Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Nákladná chyba vlády: Obrana pumpařů a daňové konkurence

| 30. 8. 2012

Česká ekonomika má řadu nepřátel: mrazy v zimě, horko v létě, krizi v eurozóně během celého roku. A teď navíc ještě lakomé majitele čerpacích stanic, kteří se snaží vyždímat ze svých zákazníků maximum.

Nákladná chyba vlády: Obrana pumpařů a daňové konkurence

Tak nějak to alespoň vidí ministr průmyslu Martin Kuba. Přišel s návrhem, aby společnosti provozující čerpadla zveřejňovaly strukturu nákladů, v první řadě marží. Experti několika ministerstev zpracovávají studii na toto téma. Vláda se zřejmě domnívá, že je to nenasytnost pumpařů, co žene ceny benzinu a nafty vzhůru. Též i lidová moudrost praví, že při každém zvýšení světových cen ropy jdou ceny paliv nahoru, zatímco při poklesu se pumpařům do zlevňování jaksi nechce.

Lidová moudrost je ovšem v tomto případě spíše lidovou hloupostí. Je to jinak.

Američané zdražovali ještě víc

Maloobchodní ceny benzinu a nafty u českých pump velmi přesně respektují vývoj světových cen surovin a sazby domácích daní. Populární představa o lakomých pumpařích se nezakládá na pravdě. Česká síť čerpacích stanic je nejen hustá, ale navíc roztříštěná mezi různé majitele, takže vysoce konkurenční. Sledujeme-li časové řady českých cen benzinu a srovnatelné zahraniční ceny, nelze pozorovat žádnou nechuť snižovat ceny, děje-li se tak ve světě.

Lze namítnout: no dobrá, ale burzovní cena evropské ropy Brent dosáhla v červenci roku 2008 rekordní výše 143,68 dolaru za barel, zatímco nyní je na pouhých 116 dolarech, jak to, že benzin není levnější?!

Není, protože cena barelu vyjádřeného v korunách je nyní o 9,6 procenta vyšší než 7. července 2008. Dolar posílil od té doby o téměř 36 procent.

Lze doložit, že benzin a nafta zdražily od července 2008 také u amerických čerpacích stanic. Podle pečlivých statistik U. S. Energy Information Administration (EIA) vzrostly ceny všech druhů benzinu v průměru o 23,5 procenta. Američtí pumpaři zdražovali ještě víc než jejich čeští kolegové. Vzhledem k velmi silné konkurenci a ostřížímu dohledu amerického antimonopolního úřadu můžeme vyloučit kartelové chování, ať už koluzivní (vědomá tajná dohoda), nebo spontánní, bez dohody.

Českého řidiče by mohlo zajímat, že průměrná cena za litr amerického benzinu je 20 korun a 70 haléřů v přepočtu podle aktuálního měnového kurzu. Příčinou propastného rozdílu jsou nižší spotřební daně v USA a neexistence DPH. EIA uvádí, že daně tvoří jen dvanáct procent ceny benzinu v USA, 15 procent jsou přirážky rafinerií, 65 procent ceny ropy a dohromady jen osm procent tvoří náklady na distribuci a marketing. Kolik činí hrubá zisková marže, se neuvádí.

Osvobozeni v plném rozsahu

Při pohledu k sousedům na druhé straně Šumavy nebo Krušných hor uvidíme, že i tam ceny u čerpadel rostly, byť mírněji. Od července 2008 ceny benzinu u německých čerpadel vzrostly o 14,2 procenta v přepočtu na koruny. Průměrné české ceny vzrostly o něco více (o 16,6 procenta), ale tento rozdíl lze víc než snadno vysvětlit růstem daní.

Sečteno a podtrženo: obžaloba českých pumpařů z chamtivosti postrádá důkazní materiál a jmenovaní jsou zproštěni viny v plném rozsahu.

Boj české vlády proti keťasům a šmelinářům je proto bezpředmětný. Úsilí vlády by se mělo upřít jiným směrem. Zdali by například nešlo ušetřit na platech oněch „expertů několika ministerstev“, když nejsou schopni během půlhodiny zjistit tak triviální informaci, jaké faktory vlastně stojí za změnami cen pohonných hmot. Za neschopnost této dimenze by se mělo vyhazovat bez padáku.

Konkurence je dobrá. I mezi státy

Dále se nabízí otázka, zda vláda nedělá chybu, když spotřební daně drží ve výši natolik nesmyslné, že se kamionovým dopravcům vyplatí tankovat takřka kdekoli jinde v Evropě, jen ne v Čechách. Ano, dělá velmi nákladnou chybu. Co více – vědělo se o ní včas. Věděl o ní i někdejší ministr financí Janota.

„Považuji to [zvýšení spotřební daně u pohonných hmot] za chybu,“ uvedl v otázkách Václava Moravce na začátku března 2011 Eduard Janota. Dodal, jak psaly Hospodářské noviny, že tento krok byl jeho politickým kompromisem, když původně chtěl zvyšovat spodní sazbu DPH o dvě procenta a na spotřební daně nesahat. „Neuvažoval jsem o tom, že bych zvýšil sazbu spotřební daně na pohonné hmoty a snad ani ne na cigarety. Největší politické strany se tehdy dohodly a já jsem pak koncept akceptoval,“ dodal Janota. Co dodat ještě? V některých zemích existují vratky spotřební daně pro zahraniční kamiony, ale to asi naše experty nezajímá.

Ještě maličkost. Zkuste si představit, že v Evropské unii bude jednoho dne společná vláda a společná daňová politika – a že o jednotných daních bude třeba rozhodovat nějaký ekonomický negramot uvažující stylem „čím vyšší sazba, tím lépe pro státní kasu“.

Pak už vůbec nebude úniku z daňového pekla. Proto je konkurence dobrá. Nejen mezi pumpami, ale i mezi státy. Konkurence je v zájmu nejen řidičů, ale všech občanů.

Psáno pro Lidové noviny

 

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (22 komentářů)

Eleonora Nová | 1. 9. 2012 17:27

To už je fakt únavné,jak se řeší kdeco,aby se někde vydyndaly peníze....
Ale co kdyby se někdo soustředil na podnikání našich vietnamských spoluobčanů? Co takhle udělat průzkum, jaké mají obraty ze svých podnikání a kolik odvádějí daní? Je neuvěřitelné množství jejich obchůdků,kde nikdo nikdy neviděl účtenku. Za to neuvěřitelně stoupá jejich prosperita v podnikání....
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Radek Doležal | 2. 9. 2012 09:10
reakce na Eleonora Nová | 1. 9. 2012 17:27

A vité já se jim vůbec nedivím musí makat jak mourovatí. Musí platit splátky rodině nebo mafii za to že je sem dostaly. Plus platit důchod vlastním rodičům ve Vietnamu náš stát to totiž neudělá.

Buďte ráda při porodnosti 1,4 dítěte/ženu nám nezbývá než každý rok pustit do ČR 40 tisíc emigrantů. A jelikož máme na výběr jen mezi Muslimy a Asiaty. Tak dle mého jsou Asiati tou lepší variantou.

Hodl musíte si zvykat že když českou populaci začnou nahrazovat lidé jež nejsou vychování k tomu že se o ně stát postará. Že ti nebudou ochotni platit za tyto služby státu.

Jinak zde nadčasový článek Pavla Kohout o naši přistěhovalecké budoucnosti co chceme to budeme mít. To je tak když socialismus nahradí rodinu :(.

http://www.finmag.c z/cs/finmag/financni-poradenst vi/monika-odchazi-do-penze/
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Tom Novak | 31. 8. 2012 14:37

„Sečteno a podtrženo: obžaloba českých pumpařů z chamtivosti postrádá důkazní materiál a jmenovaní jsou zproštěni viny v plném rozsahu.“

Takže si shrňme fakta:
Obecně asi každého trápí vývoj cen a jejich skokový narůst za poslední měsíc potažmo půl roku. Historie z roku 2008 sice může být zajímavá, ale pro přesnou analýzu postrádá informace o nárůstu spotřební daně apod.
Cena Ropy Brent z 30.3.2012 – 123,07 USD/barel (skoro celý tento měsíc tj. od 1. až do 30.3. se pohybovala v okolí 125,- USD/barel) Nejde tedy o žádný skokový nárůst, kterému by se ceny benzínu nestihly přizpůsobit..
Kurz 30.3.2012 - 18,521 Kč/USD
Průměrná cena N95 v ČR z téhož dne 37,23 Kč/litr (Zdroj: kurzy.cz)
Vezmu-li tyto údaje jako referenční a porovnám:

Včerejší (aktuální) údaje:
Cena Ropy Brent z 30.8.2012 – 112,76 USD/barel
Kurz 30.8.2012 - 19,862 Kč/USD
Průměrná cena N95 v ČR z téhož dne 38,18 Kč/litr (Zdroj: kurzy.cz)

Náklady na barel ropy v korunách jsou 98,26 % nákladů z konce března. Tomu by měla odpovídat cena 36,58 Kč/litr a nikoliv aktuální 38,18. Rozdíl je tedy rovných 1,60 Kč pokud uvažuji marži 2,50 Kč/litr je to nárůst 64 %.

Podobně porovnám-li údaje jen měsíc staré:
Cena Ropy Brent z 30.7.2012 – 105,91 USD/barel
Kurz 30.7.2012 - 20,613 Kč/USD
Průměrná cena N95 v ČR z téhož dne 36,73 Kč/litr (Zdroj: kurzy.cz)
Vezmu-li tyto údaje jako referenční a porovnám s aktuálními daty:

Náklady na barel ropy v korunách jsou 102,59 % nákladů z konce července. Tomu by měla odpovídat cena 37,68 Kč/litr a nikoliv aktuální 38,18. Rozdíl je tedy rovných 50 haléřů pokud uvažuji marži 2,50 Kč/litr je to nárůst 20 %.

Všechna data čerpána: kurzy.cz
Pokud jsem se dopustil chyby, prosím o upozornění, v opačném případě nemohu s autorem souhlasit.
Na obranu pumpařů lze uvést pouze, že vedle stále rostoucích daní (stát se na jejich účet bezpracně obohacuje víc a víc) je těžké odolat a nepřihodit si také svůj díl. I jim nepochybně díky státním zásahům náklady rostou a množství prodaného paliva klesá.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Otakar Hokynář | 1. 9. 2012 09:26
reakce na Tom Novak | 31. 8. 2012 14:37

Ta poslední věta je nejspíš důvodem drobného zvýšení marže. Sám patřím specifikací mezi podnikatele -fyzické osoby, takže stoupající ceny (díky DPH i inflaci, neberu v potaz oficiální švindlstatistiku) mi ukrajují něco ze zisku (vyšší DPH postihuje obměnu vybavení), dokonce i mne postihuje mírný pokles obratu (jsem soukromý lékař, ambulantní specialista) díky tomu, že se lidi bojí marodit a taky otáčí každou korunu...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Libor Šindelka | 30. 8. 2012 19:26

čímpak to, že mi to stále více připomíná zánik říše římské a "slavný" Diokleciánůvedikt o cenách? když nejprve paděláním zlatých mincí přimícháváním mědi roztočili inflaci a z růstu cen pak obviňovali zlé a nenasytné obchodníky? dokonce je pak , když odmítali prodávat se ztrátou, popravovali a tak raději ani nikdo pole neobdělával. kupodivu to prosperitu nepřineslo. později něco podobného vyzkoušeli frantíci na konci 18.st., zákon nazvali, tuším, maximus, a zase to způsobilo hladomor. tak třeba do třetice začne ze stroje na panely vypadávat nábytek z teakového sřeva. vždyť nám vládnou "J" ELITA
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Otakar Hokynář | 1. 9. 2012 09:29
reakce na Libor Šindelka | 30. 8. 2012 19:26

To, že je jiný letopočet, je ten nejpodstatnější rozdíl.... Ach jo.Už jsem tu něco podobného taky psal. Nicméně, Dioklecián byl jinak velmi úspěšný císařa nebýt jeho, říše po éře vojenských císařů /císařské anarchie nejspíše přestala existovat.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Libor Šindelka | 3. 9. 2012 10:48
reakce na Otakar Hokynář | 1. 9. 2012 09:29

Nesnažil jsem se kritizovat Diokleciána paušálně, pouze jsem zmínil jeho edikt, který měl zničující důsledky pro většinu obyvatel a snahu dělat dnes to samé s očekáváním jiných- lepších výsledků.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Altman | 31. 8. 2012 15:27
reakce na Libor Šindelka | 30. 8. 2012 19:26

Přesně tak, historie zažila již mnoho období podobných tomu dnešnímu a výsledek byl vždy víceméně stejný.

Akorát že lidé žijící v současnosti vždy mají pocit, že "tentokrát to bude jinak". Škoda, že o dějinné logice, fyzikálních i ekonomických zákonech, se nedá hlasovat. Pak bychom si třeba mohli odhlasovat, že tisk peněz nepovede k inflaci, růst daní nepovede k poklesu produkce, pro obézní bychom si mohli odhlasovat vyjímku z gravitačního zákona, atd...

Demokratická revoulce ještě evidentně nedospěla ke svému konci a ještě jsou oblasti, které na demokratizaci teprve čekají.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jan Pozner | 30. 8. 2012 10:14

No to by si soudruh ministr .... do bot.
Už vidím ty cedule na pumpě:

Struktura nákladů dle ctěného výnosu MPO:
Poplatek Zlodějistánu: 20 Kč/l
Naše marže: 2,5 Kč/l

Omlouváme se, všem řidičům za naši nenažranost.
Přijeďte zas.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Libor Kosour | 31. 8. 2012 12:45
reakce na Jan Pozner | 30. 8. 2012 10:14

Osobne bych byl pro to, aby se klidne uvadela cela struktura ceny. Ovsem pod podminkou, ze tam vzdy bude i celkova cena. Uz jsem se setkal s elektrem, kde byly ceny bez recyklacniho poplatku a ta nutnost to prepocitavat me otravila.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Kovář | 30. 8. 2012 11:38
reakce na Jan Pozner | 30. 8. 2012 10:14

Tak si říkám, asi by to opravdu nebyl špatný nápad, když by se zveřejňovala celá struktura ceny. :-D Alespoň by lidé věděli, kdo je tady opravdovým zlodějem.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Altman | 30. 8. 2012 15:17
reakce na Martin Kovář | 30. 8. 2012 11:38

Jen škoda, že o tom, jaké ceny se mají ukazovat, rozhoduje ten zloděj.

Ale rozhodně by bylo zajímavé pozorovat ten cvrkot, kdyby nějaká pumpa na ten velký stojan s velkými čísly dala cenu bez spotřebky a DPH a pod to jen malým písmem, že je potřeba ještě připočíst tyto "drobnosti" ;.

Asiby se to dostalo i na TV Nova. A pumpař do cely předběžného zadržení.

Ono stačí vidět ty reportáže, jak nějaký "podnikavec&quo t;"okradl" stát na spotřební dani, třeba tím, že fingoval reexport. To bych stejně tak mohl já křičet, že mne okradl ten, kdo nakoupil u konkjurence a ne v mém obchodě.

Také by nějaký odvážný pumpař mohl zkusit PHM lidem prodávat bez DPH a spotřebky a jen jim k tomu přidávat předvyplněnou složenku s vyčíslenou daní a číslem účtu Ministerstva financí. Tak by se férovým demokratickým "referendem&quo t;dozhodlo, kdo podporuje takovéto zdanění a kdo ne.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jan Altman | 30. 8. 2012 09:48

Předně mi uniká ta logika:

John se dohodne s Mohamedem a na jeho pozemku vyvrtá díru, ze které teče ropa.
John uzavře smlouvu s Peterem, pošle mu tankerem tu ropu a Peter z ní udělá naftu, benzín a jiné produkty krakování.
Peter se dohodne s Lojzou, že Lojza bude od Petera kupovat ten benzín a naftu a dál ji prodávat lidem, kteří o tyto produkty mají zájem.
Pepík přijede autem k Lojzovi a objedná si u něj "plnou".Av ten okamžik přiskočí nějaký komunistický komisař Vasil s tím, že má jakýsi nárok dostat od Pepíka ještě jednou tolik peněz. Vasil tvrdí, že přestože s ním nikdo žádnou smlouvu dobrovolně neuzavřel a přestože se na procesu těžby, dopravy, výroby a distribuce nijak nepodílel, má prostě (od Boha či Marxe?) nárok na stejné peníze, jako Mohamed+John+Peter+Lojza a všichni jejich subdodavatelé a zaměstnanci dohromady. A pokud se Vasila někdo pokusí vykázat do patřičných mezí, přivede si svalnaté kumpány v celnických uniformách, kteří se zbraní v ruce zjednají "nápravu".

Jsemjediný, komu na tom přijde něco divného a nemorálního?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Robert Kubíček | 30. 8. 2012 11:31
reakce na Jan Altman | 30. 8. 2012 09:48

Tak jako zjednodušil jste to pěkně - ale nějak nepotkáváte takové ty informace jako "aby se vyplatila benzina, musí Jarda vybudovat silnici" nebo "Jarda ji sice postavil, ale Roman se o ni stará". Nebo taky "aha, máme tu strašně aut, všechno tu tu smrdí, musíme s tím něco udělat - řekne si Petr z Prahy". Každopádně souhlasím s tím, že u nás je skutečně daň přemrštěná. Ale my s tím můžeme akorát tak ne/souhlasit. :-(
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Dušan Vyhlídal | 30. 8. 2012 13:44
reakce na Robert Kubíček | 30. 8. 2012 11:31

pobavil jste mne! za co tu silnici postavil, zase za jiné daně, které privátní subjekt do státní kasy odvedl. Stát žádné peníze sám o sobě nemá, jen více, či méně ŠPANĚ hospodaří s penězi daňových poplatníků privátního sektoru!
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Altman | 30. 8. 2012 15:08
reakce na Dušan Vyhlídal | 30. 8. 2012 13:44

Silnice jsou téma samy o sobě.
Vydávat je za nějaké pozitivum státu či dokonce za něco, co bychom bez státu vůbec neměli, to je směšné.

Na stabu silnic si stát usurpuje monopol (smím snad vykoupit pozmky mezi obcemi A a B, postavit tam silnici a vybírat mýto)?
Stát silnice postavil na ukradených pozemcích (vyvlastnění je eufemismem pro krádež).
A postavil je za ukradené peníze (daň z příjmu, DPH, atd... je opět jen eufemismem pro krádež, protože krádeží z definice je každý čin, kdy někdo bere vlastníkovi jeho majetek proti jeho vůli).
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Radek Doležal | 30. 8. 2012 21:24
reakce na Jan Altman | 30. 8. 2012 15:08

Sranda je že většinu železniční i silniční sítě se postavila za Rakouska a později R-U a První republiky. A ne za státní ale za soukromé nebo obecní peníze. Stát je později zestátnil x-důvody.

Ona vůbec dopravní infrastruktura je hodně zajímavá věc dle mého se nám jaksi utrhla z řetězu možná jí budujeme úplně zbytečně jen pro to že je dobré jí budovat. A přitom již dnes nemáme peníze na její údržbu. Např. v Japonsku je jí už tolik že i když se nebude budovat nová nejsou peníze ani na to obnovovat tu starou. A myslím že my jsme na tom stejně. Uplyne ještě 10-20 let a začne nám padat na hlavu. A zbudou nám jen Megatuny zbytečného betonu.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Libor Kosour | 31. 8. 2012 12:49
reakce na Radek Doležal | 30. 8. 2012 21:24

Problem bych videt v tom, ze minimalne v CR je vsechno takove roztahane. Treba silnice Praha-Brno by se urcite vyplatila. Ovsem ta z Hornich do Dolnich kotehulek se tezko zaplati.
Kazdy rok se postavi nekolik malo km dalnic. Jenze dalnice ma vyznam, pokud vede odnekud nekam, par kilometru je samo o sobe k nicemu. A dalnicni sit budeme timhle tempem budovat tisic let. Stejne tak bych rad videl vsude natahany internet v optice, bida typu ADSL nebo mnohdy nespolehlive wifi je na dnesni dobu tragicke. Jenze kdo by to zaplatil?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Radek Tomšů | 5. 9. 2012 09:31
reakce na Libor Kosour | 31. 8. 2012 12:49

Poněkud žasnu, co všechno je zde možné v diskuzi uvést za zcestné názory odtržené od reality.

Co myslíte tím roztahané? Například v Rusku nebo Francii je vše roztahané daleko víc než u nás. Dálnice se, snad až na D3, skutečně budují odněkud někam a budují se z víc jak 90% tam, kde je největší hustota provozu. Zatím jsem v Česku prakticky nenarazil na prázdnou dálnici nebo vy snad ano?

Další tady píše, že nám zbydou v budoucnu zbytečné kusy betonu. No pokud někdo předpokládá, že se bude létat nebo bude stát benzín více než 100 Kč, tak jistě ano, jinak nevím, jak si představit snadnější řešení aktuální a budoucí dopravní problematiky než je dobudouvání základní dopravní sítě včetně obchvatů větších měst.

Vrcholem jsou ale extrémistické názory pana Altmana a jeho neustále omílání státních krádeží. Ty už jsou vážně trapné. Pane Altmane, vaše utopistické názory jsou pněkud v rozporu s realitou, která v sobě čítá značné množství různých lidí. Čím více lidí je (a počet obyvatel Evropy prostě stále stoupá), tím obtížněji se lidé dokážou na něčem dohodnout - zkrátka co člověk to názor. A v tu chvíli nastupuje stát, který má za úkol toto usměrňovat. Je to asi nejlepší ze všech možných veskrze špatných řešení. Nikdo netvrdí, že to dělá dobře, nedělá, ale bohužel nic lepšího zatím nikdo nevymyslel.
To, co p. Altman navrhuje, je pouze naprosto nerealizovatelná utopie. V praxi by jeho řešení vedla k totálnímu rozvratu a úpadku společnosti, kde by skončily veškeré současné výhody.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Radek Doležal | 5. 9. 2012 16:49
reakce na Radek Tomšů | 5. 9. 2012 09:31

Benzín 100kč/l stát bude to se klidně s vámi vsadím :) Otázka je jen kdy.

Je to logické kč stejně jako všechny měny jsou nekryté tzn. inflační.

A i kdyby nebyla máme tu problém a tím je energetická návratnost těžby EROI. Ta stále klesá. To není vymysl můj ani PeakOil ale mluví o tom i těžaři, u nás o tom mnohokrát vyprávěl pan Václav Cílek.

Takže benzín 100kč/l bude a hodně brzy. Co takhle 10let?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Ferdinand Mácha | 5. 9. 2012 10:16
reakce na Radek Tomšů | 5. 9. 2012 09:31

"neustále omílání státních krádeží" je ovšem taky přínosné. Ještě existují lidé, kteří je nevidí.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Radek Doležal | 30. 8. 2012 09:11

Já nevím kolik že mají pumpaři z litru 2,5kč to je 6-7%? Přijde vám to hodně? Vždyť kdejaká menší prodejna potravin nebo spotřebního zboží má rabat i 30%. A u levnějšího zboží hřebíky, šroubky klidně i 200%. A nikdo si nestěžuje nikdo nás nenutí to kupovat.

Kdyby byl stát charakter tak bude na pumpách cena bez spotřební daně. A pumpař při fakturaci z úsměvem po natankování požádá ještě jednou tolik pro stát :D. Chtěl bych slyšet ty komentáře. :)


PS: chcete jezdit skoro zadarmo sežeňte si staré auto ještě s karburátorem a předělejte na dřevoplyn návody jsou všude na internetu. Je to sice pracné ježdění ale má své kouzlo :)
http://www.lowtechmagazi ne.com/2010/01/wood-gas-cars.h tml
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Pavel KohoutPavel Kohout
Pracoval postupně pro PPF investiční společnost, Komero, ING Investment Management a PPF. V letech 2002–2003 působil jako člen sboru poradců ministra financí...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!