Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Slečnobyznys: Kdy si genderová korektnost došlápne na svobodný trh?

Ondřej Fér
Ondřej Fér
4. 9. 2012

Ženy musí mít stejná práva jako muži, říkají lidé, kteří se zabývají gender studies, a nejspíš není proč s nimi nesouhlasit. Dokud ovšem nevstoupíme na tenký led volného trhu. Gender a volný trh svádějí bitvu, při které teče krev z peněženek spotřebitelů.

Slečnobyznys: Kdy si genderová korektnost došlápne na svobodný trh?

Prosím laskavého čtenáře, aby na počátku tohoto textu přemohl rozpaky. Bude v něm řeč o předražených holčičích propisovačkách. Právě ty ale stojí u začátku dalšího střetu mezi zastánci volného a regulovaného trhu.

Zní to tak nějak podezřele a jako nesmysl? V tom případě je všechno v naprostém pořádku. Čím víc něco z toho, co se děje na svobodném trhu vypadá jako podezřelý nesmysl, tím pravděpodobnější je, že to bude fungovat jako dobře promazaný stroj, zde stoj na výrobu zisku. Holčičky jsou tu od toho, aby rodičům pouštěly finančně žilou a basta. Praxi nadsazování cen zboží, které je pro ně určené, bychom mohli shrnout do krátké teoretické poučky. Zněla by asi následovně: Rodiče mají právo platit za totéž zboží násobně víc, pokud je jejich nadějná ratolest ženského pohlaví. Prodejci jsou zmocněni tímto právem libovolně nakládat. A to až do té doby, než tato praxe vzbudí pozornost antidiskriminačních sdružení.

Velká propisková kauza

Praktický důkaz provedl deník Business Insider. Dokázal pravdivost výše předestřené teorie o právech rodičů malých slečen na případu, který známe z praxe jako svoje boty. Hlavní důkaz: obyčejná propiska.

Jeden z největších výrobců téhle naprosto samozřejmé položky v soupisu movitého majetku každého gramotného spotřebitele, totiž na zámořském trhu delší dobu vyvolával pošklebky svou kolekcí, nazvanou For Her – Pro ni. Nutno poznamenat, že se rozhodně nejedná o jakkoliv zavádějící udičku. Propisky olepené vrstvou třpytných hvězdiček masivní jako jurská usazenina by se na stole muže nebo chlapce patrně opravdu nevyjímaly nejlépe. Reklamní odborníci se mohli potrhat smíchy. Jeden z nejmírnějších komentářů zněl: pitomý produkt se zoufalou reklamou.

Business Insider si všimnul důležité drobnosti, která ostatním pro samou legraci unikla. Propisky For Her se totiž pozoruhodně dobře prodávají. Dokonce lépe, než „non-gender“ – nebo chcete-li „unisex“ pisátka. A to přesto, že je výrobek, jehož jedinou přidanou hodnotou ve srovnání s totožným produktem jsou už zmíněné vysmívané flitry a přesladká růžová a fialová barva, ve srovnání průměrně o sedmdesát procent dražší. 

Produkt

Unisex
cena v dolarech

For Her
cena v dolarech

Rozdíl v ceně
v dolarech

BIC Retractable Ball Pen, Medium Point

0,84

2,81

1,97

BIC Retractable Gel, Medium Point

0,89

2,89

2

BIC Cristal Ball Pen, 1.0 mm

0,34

0,47

0,13

Tabulka ukazuje ceny z internetového obchodu Amazon. Na pultech se rozdíl mezi cenou méně oblíbené, levnější bezpohlavní varianty a prodávanějších propisek For Her liší ještě výrazněji. Čtyři unisexy přijdou bez centu na pět dolarů, u dvou propisek For Her s přidaným růžovým polepem a pár hvězdičkami je třeba zaplatit čtyři dolary. Rozdíl ceny je víc než dvojnásobný.

Tiskový mluvčí společnosti BIC se vyjádřil v tom smyslu, že pokud někomu jejich růžové propisky přijdou předražené, může si z nabídky vybrat něco méně specializovaného. Vysvětlujte to ovšem šestiletému dítěti.

Gender studies z penálu

Ve Spojených státech tedy dostává genderová vyrovnanost od neviditelné ruky pořádně přes místa, kde záda ztrácejí své slušné jméno. V našich končinách se pod genderovou problematikou rozumí především řešení volebních kvót a obsazení manažerských pozic ženami. Populární neviditelná ruka trhu už ale úřaduje podle stejného principu jako za mořem.

Hezky to lze demonstrovat na penálech. Prodávají se, aniž by potřebovaly reklamu a se začátkem školního roku jejich prodeje logicky vystřelily nahoru. Nejlépe na tom jsou rodiče, kteří mají to štěstí, že vychovali ukázněné dítě, které nemá ani ponětí o tom, že ho genetika vrhla do pohlavního spotřebitelského koše.

Ti za obyčejný unisex penál dají 120 korun českých. Ten samý penál dovybavený pohlavně tematickým polepem a označený jako Kluk nebo Holka je už o dvacet korun dražší.

„Nejde o to, zda to zboží má nějakou reálnou hodnotu, ale o to, že rodiče jsou ochotni tuto hodnotu akceptovat,“ uvedl marketingový a mediální konzultant Vojtěch Bednář. „Když zvýšenou cenu zákazník akceptuje, výrobce je jenom rád. Kdyby to tak nebylo, musel by s touto praktikou přestat. Znám člověka, který má několik malých hodinářství. Loni před Vánoci se stala chyba v papírech a jedny hodinky se prodávaly o tři tisíce korun dráž než úplně stejný model v jiné barvě. Hádejte, kterých se prodalo víc. Těch dražších,“ přidal podobný příklad z jiného oboru.

Zdálo by se, že si trh jednoduše poradí sám a asi by bylo nejlepší nechat to na něm. Jenže to nebude tak jednoduché. Americká propisková kauza už stačila vyvolat zájem sdružení dohlížejících na to, aby nakupující nebyli cenově diskriminovaní kvůli svému pohlaví. Je otázkou času, kdy budou společnosti jako je BIC nuceny upravit ceny svých produktů tak, aby jimi „nediskriminovaly“.

Na místě jsou další dvě otázky:

  • Sníží BIC cenu značky For Her na úroveň unisexu – nebo zvedne ceny unisexu?
  • Jak dlouho potrvá, než se tato změna cenové politiky přenese přes oceán a jak se potom zachovají čeští prodejci a výrobci?

Na jiném místě tohoto textu jsem se zmínil o tom, že trh zatím nad „genderismem“ vítězí. Zatím. Podle dosavadních zkušeností se je třeba obávat toho, že se poměr sil dřív nebo později obrátí. A ten, kdo to zaplatí, bude spotřebitel.

Vida. A jeden by si myslel, že propiska nebo penál jsou takové nevýznamné, běžné a samozřejmé věci.


Pohlavní vyrovnání v přímém přenosu

Kde právě teď dochází – trhu a zdravému rozumu navzdory – k pohlavnímu vyrovnání? V životním pojištění... 

Více v článcích na sesterském webu Peníze.cz

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (1)

Vstoupit do diskuze
Ondřej Fér

Ondřej Fér

Ondřej Fér, narozen v roce 1978, studoval a nedostudoval žurnalistiku na FSV UK. Z internetového Světa namodro přešel do tištěných médií, pracoval v časopisech Instinkt, Mladý svět a Redhot. Pro magazín... Více

Související témata

BICBusiness InsiderFor Hergenderpropiskyrovnoprávnostunisexvolný trh
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo