Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Budoucnost patří lithiu

Jakub Skala
Jakub Skala
5. 4. 2016
 14 238

Tedy možná. Carsharingu ale určitě.

Budoucnost patří lithiu

Před několika dny představil Elon Musk (respektive Tesla Motors) svůj nejnovější a dlouho očekávaný model označený jednoduše Tesla Model 3 (označení Model E, se kterým by mohl produkovat Modely S, E a X, mu vyfoukla konkurence). V den odhalení vozu a spuštění rezervací se na Model 3 stály před prodejnami Tesly fronty jak v osmdesátých létech na Favorita. Jen za prvních 24 hodin si vůz objednalo 130 tisíc lidí, což při tisícidolarové záloze představuje pro Teslu příjemnou finanční injekci 130 milionů dolarů. Podle novějších zprávu už je předobjednávek ke čtvrt milionu.

Musk přitom ve skutečnosti ukázal jenom to, jak asi bude vůz vypadat a co zhruba bude mít ve výbavě. Představení dalších úprav a vylepšení nás ještě bude čekat. Musk očekává dodávky koncem roku 2017, ale vzhledem k chronickým problémům jeho společností s plněním termínů se dá očekávat, že reálně sjedou první kusy z výrobní linky až někdy v roce 2018.

Není ale smyslem článku analyzovat úspěch či životaschopnost Tesla Motors, která ještě ani zdaleka není za vodou. Není třeba ani hodnotit auta poháněná elektřinou (s bateriemi založenými na lithiu) jako celek. Tyto vozy mají nepochybně nějaké výhody a nějaké nevýhody. Je na každém, aby je sám zvážil a podle toho se rozhodl. Faktem zůstává, že pro většinu lidí aktuálně převažují nevýhody. Ale z pompéznosti show okolo představení Modelu 3 a počtu už rezervovaných kusů se dá racionálně předpokládat, že zájem o tyto vozy je a roste.

Dva nejzásadnější argumenty proti autům na elektřinu jsou cena a dojezd/nabíjení. Cenu, zdá se, právě Tesla vyřešila. Novým model odpovídá cenově vyšší střední třídě aut se spalovacím motorem (35 tisíc dolarů). Ohledně dojezdu vizte o několik odstavců níže.

Propojeno!

Tentokrát věci zašly daleko. Tesla a velké automobilky investují do vývoje elektromobilů miliardy dolarů. Zvyšuje se účinnost baterií, jejich životnost a také dojezd aut na elektřinu. S elektromobily experimentují společnosti, které až donedávna stály mimo automobilovou branži – Apple a Google. A poptávka po nich stoupá bez ohledu na levný benzin.

Auta do zásuvky spustí krach cen ropy. Kdy?

Česko jako elektrovelmoc

Pokud se uvedením dostupných „rozumných“ elektro aut (Tesla Model 3, Chevrolet Bolt EV a Nissan Leaf EV) skutečně podaří nastartovat jejich boom, budou výrobci (specificky pak Tesla, která za rok 2015 vyrobila jen 60 tisíc vozů, zatímco v roce 2020 to má být již 500 tisíc kusů ročně) muset z důvodu raketově rostoucí poptávky – i mimo USA – rozšířit výrobní kapacity. Ideálně do země s relativně stabilním politickým režimem, bohatými zásoby lithia a zkušenostmi s výrobou automobilů. Tušíte správně, kam mířím.

Část osobního kouzla Elona Muska pro Američany tvoří i to, že naprostou většinu používaných komponent si vyrábí sám a „vrátil“ tak do Spojených států práci ve výrobě. Značka Made in USA má ale dnes cenu hlavně ve Spojených státech. V Evropě s ní – zvlášť v automobilovém sektoru – Tesla nikoho příliš neohromí. O bohatých zkušenostech s výrobou automobilu v Česku není třeba se rozepisovat. Především má ale Česká republika významné zásoby lithia – podle odhadů až šest procent veškerých světových zásob. Lithium se pod Cínovcem těžilo už v polovině 20. století, poté těžba pro nerentabilitu ustala. Dnes je cena lithia výrazně vyšší (mimo jiné díky velkému růstu v posledních letech) a zájemci o těžbu na severu Čech se rojí. Z německé strany Krušných hor se už doluje.

Za touto úvahou stojí zatím mnoho „pokud“ a „kdyby“, ale představa, že Tesla nebo nějaký její nástupce bude za deset let vyrábět v Česku elektrická auta včetně baterií, není tak nereálná.

Máte auto?

Carsharing, autonomní auta, nabíjecí dálnice

Jednou z věcí, díky kterým patří Tesla mezi průkopníky v oboru, je autonomní řízení aut, tedy vývoj auta, které prakticky nebude potřebovat řidiče. Už současné modely fungují tak, že řidič prakticky nemusí sáhnout na volant. Zatímco o typu pohonu, který v budoucnu ovládne trh, není v současné chvíli rozhodnuto, stran autonomního řízení aut je budoucnost prakticky jistá. Otázkou pouze zůstává, kdy budou vyřešeny veškeré zbývající technické a právní záležitosti a bude moct dojít k hromadnému nasazení této technologie.

Můžeme se podívat ještě o krok dál. Ve chvíli, kdy auta budou nejen sama řídit, ale zároveň spolu budou jednotlivé vozy na silnici schopny komunikovat, bude automobilový provoz mnohem efektivnější. Vyšší rychlosti, plynulejší jízda, výrazně nižší nehodovost a podobně. Můžeme se těšit. Tím nic nekončí, existují další projekty, díky kterým například půjdou elektrická auta nabíjet přímo za jízdy po speciálních silnicích. Další inovace jistě přijdou.

Pro určitou část obyvatel je nicméně vlastnictví auta značně drahé nebo lépe řečeno neefektivní. Čím větší (a hustěji osídlené) město, tím víc je to pravda. Automobilová realita potom vypadá tak, že si koupíte plechovou krabici za půl milionu, jedete s ní někam jednou možná dvakrát za týden a pak o víkendu. Kvůli statusu si auto už pořizovat nepotřebujete, místo bavoráka s černými skly stačí koupit trochu omlácený iPhone (a nainstalovat Uber/Liftago). Takže proč vlastně?

Carsharing má pro obyvatele velkých a zároveň relativně hustě osídlených měst (u nás prakticky jen Praha) jistou budoucnost. Může samozřejmě fungovat i v méně osídlených lokalitách, ale dá se očekávat, že bude dražší. Na drobné jízdy pro nákup a podobně se carsharing ve srovnání s vlastnictvím auta finančně vyplatí už nyní. Na delší výlety ale vychází pořád dost draze, musíte totiž platit půjčovné i za dobu, kdy auto stojí někde v garáži, zatímco vy chodíte po horách.

Tady právě vzniká prostor pro skloubení všech tří technologií. Přes carsharingovou službu si půjčíte auto, dojedete na místo a můžete ho poslat dál. Auto si samo dojede k dalšímu zákazníkovi a po cestě se dobije.

Jednou z hlavních uvedených nevýhod elektrických automobilů je i jejich relativně krátký dojezd. Problém asi není ani tak v samotném dojezdu jako v tom, že na něj neustále musíte myslet. Možná to tak nevypadá v Americe nebo jinde, ale v Česku máme jednu z nejhustějších síti čerpacích stanic na světě. Benzin vám prakticky nemůže dojít, proto se může jevit „neustálé hledání“ nabíječek jako nevýhoda. Ve chvíli, kdy si budete moct autem zajet na chatu, ono se pak samo dojede nabít a vrátí se vám nabité – ideálně třeba solární energií (bez dotací!) – až k lesu, tyhle starosti odpadnou.

Automobilová budoucnost bude skvělá a díky nerostným surovinám bychom mohli v Česku mít příležitost u ní být co nejdříve.


Foto fronty na rezervaci nové Tesly v Raleighu v Severní Karolině: Melpomene / Shutterstock.com

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
8
+

Sdílejte

Diskutujte (30)

Vstoupit do diskuze
Jakub Skala

Jakub Skala

Jakub Skala je neustále fascinován tím, co se na světě děje. O něčem z toho píše.

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo