Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Spoření na účet nám bohatství nepřinese

| 7. 8. 2012

Ve skladbě úspor českých domácností zoufale chybí akciový kapitál. Kdyby se česká vláda chystala prodat ČEZ, ani bychom nebyli ochotni si jej koupit. Místo toho bychom se spokojili s jistotou jednoprocentního výnosu na spořicím účtu a nechali bychom zahraniční investory užívat si sedmi- až desetiprocentní zhodnocení jejich kapitálu.

Spoření na účet nám bohatství nepřinese

Podobný výsledek, tedy prodej do ciziny, měly i dosavadní velké privatizace – Škodovky, Českého telecomu a bankovní trojice. Výhody dovozu moderních technologií a vyšší efektivity managementu, které se projevily ze začátku, teď pociťujeme na vlastní kůži. Zahraničnímu kapitálu už se u nás nechce investovat, protože trh je relativně nasycený, a společnosti odvádějí stamiliardy ročně na dividendách svým zahraničním matkám.

Skladba úspor českých domácností (2011) – celkem 2500 miliard Kč

Odhad skladby úspor českých domácností 2011

Graf: peníze.cz, zdroj dat: mpsv.cz

* za akciový kapitál (podíly ve společnostech) lze považovat pouze část podílových fondů, životního pojištění a cenných papírů, což je v součtu okolo 10 % úspor (250 miliard korun). Pro srovnání – tržní kapitalizace ČEZu se pohybuje okolo 400 miliard korun.

České trumfy v zahraničních rukou

Přílišnou opatrností a preferencí vrabce v hrsti v podobě peněz na účtu se mimo jiné v dnešní době ochuzujeme o participaci na relativním úspěchu českých informačních technologií. Z faktu, že 40 procent veškerých počítačových operačních systémů na světě je chráněno antiviry z bývalého Československa, můžeme mít leda dobrý pocit a bít se do prsou. Pokud ale nemáme žádný pořádný fond, který by původním majitelům, zpeněžujícím své podíly, nabídl jednu dvě miliardy za skvěle fungující společnost, veškerý profit z naší pomalu probouzející se znalostní ekonomiky obdrží pár odvážných podnikatelů (klobouk dolů) a zahraniční investoři, kteří dříve nebo později rostoucí společnosti koupí. Česká střední třída, byť zodpovědně spořící, vyjde naprázdno.

Neochota přijmout jakékoliv riziko a špatné vzpomínky na kuponovou privatizaci poškozují zdravé fungování naší ekonomiky. Jedním příkladem za všechny je pražská burza, kde se likvidita blíží bodu nula a kam si žádné mladé společnosti, které by svými investicemi hnaly ekonomiky dopředu, pro peníze nechodí.

Inspirace z Varšavy

Docela jinak je to v Polsku. Zaměstnanci si zde už 13 let přispívají určité procento mzdy do důchodových fondů, které investují především do akcií (podle zákona dokonce musí investovat většinu prostředků v Polsku). Na takovýchto základech může varšavská burza pohodlně růst a Polsko se může chlubit vyspělým finančním systémem, který podporuje nadprůměrnou expanzi jeho ekonomiky. Navíc rozsáhlé privatizace poslední doby končí u domácích investorů, což bude mít v delším období pozitivní vliv jak na bilanci běžného účtu (nižší odliv dividend), tak na vztah obyvatelů k případné vyšší ziskovosti těchto společností.

Bilance investičních výnosů středoevropských ekonomik (2011)

 

Čisté výnosy v mld. eur

Čisté výnosy v % HDP

Česká republika

-10,7

-7,0 %

Polsko

-19,2

-5,0 %

Slovensko

-2,9

-4,2 %

Maďarsko

-6,8

-6,5 %


Pokud nechceme být v Evropě chudí příbuzní a nechceme dál posílat do zahraničí celých sedm procent svého HDP na dividendách, nesmíme se bát investovat do akcií – diverzifikované portfolio z konzervativních zahraničních společností hravě porazí i zvýšenou inflaci. Zlepšení finanční gramotnosti a zavedení druhého pilíře v rámci důchodové reformy nám pomůže správně nasměrovat naše úspory.

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (23 komentářů)

Přemysl Marek | 7. 8. 2012 14:58

Páni,
to bych pánové nečekal, že se tady objeví tolik škarohlídů...

Tomáš Raputa přece nedělá nic jiného než nabádá ke zvýšení aktivity v oblasti zhodnocování úspor racionálnějším způsobem, než-li je většinová populace zvyklá. (Tzn. nejenom pomocí spořícího účtu, který dlouhodobé úspory reálně znehodnocuje, ale vybízí k diverzifikaci a využití možnosti zhodnocení úspor, které jsou na trhu k dispozici).
Pokud se nad tím čistě logicky (ne pomocí rozpitvávání jednotlivých vět) zamyslíte, dojdete k výsledku, že by to lidem pouze prospělo (Myšleno zejména v dlouhodobém měřítku. Krátkodobé spekulativnější obchody asi nejsou pro každého.)
Nikdo neříká, aby lidé riskovali, nicméně na trhu je celá řada nástrojů, kdy mohou lidé investovat například 1000 Kč měsíčně v rozumně diverzifikované podobě a překonávat inflační vlivy.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Ferdinand Mácha | 7. 8. 2012 18:06
reakce na Přemysl Marek | 7. 8. 2012 14:58

"Nikdo neříká, aby lidé riskovali, nicméně na trhu je celá řada nástrojů, kdy mohou lidé investovat například 1000 Kč měsíčně v rozumně diverzifikované podobě a překonávat inflační vlivy."

Je v současné době možné koupit za 1000Kč měsíčně akcie ČEZu, případně podobných společností se zázračným výnosem 7% ročně, jak je vymalováno ve článku?

Dále nějak nevěřím tomu, že je v Česku běžné mít "zbytečných&quo t;1000Kč měsíčně. Ve článku je uvedeno, že celková suma úspor domácností je 2500 mld. Kč. Z toho je 36% "volných", tj. 90000Kč na jednotlivce, včetně dětí. Řekněme, že dětí je polovina, to znamená, že jednotlivec má k dispozici "volných" 180 000 Kč pro hry na akciových trzích... Opravdu se vám to zdá dostatečné, abyste byl ochoten z takové malé hromádky měsíčně dávat peníze fondům? S výnosem, který je nutné zdanit, takže ve výsledku... Kolik? Když se pekelně zadaří, tak 180Kč? A oproti těmto 180 Kč měsíčně se staví nejistota, že přijdete o vše po běžném krachu fondu nebo akciové společnosti.

A to jsem zmínil průměrné hodnoty... Kolik obyvatel má průměrné úspory? Škarohlíd jsem kvůli chodu ekonomiky - vláda svými zákony má rozhodující vliv na ekonomiku, ne běžný občan. Je pouhá iluze teorie, že investicemi drobných střádalů budou mít podnikatelé chuť se rvát s vládou uměle vytvořenými byrokratickými překážkami.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Přemysl Marek | 7. 8. 2012 23:49
reakce na Ferdinand Mácha | 7. 8. 2012 18:06

Pane Mácho,

váš evidentní pesimismus s nedostatkem ochoty představit si běžného člověka s 20 tis. příjmem a představou, že nedokáže uspořit 2-3 tis. Kč na horší časy, Vám brát nebudu. To je pouze Váš subjektivní pocit.
Mimochodem, některé údaje uvádějí, že Češi jsou schopni prosázet v automatech až několik desítek miliard...předpokládám, že to jsou minimálně - zdůrazňuji minimálně - prostředky, které se dají investovat.
ČEZ nekoupíte za 1000 Kč měsíčně, ale je třeba vybrat jiný nástroj, než jednu konkrétní akcii - nejlepší formou jsou transparentní, ověřené podílové fondy, které odpovídají Vašemu rizikovému profilu se slušnou mírou diverzifikace a zastoupením akcií Čezu - například.
180 Kč z 180 000 Kč...počítám správně, že předpokládáte výnos 0,1% ??? Zdanění taky není zrovna nutné, pokud investujete déle než-li 6 měsíců.
7% výnos není zázračný, ale historicky vychází z dlouhodobého výnosů akcií. Nastudujte si k tomu pár zdrojů.
Co ve vašich úvahách dělá vláda taky nechápu. Respektive chápu, ale kdybych to rozvedl, tak byste se pustil do úplně jiné diskuze a na to nemám chuť.
Z mého pohledu jste bohužel škarohlíd proto, že jste škarohlíd od přírody (což svádíte trošku alibisticky na vládu. Myslím si, že to nemá nic společného s vládou nebo stavem společnosti - velmi pravděpodobně byste se choval podobně v Německu, VB nebo třeba USA).
Znám mraky lidí, kteří najdou tu přebytečnou tisícikorunu (myslí na zadní vrátka a chtějí se obstojně připravit na důchod) a rozhodně se nejedná o vysokoškoláky nebo ultra výkonné obchodníky.
Je to relativně jednoduché, kdo hledá cestu, tak si ji časem najde (a třeba se po cestě trošku spálí), ale kdo si před sebou kope jámy...
Osobně mě mrzí, že místo toho, abyste se od Tomáše Raputy inspiroval a problematiku pořádně prostudoval, tak tady vyzobáváte jednotlivé věty a hledáte nedostatky. Podívejte se na to s nadhledem. Blogujte, vytvořte konzervativnější fond pro drobné střadatelé, ukažte lidem jak spořit...dá se dělat spousta věcí, které můžou chod společnosti změnit. Nebo si myslíte, že subjektivním negováním článků se něco posune k lepšímu?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Radovan Dell | 9. 8. 2012 07:08
reakce na Přemysl Marek | 7. 8. 2012 23:49

S 20 tisíci čistého nemáte šanci investovat, teda pokud nebydlíte u rodičů. Jakmile se rozhodnete bydlet sami, tak nejlepší investicí bude koupě nemovitosti. Jestli budete někomu platit nájem a pak se snažit ušetřit 3 tisíce, tak neumíte investovat. To si můžete dovolit, až budete bydlet ve vlastním. A to si ještě budete muset odříct luxus v podobě auta a dovolených.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Altman | 9. 8. 2012 20:07
reakce na Radovan Dell | 9. 8. 2012 07:08

No. I člověk s 20ti tisíci čistého může např. kontaktovat nějakého zastavárníka či zlatníka vykupujícího drahé kovy (pod SPOTem).

A může od něj kupovat např. staré československé stříbrné mince (od oběhových prvorepublikových pětikorun, po komunistické zvláštní emise).

Z takového zdroje je pravděpodobně může kupovat za spot či mírně nad ním a málo kdo ho asi bude nutit platit 20% DPH, takže bude vlastně investovat výhodněji, než jeho movití kolegové nakupující nové investiční mince, cihly a slitky (velká přirážka nad spot plus to DPH).

A pokud by to dotyčný (byť málo vydělávající) jedinec dělal pravidelně posledních 10 či 15 let, má takový výnos, že mu to autor tohoto článku ani nebude věřit (což však samozřejmě není zárukou výnosu budoucího).

A tento typ investice je vhodný i pro "sociální případy", neb např. v prvorepublikové pětikoruně je pouze 3.5g Ag, tzn. je k mání řádově za 60-65Kč (na obrázku vpravo nahoře).

Ty komunistické výroční mince jsou vhodnější z toho důvodu, že nebyly v oběhu, ale ležely 40 let v šuplíku a jsou často jako nové:

http://chodorov.g alerie.cz/#84721181

Pře dvypuknutím stříbrné mánie před několika lety tyto mince byly prakticky neprodejné, nikdo je nepovažoval za cenné. Kdo tehdy hromadil, určitě neprohloupil. Ale i dnes se dají kupovat výhodně a na váhu.... A Ag je opět docela levné a mánie, kdy každý nakupoval filharmoniky, kdy Aukro bylo plné šedých dovozců z Německa, ta již zase odezněla. Je tedy možná opět doba aktivovat zdroje...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Ferdinand Mácha | 10. 8. 2012 10:47
reakce na Jan Altman | 9. 8. 2012 20:07

Ano, tohle už zní mnohem lépe nežli akciové hry pro masy. Především je nutné vypíchnout, že žádné investice nejsou pro masy. V momentě, kdy se zvedne poptávka po službě nebo zboží, zvedá se i jejich cena až k nedostupnosti pro opozdilce - podobně jako u her typu letadlo, jen je to u letadel mnohem rychleji a zákonité, ne náhodné a možné.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Altman | 10. 8. 2012 11:49
reakce na Ferdinand Mácha | 10. 8. 2012 10:47

Ano, to je pravda. A proto je dobré se zamyslet, kolik procent z portfolia investičních fondů tvoří Au a Ag.
A i kdybychom došli k "závratnému&quo t;1%, tak je ještě dobré se zamyslet, je-li to doopravdy reálně existující fyzícký kov, nebo nějaká poukázka na možná v budoucnosti vytěžený kov, či třeba papírový kov o kterém se v budoucnu může zjistit, že ho původní vlastník prodal či naleasoval X subjektům zároveň.

Stejně tak u individuálních investorů. I když se před nějakou dobou mluvilo o mánii a bublině na Au, kolik procent populace ho reálně vlastní a v jakém množství?
Zkusme se zeptat průměrného občana, kolik Au a Ag má nakoupeno.
Toho většinového průměrného občana, který kouká na Výměnu manželek, uzavírá spotřebitelské úvěry s úrokem 1000%pa a .... a ve volbách rozhoduje o našem životě a majetku.
Podle mne čtenář FinMAGu takové lidi ani nezná a neměl by si s nimi co říct, ale o jejich investičním portfoliu asi máme dobrou představu. Nakonec i vzdělaní a ekonomicky úspěšní lidé (manažeři, podnikatelé, ...) investují do fyzického kovu jen velmi menšinově.

Podle mne když se nad tím člověk zamyslí, tak Au (a ještě více Ag) ani vzdáleně nejsou ve fázi, kdy je kupuje každý.
Jediný, kdo Au ve velkém (a maximálně opatrně a potichu) nakupuje, je Čína, resp. cenrální banky zemí BRICS. Asi dobře tuší, kam směřuje svět, dolar, euro, jen.
A Ag? No tam je to podle mne ještě příznivější. Nevím o centrální bance, která by hromadila ve velkém Ag. Ag hromadí pár investičních fondů (třeba ten Ericův), oproti Au v relativně malých objemech. Ag je vysáváno průmyslem a spotřebováváno s pofiderní a drahou možností recyklace (jak ho recyklovat např. ze spodního prádla či deodorantů? A jak z použitých střel Tomahawk?).

Tzn. současné ceny Au a Ag mi přijdou k nákupu vhodné. Asi nejsou tak skvělé, aby do toho člověk šel na plno (korekce přijít může), ale rozhodně nejsou tak vysoko, aby mělo smysl stopnout pravidelné přikupování.

http://www .investicniweb.cz/fx-komodity/ technicka-analyza/2012/8/8/cla nky/stribro-jeste-jeden-pokles -k-22-usd-za-trojskou-unci-nez -prijde-dalsi-rust/
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Přemysl Marek | 9. 8. 2012 14:51
reakce na Radovan Dell | 9. 8. 2012 07:08

Ale to víte, že máte...jenom je třeba hledat možnosti.
Najděte si nějakého odborníka přes finance, či investice, on už Vám s tím poradí.
Fascinuje mě, jak tady všichni předpokládají, a determinují situaci jako fakta....nejde to, nemůže, nebude, nepůjde...chce to vynaložit trošku energie a aktivity a hledat způsoby.
Investice do nemovitosti :). Pokud máte na mysli hypotéční úvěrování bydlení, tak to má do slušné investice dosti daleko...To je velmi pasivní a nevhodná forma investice u člověka s takto nízkými příjmy.Vsadíte vše na jednu kartu...ale, co já vím...jděte do toho.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Ferdinand Mácha | 9. 8. 2012 18:12
reakce na Přemysl Marek | 9. 8. 2012 14:51

Možná jde taky o to, že "odborník přes finance" může "poradit" smrtící investici. Pro něj je to jen omyl, pro investora katastrofa. Proto se nejspíše lidi poučili, že o svých investicích mají rozhodovat sami na základě vlastního uvážení.

A těžko můžete investorům zazlívat, že nejsou ochotní hrát akciové hry, jejichž pravidla pořádně neznají. Jsou to investoři, kdo nesou riziko, nikoli burza nebo anonymní trh.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Přemysl Marek | 10. 8. 2012 09:53
reakce na Ferdinand Mácha | 9. 8. 2012 18:12

Pane Mácho,
přiznám se, že mám čím dál nižší chuť v té diskuzi pokračovat.
Je to trošku úsměvné. Já tady nabádám k hledání možností a alternativ a vy negujete vše, co je jenom možné. Ten postoj Vám nezávidím. Zamýšlel jste se někdy, kam Vás to v životě zavede?
Investice do nemovitostí je téma na dlouho. Já osobně bych byl raději, kdyby se lidé snažili více spořit a pak investovat do podnikání, vytvářet příležitosti. Ale pokud je někdo absolutní konzervativec, no prosím, šup s tím vším do jednoho objektu. Jenom pevně doufám, že to bude oblast někde v centru Prahy/Brna, kde příliš nehrozí pokles ceny, nižší výnosnost nájmů atd...protože pokud lidem radíte vsadit na jednu kartu a berete to jako jistotu...tak potěš pán bů...
Nehledejte za každou informací ďáblíka s vidlemi. Nikdo neříká, že nejsou na trhu lidi, kteří kašlou na dopady investičních rad, ale je třeba aby se s těmi možnostmi setkávat a hodnotit je...ne předpokládat, že jsou všechny k ničemu.
A samozřejmě, že jsou investoři nositeli rizika...kdy nebyli?
Co se týče toho úvodu - v podstatě jste to trefil..ano lidi jsou hloupí (hlavně finančně negramotní) a nevyužívají možnosti, které na trhu jsou. Což ovšem vyplývá i z vašeho hodnocení - pokud nejsou schopni analyzovat (spíše ochotni) možnosti, tak si buď musí najít někoho kdo je, nebo se jakékoliv příležitosti zříci.
Já jsem optimista a věřím, že si lidé buď vyberou cestu vlastního hodnocení a zvýšení vědomostí, nebo si najdou někoho, kdo jim s tím poradí. A ti ostatní konzervativní a pesimističtí (které tady zřejmě zastupujete Vy) ať si dělají, co chtějí...to je kouzlo svobodné společnosti. A klidně ať spoří si na horší časy na spořících účtech a jejich celoživotní investicí je jejich byt.
Pojďme se pak potkat za 30 let - mně bude 60. A zhodnotit, čí přístup byl lepší?
Jenom bych pak poprosil o jedno, ať si nikdo nestěžuje, že nevěděl nebo neměl možnosti, když je vůbec nehledal.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Ferdinand Mácha | 10. 8. 2012 10:59
reakce na Přemysl Marek | 10. 8. 2012 09:53

Přiznám se, že mě baví nacházet vysvětlení, proč je dnešní stav takový, jaký je. A baví mě sledovat, jak je vám všechno jasné, jak jsou lidi blbí tím, že nepoužijí akciové hry ke svému obohacení.
Ve skutečnosti lidi hledají i jiné způsoby, je jich ohromná spousta. Od vámi zmiňovaných akciových her, přes komoditní ukládání hodnot, nemovitostní... a pak jsou zde možnosti loterií, jak VLT, tak i sázení na profesionální sportovce.
Jsou i případy, že se sázením na výsledky zápasů hráči uživí... Možná si založí nějakou poradní službu a budou novým hráčům radit, na jakézápasy mají vsadit. Možná si založí službu a budou za neinformované běžňáky sázet v nějakém portfoliu sázek...
Svými negacemi akcií jsem chtěl říct tohle: Můj odhad je, že těch 36% všech vkladů si na hotovosti lidé nechávají jako zálohu po promyšlení a nebudou ji chtít použít na hry. (Stejně jako to dělám já)

A pokud myslíte osvětu pro své okolí vážně, vykročil jste asi správně. Pro seriózní pokračování je ovšem nutné DOKÁZAT, že vaše teorie jsou správné. Nikoli nabídnout VÍRU a snažit sama sebe přesvědčit, že lidi jsou blbí, když nevěří.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Přemysl Marek | 10. 8. 2012 19:54
reakce na Ferdinand Mácha | 10. 8. 2012 10:59

Evidentně jsem se špatně vyjádřil. Společnost jako taková je hloupá. Konkrétní jedinci jsou chytří (tím nenarážím na sebe, pouze poukazuji na stav věcí).
Na druhou stranu věřím, že díky těm jedincům - a tady na finmagu jich není málo - se to postupně bude zlepšovat. Díky inspiraci, novým myšlenkám, ukázkou postojů.
To, co Vás baví, je mi jedno:).
Neříkejte, že najednou lidé hledají způsoby...zatím jsem neměl dojem, že si něco takového myslíte. Můj názor, že společnost je hloupá nevyhází z neochoty akciových investic - to je pouze jeden z mnoha nástrojů. Ale vy máte rád vypichování větiček, viďte Ferdinande. Někdo napíše zajímavý článek, v mnoha ohledech podnětný. A už už honem honem hodit tam nějakou negaci. Vždyť to přece nemůže být jednoduché. Ve všem je háček.
Pro představu, kdyby ve společnosti bylo více lidí jako vy, tak pokrok je téměř nulový, inovace zřejmě to samé a out of the box thinking by byl neznámý pojem.
Ale k tomu dokazování (byť jsem chtěl hlavně nastínit, to co je z mého pohledu daleko důležitější než analýza jednotlivých nástrojů - a to jsou postoje, tendence a směřování). Podle mě je totiž důležitější člověk, který tu akciovku vytvoří, než ten který do ní investuje. A chtělo by to mít prostředí, kde se o to lidé budou snažit přirozeně...určitě to však bude prostředí, kde jsou na to lidé více zvyklí. Třeba tím, že je někdo inspiruje.
K akciím...mimochodem já jsem prozatím velmi slabý investor.
Akcie je podílem na majetku společnosti. Když jich máte dost, máte podíl na části ekonomiky. Když je dobře diverzifikujete, snižujete riziko. Když investujete dlouhodobě, snižujete riziko krátkodobých propadů. Díky inflaci se dlouhodobě v ekonomice stále zvyšuje množství peněz, když držíte dostatek akcií...zhodnotí se Vám Váš kapitál přirozenou cestou. Nemusí to být balík, ale velmi pravděpodobně to bude lepší než složené úročení na spořícím účtu. Když ten horizont prodloužíte na 30 let...tak už je to z mého pohledu skoro bezpečná investice. Když pravidelná, tak v horších časech kupujete za levno.
Ale k těm konkrétním nástrojům, které tak horečnatě poptáváte.
Protože vy nabízíte pesimismus, já rád nabízím kopanec k tomu, aby byli lidé aktivnější a hledali možnosti - ne slepou víru - proboha :).

Konkrétní nástroje:
Představil jsem si na chvíli, že jsem Ferdinand Mácha, konzervativní to pesimista a řekl jsem si, že bych se rád připravil na stáří. Ale nemám žádné info ohledně nástrojů, které jsou na trhu k dispozici.
Vygooglil jsem tedy na google.cz "investiční společnosti" a ejhle vyhodilo mi to první odkaz na penize.cz, kde jich bylo něco okolo 50. Páni, řeknu si, kdo se v tom má vyznat - mám dvě možnosti, zavolám kamarádovi, který se v tom trošku vyzná (ne, jsem nedůvěřivý, ten by mě chtěl určitě obrat) a nebo se rozhodnu, že se podívám po těch známějších. Vidím dvě společnosti, s nimiž jsem se už v životě potkal - AXA a ČSOB (je jich tam pak ještě určitě přes 40). Jsem znalý internetu a hloupý taky nejsem, takže se podívám na AXU...uvědomuji si, že mám 20 tis. Kč čistého (předpokládám Ferdinande, že máte vyšší příjmy, ale to pro ilustraci našeho "běžného" občana). Zabrouzdám tedy na stránky AXY...je tam toho hodně a chci někde investovat tak 1 000 Kč měsíčně a hodnotit prostředky lépe než na spořícím účtu...zavolám na infolinku...dozvím se, že to jde od 500 Kč měsíčně a že to budu mít v pěti fondech, které jsou zaměřeny do různých oblastí. To nezní úplně špatně, řeknu si, a vyrazím na konzultaci se zaměstnanci...těm ale nevěřím, takže si to jenom vyslechnu a prověřím i jiné možnosti...pak jdu do ČSOB...s podobným scénářem...pak si vyberu další známou společnost - třeba ČS nebo Pioneer...a pokračuji dál s tím, že si dělám průzkum na internetu...páni a najednou zjišťuju, že těch možností je hrozně moc (jenom to musím pořádně promyslet a vybrat si dobrou variantu)...jak to, že jsem to před tím neviděl, říkám si...aha...protože mi ten čertík v hlavě řekl, že by bylo nejlepší házet to všechno na spořák.
Chápu, že Vás baví negovat zajímavé články, dokonce si myslím, že se v tom trošku realizujete, mě zase nebaví lidi, kteří mají tento přístup.
P.S. na závěr...kdyby se Vám to zdálo útočné, tak mi věřte, že jsem to tak nemyslel. Mám rád civilizované diskuze :). A možná mě jenom provokujete a já se hloupě nechávám unést :). Každopádně přeju pohodový víkend.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Ferdinand Mácha | 13. 8. 2012 15:10
reakce na Přemysl Marek | 10. 8. 2012 19:54

"Neříkejte, že najednou lidé hledají způsoby...zatím jsem neměl dojem, že si něco takového myslíte."

Je rozdíl mezi mým tvrzením, že 36% je konzervativní částka úspor, která se bude držet v hotovosti, bez ohledu na přání investičních makléřů. A mezi vámi popisovaným pesimismem, kdy lidé mají 36%, se kterými si nevědí rady a zoufale se bojí ty prostředky investovat.
Moje argumenty se shodou okolností dají použít i na druhé tvrzení, takže je to trochu pomíchané a může vzniknout dojem, že jsem tvrdil něco jiného. Snad už je to jasnější.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Ferdinand Mácha | 13. 8. 2012 15:04
reakce na Přemysl Marek | 10. 8. 2012 19:54

Mně na článku vadí, že popisuje akciové hry jako možnost, na kterou se mají nyní ONI (Hned na začátku jsem se ptal, kdo jsou to ti oni, komu je článek určen.) masově vrhnout, protože díky tomu zaručeně:
1) utrhnou stovky mld. ročně
2) rozpumpují ekonomiku
3) dohoní a předhoní Varšavu

Pokud by byl článek střízlivý, bez ideologického balastu a manipulace, jistě bych nic nenamítal proti nabídce a konkrétním porovnáním výkonů akciových portfolií. Bylo by to dobrou službou, jak sám uvádíte na příkladu ztráty času při hledání konkrétních produktů Axy a ČSOB.

Myslím, že se mýlíte v hodnocení mého přínosu k inovacím, ale to je osobní off-topic, o tom se můžeme pobavit třeba na jiném kanále :-) Díky za přání, víkend byl výborný. Přeju vám krásné dny v práci, ať máte radost ze svých výsledků.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Ferdinand Mácha | 9. 8. 2012 17:48
reakce na Přemysl Marek | 9. 8. 2012 14:51

Mě zase fascinuje, jak je všechno jednoduché a peníze leží na zemi... Jenom ti blbí lidi furt né a né je zvednout!
Asi by to chtělo nějaké školení, možná za 3-4 tisícovky pro jednotlivce za hodinu, aby se jim ukázalo, jak se pomocí běžných 20.000Kč měsíčně dá uživit domácnost a ještě si STABILNĚ vydělat balík...

A myslíte, že hypotéka oproti nájmu není investice? Že je výhodnější hledat slušné bydlení a trnout, jestli nájemci po roce nerupne v bedně a nebude vás chtít v bytě vyměnit za svého kamarádíčka? Proč je tak úsměvný pojem investice do nemovistosti, když se jedná o investora, který si hledá bydlení?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Ferdinand Mácha | 8. 8. 2012 10:28
reakce na Přemysl Marek | 7. 8. 2012 23:49

Co se týká toho prosázení desítek miliard... K tomuto je taky pěkná úvaha: Celkové číslo je 10mld. opravdu jsou všechny peníze od občanů? Nejsou to peníze bílých koňů s úplatky?

180Kč je suma vycucaná z prstu, nikoli výnos investovaného balíku celých 180 000Kč. Myslím, že není vhodné proinvestovat vše. V realitě jsou každý měsíc snad u každého "nečekané" výdaje v podobě nového ošacení členů domácnosti, opravy/koupě domácích spotřebičů, případně údržba domácí infrastruktury (těsnění do koupelny, radiátorů...), atp.

Já rozumím vašemu pohledu, že pokud odřízneme náhodné vlivy okolí, je možné i s MEDIÁNOVOU mzdou (cca 20 000Kč čistého pro celou domácnost) stabilně odklánět 1000Kč... V realitě ale potřebuje člověk více peněz, aby se mohl vyrovnat s uvedenými životními situacemi. Vy znáte mraky lidí, kteří najdou přebytečnou tisícikorunu, já se pohybuju v oblasti, kde se spíše hledá každá koruna navíc.

Uvádíte průměry - 7% na konkrétní investiční produkt jsem nikde neviděl. Určitě o něm začnu uvažovat, až ho potkám... Ale nějak nevidím dlouhodobé úspěchy (v řádu alespoň 3 let - proč mám každý půlrok přemýšlet znovu a riskovat?)
Já neguju tvrzení, že akciové hry jsou pro každého "běžňáka" a že pomocí nich rozhýbeme ekonomiku.

Vládu jsem zmínil jako reakci na tvrzení:
"dojdete k výsledku, že by to lidem pouze prospělo (Myšleno zejména v dlouhodobém měřítku....)"
Dlo uhodoběvydrží jen málo spolehlivých podnikatelů (firem). Firma vyměňující plastová okna - 3 roky... WTF??? A takových jsou mraky v insolvenci a majitelé prostě založí novou a jedou dál...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Josef Platil | 7. 8. 2012 11:55

Vážený pane Raputo,
jaká je skladba vašich úspor?

V angličtině existuje výraz "put your money where your mouth is".

Díky za odpověď.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Tomáš Raputa | 8. 8. 2012 01:32
reakce na Josef Platil | 7. 8. 2012 11:55

Vážený pane Platile,
díky za otázku. Je sice trochu subjektivní, ale s ohledem na téma článku se hodí odpovědět. Mé portfolio tvoří asi ze 60% akcie, potom 20% měny (které považuji za dlouhodobě podhodnocené) a 20% hotovost.
Dluhopisy dnes nemá vůbec cenu kupovat, komodity se mi zdají stále celkem drahé a v cenové skupině nemovitostí se jako 21letý student zatím bohužel nepohybuji :)
K nákupům používám výhradně investiční certifikáty, o kterých se můžete dočíst v jednom z mých předchozích článků, s minimální dobou držby 6 měsíců.
TR
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Josef Platil | 8. 8. 2012 16:26
reakce na Tomáš Raputa | 8. 8. 2012 01:32

Dobrý den,
děkuji za odpověď. Určitě napište, jak se Vám strategie vyplácí dlouhodobě.

S pozdravem,
Josef Platil
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Tomáš Raputa | 9. 8. 2012 04:30
reakce na Josef Platil | 8. 8. 2012 16:26

Historie mého portfolia nemá za sebou více než tři roky, takže o dlouhém období nemůže být ani řeč. Při dnešní volatilitě trhů se ale výnosnost pohybuje od nuly do 7% p.a. s tím, že trh mírně outperformuji. Důležitá je také diverzifikace, která mě chrání před hlubokými poklesy.
TR
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr Škapa | 7. 8. 2012 11:54

"... zavedení druhého pilíře v rámci důchodové reformy nám pomůže správně nasměrovat naše úspory."

Nezl obtese na mě, ale tato věta mi přijde jako příkladná ukázka oxymorónu. Druhý pilíř možná rozhýbe místní akciový trh, ale z hlediska jednotlivých účastníků tohoto penzijního experimentu se o správném nasměrování úspor nedá mluvit. Dokonce si dovoluji tvrdit, že počet účastníků druhého pilíře bude nepřímo úměrný finanční gramotnosti obyvatelstva ...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Ferdinand Mácha | 7. 8. 2012 10:54

"Zlepšení finanční gramotnosti a zavedení druhého pilíře v rámci důchodové reformy nám pomůže správně nasměrovat naše úspory."

1) Zlepšení finanční gramotnosti
2) správně nasměrovat

První krok asi máte v plánu uskutečnit pomocí toho druhého, jako to už provedli pan Kožený, Řebíček, Gross, Topolánek a podobní? Nebo máte pro bod 1) nějaký reálný plán?

Uvědomujete si, že až se vám bod 1) povede uskutečnit, vytvoří se spousta soukromých konkurentů investičních makléřů?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Ferdinand Mácha | 7. 8. 2012 10:37

"Pokud nechceme být v Evropě chudí příbuzní a nechceme dál posílat do zahraničí celých sedm procent svého HDP na dividendách, nesmíme se bát investovat do akcií"

A kteří VY se nesmíte bát? Kdopak si dneska může odkládat peníze s vidinou, že na ně nesmí dlouhý čas sáhnout? Případně že o ně dokonce přijde kvůli tunelu a následnému krachu společnosti?
Vy asi nemyslíte běžné důchodce nebo rodiny, které obracejí v ruce každou korunu, aby si rozmysleli, jestli koupí dobrý rohlík a paštiku nebo levný rohlík a levnou paštiku? Zbídačelé obyvatele těžko budete přemlouvat, aby hráli na burze.

Vznešené ideje růstu ekonomiky obyvatelům nezaplatí rostoucí ceny plynu a elektřiny...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Tomáš Raputa
Studuje finance na Ekonomicko-správní fakultě Masarykovy univerzity. Již během studia na gymnáziu získal řadu ocenění z oblasti investic. Aktivně se zabývá...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!