Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Základní příjem. Sociální dávka pro každého?

| 18. 12. 2015

Co kdyby se celý systém sociálních dávek a státních příspěvků od základů překopal, takže by každý mohl počítat s pravidelnou výplatou od státu – za nic, bez podmínek? Možná by to bylo levnější než dnešní systém…

Základní příjem. Sociální dávka pro každého?

Představte si, že by vám stát každý měsíc posílal peníze. Na cokoli podle vašeho uvážení. Nezáleželo by na tom, jestli jste chudí, bohatí, kde pracujete a jestli vůbec pracujete. Přesně stanovená částka by prostě chodila všem bez výjimky. Zároveň by to ale znamenalo seškrtání většiny dávek, podpor, příspěvků a stipendií. Už by ani nebylo potřeba tolika úředníků, kteří se o tuto agendu starají. Ve finále by se prý ušetřilo, takže by byli spokojeni občané i stát. Samozřejmě záleží na tom, jak vysoká částka by se jako základní příjem vyměřila a také jaké dávky by stát nechal v platnosti. 

Další čtení

Daniel Raventós v knize Materiální podmínky svobody dělá všechno pro to, aby myšlenku základního příjmu stručně a věcně představil a obhájil – a vrátil ji z politické periferie do mainstreamu. Že v něm byla za Velké francouzské revoluce, nepřekvapí. Ale že se jí vážně zabývala vláda Richarda Nixona, to už může odpůrce jakéhokoliv přerozdělování zmást.

Kdo se hlásí jako králík na pokusy?

Dnes jsou myšlence základního příjmu nejvíc nakloněni ve Švýcarsku, Nizozemsku a Finsku. V zemi helvétského kříže se bude o „dávce pro všechny“ hlasovat v referendu příští rok. Návrh počítá s měsíčním příjmem pro každého obyvatele 2500 švýcarských franků (zhruba 62 tisíc korun), vzhledem k tomu, co by to udělalo se státním rozpočtem, se příliš nepočítá s tím, že si Švýcaři v referendu tuhle cestu odhlasují

V nizozemském Utrechtu začnou testovat základní příjem od ledna. Bude se ale týkat jen tří stovek nezaměstnaných, na kterých chce radnice vyzkoušet, jak nepodmíněný příjem 900 eur změní jejich chování ve srovnání s nezaměstnanými, kteří budou dál pobírat klasické sociální dávky.

V posledních týdnech ale nejvíc pozornosti přitahuje Finsko, kde chtějí základní nepodmíněný příjem částečně zavést od roku 2017. I finská vláda se k tomuto kroku rozhodla kvůli možnosti zjednodušit systém sociálních dávek. Ve spolupráci s úřadem sociálního pojištění Kela proto plánuje projekt, ve kterém by nezaměstnaní a obyvatelé s nízkým příjmem napříč Finskem mohli každý měsíc dostávat 800 eur. Finský premiér ale zatím nepotvrdil přesnou podobu experimentu. Není tak stále jasné, kolika lidí se bude nepodmíněný příjem týkat ani kolik peněz bude vláda tímto způsobem rozdělovat.

Co si o tom myslí odborníci? V naší pravidelné anketě se jich ptáme, jestli má nepodmíněný základní příjem šanci na prosazení a úspěch, nebo jestli jde jen o utopii, či dokonce o nebezpečnou zbraň, která by se neměla dostat do rukou sociálním inženýrům.

Zuzana Uhde

socioložka

Zuzana Uhde
-17
+
-

Nepodmíněný základní příjem je možné vnímat jako revoluční transformaci, která by mohla proměnit ohodnocení některých činností, přerozdělení práce i naši představu, co je smysluplnou prací. Naše společnost mylně ztotožnila společensky prospěšnou práci se zaměstnáním. Společenská prospěšnost určité činnosti má navíc na finanční ohodnocení práce v zaměstnání v současném systému velmi malý vliv, pokud vůbec nějaký. Náš život pohlcují obavy o dostatečný výdělek, strach ale nepodněcuje kreativitu. Různé výzkumy naopak ukazují, že jistota určitého pravidelného příjmu je motivující.

Nepodmíněný základní příjem ovšem nemůže zcela nahradit sociální systém, lidé mají různé potřeby, některé skupiny lidí (např. postižení) nebo lidé v některé životní fázi jednoduše potřebují větší finanční prostředky. Je tudíž stále nutné zachovat určitý sociální systém, některé současné dávky by ale mohly být odstraněny.

Nové věci se vždy před svým zavedením zdály být utopií. Svou představivost příliš často necháváme omezovat tím, co je nyní.

Martin Potůček

sociolog, předseda důchodové komise

Martin Potůček
0
+
-

Tato koncepce u nás šanci na uplatnění nemá

  • Nepodmíněný základní příjem předpokládá, že jsou lidé připraveni poskytovat část peněz, které by jinak dostávali sami, někomu jinému, koho by třeba vůbec neznali. V hodnotách Čechů ovšem převažuje orientace především na prospěch vlastní či prospěch vlastní rodiny.

  • Náš stát dosud není tak bohatý, aby si to mohl dovolit.

  • Ve společnosti s tržní ekonomikou by uplatnění takové koncepce vedlo k chronickému zaostávání, nespokojenosti a sociálnímu napětí.

Petr Mach

předseda Strany svobodných občanů, europoslanec

Petr Mach
+66
+
-

Určitý nepodmíněný příjem dnes u nás tak jako tak existuje. Existuje životní a existenční minimum, takže i bezdomovec má nárok na nějaké sociální dávky. Dávalo by smysl celý systém zjednodušit a ušetřit na byrokracii. Utopií ale určitě je nepodmíněný příjem zavádět tak, aby se bezpracné příspěvky od státu ještě zvýšily. Naopak, lidé musí mít motivaci pracovat. Lepší by bylo snížit daně a sociální odvody, aby lidem zbylo víc vlastních peněz a od státu žádali co nejmíň.

Ilona Švihlíková

ekonomka

Ilona Švihlíková
+15
+
-

Nepodmíněný základní příjem považuji za zajímavou myšlenku, která je odrazem rostoucího využití pracovně-úsporných technologií a slabšího postavení práce. Já sama nejsem zastáncem tohoto konceptu, ale oceňuji na něm, že dokáže pěkně rozproudit debatu právě ohledně podoby trhu práce, posunů mezi sektory apod. Nepodmíněný základní příjem má navíc více podob – ta vámi uváděná rozhodně není jediná možná. Existuje k tomu i rozsáhlá literatura, u nás se tématu věnují například Marek Hrubec a Martin Brabec z Akademie věd. Určitě je nad čím se zamýšlet. 

Ivan Bartoš

mluvčí České pirátské strany

Ivan Bartoš
+14
+
-

Ekonomika už dnes produkuje víc, než se dá spotřebovat. Zboží na trhu vůbec nechybí a produkce díky technologiím roste i při klesajícím počtu pracujících. Musíme se vyrovnat s tím, že většinu lidské práce nahradí stroje. Dnes to řešíme umělou zaměstnaností, hypertrofovaným soutěžením na trhu, produkcí zbraní a válečnými konflikty. Společnost zatím není připravena na změny, jako je nepodmíněný základní příjem, protože lidé jsou zvyklí odvozovat objem produkce od množství lidské práce. Odvozují od toho bohužel i úspěch.

Změna nebude jednoduchá, i když ekonomicky to zřejmě problém není. Problém je to morální. Paradigma bez práce nejsou koláče je nutné změnit. Lidé jsou dnes motivováni negativně. Práce se bere jako existenční nutnost a finanční ohodnocení se preferuje před obsahem vykonávané činnosti. Nepodmíněný základní příjem nesmíme chápat jako nějakou další univerzální sociální dávku, ale jako odrazový můstek.

Vít Samek

místopředseda Českomoravské konfederace odborových svazů

Vít Samek
-43
+
-

Uvažovat lze o všem, ale klíčové je především zajistit práci za slušnou mzdu, za kterou jde žít bez potřeby sociálních dávek. Když se v Evropské unii tolik skloňuje zásada rovného zacházení, tak je třeba ji důsledně uplatnit v celostátním, celoevropském i celosvětovém měřítku. Podívejte se, jak různé jsou mzdy u nadnárodních společností vyrábějících tutéž produkci v různých zemích (v evropském i světovém měřítku) – zpravidla nejvyšší (často výrazně) jsou v domovské zemi dané společnosti. Tady je třeba začít. Proto ČMKOS přichází s agendou Konec levné práce. To je nejefektivnější cesta k boji s chudobou. Práce pro všechny za vyšší mzdu, která zajistí spravedlivou dělbu zisků mezi vlastníky společností a jejich zaměstnance. 

Lukáš Kovanda

hlavní ekonom finanční skupiny Roklen

Lukáš Kovanda
+64
+
-

Nepodmíněný základní příjem je jen jinou formou přerozdělování. Stát nejdříve vybere balík peněz a pak část z toho zase rozdá. Nebylo by jednodušší, pokud by na začátku nevybral až takový balík peněz, ale jenom „balíček“? Jinými slovy, nebylo by jednodušší snížit daně, odvody, zmírnit regulace? Asi nebylo. Zjistili bychom totiž, že nepotřebujeme tak rozsáhlý aparát úředníků, „přerozdělovačů“.

Anketa

Od koho nepodmíněně přijímáte odpověď?

Martin Ford v knize Vzestup robotů: Technologie a hrozba budoucnosti bez práce hájí základní příjem velice působivě. Vychází z výzkumu ekonoma Sama Peltzmana, který už před lety prokázal, že řidiči po zavedení povinného poutání se za jízdy začali jezdit riskantněji. Jistota příjmu v lidech podle Forda podnítí ochotu riskovat, třeba v podnikání, stejně jako je jistota při připoutání podnítila k riskantnější jízdě. Díky intenzivnějšímu podstupování rizika se bude daná ekonomika rychleji rozvíjet. Ford dále připomíná Peltzmanovo zjištění, že po zavedení povinného poutání počet usmrcených neklesl. Jen místo řidičů více umírali chodci a cyklisti. Co když po zavedení zaručeného příjmu „umře“ podnikatelský zápal v těch, v nichž dosud přežívá? Právě proto, že příjem už budou mít zaručený – tak proč se snažit? Základní příjem zkrátka představuje až příliš nevyzpytatelný přístup k problému, jehož řešení je ve skutečnosti prosté: méně přerozdělování.

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Jan Altman | 18. 12. 2015 17:18

Perverze dnešního dne: Autor se ptá na názor "odborníků".
Co se takhle raději zeptat čistých plátců daní?

"Odborníků" se ptejme, až to "odborníci" budou platit.

+18
+
-

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

Zobrazit komentovanou zprávu

Richard Fuld | 22. 12. 2015 08:00

Většina lidí už ale v té práci žádné "koláče" nevyrábí. Typicky např. část úředníctva. Do práce nechodí vyrábět koláče. Chodí tam vydělat peníze na koláče.

To hlídání strojů je dnes realita. A podíl tohoto principu "koláče bez práce" roste a poroste.

-1
+
-

Další příspěvky v diskuzi (15 komentářů)

Jan Altman | 18. 12. 2015 17:18

Perverze dnešního dne: Autor se ptá na názor "odborníků".
Co se takhle raději zeptat čistých plátců daní?

"Odborníků" se ptejme, až to "odborníci" budou platit.
+18
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Richard Fuld | 20. 12. 2015 09:40
reakce na Jan Altman | 18. 12. 2015 17:18

Nesmysl. Kapři si přece rybník nevypustí.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Stanislav Brabec | 19. 12. 2015 16:26
reakce na Jan Altman | 18. 12. 2015 17:18

Ba, věru. Odborníci nevědí to, co ví každý pekař: Bez práce nejsou koláče.

Kolikrát ještě budeme muset vyzkoušet, zda by koláče bez práce přece jen být mohly? Samozřejmě pod vedením těch, kteří nikdy žádný koláč neupekli.
+0
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Richard Fuld | 20. 12. 2015 09:48
reakce na Stanislav Brabec | 19. 12. 2015 16:26

Primitivní paradigma "bez práce nejsou koláče, už dávno neplatí". Všichni nadávají na různá náboženství, jak primitivními principy se řídí a sami jsme schopni přijímat principy obdobně primitivní a neaktuální.

V dnešní době, kdy hrstka lidí (pár % populace) vyrobí bez problému svou prací dostatek"koláčů" pro všechny, je předmětné paradigma nejen nesmyslné ale přímo škodlivé, protože jeho důsledné naplňování nás může skutečně vrátit do situace, kdy zase začne plně platit. A takový návrat do doby kamenné si určitě nikdo rozumný a civilizovaný nepřeje.

Síla dnešní civilizace spočívá právě v tom, že umí lépe ocenit ty, kteří vymyslí, jak "upéct koláče" bez práce, než ty, co je stále pracně vytváří vlastní prací. Tento princip ostatně platil od nepaměti, platí a bude platit .
+0
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Stanislav Brabec | 21. 12. 2015 16:34
reakce na Richard Fuld | 20. 12. 2015 09:48

V tom případě nechápu, proč většina lidí stále musí chodit na 8 hodin do práce, aby z výdělku dokázala přežít.

Kdyby to bylo tak, jak říkáte, zašel bych do práce párkrát do roka pohlídat stroje, a ve zbytek času bych si užíval plodů práce strojů.
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Richard Fuld | 22. 12. 2015 08:00
reakce na Stanislav Brabec | 21. 12. 2015 16:34

Většina lidí už ale v té práci žádné "koláče" nevyrábí. Typicky např. část úředníctva. Do práce nechodí vyrábět koláče. Chodí tam vydělat peníze na koláče.

To hlídání strojů je dnes realita. A podíl tohoto principu "koláče bez práce" roste a poroste.
-1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Altman | 23. 12. 2015 23:56
reakce na Richard Fuld | 22. 12. 2015 08:00

"koláčem" je myšleno cokoli užitečného, za co jest placeno dobrovolně (neboť jinak se užitečnost ani nedá poznat), protože si prodávaného kupec váží více, než čehokoli jiného, co by si za dané peníze mohl koupit.
Je jedno, zda je to skutečně koláč, smartphone, připojení k internetu, ostříhání vlasů, konzultace psychoterapeuta, jízda s řidičem Uberu, služby bytového architekta, životní pojištění, ...
+2
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Richard Fuld | 25. 12. 2015 19:26
reakce na Jan Altman | 23. 12. 2015 23:56

Tomu samozřejmě rozumím. Proto taky píšu "koláče" s uvozovkami.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Altman | 26. 12. 2015 18:18
reakce na Richard Fuld | 25. 12. 2015 19:26

Jasně, ale pak tedy podle mne "koláči" (poskytováním užitečných služeb a výrobků ostatním - tak užitečným, že za ně budou ochotni dobrovolně platit) by se mohli živit všichni, protože lidské potřeby jsou nekonečné. Zdaleka nemám pocit, že všechny mé potřeby jsou uspokojené a že už bych neabsorboval další služby usnadňující či zpříjemňující mi život.

Pokud se tedy dnes někdo živí něčím jiným, než poskytováním koláčů ostatním, tak to není tím, že "bez práce nejsou koláče" je primitivním paradigmatem a špatným principem, ale čistě jen proto, že žijeme v perverzní době (a protiprávním stavu), kdy musím lidem pod hrozbou trestu platit ne za to, že mi něco žádaného poskytují, ale za to, že v lepším případě neposkytují nic (dávkaři), nebo dokonce něco s negativní hodnotou (buzerace, padělání peněz, omezování mých práv a svobod, omezování svobodného podnikání, bádání na poli multikulti, genderu, ekologismu či europeismu, atd...).
+3
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Tomáš Macháček | 19. 12. 2015 17:20
reakce na Stanislav Brabec | 19. 12. 2015 16:26

Sakra, jednou to snad vyjít musí, ne? :-)
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Igor Nemec | 18. 12. 2015 16:53

to jsou perly ducha :-)
... produkcí zbraní a válečnými konflikty...
... Paradigma bez práce nejsou koláče je nutné změnit....
+10
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

František Marek | 18. 12. 2015 17:09
reakce na Igor Nemec | 18. 12. 2015 16:53

Asi tak. Třeba novodobý citát následujícího znění: "Pro koláče není třeba práce, stačí základní příjem" ...... :)
+3
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

foxy | 19. 12. 2015 10:37
reakce na František Marek | 18. 12. 2015 17:09

Kdo bude ve tři ráno vstávat, aby upekl čerstvé koláče, když bude mít základní příjem?
+3
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

František Marek | 20. 12. 2015 06:52
reakce na foxy | 19. 12. 2015 10:37

Tohle už přece dávno neplatí. Na co nějaké pekárny, mlékárny, či masokombináty, když vše se koupí v super, hypermarketu .....

PS: Až všechny, výše uvedené, fabriky dokoupí pan Babiš, tak dokončí novodobou formu znárodnění. Dříve se tomu říkalo, že vše patří lidem, nově to bude upraveno na "všichni opatří Babišovi" .... Ostatně nějaká forma diktatury bude asi jediné řešení (možná jen přechodné) poté, až zbankrotují socialistické experimenty pod hlavičkou EU.
+2
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Tomáš Macháček | 18. 12. 2015 11:33

Pořád jedna nepřekonaná klasika, která posílala "experty" tam, kam slunce nesvítí, když tito ještě tahali kačera

http://www.mises.cz/literatura/clovek-proti-socialnimu-statu-59.aspx
+4
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Ondřej TůmaOndřej Tůma
Vystudoval žurnalistiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Absolvoval půlroční studijní pobyt ve Frankfurtu nad Mohanem na Johann Wolfgang Goethe...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!