Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Luxusní šance Evropy

| 8. 2. 2011

Dva krizové roky do značné míry otřásly pohledem, že budoucnost Evropy je v sektoru služeb. Tahounem Unie se stalo Německo, poslední velká továrna Evropy, a hitem rychle rostoucí poptávka po nejkvalitnějším, luxusním evropském zboží na asijských trzích.

Luxusní šance Evropy

Je to pouhých pět století, kdy Evropané při hledání cesty pro tehdy luxusní čínské zboží objevili Ameriku a obepluli africký kontinent. Přestože často slyšíme o úpadku globálního významu Evropy a Západu vůbec, což je v porovnání se situací před sto lety do jisté míry pravda, faktem zůstává, že pokud jde o „luxusní zboží“, je trend obrácený. Poptávka čínské střední vrstvy a vládnoucí třídy po evropském a západním luxusním zboží roste podobně jako v Indii takovým tempem, že se stala jedním z tahounů hospodářského oživení starého kontinentu. Česká republika z tohoto jevu profituje převážně sekundárně, a to díky napojení na Spolkovou republiku, z níž je dnes doslova „dílna Evropy“. Dílna vysoce prosperující, což je zřejmě nejpřekvapivější odchylka od prognóz, které ještě před krizí velká část ekonomických stratégů Západu hlásala.

Milion aut, naštěstí většinou škodovek

Mezi čísly minulého roku, která prošla téměř bez povšimnutí, bylo jedno, jež by se ještě před pár lety slavilo palcovými titulky v novinách, nebo dokonce projevy vysoce postavených politiků: v České republice se loni vyrobilo poprvé přes milion aut. V produkci automobilů na obyvatele tak zůstáváme na absolutní světové špičce.

Nejde přitom jen o počet. Velice zásadní je také struktura: drtivou většinu tohoto výkonu vytváří jediná skutečně plnohodnotná česká automobilka, Auto Škoda v Mladé Boleslavi. Ještě lepší je pak skutečnost, že se značkám Škoda Octavia a Škoda Superb podařilo prosadit mezi žádané „evropské luxusní značky“ právě v Číně i Indii. Především růst vývozu do Číny měl na celkový hospodářský výsledek automobilky zásadní vliv.

Je samozřejmě otázka, zda jsou škodovky na asijských trzích vnímány jako „česká auta“, při svých cestách po světě jsem se mnohokrát setkal s tím, že ve vzdálenějších zemích jsou považovány za „německý výrobek“, ale to je i otázka přístupu českého státu, který by měl škodovky jako „česká auta“ propagovat na každém kroku.

Luxusní zboží postsovětského světa

To, co se daří škodovkám, se bohužel příliš nedaří v jiných tradičních českých oborech – výrobně náročnému českému sklu, české bižuterii nebo českému porcelánu. V těchto oblastech jsme v minulých desetiletích příliš lehce a příliš rychle vyklidili pozice, které jsme měli, a v rámci tvořícího se čínského, indického či souhrnně asijského trhu luxusu jsme rozhodně nezachytili počáteční vlnu zájmu. Ale ani tady ještě není všechno ztraceno. Tradiční české luxusní výrobky stále mají poměrně slušnou pozici v postsovětském světě, jemuž můžeme do značné míry děkovat za udržení alespoň části tradiční české luxusní produkce. V této části světa se navíc daří ve skupině „nejdražších a nejkvalitnějších“ držet i další důležitý český vývozní artikl, a to české pivo. České pivovary by však měly velice uvážlivě a obezřetně postupovat v otázce „licenční výroby“ českých značek na místě, poněvadž některé místní produkce českých značek pojem „české pivo“ devalvují.

Bude mít kdo vyrábět?

Po minulém desetiletí, kdy se zdálo, že skutečnou prosperitu může Česku a Evropě vůbec zajistit především rozšiřování sektoru služeb, a výrobní odvětví měl leckdo jen za odumírající části ekonomiky, se v pokrizovém stádiu ocitáme v daleko složitější realitě.

Dobrou zprávou je, že o naše nejkvalitnější a nejzajímavější zboží stojí lidé v nejrychleji se rozvíjejících ekonomikách světa. Tou „špatnou“ je, že si náš další růst, ba i jen udržení současné pozice, vyžaduje více tvrdé, kvalitní, namáhavé, ne příliš atraktivní práce v oborech, nad nimiž velká většina mladé generace – nejen Čechů, ale i Evropanů vůbec – ohrnuje nos. Znáte nějaké dítě ve svém okolí, které by snilo o tom, že bude vyrábět sklo nebo pracovat v automobilce?

Autor je redaktorem Lidových novin

Foto: profimedia.cz

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (6 komentářů)

Jiří Kratochvíl | 8. 2. 2011 22:35

Až budou mít inženýři větší platy než právníci, tak budou děcka radši studovat techniku než práva. Těžko donutíte maturanty studovat náročné technické školy s dost nejistým výhledem na budoucnost... A nejde jen o reálná čísla, snad ještě důležitější je pověst - právník bude bohatý a školu může proflákat, ekonom bude bohatý a do školy nemusí vůbec chodit, stavař se udře a urýsuje, aby po pěti letech matiky a fyziky mohl dělat za podprůměr...
Takové jsou běžné názory na technické vzdělání...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Radek Doležal | 9. 2. 2011 06:53
reakce na Jiří Kratochvíl | 8. 2. 2011 22:35

A já ještě doplním.
Když svojí práci podělá stavař, strojař, elektrikař a u toho způsobí škodu nebo zemře člověk jde do vězení apod. A nemusí to být úmyslné jen prostě něco opomene.

Už jste slyšeli o soudci, právníkovi který dostal do vazby,vězení nevinného člověka a tím mu zničil život aby to odnesl stejně jako technik? Viz. případy komunistických soudců.

Prostě tato společnost je zvrácená aselský rozum je pošlapán složitým právem a ústava a základní lidská práva jsou jen cárem papíru a hříčkou v rukou právníků.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

akcius | 8. 2. 2011 20:02

Už konečně pochopme, že výrobky a zboží nemají národnost..principiálně a logicky ani mít nemohou, protože ani neexistuje jednotná definice , co to je český (německý, ruský,americký, palestinský, rakouský, skotský,atd...) výrobek. Pokud přistoupíme na to, že "český" výrobek je každý, který je vyroben na území České Republiky, Pak i všechny Peugeoty, Toyoty, Citroeny, KIA a jiná auta jsou "česká"..p okudsi definujeme, že "české" je zboží vyrobené a služby poskytované společnostmi v českém vlastnictví , pak "českých" výrobků v ČR moc nenajdeme..(i většina pivovarů má zahraniční vlastníky)..mimochodem, i slovo "národnost "není definovaný pojem...ale to by bylo na jiné povídání..
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jana Sicakova | 8. 2. 2011 09:37

nic proti tomu, co pisete, ale naozaj si myslite, ze niekto bude snivat o tom, ako stoji pri pase na vyrobu aut, alebo bude za par supov fukat sklo?? pozicii v tychto firmach, kde sa da realizovat (napr. dizajn) a kde su aj slusnejsie platy je ako safranu
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Radovan Dell | 8. 2. 2011 18:15
reakce na Jana Sicakova | 8. 2. 2011 09:37

Co jiného ti lidé budou dělat? Orientace na služby znamená, že dělník, který dneska stojí ve Škodovce u pásu a vydělá si 21 tisíc bude muset dělat v Tesco na pokladně, kde si vydělá 12 tisíc. To znamená méně peněz na útratu. Průmysl je důležitý, protože se tam vytváří přidaná hodnota a to je to, co tento svět momentálně potřebuje a proč se tak daří Němcům.

Můj kamarád určitě jako dítě nesnil o tom, že by chtěl být soustružník lodních hřídelí, ale vsadím se, že to dělá raději, než sedět v bance za přepážkou nebo nutit lidem životní pojistky.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Radovan Dell | 8. 2. 2011 08:13

Nechci vám brát iluze, ale Škodovka je německý výrobek. Podvozky VW, motory VW, normy VW.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Luboš PalataLuboš Palata
Narodil se v roce 1967 a vystudoval politologii a mezinárodní vztahy na Univerzitě Karlově. Je nositelem několika ocenění, mimo jiné novinářské ceny Ferdinanda...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!