Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Dvojí ceny. Co máte proti diskriminaci?

| 13. 10. 2016

Když hospodský vytiskne dva jídelní lístky se dvojími cenami, je hned oheň na střeše. Diskriminace! Každý podnik má ale přece ceny smluvní. Co je tedy na cenové diskriminaci špatně? Nic!

Dvojí ceny. Co máte proti diskriminaci?

Člověk se snaží vydělat. Prakticky neustále a při všech příležitostech. Není to prohnilost kapitalismu ani zkaženost moderní doby: je to naše přirozená vlastnost. Někdo chce vydělat tak, že draze prodá, jiný, že levně koupí. Princip je ale pořád stejný, každý chce vyměnit to, čím disponuje – čas, peníze, výrobek, službu – za něco pro sebe hodnotnějšího.

Abychom mohli vydělat co nejvíc, je při směňování dobré znát protistranu. Každý prodávající by rád věděl, kolik je nevyšší cena, za kterou je od něj zákazník ochotný nakoupit. A každý zákazník by naopak rád věděl, za kolik je prodávající ochoten nejlevněji prodat.

Nežijeme ale ve světě dokonalých informací, nikdo nemá maximální nebo minimální ceny napsané na čele, a tak jsme při směňování nuceni tyto částky jen odhadovat. OK, s tím se dá žít. Může se ale stát, že dospějeme k přesvědčení, že naše zákazníky netvoří relativně homogenní skupina, ale naopak, že jsou ochotni nakupovat za značně odlišné ceny. Někdo vypadá, že náš báječný výrobek koupí za sto, jiný by dal i dvě stě – jak se s tím poprat, když pořád chceme co nejvíce vydělat?

Můžeme samozřejmě hledat cenu někde mezi, tak aby platilo, že na konci dne bude stav pokladny co nejvyšší. Ekonom si ale také může zahrát na ďáblova advokáta a navrhnout – diskriminaci!

Cenovou diskriminaci.

Jen aby nevydělal příliš!

Při obchodování mezi firmami jsou dvojí, respektive různé ceny pro různé zákazníky úplně běžné a troufám si tvrdit, že to vadí málokomu. Kolik firma ve finále zaplatí, je dáno spíš vzájemnou vyjednávací pozicí obou stran a schopnostmi jejich obchodníků než částkou v ceníku. Velkoobchod je jedna velká cenová diskriminace. Ovšem ani ve standardním maloobchodu se nejedná o nic neobvyklého – všechny ty věrnostní slevy, roční členství, jednorázové kupony, desáté obědy zdarma, vyjednané slevy od operátorů, studentské / dětské ceny a podobně nejsou nic jiného než dvojí (resp. různé) ceny, a tedy cenová diskriminace. Zdá se tedy, že dvojí ceny lidem v obecné rovině nevadí ani v maloobchodu; zvlášť když si sami dokážou vyjednat tu nižší cenu.

Když mají lidé pocit, že obchodník slevuje, je všecko v pořádku. Zle by bylo, kdyby měl vydělatvíc než normálně. Třeba když by nečlenové klubu měli šampon o deset korun dražší. Konečně – takové nabídky taky nenajdete. Je ale jedno odvětví, kde se podobný úkaz, tedy dvojí ceny, čas od času objeví: pohostinství. Typicky jde o různé jídelní lístky pro našince a pro cizince v restauracích poblíž frekventovaných pražských památek. Asi není třeba dodávat, které ceny jsou vyšší. Cena je v takovém případě spíš dána vyjednávací pozicí prodávajícího (ne nepodobně jako u velkoobchodu). Uvádíme zde notoricky známý příklad, ale možností takto cenově diskriminovat je jistě víc. Jakmile se ale o takové praxi dozví veřejnost, snese se na takového prodejce přinejmenším vlna silné kritiky.

Anketa

Máte hlad, Zjistíte ale, že hostinec, kam jste šli na oběd, má taky dražší verzi lístku pro cizince. Co uděláte?

Smíme se svobodně domluvit?

Je to ale kritika oprávněná? Ačkoli takový způsob obchodování v lidech vyvolává negativní emoce, není pro ně zásadní důvod. Jediné, o čem se při cenové diskriminaci rozhoduje, je, komu se podaří získat větší část z rozdílu mezi minimální prodejní cenou prodávajícího a maximální nákupní cenou kupujícího. Těžko říct, proč by byli lidé radši, kdyby to byl spotřebitel, než když je to prodávající. Nemluvíme tedy o šizení ve smyslu účtování neobjednaných položek nebo přetáčení taxametru. Cena je dopředu prodávajícím daná a je jen na zákazníkovi, jestli na ni přistoupí nebo ne.

Dvojí ceny tohoto typu navíc mohou mít přímý pozitivní dopad na chudší zákazníky. Místo toho, aby byla nastavena jedna cena (například 150 korun za oběd z poledního menu), mohou být za totéž menu ceny dvě – 120 korun pro zákazníky A a 180 korun pro zákazníky B. Pokud budou ceny nastaveny správně, vzroste dostupnost statku pro zákazníky A, aniž poklesla dostupnost statku pro zákazníky B. Vzroste pouze výdělek prodávajícího a poklesne „výdělek“ zákazníků B.

Mohli bychom zkoumat i další ekonomické dopady a zajímavosti cenové diskriminace, fakt ale je, že se jedná o praxi, jejíž zákaz nebo negativní hodnocení nemá žádné opodstatnění. Různé ceny ovlivňují pouze to, která strana směny kolik vydělá. A pokud se na jakékoliv ceně dopředu obě strany směny domluví, není důvod do jejich domluvy nijak zasahovat.

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Jan Amos | 13. 10. 2016 15:27

Místní komentáře podivující se nad dvojími cenami jsou patrně od těch, kteří moc do reálného světa nevycházejí. Dvojí ceny jsou přece naprostá samozřejmost - už několikrát jsem kupoval nové auto se slevou několik desítek tisíc a další výbavou po pár minutách rozhovoru s prodejcem, ceny za služby telekomunikací jsou snad zcela individualizovány, ceny (pokuty) za dopravní přestupkyse také odvíjejí podle vzájemných sympatií (antipatií) řidiče a policisty, ceny občerstvení u baru nebo na zahrádce, ceny zboží z regálu nebo nakoupeného u regálu přes mobil v eshopu obchodníka, ceny holiče nebo kadeřnice jsou také výrazně přizpůsobovány možnostem klienta. A nakonec i ceny běžného zboží v obchodech. Každá prodavačka má svůj osobní limit slevy, kam až může zajít. Ceny parfémů a testerů - což je ten samý partner jen většinou bez ozdobného víčka... Desítky příkladů, které při nákupech řeším a naučil se řešit. Dvojí /trojí ceny jsou všude okolo nás. Jen někdo je nevidí.

+14
+
-

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

Richard Fuld | 13. 10. 2016 10:19

Asi budu znít dost monotónně, ale komu se nelíbí civilizovaný svět, kde nemusíte o každé ceně smlouvat, tak ať se odstěhujte do orientu a svoji svobodu handrkovat se se zákazníky o každou cenu si užívejte na tamních bazarech. Nebo prodávejte své služby a zboží prostřednictvím aukcích.

-23
+
-

Další příspěvky v diskuzi (60 komentářů)

Jan Daniel | 17. 10. 2016 12:40

Stát si drze usurpuje právo diktovat lidem, s kým a za kolik mají obchodovat, přitom sám diskriminuje v masovém měřítku.
Celkovým vrcholem etatistické debility je "zákaz diskriminace" v případech, kde jsou rozdílné ceny podloženy různými náklady, např. rozdílné pojistné sazby reflektující rozdílný škodní průběh. Jakási blbka z Brusele si prostě pořídila penzijní produkt a zjistila, že ho má dražší než chlap (protože má delší očekávanou dobu dožití) a začala vymýšlet směrnici. Kdyby si pořídila pojistku kryjící riziko smrti, měla by to levnější a byl by klid.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Richard Fuld | 17. 10. 2016 14:56
reakce na Jan Daniel | 17. 10. 2016 12:40

Jen hysterická ideologická reakce fanatického pomateného libertariána. Nikdo nikomu nic nezakazuje, nikdo si nic neuzurpuje. Klidně si ve své restauraci diktujte ceny pro každého individuálního zákazníka zvlášť. :-) Dejte si na jídelní lístek a nad vchod do restaurace nápis: "Tady o cenách rozhoduji já, před objednávkou si nechte ode mě určit, kolik zaplatíte" a bude vše v nejlepším pořádku. Přeji hodně štěstí v podnikání. :-)

No a pokud se týká popírání objektivních rozdílů mezi muži a ženami, a dalšího "potírání" údajných "diskriminací" v tom s Vámi plně souhlasím. Stejné pojistné sazby pro muže a ženy je tupý nesmysl.
-1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jan Amos | 13. 10. 2016 15:27

Místní komentáře podivující se nad dvojími cenami jsou patrně od těch, kteří moc do reálného světa nevycházejí. Dvojí ceny jsou přece naprostá samozřejmost - už několikrát jsem kupoval nové auto se slevou několik desítek tisíc a další výbavou po pár minutách rozhovoru s prodejcem, ceny za služby telekomunikací jsou snad zcela individualizovány, ceny (pokuty) za dopravní přestupkyse také odvíjejí podle vzájemných sympatií (antipatií) řidiče a policisty, ceny občerstvení u baru nebo na zahrádce, ceny zboží z regálu nebo nakoupeného u regálu přes mobil v eshopu obchodníka, ceny holiče nebo kadeřnice jsou také výrazně přizpůsobovány možnostem klienta. A nakonec i ceny běžného zboží v obchodech. Každá prodavačka má svůj osobní limit slevy, kam až může zajít. Ceny parfémů a testerů - což je ten samý partner jen většinou bez ozdobného víčka... Desítky příkladů, které při nákupech řeším a naučil se řešit. Dvojí /trojí ceny jsou všude okolo nás. Jen někdo je nevidí.
+14
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Richard Fuld | 13. 10. 2016 16:49
reakce na Jan Amos | 13. 10. 2016 15:27

To, že se s tím často setkáváte, neznamená, že je to super. Tahle divočina vyhovuje jen trhovcům a hokynářům všeho druhu, které baví dělat z druhých pitomce. Jak říkám arabský bazar Vám asi bude vyhovovat nejlíp. :- )
-5
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Tomáš Najman | 13. 10. 2016 18:29
reakce na Richard Fuld | 13. 10. 2016 16:49

Ale tento názor vám tady nikdo nebere. Co tady většině, a dlouhodobě, vadí je, že schvaluje násilné vnucování vašeho názoru ostatním.
Co vám brání přemluvit hospodské ho ve "vaší" hospodě, aby dvoje ceny neuplatňoval?
+6
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Richard Fuld | 14. 10. 2016 18:47
reakce na Tomáš Najman | 13. 10. 2016 18:29

Ve Vaší logice byste za chvíli mohl po mě chtít, abych vraha přemlouval, aby nevraždil. A ne jim to zakazoval zákonem. :-)
-1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Capouch | 14. 10. 2016 18:53
reakce na Richard Fuld | 14. 10. 2016 18:47

Když už jsme u té logiky, tak vrah už zavraždil. Na přemlouvání je pozdě :-)
+2
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Richard Fuld | 23. 10. 2016 16:07
reakce na Jan Capouch | 14. 10. 2016 18:53

Aby nevraždil příště.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr Síla | 13. 10. 2016 13:13

Pokud zákazníkovi B zdražím statek o 30%, tak tím zákonitě musím snížit jeho dostupnost, neboť si jej zákazník B může koupit o 30% méně. Můžete to sice nazvat "poklesem "výdělku"", ale na podstatě se tím nic nezmění. Může si jej koupit méně a proto poklesne jeho dostupnost.
-5
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Richard Fuld | 13. 10. 2016 10:19

Asi budu znít dost monotónně, ale komu se nelíbí civilizovaný svět, kde nemusíte o každé ceně smlouvat, tak ať se odstěhujte do orientu a svoji svobodu handrkovat se se zákazníky o každou cenu si užívejte na tamních bazarech. Nebo prodávejte své služby a zboží prostřednictvím aukcích.
-23
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Daniel | 17. 10. 2016 12:24
reakce na Richard Fuld | 13. 10. 2016 10:19

Vrcholem civilizace pak byl sazebník Federálního cenového úřadu ČSSR.
+4
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Richard Fuld | 17. 10. 2016 14:36
reakce na Jan Daniel | 17. 10. 2016 12:24

Nesmíte to hnát ode zdi ke zdi. Zlatá střední cesta = civilizace. Sazebník cenového úřadu je stejný extrém, jako supermarket, kde namísto cenovek najdete u každého regálu trhovce, s kterým bude každý jednotlivý zákazník individuálně smlouvat o ceně každého jednotlivého zboží, co tam bude nakupovat, pak dostanete obrázek druhého extrému. A normální civilizace je někde uprostřed, tedy cenovky odrážející v daném okamžiku pro všechny zákazníky stejné ceny .
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Daniel | 17. 10. 2016 17:32
reakce na Richard Fuld | 17. 10. 2016 14:36

Kdybyste někdy nakoukl do normálního života a ekonomiky civilizace, zjistil byste, že supermarketu se cenová diskriminace nevyplatí, zatímco v jiných businessech je zcela běžná a praktická. A není třeba rozumbrady na socialistickém úřadě, aby to reguloval.
Typicky tam, kde mám vysoké fixní náklady a každý další klient přináší čisté tržby, neboť jeho inkrementální náklady jsou minimální, jsou cenové rozdíly enormní. Tam cenová diskriminace umožňuje vytěžovat kapacity a optimalizovat ekonomiku.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Richard Fuld | 17. 10. 2016 19:27
reakce na Jan Daniel | 17. 10. 2016 17:32

Ale já netvrdím, že individuální ceny jsou a priori špatně. Jen by se to nemělo přehánět. A o tom jestli se to přehnalo nebo ne, by mělo být rozhodnutím trhu (resp. zákazníků, kteří určitý způsob nabídek akceptují nebo ne).
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Hynek Rk | 13. 10. 2016 11:59
reakce na Richard Fuld | 13. 10. 2016 10:19

Naopak my tu zůstaneme rozložíme to tu a vyvoláme tak revoluci a vy budete bez gatí prchat za kopečky:)) Dostanete ochutnat vlastní medicíny.
+3
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Richard Fuld | 13. 10. 2016 12:27
reakce na Hynek Rk | 13. 10. 2016 11:59

"Naopak my tu zůstaneme rozložíme." Teď jste se vybarvil. Kouzlo nechtěného? :-)
-4
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Hynek Rk | 13. 10. 2016 13:19
reakce na Richard Fuld | 13. 10. 2016 12:27

Že by panu politickému doktoru jeho vlastní medicína moc nechutnala:))) To mne moc nepřekvapuje:)
+3
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Richard Fuld | 13. 10. 2016 13:31
reakce na Hynek Rk | 13. 10. 2016 13:19

Už jsem někde psal, že když to tady rozpočtově "odpovědní" rozloží, půjdu jinam a zcela dobrovolně a rád. To jen Vy si pořád stěžujete, že to tady nefunguje podle Vás a nikam se Vám moc stěhovat nechce. :-) Už jste měli být dávno jinde. :-)
-1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Hynek Rk | 13. 10. 2016 13:33
reakce na Richard Fuld | 13. 10. 2016 13:31

Tak to je dobře. A když to náhodou nestihnete, tak vám jitě někdo postaví vkusný pomníček:)
+3
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Richard Fuld | 13. 10. 2016 14:41
reakce na Hynek Rk | 13. 10. 2016 13:33

Jasně. Vy si shnijte v tom, co si tu rozvrátíte. :-)
-3
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Risik | 13. 10. 2016 22:51
reakce na Richard Fuld | 13. 10. 2016 14:41

Ale nie, republiku si tu predsa nikto rozvracať nenechá...
+2
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Martin Brezina | 13. 10. 2016 09:35

Asi bych souhlasil, že by dvojí ceny neměl stát (nebo třeba obec) regulovat, ale na místě prodejce bych byl velmi opatrný. Zákazníky může být taková praxe vnímána jako nefér (jedna věc je ekonomická logika a druhá logika férovosti) a tak jejím výsledkem může být to, že řadu potenciálních klientů ztratím.
+4
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Altman | 13. 10. 2016 11:19
reakce na Martin Brezina | 13. 10. 2016 09:35

Také myslím.
Dvojí ceny v pohostinství jsou něco, na co má (mít) majitel nepochybně právo, na druhou stranu si myslím, že to je jev dočasný (vznikl v době, kdy rozdíl příjmů a cenových hladin mezi ČR a západem byl propastný) a rychle se ukáže, že působí spíše ostudu a špatnou reklamu. Skoro bych řekl, že to je jev přirozeně vymírající, nepamatuji se, kdy jsem se naposledy s dvojími cenami v restauraci setkal.
Bohužel lidé s diktátorskými manýry jako p.Fulda si hodlají osobovat právo diktovat majiteli, jaké ceny má požadovat, v jaké měně si musí nechat zaplatit, zda se v jeho podniku smí kouřit, atd... Při tom volný trh to ve většině případů řeší zcela nenásilně a nějaká menšina podniků vyžadující respektování neobvyklých pravidel ničemu nemůže vadit, spíše jen doplňí pestrost možností.
+11
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Richard Fuld | 13. 10. 2016 12:57
reakce na Jan Altman | 13. 10. 2016 11:19

Souhlasím, že dvojí ceny jsou taková blbost, že jejich zakazování snad ani nedává žádný smysl.

Vaše bláboly o tom, jak chci diktovat, jaké ceny má majitel restaurace požadovat a zda se smí v jeho restauraci kouřit jsou zcela mimo mísu. Najděte si mé příspěvky k tomuto tématu.

Zavedení povinnost mít v nabídce alespoň jeden levnější nealkoholický nápoj oproti nejlevnějšímu alkoholickému, považuji za šílenou pitomost. Stejný názor mám k otázce zákazu kouření v restauracích, jehož povolení, či zákaz by mělo záviset výhradně na svobodné vůli provozovatele (majitele) restaurace. Funguje to i bez zákazu, protože nekuřáckých restaurací už je ve velkých městech drtivá většina. Pokud má malá vesnička jen jednu restauraci, ať si rozhodnou v referendu. Provoz restaurace lze upravit místní vyhláškou, kterou lze zase v tom kterém městě zrušit, pokud se ukáže, že je blbost mít jen nekuřáckou hospodu, do které nikdo nechodí. I z tohoto důvodu je zákonný zákaz kouření ve všech restauracích totální zhovadilost.

Dvojí ceny pro různé zákazníky za shodné zboží považuji za stejný podvod, jako stejné ceny za stejně označené zboží, avšak různé kvality a pro různé zákazníky.

Pokud majitel restaurace předloží KAŽDÉMU hostu OBA jídelní lístky s tím, že svým zákazníkům přesvědčivě zdůvodní, proč by měli platit za stejné služby vyšší cenu, nemám s tím nejmenší problém. Když je nepřesvědčí situace bude v podstatě stejná, jako by měl jen jeden ceník.

Pokud majitel restaurace nebude mít žádný ceník a předem upozorní jeho zákazníky, že o ceně jeho služeb se bude smlouvat a že cena není vůbec limitována, nebo ponechá na zákazníkově vůli, kolik sám dobrovolně zaplatí, nebo se bude konkrétní jídlo dražit, nebo bude uspořádána soutěž (loterie), kdo za všechny zákazníky zaplatí, pak s tím také nemám nejmenší problém. Ostatně forma dražeb je používána některými vykřičenými domy a v tomto případě mi to přijde jako vynikající způsob "cenotvorby". :-) Opět ale opakuji, že do restaurace, kde se draží jídlo a pití, nebo se o ceně smlouvá, bych asi vůbec nešel. Rád se najím v klidu a za předvídatelných cenových podmínek a jsem si jist, že dostatek restaurací mi v tomto mém skromném požadavku vždy vyhoví. :-)
-2
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Altman | 13. 10. 2016 13:26
reakce na Richard Fuld | 13. 10. 2016 12:57

Sakra proč by majitel měl něco zdůvodňovat?
Když budete prodávat staré auto a Frantovi řeknete, že za něj chcete 420tis a Tondovi řeknete 390tis, je na tom něco špatně? A jste povinen jim něco zdůvodňovat?
Když Billa má jiné ceny pro držitele Billa karty, je to špatně?
A když restaurace řekne, že kapučíno stojí 200Kč, ale proti předložení členské karty či ČESKÉ OBČANKY sleví na čtvrtinu, je to špatně?

Je to jen divné, ale neřekl bych, že to je něco, co by mělo být zakazováno a postihováno. Protože podle stejné logiky by mělo být zakazováno dopravnímu podniku po mně chtít více peněz, než po žákovi či penzistovi.
+7
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Richard Fuld | 13. 10. 2016 15:02
reakce na Jan Altman | 13. 10. 2016 13:26

Tak samozřejmě, že zákazníkovi NEMUSÍ nijak zdůvodňovat, proč by si měl vybrat, že dobrovolně zaplatí vyšší cenu. :-) V takovém případě samozřejmě zaplatí tu nižší. :-) Už jsem si zvykl, že jakkoli velká absurdita Vám přijde vždy normální. :-)

Vaše představa, že číšník bude vyzývat hosty, aby se legitimovali, aby jim mohl učinit tu "správnou" nabídku, je opravdu kouzelná. U fanatického zastánce svobody, je to přinejmenším zarážející. :-) Vlastně, ne. Já zapomněl, že Vy když uvažujete o svobodě, tak jen ve vztahu k sobě. Zákaznicí jsou pro Vás póvl, který se musí Vašim bláznivým nápadům podřídit.

A k tomu kapučínu za 200. Už živě vidím ty udivené tváře lidí u jednoho stolu, jak přijde číšník a říká: ano pánové, 3 pivečka, Franta to má za 20, Pepa za 15 a Toník za 50. :-) A Pepíku ty mi ukaž občanku, jestli si se mi od minule nepřejmenoval. :-) Jak říkám, jakákoliv fantasmagorie Vám není cizí. Pro Vás to bude jen divné. :-) Samozřejmě, že by bylo zbytečné tyhle fantasmagorie zakazovat, protože nikoho nenapadne tohle praktikovat. Avšak pokud si někdo představuje, že bude lidi beztrestně podvádět, nebo je lustrovat předkládáním dokladů, aby zjistil jejich národnost, pak je na místě zákonná regulace i takovéhoto "divného" chování. Zákony by nemuseli být, kdyby všichni spontánně jednali rozumně a poctivě. To kvůli magorům a podvodníkům musíme mít zákony.

Když Billa má jiné ceny pro držitele karty, tak je to v pořádku. Každý si ji může zařídit a když ne, je to jeho dobrovolné rozhodnutí.

Když zmiňujete veřejnou dopravu, tak ta podléhá "socialistickým" principům a nikoli tržním (naštěstí), takže tady jste zase mimo mísu.
+0
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Altman | 13. 10. 2016 18:47
reakce na Richard Fuld | 13. 10. 2016 15:02

Proboha proč by je nutil se legitimovat a kde máte jakou nesvobodu? Stačila by cedule na dveřích do hospody: "Po předložení CZ občanky sleva 30%" - stejně jako v různých jiných obchodech maj slevu po předložení věrnostní karty.
Slevu po předložení občanky mají v mnohých optikách (sleva dle věku), v MHD, atd... Takže zase jen demagogicky generujete problém, kde není.

Ještě štěstí, že jste ten státní bordel správně nazval "socialistickým". A jak jste přišel na to, že v socialistickém sektoru je správné diskriminovat a v kapitalistickém to má být zakázané? To, že v tom socialistickém se diskriminuje daleko daleko častěji vidím spíše jako důkaz jeho zkaženosti a špatnosti. Plus tedy prodejny brýlí jsou snad zatím kapitalistické (než se i je rozhodnete ukrást) a i tam se diskriminuje podle občanky/věku.
+4
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Tomáš Najman | 13. 10. 2016 18:35
reakce na Richard Fuld | 13. 10. 2016 15:02

"Franta to má za 20, Pepa za 15 a Toník za 50."

Ale i na tenhle přístup (tedy jiná cena za stejnou službu) si lidé zvykli.
Znáte to? Říká se tomu eufemicky DANĚ.
+5
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Richard Fuld | 14. 10. 2016 18:52
reakce na Tomáš Najman | 13. 10. 2016 18:35

Demagogie non plus ultra obhajující zcela zbytečnou absurditu.
-1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Kohout | 14. 10. 2016 13:21
reakce na Tomáš Najman | 13. 10. 2016 18:35

Co hůř, nazývá se to lživě *pojištění*.
Vtipné je, jak "nemocenské pojištění" komerční pojišťovny nabízí živnostníkům asi za třetinu ceny co stát.
A neschopnosti státu to něco říká. Na jednu korunu služby dvě spotřebované.
+2
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Altman | 13. 10. 2016 18:41
reakce na Tomáš Najman | 13. 10. 2016 18:35

Přesně - jednotná cena státních služeb by bylo to první a jediné, kde bych něco takového uvítal! Z toho by se ale místní socánci asi zjevili.

I když ani to neřeší ten problém, že mnohé státní "služby" mají pro dost lidí cenu negativní :-)
+3
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Hynek Rk | 13. 10. 2016 13:39
reakce na Jan Altman | 13. 10. 2016 13:26

DPMB v Brně bude od 1. 1. 2016 dávat na roční šalinkartu slevu ca 1500 Kč rezidentům, kteří platí odpad. No v některých státech máte vstup do státních památek pro cizince dražší než pro místní.

Přemýšlel jsem nad těmi dvojími cenami v restauracích a myslím si, že z pohledu některých prodávajících nemusí jít o homogenní službu. Oběd poskytnutý cizincům může být jiným druhem statku než oběd poskytnutý domácím. Například je potřeba více času k dohodnutí se s cizinci, přičemž vám ostatní hosté mohou vynést spaní. Je potřeba umět cizí jazyk atd.
+3
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Richard Fuld | 13. 10. 2016 15:08
reakce na Hynek Rk | 13. 10. 2016 13:39

Pokud ten DPMB někdo zažaluje a já věřím, že ano, pak by to měl soud zatrhnout.

Samozřejmě, že bude spousta příkladů, kde se platí různé ceny, podle toho, zda jste cizinec. A funguje to jenom proto, že si to ti cizinci nechají líbit. Kde není žalobce, není ani soudce.

A ten nápad prodávat tuzemcům flaxy za pár šupů a cizincům libové masíčko dráž, je taky fakt úžasný. :-) Jen se trošku zamyslete.
-1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jan Krejčí | 13. 10. 2016 08:45

Zajímavé, že u letenek to taky regulátorům nevadí.
+4
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Richard Fuld | 13. 10. 2016 10:24
reakce na Jan Krejčí | 13. 10. 2016 08:45

To je úplně něco jiného. V jednom čase je vždy jen jedna cena, která se v čase vyvíjí s tím jak se zkracuje doba do odletu. To samé first a last minuty, šťastné hodinky apod... Představám uvedeným v článku odpovídá prakticky jen smlouvání na orientální tržištích, nebo aukční princip. Představa, jak jdu do restaurace a účastním se aukce na můj oběd je ale opravdu tristní. :-)
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Amos | 13. 10. 2016 21:43
reakce na Richard Fuld | 13. 10. 2016 10:24

"V jednom čase je vždy jen jedna cena, která se v čase vyvíjí s tím jak se zkracuje doba do odletu"

Takhle to TAKY funguje, ale je to mnohem komplikovanější. Na cestujlevne.com o tom občas bývají vášnivé debaty a už se mi stalo, že jsem kupoval cca 10 letenek najednou přes SkyScaner do Londýna a ceny letenek v jedné řadě byly odlišné. Žádný low cost, ale British Airways. Kniha TravelBible od Nováka o tom docela pěkně píše a vysvětluje.

Zkuste pane Fulde například zajít do JIPu - u každého zboží jsou vždy dvojí ceny a u vybraných dokonce trojí. Arabský bazar je o tom, že kafky, které se nebrání, zaplatí desetinásobek. V Evropě zaplatíte, když se nebráníte tržní cenu a pár minut stačí na to, abyste dostal cca o to DPH méně. Vím, že to nerad slyšíte, ale stačí mít svoje peníze trochu rád a nenechat si peněženku vysávat s pocitem, že se přece nesnížím k "nedůstojnému" smlouvání.

Příkladů je spousta - často cestuji i po Česku a vím, že třeba ceny ubytování v hotelích (ano, i těch s hodně hvězdami) jsou jen doporučení. Vždy stačí říct (to není smlouvání), že čekám na nabídku pro mě a cena je zase jiná než mají v ceníku nebo na webu. Stačí nebýt ovce.
+5
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Richard Fuld | 14. 10. 2016 18:58
reakce na Jan Amos | 13. 10. 2016 21:43

Každému vyhovuje něco jiného. Těm se srdcem hokynáře vyhovují tyhle praktiky...
-1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Capouch | 14. 10. 2016 19:04
reakce na Richard Fuld | 14. 10. 2016 18:58

Co máte proti hokynářům? Vysmíval se jim Vilém II. a Adolf Hitler, a jak dopadli?
+2
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Richard Fuld | 17. 10. 2016 14:41
reakce na Jan Capouch | 14. 10. 2016 19:04

Já proti hokynářům nic nemám. V dnešní době "vyhynuli" jaksi spontánně (tedy kromě toho orientu). I na těch tržištích máte na každém krámku v daný okamžik platné ceny zboží pro všechny zákazníky stejné. Maximálně dostanete nějakou tu slevičku, když nakoupíte víc, nebo když si o slevu řeknete.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Amos | 15. 10. 2016 15:06
reakce na Jan Capouch | 14. 10. 2016 19:04

Já jsem za to vyjádření rád. Alespoň vím, v jakých místech nehrozí, že bych se s panem Fuldem fyzicky potkal.
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Richard Fuld | 17. 10. 2016 14:41
reakce na Jan Amos | 15. 10. 2016 15:06

Po potkání z individuem Vašeho "formátu" taky neprahnu. :-)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Krejčí | 13. 10. 2016 15:40
reakce na Richard Fuld | 13. 10. 2016 10:24

Asi moc letenky nekupujete. Cena kolísá nejen podle toho, kolik času zbývá, ale i podle toho, jestli ji hledáte v noci a o víkendu, nebo v pracovní době (firemní jsou dražší), podle toho kolikrát ji vyhledáváte, aniž byste cokoli rezervoval (nejde tedy o přetlak při overbookingu), náhodné kombinace letů generují astronomické sumy překračující částky za pronájem soukromého letadla atd. To vše je špinavá hra se zákazníkem, kterou byste v případě piva nebo rohlíku trestal spíš úderem do tváře než pouhým opuštěním prodejny.
+3
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Richard Fuld | 13. 10. 2016 16:38
reakce na Jan Krejčí | 13. 10. 2016 15:40

Tentokrát s Vámi naprosto souhlasím. Moc "svobody" okrádat druhé (i jen o čas) může být někdy stejně nepříjemné jako málo svobody. Člověk pak aby, než si koupí letenku, nebo tarif na mobil nastudoval 30 článků, které pojednávají o všech temných zákoutích, do nichž se kupujíc může dostat. Pak člověku ani nezbude čas na skutečně užitečné věci. Když si obdobný systém představíte např. u těch rohlíků, nebo piva, pak je to fakt na gjaku cuki. :-)
-2
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Amos | 14. 10. 2016 10:20
reakce na Richard Fuld | 13. 10. 2016 16:38

V civilizovaných zemích existují nezávislé organizace dohlížející na kvalitu výrobků, férovost obchodování a transparentnost informací. V Německu nebo GB jsou jich desítky. U nás tuto záslužnou práci dělá například (a vlastně jen on) dTEST.

Testování výrobků "nezávislé" Mladé fronty a dalších oligarchických periodik obvykle končí tím, že se do čela dostanou odpadky vyráběné estébáckým udavačem.

Necenzurovaný internet přináší o řadu užitečných informací od konzumentů - stačí projít recenze Heureky, Amazonu, MobilManie nebo při cestování Invie či TravelAdvisoru.

Mimochodem, prvním krokem po převzetí Mladé fronty bylo zastavení webu Pandora.cz, kde řadu let probíhaly užitečné diskuze na témata účetnictví, programování, nakupování, cestování apod. Samozřejmě, že se nezávislé názory estébákovi do krámu nehodily.

Dají se nalézt i lidé, kteří vám pomohou při nákupu stavebního materiálu, auta, pojištění, IT techniky - vlastně všeho - jsou samozřejmě v šedé zóně, protože stát jim na tuto činnost ŽL není ochoten vydat a jsou skvělí, levní a mají cenu zlata, protože vám (i když vám asi ne) ušetří mnoho času a financí. .

Když píšete o frakčních/účetních penězích nebo o tom, že dluhy státu se neplatí, může to vypadat, že něčemu rozumíte. V běžném dennodením životě je zcela vidět, že jste naprosto mimo realitu. Jak to tedy asi bude s vaším vnímáním financí?
+8
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Richard Fuld | 17. 10. 2016 14:45
reakce na Jan Amos | 14. 10. 2016 10:20

Vždyť to píšu. Člověk, aby prostudoval 20 článků na internetu, než se rozhodne něco koupit a stejně nemá pořád jistotu, že koupil nejlépe. To je systém na prd. Radši ať kvalitu kontrolují státní nebo soukromé společnosti a o výsledcích reportují spotřebitelům.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Altman | 13. 10. 2016 11:24
reakce na Richard Fuld | 13. 10. 2016 10:24

Vy asi neumíte číst. Článek nepíše o žádné aukci v restauraci, ale o českém menu s jedněmi cenami a o německém/anglickém menu s jinými cenami.
Tedy spíše obdoba dvojích cen např. v Billa - jedny pro cizince/fuťáky a náhodné návštěvníky a jiné pro štamgasty, majitele Billa karty. Dopravní podnik má přeci také dvojí ceny - jiné pro mládež, jiné pro střední věk a jiné pro penzisty. Zde by kritika měla asi jisté opodstatnění, protože se jedná o erární monopol bez možnosti jít k nediskriminující konkurenci, navíc je to monopol dotovaný a to zrovna z peněz těch, co mají jízdenky nejdražší.

Navíc tradičně pláčete na zcela špatném hrobě, protože dvojí ceny v restauracích jsou zcela přirozeně a tržně na ústupu, byly plodem zásadně rozdílných cenových hladin a příjmů v 90.letech.
+9
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Richard Fuld | 13. 10. 2016 13:22
reakce na Jan Altman | 13. 10. 2016 11:24

Já umím číst dobře. To Vy máte problém s chápáním kontextu. :-)

No a dvojí ceny v podobě cen pro tuzemce a cen pro cizince jsou jen jednou z variant, jak mít dvě nebo dokonce mnoho cen na totéž zboží.

Váš příklad s věrnostní kartou je zase úplně mimo mísu. Když ten zákazník nevyužije možnost, kterou mu skýtá slevová karta, tak se chová jako zákazník, kterému byly předloženy dva různé ceníky a on si vybral dobrovolně, že zaplatí cenu vyšší, protože mu to nestojí za to, aby si slevovou kartu zařídil a nosil ji s sebou. Když ale Němci předložíte ceník "pro cizince" a nenabídnete mu i ten druhý "ceník pro tuzemce", pak mu možnost zaplatit nižší cenu zatajujete a tím ho podvádíte. Zatajujete mu skutečnosti, jež jsou relevantní pro jeho rozhodnutí nakoupit.

Když dopravní podnik zavede nižší jízdné pro žáky škol a důchodce, je to transparentní politické rozhodnutí, kterým nikdo není uveden v omyl, za účelem získání neoprávněného majetkového prospěchu, tak jak je tomu u podvodného restauratéra. Účelem je umožnit určitým skupinám obyvatelstva levnější VEŘEJNOU službu a je to financováno z veřejných peněz.

Nepláču na žádném hrobě. Samozřejmě, že praktiky, jež dělají ze zákazníků blbce musí být tržně na ústupu. Nicméně někde se pořád drží. Např. v taxislužbách. Ale i zde jde o podvodné jednání, pokud taxikář požaduje po zákazníkovi jinou cenu, než má v ceníku a dva ceníky si ani nedovolí vystavit. :-)
+0
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Altman | 13. 10. 2016 13:34
reakce na Richard Fuld | 13. 10. 2016 13:22

V taxislužbách to vyřešíte jen deregulací a hlavně koncem buzerování UBERu a podobných alternativ.
Pokud někdo trvá na jízdě s řidičem, který má zkoušku z místopisu, nikdo mu nebrání si ho vybrat. U UBERu každý dopředu ví, že se jede asi podle navigace, UBER i cizinec zná ze své domoviny a d měst, která navštívil, ví, jak to funguje, nikdo mu nic nezatajuje.

Jinak dvěma ceníky nikdo nikoho v žádný OMYL neuvádí.
Majitel hospody je zkrátka z nějakého nám neznámého důvodu ochoten prodat kafe Pepovi za 50 korun a Jurgenovi za 150 korun. Stejně jako já se mohu rozhodnout, že starou televizi nabídnu Frantovi za 1000Kč a Tondovi za 1500Kč. Nikoho neuvádím v omyl, oběma jsem jasně sdělil, za kolik jim SVÉ zboží jsem ochoten prodat.

A "uberizace" ekonomiky pomáhá i v těch restauracích, protože dnes se velká část lidí v cizím městě orientuje právě podle hodnocení restaurací na sociálních sítích a speciálních mobilních aplikacích/vyhledávačích/hodno tičích.To jen stát (a taxikářské, hoteliérské a restauratérské lobby jeho prostřednictvím) se nás snaží udržet ve středověku.
+3
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Richard Fuld | 13. 10. 2016 15:23
reakce na Jan Altman | 13. 10. 2016 13:34

Srovnáváte nesrovnatelné. Srovnáváte soukromou transakci (Frantovi za 1000,- Pepovi za 1500) s veřejnou nabídkou ceníku v restauraci.

Když ale činíte veřejnou nabídku (předem neznámým zákazníkům) pak je tato nabídka pro Vás závazná. Nemůžete někomu dát na stůl ceník, kde bude svíčková za 150,-Kč a po té co ji host sní mu oznámit, že jste zcela svobodný jedinec, který se právě rozhodl, že ta svíčková podražila na 250,-Kč. Stejně tak nemůžete dvěma různým hostům nabízet různé ceny ve stejný okamžik. Resp. můžete, ale musíte to těm dvěma hostům předem oznámit, aby věděli za jakých podmínek utrácí své peníze. Klidně může fungovat bez ceníku a řešit to tak, že: Ty se mi líbíš, ty dostaneš pívo za 20, ty jsi pidlookej, ty ho dostaneš za 50. Pak jo. Pak si mějte klidně úplně na každé pivo jinou cenu, ale na jídelní lístek si napište: tady určuju ceny píva já, podle vašeho ksichtu a zcela libovolně.

Fintu s Tondo a Frantou, kdy Tondovi zatajíte, za kolik prodáváte Frantovi a naopak, si můžete zkoušet pouze v rámci svých soukromých kšeftů, nikoliv ve veřejně přístupné provozovně.
-2
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Altman | 13. 10. 2016 23:21
reakce na Richard Fuld | 13. 10. 2016 15:23

Ale ty restaurace to přeci těm klientům říkají dopředu - vidí Čecha, daj mu CZ menu s nižšími cenami.
Vidí cizince, daj mu DE/EN menu s vyššími cenami (očekávají větší koupěschopnost, předpokládají, že je na takové ceny z domova zvyklý, kompenzují si náklady na překlad a dotisk cizojazyčného menu a zvýšenou mzdu pro jazykově vybavené číšníky, whatever - nic nám do toho není).

Zákazník v obou případech zná cenu dopředu a může se svobodně rozhodnout, zda ji akceptuje, nebo ne.

Není to tak, že si cizinec přečte, že káva je za 50 a až následně mu naúčtují 100 s tím, že je kapitalistický zápaďácky cizinec, imperialista a revanšista.

Abychom si rozuměli, já toto chování nehájím, nelíbí se mi, považuji ho za hloupé a ostatně i za přirozeně vymírající. Jen si neosobuji právo někomu diktovat, jakou má mít cenovou politiku a marketingovou strategii ve SVÉ firmě. Nevidím principiální rozdíl mezí dvojími cenami v restauraci a slevou podle věku v optice.
Samozřejmě vy to jako etatista s socialista vidíte jinak. Podle vás individuální práva neexistují, respektive jsou totálně podřízena "zájmu společnosti/národa/strany/lidu /rasy/víry/církve"s tím, že co je tím zájmem určuje ten, kdo má zrovna v ruce žezlo/pečeť/meč či sedí ve správném křesle.
+4
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Josef Fraj | 13. 10. 2016 17:28
reakce na Richard Fuld | 13. 10. 2016 15:23

Pokud restauraci neprovozuje vláda nebo jiná státní instituce, jde o soukromou nabídku v soukromé restauraci. A v soukromé restauraci je jenom na majiteli, co za jakých podmínek nabízí a na zákazníkovi, co z té nabídky přijme a zaplatí. Váš totalitní mozek považuje soukromý prostor za veřejný a chce ho tak znárodnit a rozhodovat o něm. Prostě komunismus propagovaný komunistou.
+6
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Richard Fuld | 17. 10. 2016 14:48
reakce na Josef Fraj | 13. 10. 2016 17:28

Vlamujete se do otevřených dveří Vy "totalitní mozku". :-) Když se podíváte na kontext, v němž danou situaci označujete za komunismus, musí Vám být zřejmé, jak směšný Váš názor je. Chce to jen trochu sebereflexe a upustit od fanatického obhajování zjevných absurdit.
-1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Michal Mrozek | 13. 10. 2016 08:00

Pokud je jasně řečeno, že ceny jsou smluvní, není třeba cokoliv řešit. Je třeba vyjednávat. Jako cizinec bych o cenách vyjednával jen v případě, že by mi přišly nepřiměřené. Někdy jsou různé ceny spojené také s různou kvalitou služby: cizince si předcházejí právě proto, že platí lépe než našinci.
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Richard Fuld | 13. 10. 2016 10:28
reakce na Michal Mrozek | 13. 10. 2016 08:00

No s tím máme bohaté zkušenosti, když se "totéž" zboží prodává např. v Německu a v ČR v podstatě za stejnou cenu ale v nesrovnatelné kvalitě. Jak říkáte není nad svobodu. :-) Na výsledcích nesejde, hlavně že se můžeme nechat svobodně okrádat těmi svobodomyslnými podvodníky, co nám pod stejným označením prodávají něco jiného, než jiným, že?
-2
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Michal Mrozek | 13. 10. 2016 18:26
reakce na Richard Fuld | 13. 10. 2016 10:28

No neumíte číst. O tom tady vůbec není řeč. Zkuste se zapojit do diskuze. Já se o to také pokouším :D.
+0
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jakub Skala | 13. 10. 2016 09:23
reakce na Michal Mrozek | 13. 10. 2016 08:00

Souhlas, ale to jsou potom různé ceny za různé služby (byť to nemusí být na první pohled patrné) a proti tomu snad ani nemůže nikdo nic mít.
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Michal Mrozek | 13. 10. 2016 18:24
reakce na Jakub Skala | 13. 10. 2016 09:23

Máte naprostou pravdu. V případě služeb je ale obtížné odlišit někdy tu méně kvalitní na první pohled od té více kvalitní. A někdy se ta kvalita špatně dokazuje, bývá to subjektivní pocit.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Richard Fuld | 13. 10. 2016 10:30
reakce na Jakub Skala | 13. 10. 2016 09:23

Vy jste dobrý. Když Vám někdo prodá šunt označený za kvalitní zboží, tak to je podle Vás v pořádku? Z které jste planety?
-1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Kohout | 14. 10. 2016 13:32
reakce na Richard Fuld | 13. 10. 2016 10:30

Co je to šunt? Podle EU "pomazánkové máslo", protože nemá dost živočišných tuků. "Burákové máslo" jim ale nevadí, přestože nemá žádné živočišně tuky.
Holt jak pravidelně v EU - všichni jsou si rovni. ale někteří rovnější. Mu smíme "držel hubu a krok".

Šunt?
Z mého pohledu, člověka, který si to namaže na chleba, je jednoznačný šunt to "burákové máslo". Děkuji, fakt ne. To pomazánkové? Žádná sláva, ale dá se.
A teď babo raď. Kde tady (nad)stát udělal chybu?
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Hynek Rk | 13. 10. 2016 11:57
reakce na Richard Fuld | 13. 10. 2016 10:30

Já mám tedy opačné zkušenosti z Německa nebo rakouska, je to tam vše o dost dražší, ale nakupuji ve větších městech. Opačné zkušenosti mají lidé, kteří nakupují v menších městech. Tudíž do toho budou promlouvat nepřímo náklady na nájmy a i rozdílná výše daní. Také je otázka v tom, co je považováno za kvalitní v té, které zemi. Třeba starý klasický jogurt s tzv. špnutem na zdrclé smetany na vrhu je pro mladší generaci u nás fuj, ale starší generace to považuje za známku kvality (viz kterési číslo D-Testu).
+3
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Jakub SkalaJakub Skala
Jakub Skala je neustále fascinován tím, co se na světě děje. O něčem z toho píše.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!