Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Facebook se bude platit, Romové dojí ČEZ: Finanční báchorky ze sociální sítě

Nevěřte technologickému pokroku. Facebook Nefacebook, pořád je rok 1991 a lidé se u poštovní schránky nad barevným kuponem radují, že vyhráli miliony.

Zlatá je pro žurnalistu doba, kdy mu jako námět článku stačí rozkliknout pozvánky do skupin na Facebooku a zprávy tamtéž. Jenomže vysokoškoláci i vyučení, mladí i staří přeposílají shodně takové perly, že jsem nemohl odolat. Nohavice nahoru, brodíme se bahnem poplašných zpráv a moderních mýtů, které se týkají peněz:

Romská finta se zálohami na energie

„Další způsob, jak tento stát dává peníze cikánům!“ Stačí si bezdůvodně zvednout zálohy na energie, jít s papírem na sociálku, tam vám zvednou dávky – a na konci roku ještě vyinkasujete příplatek. V celém znění:

Pokaždé, když se člověku zdá, že se svět zbláznil, by měl okamžitě navštívit přehled smyšlených poplašných zpráv na hoax.cz. Občas, byť ne vždycky, se tam totiž může uklidnit – a tohle je přesně jeden z těch případů.

Viktorie Plívová, mluvčí ministerstva práce a sociálních věcí, legendu vyvrací v tiskovce poměrně přesvědčivě: aplikace, která vypočítává výši dávek pomoci v hmotné nouzi, s podobnými podvody počítá. „Zálohy za dodávku elektrické energie se započítávají maximálně do výše, která se stanovuje podle speciálního výpočtu stanoveného ve spolupráci s Energetickým regulačním úřadem, a to s ohledem na rozsah používání elektrické energie, počet osob v domácnosti, ceník dodavatele energie a na průměrnou spotřebu elektrické energie v České republice za minulý rok.“

A kdyby se náhodou někomu podařilo zálohy nastřelit, čeká na něj ještě jeden, už osudový vodní příkop: „Po vyúčtování záloh aplikace vrácený přeplatek rozpočítá, určí skutečné měsíční částky nákladů na energie a vyčíslí případný přeplatek na dávkách hmotné nouze s ohledem na výši zálohy, kterou osoba skutečně uvedla. Takovéto přeplatky lze následně srážet z běžně vyplácené nebo později přiznané dávky.“

Legenda se na internetu vyskytuje ve skoro dvou a půl tisících kopiích. Některé alespoň prokazují romské minoritě tu službu, že jako příklad uvádějí hezky korektně „pana Nováka“.

Vzducholoď a hodinky s vodotryskem zadarmo! Stačí klepnout na „To se mi líbí“!

Všechny známé podvůdky, fóry a finty 90. let můžete najít i na Facebooku. Ani nikam nemusíte posílat dopis s ofrankovanou obálkou uvnitř, stačí rozdávat „lajky“.

Z Facebooku totiž můžete zadarmo stahovat hudbu, každý den tu vyhrát 100 eur či každý měsíc dvacet tisíc korun, získat jeden ze sta iPhonů a taky dostat notebook za dvacku. Klepněte na To se mi líbí a před vašima očima se přihodí zázrak. Nebo nepřihodí?

Pravdu mají, jako obvykle, skeptici. Zaprvé, Facebook není vytvořený tak, aby „olajkování“ čehokoliv výrazně změnilo funkcionalitu systému – tedy abyste mohli třeba začít stahovat hudbu zdarma. Za druhé, zkuste přemýšlet nad tím, kdo normální by měl důvod jen tak rozdávat telefony nebo peníze. Za třetí, pro úplnost – pravidla používání sítě stránkami zakazují soutěže ve stylu „olajkuj a vyhraj“.

Cíle mají tvůrci takových stránek dva. Jednak udělat si dobrý den z lidí, kteří rychleji klikají, než přemýšlí. Zároveň se takový dav desítek nebo stovek tisíc „fanoušků“ může hodit k prodeji reklamy. Pro důkazy stačí proklikat Webtrh.

Složenka za televizi, složenka za rozhlas, složenka za Facebook

A nakonec – už po dva roky oblíbený, leč stále kolující hoax, že se za přístup k Facebooku samotnému bude platit. Tuhle to má být 3,30 euro, tu kilčo za měsíc. Nenažraný Mark Zuckerberg nás nejdřív nechal vytvořit si závislost na všech těch drbech, fotkách a hrách, teď ale tahá kasírtašku a ušklíbá se: „Nejsou love, nebudou lajky.“

Kdepak, majitelé Facebooku (víte, že mezi ně patří i Bono z U2?) k něčemu takovému nemají nejmenší důvod. Podle webu Mashable, jednoho z nejdůležitějších zdrojů informací o on-line byznysu, Facebook v roce 2010 utržil na reklamách 1,86 miliardy dolarů. Další stovky milionů naskáčou na firemní účty jako provize z platebního systému Facebook Credits, přes který si závisláci kupují všelico možné třeba ve facebookových hrách.

Facebook tedy ekonomicky výborně šlape a není důvod riskovat se zpoplatňováním a sázkou na to, že by po něm zbylo několik desítek milionů platících uživatelů. Tím spíš teď, když Google spustil svoji sociální síť Plus. Ta má oproti Facebooku přinejmenším jednu zásadní výhodu: zatím se po ní nešíří fámy.

Michal Kašpárek

Michal Kašpárek

* 1984. Absolvent bakalářského studia žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě. V letech 2006 až 2009 novinář v MF DNES, Metropolisu a Computer Pressu. Od roku 2010 publicista na volné noze. Pravidelně píše pro... Více o autorovi.

Komentáře

Celkem 2 komentáře v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK