Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Slovenské dráhy: Polovička Slováků jezdí zdarma. Ta druhá to platí

| 20. 11. 2014

Slovenský premiér Robert Fico si už začíná budovat pozici na parlamentní volby v roce 2016. Zatím to sice vypadá na jasné vítězství, ale přípravu neradno podcenit. Jedním z kroků ke zvýšení popularity je projekt „vlaků zdarma“.

Slovenské dráhy: Polovička Slováků jezdí zdarma. Ta druhá to platí

Slovenské železnice se svou (ne)kvalitou vždycky blížily železnicím maďarským, které mají ze středoevropských drah oprávněně tu nejhorší pověst. Kvalitní evropské mezinárodní spoje, které dnes ve střední Evropě prakticky jezdí mezi Berlínem a Budapeští, „líznou“ Slovensko jen při jižní hranici s Maďarskem. A ty na severojižním směru, mezi Varšavou a Vídní, Slovensko většinou minou zcela. 

Na rozdíl od Česka nevznikla na slovenských tratích domácí konkurence, část trhu si ale chtějí urvat firmy české – průkopníkem byl Jančurův RegioJet na trati z Bratislavy do Komárna, nedávno začal jezdit také na trase Praha – Poprad – Košice. Po téže trati jezdí také Leo Expres a České dráhy s pendolinem.

Zadarmo můžou jezdit i Češi

Do konkurenčního boje, který mohl podobně jako v Česku aspoň na hlavních tazích zlepšit kulturu cestování, ovšem „hodil vidle“ slovenský premiér Robert Fico a jednobarevná vláda jeho Smeru projektem „cestování zdarma“. Ten umožní používat vlaky bez koupě jízdenky téměř polovině slovenských občanů. Od půlky listopadu můžou jezdit vlaky zadarmo všichni občané starší 62 let, studenti a také děti. Jedinou výjimkou je několik mezinárodních spojů InterCity a vlaky, které dopravci provozují bez podpory státu.

V Evropské unii nelze při poskytování takových výhod diskriminovat občany podle státní příslušnosti, spolu se Slováky tedy můžou na Slovensku zdarma jezdit důchodci, studenti a děti ze všech členských států. Vzhledem k zmíněnému faktu, že jako tranzitní země má Slovensko v železniční osobní dopravě zcela minimální význam, a pokud jde o turistický ruch, je středoevropskou Popelkou, dopravci na nich asi příliš tratit nebudou. Výjimkou můžou být čeští a polští turisté směřující do Vysokých Tater, návštěvníci slovenských termálních lázní, ale především Slováci žijící v Česku.

Anketa

Jezdíte vlakem?

Desítky tisíc protestují, statisíce jedou

Proti cestování vlaky zdarma se zdvihl v minulých týdnech poměrně masivní odpor, petici proti němu, organizovanou pravicovou opozicí, podepsalo už na třicet tisíc lidí. „Chtěli jsme nastavit současné vládě zrcadlo a ukázat, že mladí lidé se nenechají koupit padesát let starými vlaky,“ uvedl jeden z organizátorů petice Tomáš Smutný.

Víc je ale těch, kteří nabídky Ficovy vlády využily. Prodloužený víkend kolem výročí sametové revoluce (to je i na Slovensku státním svátkem) se stal pro Slovenské železnice zatěžkávací zkouškou. Jízdenky zdarma využilo asi dvě stě tisíc cestujících, z toho asi 70 procent byli studenti. Celkem bude moci cestovat vlaky zdarma dva a půl miliónu Slováků.

Státní slovenské dráhy, které nasadily maximum vozů, včetně mnoha zastaralých a nerekonstruovaných, používaných pouze jako zálohy, zvládaly nápor jen s vypětím sil. V mnoha vlacích, především mezi Bratislavou a Košicemi, lidé stáli v uličkách. Problémy vznikaly i u pokladen: za jízdenku se sice nemusí platit, je ale potřeba ji před nástupem do vlaku mít, pokladny ji vydávají na základě dokladů. Nápor a fronty stály mnoho časů a nervů i ty Slováky, kteří si kupovali jízdenky za normální ceny.

Premiér Fico si ale akci pochvaloval a začal už plánovat, že tímto krokem převede osobní dopravu z velké části z autobusů na vlaky. Vláda doufá, že počet cestujících se zvýší nejméně o deset procent. „Vytíženost vlaků je dnes zhruba 25 procent [sic!], takže kapacity máme,“ tvrdí ministr dopravy Ján Počiatek.

Autobusy do šrotu?

Vlaky zdarma přijdou slovenský stát ročně na minimálně 13 milionů eur, tedy přes 350 milionů českých korun. Erár totiž bude ušlé tržby dopravcům – včetně třeba RegioJetu – doplácet. V celkové podpoře slovenského státu železniční dopravě, která má příští rok dosáhnout 218 milionů eur, tedy asi šesti miliard korun, ovšem nejde o zásadní částku. Té polovině Slováků, která zadarmo jezdit nebude, a ještě bude muset na daních ostatním platit jízdné, to možná ale jako malichernost nepřijde.

A jako malichernost to jistě nepřijde také dalším osobním dopravcům. Firmy podnikající v autobusové dopravě už hlásí velký odliv cestujících i objednávek na provozování dopravy ze strany slovenských krajů.


Autor je redaktor MF Dnes

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

vevo | 4. 8. 2015 14:23

Dobrý den, za 14 dní jedeme s manželem do Vysokých Tater, on starobní důchodce 63 let, já invalidní důchodkyně 60 let. Jaké dokumenty si máme vzít sebou, abychom mohli jezdit zdarma ? Vztahuje se tahle výhoda i na mě jako na invalidní důchodkyni? Děkuji.

+4
+
-

Další příspěvky v diskuzi (10 komentářů)

franta osvč | 23. 11. 2015 12:37

to známe čr ale obráceně LOUPEŽ tu trvá 26 let v kuse , milion podnikatelských zlodějů OSVČ v čr prakticky nemusí platit daně , nakupují sí auta bez dph, do paušálů utopí potraviny, benzín, lístky z hospody,
neplatí prakticky daně z příjmu 26 let falšují účetnictví, a tohle parazitování jim platí ostatní občané , důchodci, studenti, chudí, v dalších vyšších daních, podnikatelští zloději došli tak daleko ,že neplatí sociální a ani zdravotní pojištění ani za sebe ....to znamená ,že na důchody a zdravotnictví jim musí doplácet zaměstnanci, důchodci, nezaměstnaní ve svých mnohem vyšších daních .............................. ......................OSVČna dani z příjmu odvádějí zhruba 30% toho, co zaplatí zaměstnanci. Odvod na zdravotní pojištění osob samostatně výdělečně činných (OSVČ) byl o 41 % nižší než částka, kterou poslal zaměstnanec a jeho zaměstnavatel. U sociálního pojištění je to pak 50% méně. http://www.denik.cz/ekonomika/analyza-zivnostnici-odvadi-mene-nez-zamestnanci-maji-ale-vetsi-riziko-20150529.html
to znamená obrovské výpadky důchodového fondu ,zdravotního pojištění a daní
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Josef | 14. 11. 2015 11:17

Jel jsem ze Slovenska vlakem.Přípoje na minutu přesně.Dojel jsem do Mostu u Jablunkova,kde jsem přestupoval osobní vlak,který přijel o 20 minut opožděn,takže přípoj dle pokladní pase.Ve vlaku jsem se dozvěděl,že přípoj na F-M počká.Takže znovu dokoupení jízdenky dražší o 13 Kč.Tak fungují placené ČD.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

vevo | 4. 8. 2015 14:23

Dobrý den, za 14 dní jedeme s manželem do Vysokých Tater, on starobní důchodce 63 let, já invalidní důchodkyně 60 let. Jaké dokumenty si máme vzít sebou, abychom mohli jezdit zdarma ? Vztahuje se tahle výhoda i na mě jako na invalidní důchodkyni? Děkuji.
+4
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jiří Suchý | 20. 11. 2014 18:21

Moc tomu nerozumím.

"Na rozdíl od Česka nevznikla na slovenských tratích domácí konkurence, část trhu si ale chtějí urvat firmy české – průkopníkem byl Jančurův RegioJet na trati z Bratislavy do Komárna, nedávno začal jezdit také na trase Praha – Poprad – Košice. Po téže trati jezdí také Leo Expres a České dráhy s pendolinem."

Takže tam jakási konkurence je.

"Do konkurenčního boje, který mohl podobně jako v Česku aspoň na hlavních tazích zlepšit kulturu cestování, ovšem „hodil vidle“ slovenský premiér Robert Fico a jednobarevná vláda jeho Smeru projektem „cestování zdarma“. Ten umožní používat vlaky bez koupě jízdenky téměř polovině slovenských občanů."

Asi budou jezdit zdarma jen se Slovenskou dráhou, to jsou asi ty vidle.

"Vlaky zdarma přijdou slovenský stát ročně na minimálně 13 milionů eur, tedy přes 350 milionů českých korun. Erár totiž bude ušlé tržby dopravcům – včetně třeba RegioJetu – doplácet. V celkové podpoře slovenského státu železniční dopravě, která má příští rok dosáhnout 218 milionů eur."

A tak ne, tak kam ty vidle zapíchnul?

Souhlasím, že by si každý měl platit sám za sebe. Na druhou stranu, když můžou Slaváci např. zachraňovat Evropu Eurovalem a Palatům to nevadí, proč jim tak hrozně vadí těch 13 mil. eur, které ušetří důchodci a studenti? Nebo bankéři za sebe platit nemusí? Ti důchodci alespoň ty ušetřené peníze utratí za zboží a služby na Slovensku.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Robert Antonio | 21. 11. 2014 11:40
reakce na Jiří Suchý | 20. 11. 2014 18:21

Jízdné zdarma se vztahuje pouze na vlaky objednané Ministerstvem dopravy, nikoliv na komerční vlaky. Proto stát bude platit ušlé tržby Regiojetu pouze na lince Bratislava–Komárno.
Na ostatních spojích (Praha–Košice, Bratislava–Košice), nedostane Regiojet ani korunu, zatímco souběžné rychlíky ZSSK ano. ZSSK sice také vypravuje komerční IC Blava–Košice, ale těch je jen pár, hlavní přepravní výkony stále mají dotované rychlíky.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jiří Suchý | 21. 11. 2014 17:49
reakce na Robert Antonio | 21. 11. 2014 11:40

Díky za objasnění, článek to nijak nevysvětloval. Stále si ale myslím, že ze všech těch nesmyslných státních výdajů, patří tento mezi ty "nejnevinnější". Proto moc nechápu, proč se okolo toho dělá takový povyk.Pokud to tedy není útok na Fica, podobně jako u nás na Zemana. Je smutné, že po tolika letech totality, je opět v mediích slyšet jenom jedna strana.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Martin Brezina | 20. 11. 2014 07:15

"Polovička Slováků jezdí zdarma. Ta druhá to platí."

Ano, argument, že určité veřejné služby v danou chvíli využívají jedni a platí druzí, by se dal použít i na školství, zdravotnictví nebo sociální systém. Ale vlastně téměř na jakoukoliv veřejnou službu.

Myslel jste to, pane Palato, tak, že by veřejné služby vůbec neměly být? Stejně, jako ono hrazení vlakového jízdného na Slovensku?
Pokud to vidíte takhle zásadově, tak ok.
Pokud jste si ovšem jen potřeboval uplivnout na Fica, tak to je od vás dost nedomyšlený text.
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Josef Fraj | 20. 11. 2014 08:23
reakce na Martin Brezina | 20. 11. 2014 07:15

Zřejmě máte problém se zásadou, že každý by si měl platit služby, které používá. Ta vaše "veřejná služba" znamená pouze to, že někoho jiného násilím přinutíte, aby tu službu platil za vás. V normálním jazyce se tomu říká loupež.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Brezina | 20. 11. 2014 08:59
reakce na Josef Fraj | 20. 11. 2014 08:23

A nechcete si můj příspěvek přečíst? Řekl bych, že jste ho vůbec nepochopil.

Píšu, že Palatův text by dával smysl, pokud by nesouhlasil s existencí všech veřejných služeb, jako vy. Protože u téměř všech to je tak, že jedni platí a druzí používají.

Jenže tahle nekonzistentnost vlastního názoru Palatovi zcela uniká. On potřebuje zkritizovat Fica, kterého spolu se svými přáteli nemají rádi.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Josef Fraj | 20. 11. 2014 12:36
reakce na Martin Brezina | 20. 11. 2014 08:59

Nerad vedu debatu o debatě, proto bude toto můj posledni příspěvek v tomto vlákně. Nejsem žádný příznivec pana Palaty, ale myslím si, že hlavním účelem vašeho příspěvku byla vaše potřeba uplivnout si na pana Palatu, kterého nemáte rád. Špatně zamaskovaná mimochodem. Když je článek o vlacích, tak nedává smysl vyčítat mu, že není o školství.
To jsem ale původně komentovat nechtěl. Vyjádřil jsem se k vašemu postoji k tzv. veřejným službám a to i v kontextu vašeho etatistického a socialistického světonázoru, který dlouhodobě prezentujete na tomto foru i když nebyl v tomto konkrétním příspěvku explicitně vyjádřen.
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Luboš PalataLuboš Palata
Narodil se v roce 1967 a vystudoval politologii a mezinárodní vztahy na Univerzitě Karlově. Je nositelem několika ocenění, mimo jiné novinářské ceny Ferdinanda...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!