Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

V srdci socialismus, v praxi volný trh. Paradoxy spolujízdy

Co má ze spolujízdy spolujezdec? Cestuje levněji, často rychleji. Co má ze spolujízdy řidič? Pár peněz na benzin. Společníka, který ho nenechá usnout. Dobrý pocit, že si s někým rozdělí uhlíkovou stopu. A řidič i spolujezdec dostávají šanci podívat se mimo svoji sociální bublinu. Bill Wirtz toho využívá.

Vlakem po Francii? Mám pro vás dobrou radu. Zapomeňte na to. Čím hlouběji jsem pronikal do tajů hororové show jménem státní železnice, tím víc jsem si kvůli věčným zpožděním, pokaženému vedení, neschopnosti nahradit ukradené měděné kabely a pravidelným stávkám uvědomoval, že přece musí existovat nějaká rozumná alternativa meziměstské dopravy.

Když jsem se poprvé doslechl o carpoolingu, spolujízdě, v hlavě mi začala zuřivě blikat varovná kontrolka z dětství: Nesedej do auta k cizím lidem. Tváří v tvář možnosti, že za čtvrtinovou cenu budu mít odvoz až před dům, jsem věc přehodnotil a zaregistroval se na webu BlaBlaCar, který je v mém okolí (a v čím dál větší části Evropy) ze spolujízdních webů nejrozšířenější.

Než to bylo cool

Finmag psal o spolujízdě už v diluviu

„Život začíná na okraji komfortní zóny,“ opakoval jsem si pro kuráž před tím, než jsem měl v Brně sednout do lady rok výroby 1999 k cizímu řidiči a přejet s ním Buchlovské kopce, kde silnici lemují věnce a svíčky. O hodinu a pět minut později a o šedesát korun lehčí už jsem ale v Uherském Hradišti vymýšlel, jak šoféra i auto na Jízdomatu pochválit. Komfortní zónu jsem totiž neopustil.

Spolujízda: dvakrát levnější a rychlejší než vlaky

Moje první spolujízda byla s člověkem, který mně svezl z Lucemburska až do Amsterdamu. Během tohohle všehovšudy čtyřhodinového zážitku (včetně dopravních komplikací) jsem poznal, jak skvělá je spolujízda příležitost poznat lidi, kteří nejenže studují nebo pracují v úplně jiných oborech, ale také žijí mimo bublinu mého politického aktivismu (to ostatně většina lidí, uznávám).

Hra na třetího

Mourad (37) – francouzský zpěvák známější spíš v Rusku, Mickäel (41) - voják, Théophile (29) - mnich, Laurent (47), který pracuje pro Evropskou investiční banku, Laëtitia (31) - nutriční poradkyně nebo Louis (65), který jako zemědělský inženýr pracuje po celém světě. Ti všichni se stali mými osobními řidiči za směšně nízké ceny.

Někdy se naše rozhovory stáčejí k politice a často slýchám klasické: „Jistěže stát musí zajišťovat veřejné služby, jak jinak bychom mohli garantovat spravedlivou společnost?“ V žádném případě nechci svoje šoféry jakkoli shazovat - mysleli to upřímně a bez ironie. Je ale každopádně vtipné, že hájí veřejné služby a infrastrukturu, ale zároveň ohrožují státem poskytovanou vlakovou a autobusovou dopravu tím, že celosvětově přepravují víc než 25 milionů uživatelů BlaBlaCar, čímž ročně generují zisky přes sto milionů eur (číslo z roku 2014).

Státem vlastněný železniční monopol SNCF ve Francii byl internetovými autostopy natolik zasažen, že zavedl vlastní (neúspěšný, nutno dodat) web IDVROOM (který má údajně 200 tisíc uživatelů), ale dokonce spustil proti spolujízdě antikampaň. Vypadala třeba takhle: 

[Plakát ve vlaku] „Vezměte si s sebou, kolik zavazadel chcete!“

„Šest hodin jízdy namačkaní na sebe. Není nad to, když chcete navázat intimní spojení…“

Státní hráči se sdílené ekonomiky bojí, vidí, že lidé, kteří byli dřív plně závislí na své vládě, se najednou sami stávají podnikateli. Při dvoustranně výhodné dohodě, kdy pasažéři cestují pohodlně a levně a řidiči si jednak finančně přilepší, jednak na dlouhých tratích jezdí bezpečněji, protože mají společnost, prohrává třetí: stát.

A tak je to správně.

Z anglického originálu s laskavým svolením autora pro Finmag přeložila Alžběta Strnadová. Úvodní fotka Shutterstock.com

Bill Wirtz

Bill Wirtz

Studující práv na Lotrinské univerzitě v Nancy. Provozuje vlastní mnohojazyčný blog. Více o autorovi.

Komentáře

Celkem 1 komentář v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK