Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Z deníku europoslance: Německá minimální mzda bere práci českým speditérům

| 8. 4. 2015

Němci zavedli minimální mzdu a její výši stanovili na 8,5 eura za hodinu. Dostávat ji má každý, kdo pracuje na německém území. Včetně řidičů z povolání, kteří přes jeho území projíždějí. Před Evropským parlamentem se demonstrovalo a poslanci diskutují s Evropskou komisí, co je víc: Právo na volný pohyb služeb uvnitř Unie, nebo právo státu určovat si podmínky na svém území?

Z deníku europoslance: Německá minimální mzda bere práci českým speditérům

Europoslanci z Německa mluví o tom, že nižší mzdy řidičů z východu Unie jsou „sociální dumping“, kterému je třeba učinit přítrž. Někteří evropští poslanci dokonce chtějí, aby se v dopravě uzákonila celoevropská minimální mzda.

Nový německý zákon z tamějšího trhu vytlačuje řidiče kamionů z chudších zemí Unie včetně Česka. Jde o ekonomický protekcionismus pod pláštíkem sociální ochrany. Když nemůžou odpůrci volného pohybu služeb uvnitř Unie zavádět cla, uchylují se k „netarifním bariérám“.

Volný pohyb služeb a zboží je hlavní výhoda společného trhu. Jsem odpůrcem nadbytečných směrnic a nařízení i evropského přerozdělování peněz: jediné, co mi na evropské integraci připadá smysluplné, je právě dohoda států na tom, že občané a firmy spolu budou obchodovat a cestovat bez bariér.

Nejde jen o minimální mzdu jako takovou, kromě toho Německo zahraniční speditéry zatěžuje spoustou nové byrokracie, mají například před každou jízdou poslat faxem německým úřadům přesný plán cesty.

Proto jsem spolu s dalšími poslanci požádal Evropskou komisi, aby sdělila, jestli podle ní německý zákon je v souladu se smlouvami Evropské unie, které garantují volný pohyb služeb.

Komise odpověděla, že situaci zkoumá a je v kontaktu s německými úřady, po kterých žádá další informace: „Komise tento zákon přezkoumává, neboť se vztahuje na veškerou mezinárodní dopravu, včetně tranzitu nebo kabotáže. Za tímto účelem se Komise obrací na německé orgány, aby jí poskytly informace o sledovaném veřejném zájmu a nutnosti zavedení minimální mzdy v této souvislosti, zejména pokud jde o přepravní činnosti, které nezahrnují nakládku a vykládku v Německu. Komise se rovněž dotazuje na nezbytnost donucovacích mechanismů a správních požadavků souvisejících s režimem minimální mzdy. Bude posuzován soulad s právem Unie, včetně dodržování zásady proporcionality německými právními předpisy, a to zejména za účelem zajištění, že není nepatřičně omezován volný pohyb zboží a svoboda poskytování služeb. Na základě posouzení vysvětlení, které poskytnou německé orgány, rozhodne Komise o dalších krocích.

Komunista proti minimální mzdě

Jde samozřejmě o to, že firmy ze střední a východní Evropy umějí vykonávat zakázky levněji, protože jejich řidiči mají nižší mzdy. Přestože západní poslanci tvrdí, že jde o ideový spor a jde jim jen o sociální blaho zaměstnanců, ukazuje se, že jde o spor Východ – Západ. Je to patrné i z projevů poslanců: nezávisle na politické příslušnosti mluví ti ze Západu o „ochraně“ a ti z Východu o diskriminaci. Evropská komise se k problému staví spíše rezervovaně a snaží se nepřekročit svou pravomoc, jelikož nařizovat minimální mzdu v členských státech jí nepřísluší.

Když se konala v Bruselu malá demonstrace českých řidičů proti německé minimální mzdě, viděl jsem tam dokonce i komunistického poslance Ransdorfa. Jaký paradox vidět komunistického poslance demonstrovat proti minimální mzdě. Mimochodem – možná by měli komunisté protestovat i doma, proti české minimální mzdě, ta také vytlačuje z trhu pracovníky, které by chtěli získat práci za nižší mzdu.

I když se německá minimální má mzda vztahovat i na ty kamiony, které jen projíždějí, jádrem sporu je takzvaná kabotáž. Jde o to, že například český řidič kamionu, který převáží zboží řekněme do Belgie, smí cestou využít volnou kapacitu a naložit další zboží třeba v Norimberku a vyložit ve Stuttgartu. Tím konkuruje německým přepravcům. Jelikož Němci kvůli unijním smlouvám kabotáž zakázat nemohou, snaží se ji obejít tím, že nařídí západní minimální mzdu i pro zaměstnance z Východu, kteří pouze projíždějí.

Osobně budu bojovat proti tomu, aby Evropská unie uzákonila celoevropskou minimální mzdu. Budu se snažit, aby v tomto souboji mezi západními a východními zeměmi zvítězil princip volného pohybu služeb nad ochranářskými zájmy jednotlivých států.

Jsem proti pokrytecké diskriminaci našich firem a zaměstnanců, která se schovává za ochranu lidí, i když ve skutečnosti jde pouze o snahu vystrnadit levnější konkurenci. Německá vláda prozatím pozastavila uplatňování minimální mzdy na zahraniční řidiče. Až ji začne naplno uplatňovat, české přepravní firmy na německém trhu skončí. Bude to popření principu volného pohybu služeb, tedy samotného základu, na kterém Evropská unie stojí a kterým se pyšní.

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Milan soudil | 5. 10. 2015 19:56

Aspoň konečně nám budou platiť slušne tet nám dávají všechny odměny do diet a základní plat nám dávají bez předčasu a bez svátků okrádají stát i nás a nikoho to nezajímá jen ať jim někdo utipne tipec

+1
+
-

Další příspěvky v diskuzi (12 komentářů)

Milan soudil | 5. 10. 2015 19:56

Aspoň konečně nám budou platiť slušne tet nám dávají všechny odměny do diet a základní plat nám dávají bez předčasu a bez svátků okrádají stát i nás a nikoho to nezajímá jen ať jim někdo utipne tipec
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Mirazapletal | 7. 6. 2015 20:31

K té kabotáži. Nevidím jediný důvod k tomu, aby řidič byl placen podle německých zákonů a proč by zrovna doprava měla mít výsadu pracovat na cizím území, ale přitom nepodléhat tamním zákonům. pokud pošlu uklízečku nebo dělníka pracovat do německa, bude muset být podle německých zákonů placen a nikoho nebude zajímat, že firma je z česka. Stejně tak v česku nemůžou dojít třeba číňani s jejich zamestnanci a tvrdit, že jim nemusí platit, že je platí pytli s rýží. To by taky neobstálo. Na čím území podnikáte, toho zákony dodržujete.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr Kárný | 7. 6. 2015 06:50

Pán Mach by si měl nejdříve zjistit všechny skutečnosti o dané události. Především o účastnících demonstrace. Nikde jsem nezahlédl zástupce řidičů, ale pouze zástupce sdružení ČESMAD BOHEMIA a ta zastupuje POUZE dopravce a nikoliv řidiče, ti jim jsou zcela volní.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Delivio | 7. 6. 2015 02:09

Tomu se říká ochrana hospodářské soutěže. Takový úřad máme v Česku taky, co to hlídá. Tudíž nechápu to kvílení dopravců z východu. Každý stát má právo si svoji vnitřní hospodářskou politiku a směr řídit sám. A ne,že budeme diktovat, co Němci mají mít za zákony. Řekl bych,že řads lidí si vykládá po svém nejen slovo byznys, ale také význam slova dumping. to můžeme zrovna stejně diktovat řadě jiných zemí jaké mají u nich schvalovat zákony. Volný pohyb zboží není to samé,co zneužívání vnitřního trhu.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Richard Fuld | 7. 6. 2015 10:32
reakce na Delivio | 7. 6. 2015 02:09

Vidím, že mluvíte o něčem, o čem máte jen velmi subtilní znalost. V rámci EU existuje něco, čemu se říká společný evropský hospodářský prostor, v němž by právě pravidla pro fungování trhu měla být jednotná. Takže si Němci samozřejmě nemohou vymýšlet svá speciální pravidla pouze pro své území.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Hank Rearden | 19. 4. 2015 21:17

Ke snahám státu regulovat maximální ceny výrobků, služeb, nebo minimální cenu mezd se dá poznamenat, že levný výrobek, který neseženete, levné bydlení, které nenajdete a dobře placená práce, kterou nezískáte ... Vaše potřeby jen těžko uspokojí.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Hlásek | 13. 4. 2015 19:50

No, jsem si dost jistej, že můžu mluvit za převážnou většinu českých lodníků, strojníků a kapitánů. Nikdo si doposud nikdy nestěžoval na zvýšení platu. Mě by zajímalo, co to bylo za řidiče, kterým se nelíbí, že by snad měli konečně dostat slušný plat a jeli demonstrovat do Bruselu? Jinak hlavním heslem Svobodných vždycky byla volná soutěž, a stát má jen zajistit stejné podmínky pro všechny. Němci to udělali a Vám se to nelíbí?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

petr | 6. 6. 2015 07:45
reakce na Hlásek | 13. 4. 2015 19:50

Tam nejel nikdo z řidičů..stačí se podívat na fotky..lidi z vedení firem, mluvčí hromadu...atd..
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Pavel Tašek | 9. 4. 2015 17:32

Pan poslanec zřejmě lobuje jen za dopravce a státní kasu a potažmo řidiče kamiónu má na háku. To co požadují Němci je naprosto v pořádku, ono 8,50EUR není zas tak moc a pokud řidič bude v práci stejnou dobu jako většina pracujících, tak si zas tak moc nevydělá.
Tady se léta obchází platy řidičů tzv. Dietami. Například soudci už léta započítavají diety k platům řidiče, ale jen při výpočtů výživného pro děti. Na nemocenskou ani důchod to vliv nemá a tak nejenže jsou okrádáni oni, tak i stát, protože z diet se Daně a povinné odvody na sociální a zdravotní pojištění neplati.
Řešení je prosté: Diety zrušit a zavést pro řidiče minimální mzdu takovou, aby brali zhruba to, co doposud. A u slušných firem se to pohybuje i výš, nežli oněch 8,50 EUR.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Lukáš Kubalík | 8. 4. 2015 13:13

Me by zajimalo, jak to chteji resit legislativne? Jestlize cesky ridic projizdi nemeckem a pritom pracuje pro ceskou firmu, tak prece podepsal smlouvu v CR, kde i bere plat, nebo ne? To snad chteji Nemci na hranicich (ktere mimochodem uz stejne nejsou) kontrolovat vyplatni pasky, a pokud bere mene, tak ho do Nemecka nepusti? Nebo je chteji odchytavat na nemeckem uzemi a zavirat do vezeni? Selsky rozum mi rika, ze jestlize jsem podepsal smlouvu v jedne zemi, kde mi i hodi plat na ucet, jina zeme nema jak proti tomu postupovat (nebo chce snad Nemecko udelovat pokuty ceskym firmam?)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Richard Fuld | 8. 4. 2015 11:19

Němci si se všemi pravidelně vytírají. Kdo si myslí, že to bude někdy jinak, ten se mýlí. Dokonce si myslím, že Německo cítí velkou šanci jak rozklížit EU a podle toho taky jedná. Umanuté lpění na ekonomické likvidaci Řecka je pro Němce hlavním bojištěm na poli rozvrácení EU. Po té co došlo ke sjednocení Německa, se Němcům zalíbila myšlenka na opětovně samostatné velké Německo s německou markou.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

diacone frost | 13. 4. 2015 20:43
reakce na Richard Fuld | 8. 4. 2015 11:19

Jako obvykle si nemysli, ze mate pravdu. No ale nezbyva, nez doufat. Cim driv, tim lip.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!