Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Hýčkat si ty správné kapitalisty

| 12. 10. 2015

Kdykoli je řeč o mzdách, nevyhnutelně přijde řeč na rozdíl mezi příjmy Čechů a Němců. Jak je možné, že víc než dvacet let po údajně úspěšně ukončených hospodářských reformách máme ve srovnání s Německem stále třetinové platy?

Hýčkat si ty správné kapitalisty

Přesně je to 30 až 31 procent čistých příjmů v přepočtu na euro podle údajů Eurostatu za rok 2014. Údaj platí překvapivě stabilně pro všechny skupiny, od svobodných s nízkými příjmy až po rodiny s dětmi. To mimochodem vypovídá o zajímavém a přehlíženém faktu, že český daňový a sociální systém je relativně „vyladěn“ velmi podobně jako německý – což není pochvala, pouze konstatování faktu.

Dobrá. Ale budeme tedy někdy mít příjmy jako Němci? Jak je možné, že se tak dosud nestalo? Jsou snad Češi méněcenní?

Pavel Kohout

Pavel Kohout

Pavel Kohout je autorem knih o investování, např. Peníze, výnosy a rizika a Investiční strategie pro třetí tisíciletí, a makroekonomii, např. Finance po krizi. Publikuje v řadě českých a zahraničních médií. Byl členem Národní ekonomické rady vlády (NERV) a Poradního expertního sboru (PES). V roce 2007 spoluzaložil finančněporadenskou společnost Partners Financial Services, v níž působí jako místopředseda dozorčí rady.

Nová kniha Pavla Kohouta!

Co je produktivita

Když průměrný občan klade průměrnému ekonomovi tyto otázky, odpovědí zpravidla bývá určitá varianta sdělení „rozdíly ve mzdách jsou způsobeny především rozdíly v produktivitě práce“. To občana rozzlobí ještě víc: „Jaké rozdíly v produktivitě? U nás ve fabrice děláme stejně jako Němci v jejich mateřském závodě. Možná dokonce o něco lépe. Byl jsem tam na školení a oni nejsou lepší pracovníci než Češi. Kvalita výrobků je úplně stejná, tak proč bereme méně než třetinu?!“

Dost možná jste sami zažili něco podobného. Mohu potvrdit z vlastní zkušenosti, že i ekonomové a analytici pracující v nadnárodních finančních společnostech si kladou stejné otázky. Ale jak to tedy je?

Když se neekonom baví s ekonomem, zpravidla si nerozumějí v obsahu slova produktivita. Inženýr nebo dělník míní počet výrobků v určité kvalitě vyrobených za jednotku času. Jinými slovy jde o fyzickou produktivitu. Ekonom používá ovšem úplně jiná měřítka produktivity. Například hrubý domácí produkt přepočtený na počet odpracovaných hodin. A hned jsme úplně jinde.

Jsme u tajuplné veličiny HDP, která je podle jedné definice součtem mezd, podnikových zisků (rozdělených i zadržených), dále příjmů z nájemného a z úroků. Nižší česká produktivita ve srovnání s německou tedy makroekonomicky říká: „Máte nižší mzdy, protože máte nižší mzdy.“ Tautologie. OK, víme, že průměrný ekonom nám toho moc neřekne. Ale proč tedy Němci mají vyšší mzdy než Češi?

Odpověď je ve vlastnictví kapitálu. Podnikové zisky, dividendové příjmy akcionářů a platy nejvyšších manažerů tvoří nezanedbatelnou část HDP vyspělých zemí. Ačkoli se týkají jen úzké vrstvy nejbohatších – častý terč kritiky ze strany levice –, mají vliv i na všeobecnou mzdovou hladinu v dané zemi. Často se opakuje floskule, že kapitál nemá národnost. Kapitalisté ovšem ano. V zemi, kde sídlí, spotřebují a proinvestují podstatnou část svých příjmů. I když běžný Němec, Francouz nebo Brit nemá pocit, že z příjmů miliardářů ve své zemi něco získává, opak je pravdou. Příjmy špiček „prosakují“ různými cestami do společnosti. Minimálně v podobě daní; je mimochodem mýtus, že miliardáři platí zanedbatelné nebo žádné daně.

Bohatství je tam, kde se inkasují dividendy. Ty se inkasují tam, kde sídlí vlastníci kapitálu. Dělníci a inženýři placení mzdou možná dostanou trochu přidáno, ale jen do té míry, aby nepodali výpověď. Možná to zní trochu marxisticky, ale není to výzva k odstranění kapitalistů. (Zkuste to a dostanete rovnost v chudobě. Dokonce ani neomarxista Piketty nevolá po znárodnění kapitálu.)

Dohnat a předehnat!

Jenomže pak přijede teta z Kašperských Hor (skutečná postava, žádná literární fikce) a zeptá se: „Tak co, Pavlíku, kdy už se budeme mít jako v Německu, co myslíš?“

Milá teto, podle statistik Světové banky máme nyní hrubý národní důchod na osobu na úrovni Německa v roce 1988.

Vstřícnost k těm, kteří budují

Z vlastnictví kapitálu vyplývá mezinárodní dělba práce. Země, kde kapitál sídlí, mají tendenci tvořit zajímavá a dobře placená místa především doma. Kapitalista chce mít své klíčové zaměstnance na dosah ruky. Špičkoví manažeři, nejlepší vývojáři, technici a designéři, stejně jako ředitelé obchodu a marketingu vždy sídlí v centrálách nadnárodních společností. Samozřejmě i asistentky, které obsluhují jen kávovar a kopírky, dostanou relativně slušnou mzdu.

Totéž se týká i dělníků ve vyspělých zemích, i jejich mzdy musejí respektovat všeobecnou mzdovou úroveň. Platí to i pro nejméně kvalifikované profese. Odpovědí, proč si německý metař vydělá více než český učitel nebo inženýr, je tedy v první řadě objem kapitálu v ekonomice. (Nikoli objem peněz: peníze lze libovolně natisknout, ale to z nich ještě nedělá kapitál.)

Dělnické profese lze daleko snadněji přemístit do levnější ciziny. Češi, Rumuni nebo Číňané nemají doma takové kariérní šance jako Němci, Britové nebo Američané. Musejí se spokojit s výrazně nižší mzdou a být rádi, že vůbec mají nějakou práci. Společnost Apple má vývoj a obchod v Kalifornii, výrobu zadává jiné společnosti sídlící v Číně. V Kalifornii se inkasují dividendy a vyplácejí tučné mzdy. V Číně se vyskytly i sebevraždy kvůli otřesným pracovním podmínkám.

Řešení? Vstřícnější postoj vlády vůči tomu typu kapitalistů, který buduje a tvoří. Daně, regulace, stabilita právního prostředí, všechno stokrát dokola omílané pravdy. I průměrný ekonom vám řekne, jaké podnikatelské prostředí je vhodné a jaké nikoli. Číňané to už mimochodem pochopili.


Psáno pro Lidové noviny

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

Míša | 12. 10. 2015 21:17

Kamarád špičkový lékař nadává, že to, na co tu dělá hodinu, by v Německu měl za 10 minut. Ale už si neuvědomuje, že má tu svobodnou vůli bydlet v paneláku, jezdit do práce starou vytuněnou Hondou, nedávat děti do soukromých školek a nepřispívat na církev. Jít pařit s kamarádama a sem tam se zhulit. Nic z toho by si v Německu jako lékař se soukromou praxí nemohl dovolit. Nebo mohl, ale už by si nevydělal nic.
Němci si skutečně vydělají mnohem více, ale také mnohem více utratí tak, jak jim velí společenský tlak.
Zkuste nechat složený štěrk před barákem déle než 2 hodiny, soused vás nabonzuje. Fakt to udělá. A bude na to hrdý.
Nemůžete si dovolit nemít vlasy od holiče každých 14 dní, mít jediný škrábanec na plaňce v plotě, jediný pucek na svetru a dítě už druhým rokem stejný šmucik penál. Prostě jak nemakáte v práci i doma a řádně neutrácíte, tak si v Německu neškrtnete.

-1
+
-

Další příspěvky v diskuzi (54 komentářů)

egoist | 23. 10. 2015 11:50

Neomarxista co nechce znárodňovat ? BIm bam...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Míša | 12. 10. 2015 21:17

Kamarád špičkový lékař nadává, že to, na co tu dělá hodinu, by v Německu měl za 10 minut. Ale už si neuvědomuje, že má tu svobodnou vůli bydlet v paneláku, jezdit do práce starou vytuněnou Hondou, nedávat děti do soukromých školek a nepřispívat na církev. Jít pařit s kamarádama a sem tam se zhulit. Nic z toho by si v Německu jako lékař se soukromou praxí nemohl dovolit. Nebo mohl, ale už by si nevydělal nic.
Němci si skutečně vydělají mnohem více, ale také mnohem více utratí tak, jak jim velí společenský tlak.
Zkuste nechat složený štěrk před barákem déle než 2 hodiny, soused vás nabonzuje. Fakt to udělá. A bude na to hrdý.
Nemůžete si dovolit nemít vlasy od holiče každých 14 dní, mít jediný škrábanec na plaňce v plotě, jediný pucek na svetru a dítě už druhým rokem stejný šmucik penál. Prostě jak nemakáte v práci i doma a řádně neutrácíte, tak si v Německu neškrtnete.
-1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Vero | 4. 11. 2015 09:52
reakce na Míša | 12. 10. 2015 21:17

Co to je picovinu? :) Ty asi nezijes v Nemecku, co? Ja uz nejakej ten rok ano, a nechapu smysl toho prispevku. Za a) prispivat na cirkev je kazdeho svobodna vule, kdykoliv se muze kazdy kdo je v cirkvi odhlasit. Za b) si muze kazdy jezdit cimkoliv co ma technickou bez ohledu na to, ze by se nad tim nekdo pozastavoval. Za c) proc by nemohl jit normalne ''parit"? Nemci, zejmena v Bavorsku chodi na akce vic nez prumerny cech, a to jak delnik, tak inzenyr nebo doktor. A ten zbytek :D Jako sorry, ale to s tim sterkem se muze stat v cesku uplne stejne, zase zalezi na sousedech ze, ale 2 hodiny to asi kazdej prezije. Myslim, ze kazdy normalni clovek si zajde minimalne jednou za 3 tydny k holici. Je to proste cele uplnej blabol, co jsi napsal(a).
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Richard Fuld | 13. 10. 2015 08:27
reakce na Míša | 12. 10. 2015 21:17

Pěkně popsáno. Až budeme německy utrácet budeme mít i německé platy. :-) Já to tvrdim stále, že chyba je ve slabé poptávce.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Míša | 13. 10. 2015 21:13
reakce na Richard Fuld | 13. 10. 2015 08:27

Pane Fulde, mě se to právě líbí v Česku. Nechci mít vysoký plat a muset ho utratit za spoustu snobáren. Chci si dojet na stavbu svým opráskaným třídvéřákem. Nechci si každý den pucovat svoji reflexní bundu s velkým logem firmy a být paní inženýrka s naleštěnou cedulkou na klopě. Chci mít štěrk složený před barákem klidně 14 dní a chodit rozcuchaná. Kdo chce německý plat, nechť se odstěhuje do Německa a žije si tam celou tu německou kulturu.
Mě se líbí tady. Jsme jedna z nejsvobodomyslnějších zemí na světě. Nemáme pověst bohaté země a proto se nám sem nikdo nesere!
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

I.Q. | 13. 10. 2015 12:52
reakce na Richard Fuld | 13. 10. 2015 08:27

To je rozumný. Když rozhážu své penzijní úspory za zbytečnosti, tak pomohu ekonomice.
Keynesiánské bludy jsou prostě neuvěřitelné. Ale nikdo vám nebrání zítra si nákladně nechat vymalovat byt na fialovo a hned další den na zeleno. Good luck.

Myslím, že Němci, Holanďani, Švýcaři, atd.. naopak patří k nejspořivějším národům na světě, ne?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Richard Fuld | 13. 10. 2015 13:27
reakce na I.Q. | 13. 10. 2015 12:52

Toto je čirá demagogie. Němci si také nekupují nové auto za peníze odložené na penzi. :-)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Brit | 14. 10. 2015 17:05
reakce na Richard Fuld | 13. 10. 2015 13:27

Já myslím, že ano.

Ještě před 20ti lety britští či němečtí důchodci byli bohatí, zimu trávili v jižních krajích, užívali si.

Dnes je o úspory připravila inflace, žití na dluh, daně a devalvace jejich dříve tvrdých měn.... a všichni nyní shodně prohlašují, že budou muset makat až do smrti.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Američan | 14. 10. 2015 17:10
reakce na Brit | 14. 10. 2015 17:05

Jo, to je ten údajný (levičácký) pokrok dnešního západu.
V Americe v 50. a 60. letech otec uživil rodinu, žena byla doma a otec měl na splátky baráku, placení studií dětem, atd.. A k tomu měli výhled na solidní život v penzi.
Dnes makaj oba, barák jim asi zhaftne banka, děti nikdy nesplatí studia a o nějaké důstojné penzi si mohou nechat jen zdát.

Sice produktivita od té doby vzrostla, ale také skutečně pracuje jen zlomek lidí co tehdy, počet parazitů významně narostl. Státy se snaží zruinovat vlastní měny a tudíž i úspory obyvatel. Na každý dolar růstu HDP je potřeba zvednout zadlužení o další dva až tři. Socanský a keynesiánský ráj. A bude jen hůř - aspoň pro ty, co to neprokouknou a od systému se neodpoutaj.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

xXx | 12. 10. 2015 21:47
reakce na Míša | 12. 10. 2015 21:17

A co ti čeští doktoři bydlící v českém pohraničí a dojíždějící do práce na kole do Německa přes hranici?
Těm ten plot jezděj kontrolovat do CZ?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Míša | 12. 10. 2015 23:20
reakce na xXx | 12. 10. 2015 21:47

Tak ty musí být vysmátý. Německý prachy a česká svoboda, jak s nimi naložit. :)
Ale moc takových neznám.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Tomáš Macháček | 12. 10. 2015 20:07

A taky si posvítit na ty prevíty z ČNB, kteří svými zásahy naklánějí hospodářské váhy na stranu montoven a pro držitele českých korun zhoršují (mimo jiné) možnosti investic v zahraničí a odkup akcií firem působících v ČR "do českých rukou", což by zase mohlo zajímat ty, kteří brečí nad tím, že "miliardy utíkají na dividendách do zahraničí". Akorát vás musím varovat, že obchodní bilance se "zhorší", doufám, že to rozdejcháte. :-)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zavacký | 12. 10. 2015 13:13

Trochu som váhal s poznámkou, ale predsa len:
Článok mierne preceňuje kalkuláciu príjmovej produktivity a podceňuje kalkuláciu fyzickej produktivity. Bez nej by platy tak isto nemohli byť v Nemecku tak vysoké. Okrem toho je v tejto súvislosti rovnako zaujímavá otázka, prečo nie sú ceny tretinové v porovnaní s Nemeckom. Pri tretinových cenách sa predsa dopyt tiež približuje tretine. Každý pokus o hľadanie odpovedí je dobrý. Nechávam to na iných.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Josef Fraj | 12. 10. 2015 22:29
reakce na Zavacký | 12. 10. 2015 13:13

Protože například za ropu platíme stejně jako Německo. Česko vyváží cca třetinu produkce a zhruba tolik také dováží. A dováží za světové cen. Navíc ČNB uměle zdražuje dovozy manipulací s korunou vůči euru.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Zavacký | 13. 10. 2015 14:41
reakce na Josef Fraj | 12. 10. 2015 22:29

Mnoho tovarov v Rakúsku je lacnejších ako u nás. Mnoho našich tovarov u nás je rovnako drahých ako zahraničných. Autá vyrobené u nás by sa mohli predávať u nás lacnejšie ako v Rakúsku.
-
V celej veci bude viacero motivácií. Mňa osobne veľmi nezaujímajú. Akú mala, takú dala(Trh je trh. Aj zdeformovaný.). Reči o malých platoch a vysokých cenách sa mi vidia pridebilné.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Zavacký | 12. 10. 2015 19:31
reakce na Zavacký | 12. 10. 2015 13:13

Dopĺňam: Pri tretinových cenách práce.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Richard Fuld | 12. 10. 2015 13:10

Poudačky o prosakování peněz od miliardářů jsou doslova legrační.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Altman | 12. 10. 2015 13:43
reakce na Richard Fuld | 12. 10. 2015 13:10

Jojo, miliardáři si totiž s těmi peněz tapetují WC a zatápějí v kamnech.
V životě je nenapadne postavit si za ně přepychovou vilu s vrcholně řemeslně dokonalou dlažbou, fasádou, zahradou (udržovanou několika zahradníky), ručně vyráběným nábytkem, atd... Ani to neutratí za jachty, obrazy (to by byla podpora umění, které se boháči štítí), atd... Na recepce si nebudou najímat komorní kvarteta a armádu kuchařů a číšníků. To je jasné, co by z toho měli, když ty peníze přeci mohou nacpat do kamen.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Pesimista | 26. 10. 2015 05:59
reakce na Jan Altman | 12. 10. 2015 13:43

Pokud by topili všichni penězi, tak by se nám mohlo začít dařit
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Max Weber | 12. 10. 2015 15:10
reakce na Jan Altman | 12. 10. 2015 13:43

Je naprostá iluze si představovat, že běžný miliardář využívá své peníze stejně jako milióny lidí ze středních a nižších tříd.

Většina peněz opravdu bohatých lidí končí ve virtuální ekonomice finančního průmyslu, který podle střízlivých odhadů 5-7x (extrémisté píší o 10-12x) převyšuje HDP celého světa.

Nefanatikovi by došlo, že jde o důsledek toho, že tyto peníze skutečně neprokapávají mezi běžné lidi, kteří něco reálného produkují a spotřebovávají (a tudíž nic jiného, než točit to virtuálním kasinu, miliardářům nezbývá, protože ty peníze nemají korelát v reálné produkci), ale u vás se nebojím, že byste se pokusil myslet.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Altman | 12. 10. 2015 15:39
reakce na Max Weber | 12. 10. 2015 15:10

No z vašeho slohu a invektiv jsem si o vás udělal lepší závěr, než kdybych vás poslal k odborníkovi.

Nicméně:

1) Podle vás si tedy boháči nestaví paláce, nekupují jachty, nezaměstnávají zahradní architekty, designéry, chůvy, nepořizují si exkluzivní handmade automobily, ručně šité obleky i boty na míru, atd... zřejmě žijí v panelákovém 3+1, že...

2) Ano, existuje zde problém s existencí virtuálních peněz a s kasinem, kde se točí. Nicméně tyto nekryté virtuální peníze neprodukuje "můj" kapitalismus, ale "vaše" státní centrální banka a jí zřízený a udržovaný kartel komerčních bank fungujících na státem zavedeném principu částečných rezerv a vytváření peněz úvěrem, z ničeho.

Ale u vás se nebojím, že byste se cokoli z toho pokusil pochopit.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Max Weber | 12. 10. 2015 16:33
reakce na Jan Altman | 12. 10. 2015 15:39

1) Ale ovšem, že si miliardáři pořizují drobnosti, které jste vyjmenoval. Jenže, problém je v tom, že spotřebovávají jen relativně malou část svých prostředků. Nepotřebují třicet paláců (ačkoliv by si je mohli dovolit), protože by se o ně museli starat, nýbrž jen jeden či několik. Neboli, jedinec ze střední či nižší třídy obvykle spotřebovává větší část svých financí, zatímco miliardář zpravidla nikoliv. V celkových číslech tak milióny a stamilióny lidí ze střední a nižší třídy svými penězi zaměstnávají nesrovnatelně více svých spoluobčanů, zatímco prostředky, které miliardář logicky nespotřebovává, zůstávají mimo reálnou ekonomiku. Je mi poněkud trapné to takhle vypisovat, protože se domnívám, že na to přijde i jedinec s podprůměrnou duševní výbavou.

2) Je docela dobře možné, že někde existuje vámi prosazovaný typ kapitalismu, o kterém tvrdíte, že je "váš", a který funguje lépe, než současné státní monetární systémy. Pokud neexistuje, na základě čeho víte, že "váš" kapitalismus by podobný problém - virtuální finanční ekonomiku -negeneroval?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Johny Wolker | 12. 10. 2015 23:16
reakce na Max Weber | 12. 10. 2015 16:33

A ted jeste tu "O milionari, ktery ukadl slunce".
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Stanislav Brabec | 12. 10. 2015 19:40
reakce na Max Weber | 12. 10. 2015 16:33

1) To snad není problém. Pokud se miliardář rozhodne, že si své peníze bude syslit v trezoru, poklesne množství peněz obíhajících v ekonomice. Dle klasické ekonomické teorie to vyvolá deflaci, po níž trh najde novou rovnováhu. Tedy poklesnou ceny.

2) Zcela jednoduše. Systém, kde je množství peněz omezené, nemá žádný trvalý „přítok“. Chce-li někdo akumulovat prostředky, které pak vrhne na virtuální trh, musí je odebrat z trhu s reálnými statky, kde si je musí nejdříve vydělat. Když si chce někdo vzít půjčku na takové virtuální podnikání, musí od někoho, kdo si je vydělal na trhu s reálnými statky.

Virtuální obchody s neexistujícími penězi sice budou nadále možné, ale bez věřitele poslední instance s neomezeným kapitálem budou nesmírně riskantní.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Max Weber | 12. 10. 2015 20:17
reakce na Stanislav Brabec | 12. 10. 2015 19:40

Hm, to by mne zajímalo, jak systém svobodné emise peněz zajistí jejich omezené množství?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

To je, vid? | 12. 10. 2015 23:11
reakce na Max Weber | 12. 10. 2015 20:17

Sakra, jakpak to asi trh zajistil u bitcoinu?
Jak to po tisice let zajistoval u zlata a stribra?
Zazrak!
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Max Weber | 13. 10. 2015 04:19
reakce na To je, vid? | 12. 10. 2015 23:11

To myslíte jako vážně, že by si lidé platili po internetu zlatem?
Nebo permanentně fluktuujícím bitcoinem?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Zlato | 13. 10. 2015 12:53
reakce na Max Weber | 13. 10. 2015 04:19

Lidi si na internetu zlatem platili (e-gold), než tento systém rozprášili (vaši státní) zakuklenci z FBI...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Trh a nadhoz | 12. 10. 2015 21:49
reakce na Max Weber | 12. 10. 2015 20:17

Asi tak, že tu měnu, kterou si její vydavatel bude neomezeně tisknout, nikdo nebude ochoten používat, spořit si v ní, uzavírat v ní smlouvy, atd...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Tomas | 13. 10. 2015 09:21
reakce na Trh a nadhoz | 12. 10. 2015 21:49

Aha, no hned som kludnejsi:)

Nemam pocit ze by sucasne neobmedzene natisknute meny nechcel nikto pouzivat, prave naopak. A nie je to len o tom ze pouzivanie meny je statom vynutene. Do alternativnych mien sa vacsina vobec nehrnie.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Tak schvalne | 13. 10. 2015 12:57
reakce na Tomas | 13. 10. 2015 09:21

Tak schvalne: Zrusme veskerou legislativu zarucujici monopol korune a CNB. Zrusme dane z kapitalovych vynosu na zlate. Zrusme DPH na stribrnych mincich. Umozneme bankam a dalsim firmam vest ucty a provadet transakce, v cem uznaji za vhodne a co klienti podpori. Umozneme uvadet ceny a prodavat za menu, jakou si zvoli obchodnik. Umozneme dohodnout si mzdu, v cem chci. Nevynucujme splacenu dluhu v CZK.

A PAK SE UVIDI
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

eGold | 13. 10. 2015 12:54
reakce na Tomas | 13. 10. 2015 09:21

Do e-goldu se hrnula tak, ze ho stat rozehnal samopalnikama...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Ludwig | 12. 10. 2015 17:15
reakce na Max Weber | 12. 10. 2015 16:33

Dnes již asi neexistuje, ale zcela jistě existoval, než byl někým zničen.



Neco z te historie:
http://www.mises.cz/database/literatura/51_pojednanipenize.pdf
http://www.mises.cz/database/literatura/24.pdf


Zde take vylet do historie:
http://libinst.cz/clanky-a-komentare/1653-monopol-ktery-statu-kupodivu-nevadi-centralni-banka/


A soucasnejsi texty:
http://www.mises.cz/database/literatura/39.pdf
http://www.mises.cz/database/literatura/38.pdf
http://www.mises.cz/literatura/teorie-penez-a-uveru-57.aspx
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Altman | 12. 10. 2015 16:55
reakce na Max Weber | 12. 10. 2015 16:33

1A) I kdyby tomu tak bylo, je to opravdu nějaký problém? Když budu miliardář a koupím akcie, tak jsem vlastně té firmě půjčil na investice např. do rozšíření výroby. Když zafinancuji nějaký startup, je to tak špatně? Když budu investovat do developerské firmy, která postaví novou čtvrť, je to špatně?

1B) Navíc i příslušník střední třídy, dejme tomu s příjmem 5000 euro má možnost žít za 2000 euro a zbytek investovat ve finančním kasinu. Zejména na relativně bohatém západě je možné většinu výdajů příslušníků střední třídy označit jako zbytnou. A z pohledu Somálce to bude platit o 90% výdajích průměrného Němce. Se zbytkem klidně může také do kasína.

2) Protože nekrytá měna nikdy v historii nevznikla spontánně, vždy jen státním donucením.
Nebo jinak: současný systém je zcela objektivně umělý, protože byl vytvořen státem a je udržován zákony státu a jeho represivním aparátem (zákon o legálním platidle, zákon o ČNB, ...). Jen si zkuste začít provozovat konkurenční krytou měnu, transakční systém v ní, zkuste nabídnout na trhu své služby, aby zaměstnanci mohli ve vaší měně pobírat mzdu, aby obchodníci tuto měnu mohli přijímat za své zboží, aby v této měně mohly být uzavírány smlouvy a půjčky. Uvidíme, jak dlouho vám to státní aparát bude tolerovat.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Richard Fuld | 13. 10. 2015 13:32
reakce na Jan Altman | 12. 10. 2015 16:55

Píšete: "Když budu miliardář a koupím akcie, tak jsem vlastně té firmě půjčil na investice." Častý omyl. Pokud akcie koupíte na sekundárním trhu (zde obíhá drtivá většina peněz obchodovaných na kapitálovém trhu), pouze tím zvýšíte poptávku po oněch akciích a emitent nedostane ani cent. Maximálně tím zvednete cenu těch akcií. A dolů prosákne víte co. :-)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Investor | 15. 10. 2015 18:33
reakce na Richard Fuld | 13. 10. 2015 13:32

1) Ty akcie ale nerostou neomezeně, dlouhodobě se udržuje nějaké P/E. Pokud se jejich ceny utrhnou a letí nahoru, je to většinou vinou státu, resp. centrální banky.

2) Když koupím akcie za XXX, tak mi je za XXX někdo musel prodat. Peníze tedy nezmizely, dostal je ten kupec akcií a do ekonomiky prosáknou od něj.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Richard Fuld | 19. 10. 2015 08:12
reakce na Investor | 15. 10. 2015 18:33

Proč by měly prosáknout? Investor, ktery prodal akcie velmi pravděpodobně volné peníze použije na nakup dluhopisů nebo jimých finančních investičních nástrojů. Představa, že miliardáři prodávají akcie, aby si nakupovyli zboží, mi přijde hodně nepravděpodobná. Jednoduše objem peněz v oběhu na kapitálov trhu roste a na prosakování zapomeňte.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Fredy | 12. 10. 2015 09:28

Velmi dobře napsané. I když ani to moc nepomůže, neboť zažité myšlení lidí nelze změnit ze dne na den.

Kdysi se tu tradoval výraz - "socialisticky pracovat, ale kapitalisticky se mít." Bohužel to platí stále.

Kdo za to může? Když napíši každý z nás malým dílem, tak se mnou nebude skoro nikdo souhlasit. Ale je to pravda. Každý z nás má přece volební právo. A u politiky a politiků to vše začíná. Až si jednou většinově zvolíme takové politiky, kteří radikálně sníží přebujelou administrativu, zbytečné výdaje a zavedou nižší daně a odvody, zjednoduší přijímání a propouštění zaměstnanců, přestanou podporovat montovny a upřednostní ty, kteří něco tvoří, tak pak můžeme konkurovat třeba i tomu Německu. Líbivou socialistickou politikou, či vůdcovstvím oligarchů, se nám to nikdy nepovede.

Za kus levnějšího žvance jsme "prodali" šanci se mít daleko lépe.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Josef Fraj | 12. 10. 2015 10:34
reakce na Fredy | 12. 10. 2015 09:28

Nerad vám beru iluze, ale:

- to, že máte volební právo je vám k ničemu i kdybyste chodil ke každým volbám s celou rodinou. Pokud chcete něco jiného, než vládnoucí elita a jí uplacená voličská základna, tak máte smůlu. Tuto část společnosti nikdy nepřehlasujete a i kdyby, tak jenom na jedno volební období a pak se to vrátí zpět. Proč, to už tady bylo vysvětleno mnohokrát.

- politici nikdy reálně nesníží administrativu, protože to je jejich voličská základna. Vemte si oligarchu. Ten před volbami vykřikoval jak bude šetřit a místo toho nabírá státní zaměstnance po tisících a zvyšuje jim platy. Kupuje si tak nové voliče.

- politici nikdy vyznamně nesníží daně, protože v politice jsou hlavně kvůli těm daním. Čím jsou větší, tím větší je balík, který rozdělují a tím víc jim zbyde za nehty.

Demokracie je autodestrukční systém, který zákonitě a z principu směřuje k centrálnímu plánování a totalitě. Dřívější absolutní vládci nahradili vojáky s puškama iluzí, že občané sami rozhodují o tom, jak společnost funguje. Je to ale opravdu jenom iluze. Ve skutečností pořád rozhodují vládci, jenom přímočaré násilí vyměnili za sofistikované okrádání a násilí méně nápadné.

Jak říká známý bonmot: "KDYBY DEMOKRATICKÉ VOLBY MOHLY NĚCO ZMĚNIT, UŽ DÁVNO BY JE ZRUŠILI!"
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Petr | 12. 10. 2015 13:04
reakce na Josef Fraj | 12. 10. 2015 10:34

Demokracie nemusí být autodestruktivní, podívejte se na Švýcarsko. Velkou roli v tom může sehrát vhodně napsaná ústava, podívejte se na Švýcarsko. Důležité je, aby demokracie byla co nejvíce přímá (třeba i referenda) a aby se co nejvíce věcí rozhodovalo na co nejnižší úrovni, v obcích nebo v krajích (Kantonech). Víte kam se máte podívat. A zásadní podmínkou je respekt k soukromému vlastnictví.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Altman | 12. 10. 2015 13:55
reakce na Petr | 12. 10. 2015 13:04

Hm. V USA měli Ústavu napsanou skoro bezchybně, dokonce si do ní napsali, že je neměnná. Akorát že ji politici pomocí dodatků postupně otočily o 179.31 stupňů.

Výhoda Švýcarska je v tom, že to je malá země. To jim mimo jiné umožňuje být daňovým rájem, korporace tam platí smluvní daně - tedy takové, jaké si dohodnou - a proto tam daní své celoevropské či celosvětové příjmy. Je (bylo) i oázou bankovního tajemství, úschovnou pro děti diktátorů, zločinců a pochybných potentátů (na jejich soukromých internátních školách), atd.. Jejich banky zprostředkovávaly všelijaké převody a obchody a moc se nevyptávaly.

Na tak malou zemi jsou výhody plynoucí z toho být oázou svobody a respektu k soukromí a vlastnictví poměrně markantní. Proto tam lidé tuto svobodu ve vlastním zájmu omezují jen velmi opatrně a postupně, aby si ta jejich oáza zachovala konkurenční výhody.
Když tam korporace daní sazbou 4% své celoevropské zisky, je to na tak malou zemi ohromný balík a byli by hloupí se tohoto zdroje blahobytu zbavovat.

Bohužel toto zkrátka nemůže udělat každá země. Já bych byl pro co nejnižší daně v ČR (a nejnižší možná je nulová). Ale důsledkem by bylo, že by stát neměl na nic peníze a lidé by se museli starat sami, sami se zdravotně pojistit, platit dětem vzdělání, atd... Samozřejmě že by to bylo lepší. Konkurence je vždy lepší, než monopol, notabene ten vynucený. Ale demokraticky to zkrátka neprojde a žádná implementace švýcarských postupů na tom nic nezmění. Jakpak by asi v ČR dopadlo referendum o tom, že se zastropuje daňová povinnost, že účast v 1.pilíři bude dobrovolná, atd...?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Josef Fraj | 12. 10. 2015 13:54
reakce na Petr | 12. 10. 2015 13:04

Ano, vždy je to o vlastnictví. Demokracie je v přímém rozporu se soukromým vlastnictvím. Princip demokraci spočívá v hlasování o tom, kdo, koho, o co oloupí. Principem demokracie je tedy loupež. Od toho se odvíjí vše ostatní.
V různých zemích a v různých dobách může být míra loupení různá, ale posledních sto let po malých krocích roste. Stále se zvětšuje objem uloupeného majetku a stále více je omezována svoboda jednotlivce. To, že existují výjimky, je pravda, ale trend je už sto let stejný. A nic nenaznačuje, že by se změnil.

Konec konců Švýcarsko sech zemí příliš neliší. Švýcarské, případně novozélandské daně se od českých liší v jednotkách procent a jsou v obou zemích větší než například na Slovensku. Jestli se hlasuje v parlamentu nebo referendu nemá, jak je vidět, na respekt k soukromému vlastnictví významný vliv. Většina skoro nikdy neodolá pokušení parazitovat na menšině.

http://taxpolicy.ird.govt.nz/sites/default/files/images/publications/2011-other-bim/figure2.png
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Fredy | 12. 10. 2015 12:14
reakce na Josef Fraj | 12. 10. 2015 10:34

To Fraj:

To, co píšete, rozumím. A také neočekávám, že by se, v dohledné době, něco změnilo k lepšímu. Důvodů je mnoho a ten hlavní - máme se pořád dost dobře.

Nicméně jednou k tomu stejně dojde. Je otázkou, zda tomu bude předcházet nějaké násilí (revoluce, válka, terorismus ....), nebo státní bankrot. případně obojí.
Nebo znáte jinou cestu?

Osobně jsem optimista a věřím tomu, že se to, časem povede a to bez násilí. Příklad vidím u Nového Zélandu, kde v období kolem roku 1984, byl také socialismus takřka před bankrotem a Roger Douglas to otočil o 180°. A přitom to byl spíše levičák. My k tomu totálnímu bankrotu máme ještě hodně daleko a tak si musíme vystačit se závistivými pohledy na německé platy ......
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Nikdo neodhadne | 12. 10. 2015 23:10
reakce na Fredy | 12. 10. 2015 12:14

V 1989 jsme se vlastne taky meli jeste docela dobre....ne?

Na druhou stranu - co kdyz do dvou let prijde dalsi Lehman? Co se bude dit, kdyz ted jsou uroky na nule a neni kam snizovat? A statni duhy jsou na rekordu a nelze "stimulovat na dluh"?
Znarodni se? Zrekviruji se vklady? Zavedou se zaporne uroky? Zrusi se hotovost?
Budou vlady postupovat systematicky, nebo zavladne chaos?

Zkratka je mozne, ze jsme v 1987 a nikdo to neodhadne - jako to neodhadl tehdy. Nebo nejsme. Kdo vi. Mozne je vsechno a je dobre byt propraven. Pripraven na zivot v Argentine na druhou. Pripraven na zivot v zbankrotovanem statu. Pripraven na hyperinflaci, kolaps fiat. Pripraven na kolaps penzijnich a zdravotnich systemu. Pripraven nejak to tady prezit. Nebo pripraven odejit - vedet kam, mit uz cast majetku venku (zahr akcie pres zahr brokery) a cast majetku v prevozuschopne forme.
Az uz to dojde i mainstreamu, tak uz na vse bude pozde.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

osiris | 12. 10. 2015 11:47
reakce na Josef Fraj | 12. 10. 2015 10:34

"- to, že máte volební právo je vám k ničemu i kdybyste chodil ke každým volbám s celou rodinou. Pokud chcete něco jiného, než vládnoucí elita a jí uplacená voličská základna, tak máte smůlu. Tuto část společnosti nikdy nepřehlasujete a i kdyby, tak jenom na jedno volební období a pak se to vrátí zpět. Proč, to už tady bylo vysvětleno mnohokrát. "
http://xroads.virginia.edu/~drbr/mencken.htm
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Josef Fraj | 12. 10. 2015 12:45
reakce na osiris | 12. 10. 2015 11:47

Dobrý odkaz :)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

jsk | 12. 10. 2015 08:53

Důvodem nízkých mezd u nás je slabé odborové hnutí. Němci prostávkovali miliardy hodin než se dopracovali tam, kde dnes jsou....vše ostantí je zbytečné komentovat.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Robert Antonio | 12. 10. 2015 10:21
reakce na jsk | 12. 10. 2015 08:53

Zajisté. A ještě daleko více prostávkovali Francouzi, díky čemuž se stali galským tygrem a hlavním tahounem evropské ekonomiky a Němci mohou jen tiše závidět jejich životní úroveň.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

fev | 12. 10. 2015 11:06
reakce na Robert Antonio | 12. 10. 2015 10:21

Tak si predstavte, ze oni ti hnusni stavkujici Frantici maji vyssi produktivitu prace nez makajici Nemci (prumerne HDP na hodinu cca $59 vs $58 v Nemecku). A Belgicane jeste vice (zeby Brusel?), nemluve o socialistickych Norech (ti ale maj ropu, tak se nepocitaji.. to ze ropu maj i Rusaci, kteri ji maji mensi nez Ceskou, pomineme).

A kdyz uz srovnavame produktivitu - tak bratri Slovaci ji maji o cca 10% vyssi ($34 vs $31 HDP na odpracovanou hodinu).
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Radek.Mann@email.cz | 13. 10. 2015 12:56
reakce na fev | 12. 10. 2015 11:06

ale to už jsme u struktury HDP,
a pokud bychom měli realitu poměřovat produkcí nazvěme to užitečnými statky, tak vedou Germáni.
HDP je zaklínadlo,
ale jeho vypovídající schopnost je omezena, což zde bylo řešeno n-krát, resp. je dobré se na něj dívat v kontextu dalších vztažných veličin, zaměstnanost, struktura zaměstnanosti, zadlužení .... A v nich zrovna galští kohouti neexcelují.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Altman | 12. 10. 2015 09:18
reakce na jsk | 12. 10. 2015 08:53

Přesně tak - kdyby v Somálsku a Bangladéší prostávkovali sto miliard hodin, mzdy jim bude závidět i Lucembursko!
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Sheldon Cooper | 12. 10. 2015 12:59
reakce na Jan Altman | 12. 10. 2015 09:18

sarkasmus? :-)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Saga Noren | 12. 10. 2015 18:17
reakce na Sheldon Cooper | 12. 10. 2015 12:59

Ano :-)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Capouch | 12. 10. 2015 09:31
reakce na Jan Altman | 12. 10. 2015 09:18

V Řecku to vyzkoušeli i v reálu.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Pavel KohoutPavel Kohout
Pracoval postupně pro PPF investiční společnost, Komero, ING Investment Management a PPF. V letech 2002–2003 působil jako člen sboru poradců ministra financí...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!