Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Kostky s duší

| 1. 2. 2011

V těchto těžkých dobách není od věci připomenout si úspěšné společnosti s úspěšnými produkty. To byla poslední nudná věta v tomhle článku, protože ta firma je Lego.

Kostky s duší

Jak se projevila na firmě Lego Group ekonomická krize? Fanoušci Lega na webu vytvořili fiktivní apokalyptickou stavebnici ApocaLego, plnou vybydlených domů s vysmátými kostlivci na oprátce, kde se na snídani scházejí usměvavé zombie.

Z ekonomického pohledu zažilo Lego jen samá pozitiva a sociální jistoty, růst a expanzi. Krizové roky potkaly Lego Group ve skvělé kondici. Firma si totiž svou vlastní krizí prošla o několik let dřív: v letech 2004 až 2007 se v Legu dvakrát vyměnil šéf, došlo k zeštíhlení z šesti na čtyři tisíce zaměstnanců a velká část výroby se přesunula do levnější východní Evropy, včetně balírny v Kladně. Když přišla krize, přestavba se v Legu projevila naplno. V letech 2008 a 2009 se zisk zvýšil o 31 procent na 1,35 miliardy DKK (dánských korun, asi 138 milionů euro), resp. 63 procent na 2,2 miliardy DKK (296 milionů euro). Další čísla najdete ve výroční zprávě za rok 2008 a tiskovce za rok 2009, čísla za rok 2010 zatím nebyla zveřejněna.

Ekonomické ukazatele ale nejsou úplně podstatné. Zajímavější je, jak krize v Lego Group vypadala a jak ji její manažeři popisují. Je to velmi poučné čtení. Podle šéfů stojí za krizí Lego Group – paradoxně – úspěch značky Lego. Dává to logiku, až když se podíváte pod povrch. S legendární značkou v zádech se manažeři firmy na přelomu dvacátého a jednadvacátého století pokusili vytvořit mnohohlavý Lego průmysl. Právě tím ji postupně přivedli do ztráty. Za všechny se veřejně kaje Charlotte Simonsen, mediální šéf Lego Group: „Došlo nám, že jsme strávili příliš mnoho času budováním značky Lego v různých oblastech: oblečení, hodinky, batůžky. Není to špatně, ale investovali jsme do toho příliš mnoho energie. Takže jsme se teď rozhodli vrátit k základům – k samotné kostce Lego – a zbytek přenechali jiným.“

Na těchto základech můžete stavět

Jak se ukazuje v posledních dvou letech, bylo to správné rozhodnutí. To, co dělá značku Lego tak silnou, je geniálně jednoduchý systém. Zacvaknutí kostek a pocit, že jste právě vlastníma rukama vytvořili nový vesmír. Od roku 1958, kdy si dánská firma systém stavebnice patentovala, si tenhle pocit mohlo užít několik generací různě starých dětí. Většinou kluků – pro ně je Lego určeno – a pánů. Genderová korektnost se v usměvavých Lego rodinkách příliš nenosí.

V pestrobarevných kostkách Lega se ale ukrývá víc než jen stavebnicový systém. Pro plnohodnotné fungování celého průmyslu kolem této značky je důležitá duše, kterou najdete v každé kostce nebo panáčkovi (ženám se hledá o něco hůř). Těžko se definuje, ale po chvíli pozorování objevíte tohle:

  • Lego je lovebrand. Buď ho milujete, nebo ignorujete. Kritiků má naprosté minimum.
  • Má ohromně široké spektrum uživatelů. Pro mimina je Duplo, pro teenagery Technic, všechny kategorie mezi nimi obstarávají tematické stavebnice. Trochu bokem je MindStorms s řídicí jednotkou, určený pro fanoušky a studenty robotiky. V posledních letech vznikají i stolní a počítačové hry, včetně ambiciózního projektu virtuálního světa Lego Universe. Plus čtyři světové Legolandy. Vášeň pro Lego se předává z otce na syna, kterého pak provází celým dětstvím, pubertou a někdy i pořádným kusem dospělého života (ve fanouškovských klubech Lega po celém světě se angažuje čtvrt milionu vážených pánů). Jakmile se pak narodí syn, cyklus se opakuje.
  • V době, kdy firmy dělají všechno možné pro virální šíření své značky, se šéfové Lega můžou smát stejně široce jako jejich panáčci. Lego na internetu slouží jako výrazový prostředek – panáčci a kostky vyprávějí příběhy o všech možných tématech; někdy ve videu, někdy na fotkách (portrét Stephena Hawkinga). Píšou o něm stovky bloggerů, vznikají umělecká díla (koncentrační tábor), to vše, aniž by do nich musela firma investovat jedinou (dánskou) korunu. Když chce někdo opravdu zaujmout, postaví z Lega něco pořádného (třeba Volvo v životní velikosti). Co víc by Dánové mohli chtít?
  • Systém kostek se používá i jako metafora. Při vygúglení spojení „Lego economy“ se na prvním místě dočtete o teorii elastické ekonomiky, přezdívané kvůli podobnosti se skládáním a rozebíráním kostek podle Lega. Samotná Lego Group vyvinula manažerskou metodu Lego Serious Play, kdy k modelování situace v kolektivu skládáte objekty z Lega. Existuje taky návrh celé ekonomiky postavené z Lega: legonomiky.

PS.: data jako důkaz

V minulém článku jsem si pohrával s vizualizacemi dat, nasbíraných na webu. Dvě podobné přidám i dnes:

Jde o pojmy, které se objevují v blízkosti výrazu „Lego“ na Twitteru. Kolem jádra se nabalilo několik skupin klíčových slov: názvy stavebnic (Duplo, Fortress, Rock Band), filmy a filmové postavy (Batman, Harry Potter, Indiana Jones, Star Wars), pár slovíček, která prozrazují lovebrand (cool, likes, love, luv), jiné mluví o Legu na webu a v počítačových hrách (video, watch, YouTube, Wii). Zbytek tvoří twitterový žargon a spousta zbloudilých slovíček. Některé lze odhalit při podrobnějším pátrání. Vyjasní se třeba slovíčka „pain“ a „stepping“ – šlápnutí bosou nohou na kostku zanechává na Twitteru výrazný otisk.

Druhý oblak ukazuje pojmy, který k Legu přiřadili uživatelé služby Brandtags. Spousta termínů se překrývá s předchozími daty. Výraznější je vyjádření lovebrandu (awesome, cool, fun). Jinak nic nového, může vás zmást jen fráze „my eggo“. Jde o slogan z reklamy na americké vafle.

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Jan Boček
Autor je publicista na volné noze a blogger k tomu. Nejraději píše o sociálních mediích, autorském právu, světě indie her a rebeliích ve veřejném prostoru....více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!