Poučení z iPadu

| 7. 2. 2012

Deficit obchodu Spojených státůs Čínou dosáhl v roce 2011 hodnoty tří set miliard dolarů, což je další rekord, uvádí The Economist. Oficiální data jsou však podle britského časopisu silně nadhodnocená.

Poučení z iPadu

Údaje o americko-čínském obchodu počítají jako čínský export do USA také zařízení vyrobená v Číně na zakázku americkými firmami. V těchto případech má čínská přidaná hodnota – skutečný export Číny do USA – jen nepatrný podíl na skutečné hodnotě obchodu.

Lze to ilustrovat na příkladě populárního iPadu. Je plně navržen a vlastněn americkou společností Apple. Montáž probíhá v továrnách tchajwanské společnosti Foxconn, které jsou umístěny v Číně. Většina součástek nepochází z Číny, ale z jiných zemí, především Jižní Koreje.

Kdo marže, ten jede

Společnost Personal Computing Industry Centre udává, že z každých 275 dolarů, za které se iPad prodává v USA, připadá jen deset dolarů na přidanou hodnotu čínské práce a součástek. (Jen něco přes pět dolarů připadá na práci samotnou.) Největší položku tvoří mezi náklady na iPad cena materiálů ihned následovaná ziskovou marží společnosti Apple. Není divu, že tržní kapitalizace Applu se blíží čtyřem stům miliard dolarů, což z ní činí jednu z nejhodnotnějších společností na světě. Relativní vývoj cen akcií Foxconnu proi akciím Applu jasně ukazuje, kdo má navrch. Akcie Applu posílily za posledních pět let o téměř čtyři sta procent, zatímco akcie Foxconnu ztratily za totéž období téměř šedesát procent hodnoty.

Je zřejmá jedna podstatná věc:navrch má ten, kdo si může diktovat obchodní marže. Kdo pracuje ve mzdě nebo podniká v odvětvích s vysokou mírou konkurence, nikdy nezbohatne. Tato poučka může být použita jako dobré investiční vodítko: akcie společností, jejichž marže jsou tenké jak žiletka, protože jsou pod stálým tlakem, nikdy nestály za mnoho. Může ale fungovat i jako poučka pro hospodářskou politiku vlády: jen podpora odvětví s vysokými obchodními maržemi, které mají sídlo v České republice a které jsou vlastněny českými akcionáři, má cenu, jinak se staneme zemí nádeníků. (Hmm... Možná už je pozdě.)

šMade in China

Celkově připadá na americké dodavatele zhruba polovina hodnoty iPadu. Korejské firmy Samsung a LG, výrobci displejů a paměťových čipů, si naúčtují sedm procent hodnoty. Proč se tedy Apple vůbec obtěžuje vyrábět svá zařízení v Číně, když dodatečné mzdové náklady v případě výroby v USA by byly prakticky zanedbatelné?

Údajně není možné najít dostatečný počet Američanů, kteří by byli ochotni pracovat a žít v kasárenských podmínkách. Nevím, nevím. Sám bych si za počítač se značkou Made in USA rád připlatil, abych se netrápil s odpadávající klávesou, abych nemusel měnit základní desku pár týdnů po nákupu nového počítače a abych nedostával elektrické rány. Bohužel výrobce mi nedává na vybranou. Musím používat počítač vyrobený v Číně, i když to dělám velmi nerad, protože jsem ještě nezažil jediný kvalitní výrobek z této země. Může se pak někdo divit diskuzím o úpadku Západu?

Psáno pro týdeník Rozhlas

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (8 komentářů)

Roman Řípa | 8. 2. 2012 11:01

Ad "Může ale fungovat i jako poučka pro hospodářskou politiku vlády: jen podpora odvětví s vysokými obchodními maržemi, které mají sídlo v České republice a které jsou vlastněny českými akcionáři, má cenu, jinak se staneme zemí nádeníků. (Hmm... Možná už je pozdě.)"

Podp orapodnikání jistě. Ale zásadně ne finanční!!! Navrhované metriky podpory:
- počet zrušených paragrafů upravujících podnikání (nejlépe v tisících/rok),
- počet zrušených povinností podnikatele,
- počet dnů, které podnikatelé tráví se státní agendou atd.

Jak to říkal ten sympatický třicátník? Nedávat jídlo, vytvořit podmínky, aby šly dobře chytat ryby?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Radovan Dell | 8. 2. 2012 10:49

V oficiální biografii Steva Jobse je popsáno, jak Jobs vysvětluje Obamovi, proč nemůže vyrábět v USA. Potřebuje 750 tisíc dělniků, což podle Jobse není problém. Ale potřebuje také 30 tisíc inženýrů, což problém je. Jobs navrhuje, aby zahraniční studenti, kteří vystudují vysokou v USA dostali pracovní povolení a Obama vysvětluje, proč to nejde, což Jobse naštve, protože jediné co slyší jsou výmluvy.

Takže USA vyškolí zahraniční studenty a pak jim zakážou, aby své dovednosti uplatnili v zemi, která jim dala vzdělání. Ti pak tyto vědomosti uplatní ve své rodné Číně a Indii. Rozkvět východu a úpadek západu.

Dále pak Jobs vysvětluje, jak bylo jednoduché založit firmu před 30 lety a jak složité je to dnes.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jan Daniel | 7. 2. 2012 10:24

To vše se snadno řekne, ale hůře udělá. Schopnost účtovat si vysoké marže není něco trvalého. Vysoké marže přitahují konkurencia pak záleží na bariérách proti vstupu této konkurence. Pokud mi tyto bariéry nazajistí kamarádi ve vládě, je třeba se pořádně otáčet: neustálé inovace, investování do výzkumua lidského kapitálu, nové a nové špičkové technologie a schopnost je úspěšně komercionalizovat. Na chvíli přestane být firma ve střehu a již stojí opodál. Výroba iPadů se do pár let stane komoditním businessem s malými maržemi. Asijští kopírovači to zajistí spolehlivě. Bude třeba je nahradit dalším produktem, aby bylo možno realizovat nadprůměrné marže.
Představa, jak moudrá vláda v tomto dynamickém prostředí vybírá ty pravé firmy a obory, které podpoří, je úsměvná. Jejím největším úspěchem bude výběr včerejšího vítěze v momentě, kdy bude potřebovat identifikovat toho zítřejšího. To v ideálním případě. V realitě spíše daruje peníze daňových poplatníků někomu výměnou za nějakou formu provize.
Poučení z iPadu je následující: zatím je předražený, počkejte s nákupem.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Zbysek Malik | 7. 2. 2012 11:06
reakce na Jan Daniel | 7. 2. 2012 10:24

!! " Poučení z iPadu je následující: zatím je předražený, počkejte s nákupem. " !!

Vidím to stejně.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jan Daniel | 7. 2. 2012 10:23

To vše se snadno řekne, ale hůře udělá. Schopnost účtovat si vysoké marže není něco trvalého. Vysoké marže přitahují konkurencia pak záleží na bariérách proti vstupu této konkurence. Pokud mi tyto bariéry nazajistí kamarádi ve vládě, je třeba se pořádně otáčet: neustálé inovace, investování do výzkumua lidského kapitálu, nové a nové špičkové technologie a schopnost je úspěšně komercionalizovat. Na chvíli přestane být firma ve střehu a již stojí opodál. Výroba iPadů se do pár let stane komoditním businessem s malými maržemi. Asijští kopírovači to zajistí spolehlivě. Bude třeba je nahradit dalším produktem, aby bylo možno realizovat nadprůměrné marže.
Představa, jak moudrá vláda v tomto dynamickém prostředí vybírá ty pravé firmy a obory, které podpoří, je úsměvná. Jejím největším úspěchem bude výběr včerejšího vítěze v momentě, kdy bude potřebovat identifikovat toho zítřejšího. To v ideálním případě. V realitě spíše daruje peníze daňových poplatníků někomu výměnou za nějakou formu provize.
Poučení z iPadu je následující: zatím je předražený, počkejte s nákupem.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Petr Malý | 7. 2. 2012 11:50
reakce na Jan Daniel | 7. 2. 2012 10:23

Taková značka Apple je docela slušná bariéra vstupu na trh ne? První značka (v hlavách spotřebitelů) zajistí nejen nejvyšší podíl z koláče, ale i největší marže. To platí ve většině B2C. Samozřejmě prvenství může být dočasné (R.I.P SONY), uvidíme, jak si Apple povede bez Jobsova vizionářství. Ale je zajímavé, že těch "jedniček" je v USA docela dost (Google, Facebook,...). Západ skutečně zatím vlastní tu profitabilnější část hodnototvorného řetězce. Moudrá vláda přitom nemusí vybírat firmy a obory (pick winners), stačí nebránit kreativní destrukci - tímto nám z výběru vypadává EU.

Západ se svým know-how se bez levné pracovní síly případně obejde (obětmi, ale přeci), naopak to rozhodně neplatí. Důkaz: taková Čína už by dávno nepracovala jako OEM, ale zaplavovala by nás svými originálními produkty. Zatím se tak neděje, zřejmě tedy musí čekat na to, co se na vyspělých trzích vyvine, aby to mohli okopírovat a prodat levně (bez oné marže). A zdaleka nestačí jen mít technologie - Jobsův Apple není technologická jednička, je to jednička v navrhování produktů, jež lidé chtějí.

Co je horší, že schopnost vytvářet tu vysokou marži má v populaci přibližně normální rozdělení. A to všude na světě. Takže by lepší bylo, kdyby se výroba odehrávala také doma, aby se dala práce těm masám, které nikdy nedosáhnou inovatiním "Jobsům" ani po kotníky. Paradoxně tak v zemích kde vznikají produkty, po nichž šílí celý svět (a to že nemáte rád Apple na tom nic nemění) je problém zaměstnat obyčejné občany. Pro obě strany, západ i Čínu a spol., by tak bylo dlouhodobě výhodnější, kdyby se poměry vyrovnaly - více výroby na západě, a více invence na východě. Ta přijde pouze s rozvojem domácího trhu, protože produkty, které dobudou svět, nikdo nevymyslí na rýžovém poli - ty musí původně uspokojovat domácí spotřebu, a pokud se osvědčí, nic jim nebrání v rozletu do světa. A nepotřebují k tomu vládu, co bude "vybírat ty pravé firmy a odvětví". Stačí rozvinutý domácí trh. Takže zjednodušeně a v dlouhodobém horizontu východiskem je: růst mezd v Číně (a spol.), který jim sice podsekne výrobu levných šuntů, ale umožní vznik prvních doma vzniklých výrobků, u kterých už budou mít i tu přidanou hodnotu.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jan Altman | 7. 2. 2012 10:15

Myslím, že v dnešní době už moc neplatí (a bude platit stále méně), že máme (kdo jsme ti "my"?) nějaký prospěch z toho, že budou existovat české firmy s vysokou přidanou hodnotou. I český vlastník firmy produkující výrobky s velkou Evou si bude klást otázku, jakéže to výhody a superslužby mu to český stát za ty vysoké daně poskytuje. A logicky dojde k závěru, že mu poskytuje služby mizerné za přemrštěnou cenu. A začne danit jinde. Bez ohledu na to, že se narodil na Vinohradech, studoval na Žižkově a chatu má na Sázavě.
(PS: ostatně jako vždy jde o MEZNÍ užitek, tedy jaké služy navíc dostanu za korunu navíc odvedenou na daních - a tam je odpověď snadná - ŽÁDNÉ - ani nic nemusím derivovat)

Ostatně platí to i o Applu. Daní snad své zisky doma v USA? Samozřejmě, že ne! A nejen to, on je tam ani nereinvestuje. Sedí na miliardách USD a neví, co za ně koupit, protože kdyby chtěl koupit něco "doma" ujo Sam mu je hned dodaní.

Pro kapitál už prostě žádné "doma" není.
Nakonec platí to i o lidech. Dnes každý rozumnější člověk žvatlá anglicky a má cihlu zlata. V případě problémů "doma" prostě odejde (argument proti daňové progresi a majetkovým daním).

Z tohoto pohledu se podle mne i brzy ukážou jako chiméra naděje států typu Japonsko a Itálie. Naděje, že nedojde k výprodeji jejich dluhopisů, protože jsou drženy "domácími" investory, kteří svou zemi přeci "nezradí".
No nevím, já být Italem či Nipponcem, tak v otázce svých celoživotních úspor na patriotismus rychle zapomenu. Stejně jako ho nehodlám provozovat vůči bondům z tiskárny páně Kalouska. Ona důvěra (zejména penzijních) fondů vůči domácím dluhopisům není povětšinou dána ani tak sentimentem somácích střídalů, jako spíš zvrhlou legislativou předepisující fondům, do čeho investovat. To ale u firem typu Apple zatím nehrozí a proto na výhodu "domácích" firem moc nevěřím.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Robert Kubíček | 7. 2. 2012 00:52

"..Může ale fungovat i jako poučka pro hospodářskou politiku vlády: jen podpora odvětví s vysokými obchodními maržemi, které mají sídlo v České republice a které jsou vlastněny českými akcionáři, má cenu, jinak se staneme zemí nádeníků..."

Kurzy,ceny, výnosy, zhodnocení, výkonnost či jiné parametry dosažené jednotlivými investičními instrumenty v minulosti nemohou v žádném případě sloužit jako indikátor nebo záruka budoucích kurzů, cen, výnosů, zhodnocení, výkonnosti či jiných parametrů takovýchto nebo obdobných investičních instrumentů.

Asi chápete, proč jsem to sem vložil. Chci tím říct, že tady doufám, že se jednou budete mýlit. A třeba i prostý zemědělec se nebude mít tak špatně (třeba i bez dotací..)..
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Pavel KohoutPavel Kohout
Pracoval postupně pro PPF investiční společnost, Komero, ING Investment Management a PPF. V letech 2002–2003 působil jako člen sboru poradců ministra financí...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!