivně tlačil na SŽDC, Drážní úřad i Ministerstvo dopravy a dokázal při tom dobře využít obecnou nespokojenost české veřejnosti s ČD.

+25
+
-

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

4. 8. 2017 09:25

Vlak je technologie 19. století, lepší už nebude. Moderní vlaky jsou jako volské potahy vyrobené z kompozitních materiálů.

-23
+
-

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK