Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Slovenské dráhy: Polovička Slováků jezdí zdarma. Ta druhá to platí

Luboš Palata
Luboš Palata
20. 11. 2014
 14 837

Slovenský premiér Robert Fico si už začíná budovat pozici na parlamentní volby v roce 2016. Zatím to sice vypadá na jasné vítězství, ale přípravu neradno podcenit. Jedním z kroků ke zvýšení popularity je projekt „vlaků zdarma“.

Slovenské dráhy: Polovička Slováků jezdí zdarma. Ta druhá to platí

Slovenské železnice se svou (ne)kvalitou vždycky blížily železnicím maďarským, které mají ze středoevropských drah oprávněně tu nejhorší pověst. Kvalitní evropské mezinárodní spoje, které dnes ve střední Evropě prakticky jezdí mezi Berlínem a Budapeští, „líznou“ Slovensko jen při jižní hranici s Maďarskem. A ty na severojižním směru, mezi Varšavou a Vídní, Slovensko většinou minou zcela. 

Na rozdíl od Česka nevznikla na slovenských tratích domácí konkurence, část trhu si ale chtějí urvat firmy české – průkopníkem byl Jančurův RegioJet na trati z Bratislavy do Komárna, nedávno začal jezdit také na trase Praha – Poprad – Košice. Po téže trati jezdí také Leo Expres a České dráhy s pendolinem.

Zadarmo můžou jezdit i Češi

Do konkurenčního boje, který mohl podobně jako v Česku aspoň na hlavních tazích zlepšit kulturu cestování, ovšem „hodil vidle“ slovenský premiér Robert Fico a jednobarevná vláda jeho Smeru projektem „cestování zdarma“. Ten umožní používat vlaky bez koupě jízdenky téměř polovině slovenských občanů. Od půlky listopadu můžou jezdit vlaky zadarmo všichni občané starší 62 let, studenti a také děti. Jedinou výjimkou je několik mezinárodních spojů InterCity a vlaky, které dopravci provozují bez podpory státu.

V Evropské unii nelze při poskytování takových výhod diskriminovat občany podle státní příslušnosti, spolu se Slováky tedy můžou na Slovensku zdarma jezdit důchodci, studenti a děti ze všech členských států. Vzhledem k zmíněnému faktu, že jako tranzitní země má Slovensko v železniční osobní dopravě zcela minimální význam, a pokud jde o turistický ruch, je středoevropskou Popelkou, dopravci na nich asi příliš tratit nebudou. Výjimkou můžou být čeští a polští turisté směřující do Vysokých Tater, návštěvníci slovenských termálních lázní, ale především Slováci žijící v Česku.

Jezdíte vlakem?

Desítky tisíc protestují, statisíce jedou

Proti cestování vlaky zdarma se zdvihl v minulých týdnech poměrně masivní odpor, petici proti němu, organizovanou pravicovou opozicí, podepsalo už na třicet tisíc lidí. „Chtěli jsme nastavit současné vládě zrcadlo a ukázat, že mladí lidé se nenechají koupit padesát let starými vlaky,“ uvedl jeden z organizátorů petice Tomáš Smutný.

Víc je ale těch, kteří nabídky Ficovy vlády využily. Prodloužený víkend kolem výročí sametové revoluce (to je i na Slovensku státním svátkem) se stal pro Slovenské železnice zatěžkávací zkouškou. Jízdenky zdarma využilo asi dvě stě tisíc cestujících, z toho asi 70 procent byli studenti. Celkem bude moci cestovat vlaky zdarma dva a půl miliónu Slováků.

Státní slovenské dráhy, které nasadily maximum vozů, včetně mnoha zastaralých a nerekonstruovaných, používaných pouze jako zálohy, zvládaly nápor jen s vypětím sil. V mnoha vlacích, především mezi Bratislavou a Košicemi, lidé stáli v uličkách. Problémy vznikaly i u pokladen: za jízdenku se sice nemusí platit, je ale potřeba ji před nástupem do vlaku mít, pokladny ji vydávají na základě dokladů. Nápor a fronty stály mnoho časů a nervů i ty Slováky, kteří si kupovali jízdenky za normální ceny.

Premiér Fico si ale akci pochvaloval a začal už plánovat, že tímto krokem převede osobní dopravu z velké části z autobusů na vlaky. Vláda doufá, že počet cestujících se zvýší nejméně o deset procent. „Vytíženost vlaků je dnes zhruba 25 procent [sic!], takže kapacity máme,“ tvrdí ministr dopravy Ján Počiatek.

Autobusy do šrotu?

Vlaky zdarma přijdou slovenský stát ročně na minimálně 13 milionů eur, tedy přes 350 milionů českých korun. Erár totiž bude ušlé tržby dopravcům – včetně třeba RegioJetu – doplácet. V celkové podpoře slovenského státu železniční dopravě, která má příští rok dosáhnout 218 milionů eur, tedy asi šesti miliard korun, ovšem nejde o zásadní částku. Té polovině Slováků, která zadarmo jezdit nebude, a ještě bude muset na daních ostatním platit jízdné, to možná ale jako malichernost nepřijde.

A jako malichernost to jistě nepřijde také dalším osobním dopravcům. Firmy podnikající v autobusové dopravě už hlásí velký odliv cestujících i objednávek na provozování dopravy ze strany slovenských krajů.


Autor je redaktor MF Dnes

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
1
+

Sdílejte

Diskutujte (10)

Vstoupit do diskuze
Luboš Palata

Luboš Palata

Narodil se v roce 1967 a vystudoval politologii a mezinárodní vztahy na Univerzitě Karlově. Je nositelem několika ocenění, mimo jiné novinářské ceny Ferdinanda Peroutky. Byl rovněž nominován na Cenu Evropského... Více

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo