Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Čínská dálnice v Polsku: Prokletí místo požehnání!

Luboš Palata
Luboš Palata
30. 5. 2011

Číňané v Polsku s výstavbou levné dálnice narazili. Nestíhají termíny a neplatí polským dodavatelům. Varšava tak zřejmě bude na Euro 2012 bez dálničního spojení na Berlín a západní Evropu.

Čínská dálnice v Polsku: Prokletí místo požehnání!

Zvláště v Polsku, v zemi, kde dálnice vyšší než šnečí rychlostí stavěl naposledy Adolf Hitler, to znělo jako pohádka. Přijdou Číňané a za polovinu obvyklých evropských cen postaví do mistrovství Evropy ve fotbale v roce 2012 dálnici z Lodže do Varšavy. To je úsek pro Polsko naprosto klíčový – Lodží prochází polská dálnice A1, která spojuje Katovice (a Ostravu) s Gdaňskem a tvoří tak zásadní páteř ve směru sever-jih. Na A1 se navíc napojuje jižní dálnice mezi Vratislaví a Krakovem, navázaná na německou dálniční síť. A s A1 je propojená i Poznaň, kde se dobudovává dálnice směrem na Berlín. Východní směr, na Lvov, Minsk či Kyjev je v nedohlednu.

Číňané přišli s velkolepými plány a padesát kilometrů polských dálnic pokládali svým způsobem za pilotní projekt a reklamu, která by čínským stavebním firmám mohla otevřít unijní projekty – alespoň ty v těch chudších zemích.

Dumpingové ceny

Jenže místo reklamy to vypadá na velkou ostudu, protože se zdá, že Číňané nejsou schopni dodržet termíny kontraktu, a Varšava tak bude na mistrovství Evropy ve fotbale v příštím roce nejspíš bez dálnice. Konsorcium COVEC, které tvoří tři čínské firmy a jedna polská, má postavit celkem padesát kilometrů dálnice po rovině mezi Lodží a Varšavou za cenu v přepočtu kolem 150 milionů korun za kilometr, zatímco polské firmy staví podobné úseky o padesát až sto procent dráž. Podle polských firem se jednalo o dumpingovou cenu, za kterou nelze byť jen s minimálním ziskem dálnici v Polsku postavit. A jak se ukázalo, měly pravdu.

Čínské výpočty totiž platily pro čínské, nikoli evropské podmínky. Za platy a v pracovních podmínkách, jež Číňané nabízeli, nebyli Poláci ochotni pracovat. A tak přestože Číňané tvrdili, že na stavbě budou z Číny pouze vedoucí pracovníci, museli přivézt ze „země středu“ čtyři stovky dělníků. Ti sice polští novináři obdivovali kvůli jejich v Polsku nevídanému pracovnímu tempu, ale jak se ukázalo, ani to nestačí.

Místo reklamy ostuda

Pro dálnici bylo totiž i tak potřeba mnoho polských subdodavatelů a ti se s  Číňany, kteří je tvrdě tlačili do prodělečných cen, dlouho dohadovali. Stavba se kvůli tomu zpozdila. V polovině května se pak zastavila úplně, protože polským subdodavatelům dluží čínské konsorcium obrovské částky v řádu desítek milionů korun. Do třicátého května měla být navíc hotova první část „čínského úseku A2“ a stav dosud vykonaných prací ukazuje, že není šance tento termín dodržet.

V Polsku se už mluví o tom, že by COVEC mohl o kontrakt přijít. To by ale pro Poláky nic nevyřešilo, protože by dálnici A2 neměl do plánovaného termínu kdo dostavět.

Může se tak lehce stát, že místo celoevropské reklamy budou mít Číňané celoevropskou ostudu. Až totiž budou tisíce fanoušků z Německa a západní Evropy projíždět mezi Lodží a Varšavou, tak by místo nové dálnice mohli jen míjet transparenty: „Tady měla stát levná čínská autostráda.“

I kdyby v Polsku neuspěli, neznamená to, že se Číňané evropských vizí vzdají. Tamní vláda totiž projekty čínských firem v zahraničí nebývale podporuje, což může v současné celoevropské mizérii znamenat rozhodující plusové body a tím pádem také zásadní infrastrukturní kontrakty. Číňané si navíc vždy vyhlížejí ty „nejslabší oběti“. V Moldavsku, Maďarsku nebo Řecku by o tom mohli vyprávět.

Autor je redaktorem Lidových novin

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Luboš Palata

Luboš Palata

Narodil se v roce 1967 a vystudoval politologii a mezinárodní vztahy na Univerzitě Karlově. Je nositelem několika ocenění, mimo jiné novinářské ceny Ferdinanda Peroutky. Byl rovněž nominován na Cenu Evropského... Více

Související témata

BerlínČínadálniceEuro 2012infastrukturaLuboš PalataPolskovýstavba dálnic
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo