Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Pavel Kohout: Neklást odpor by byla hanba! Slovensko si užilo 24 hodin svobody

| 13. 10. 2011

Slovensko nakonec euroval podpoří, cena, kterou země zaplatí, je ale podle mnohých příliš vysoká. Podpora Řecku a dalším slabým ekonomikám znamená pád vlády a pravděpodobně i návrat Roberta Fica. Co si o posledním vývoji myslí ekonom Partners Pavel Kohout?

Pavel Kohout: Neklást odpor by byla hanba! Slovensko si užilo 24 hodin svobody

Stál podle vás euroval za návrat Roberta Fica?

To je špatná otázka. Richard Sulík neměl volbu. Být na jeho místě, také bych neměl jinou možnost.

Jak hodnotíte rozhodnutí Richarda Sulíka? Označil byste ho spíše za hrdinu, který se rozhodl nevzdat svých ideálů, a hlas nespokojených Evropanů, nebo za nacionalistu a politika, který neví, že politika je právě o kompromisech?

Díky Richardu Sulíkovi má Slovensko alespoň jednoho slušného předsedu politické strany. Vskutku nevím, jak by se zachovali předsedové našich koaličních stran. Přesně řečeno, v jednom případě to vím.

A ano, politika je věc kompromisů, ale to, co se chce po Slovensku, není kompromis. To je bezpodmínečná kapitulace. Navíc kapitulace, která je propagandisticky vydávána za úspěch. Je to naprostá ohavnost.

Souhlasíte se slovy slovenské premiérky Ivety Radičové, že „bez eurovalu nemá Slovensko šanci“?

Premiérka Radičová působí tváří i řečí těla dojmem týrané ženy. Nevím, jakému nátlaku a jakým výhrůžkám byla vystavena, ale musel to být vskutku masivní nátlak. Nezáleží na tom, co říká. Není v pozici, aby mohla o čemkoli rozhodovat.

Dokáže podle vás navýšený Evropský fond finanční stability (EFSF) dostát svému jménu, nebo předpokládáte, že ho bude, pokud se krize rozšíří, nutné dále navyšovat?

Celý tento systém založený na placení dluhů jinými dluhy je vadný v samotné své podstatě a v celém svém principu.

V první řadě je morálně závadný. Slováci mají ze svých peněz hradit pohodlný život řeckých státních úředníků a ještě pohodlnější život francouzských a německých bankéřů, kteří ve své povrchnosti a ledabylosti věřili, že všechny dluhopisy zemí eurozóny jsou stejně kvalitní. A cokoli je závadné morálně, se nakonec ukazuje být nefunkční.

Ale víte co? Problémové státy EU nakonec přežijí, možná dokonce ani Řecko nakonec nezbankrotuje. Ale nebude to díky Evropskému fondu finanční stability. Záchrana přijde nakonec od Evropské centrální banky, která již nakoupila dluhopisů rizikových států za více než 220 miliard euro. Teoreticky jich může koupit neomezený počet, aniž by to za současné makroekonomické situace mělo významné inflační důsledky. Prakticky bude centrální banka v tomto procesu pokračovat, kdykoli to bude zapotřebí. I když EFSF selže – což je docela pravděpodobné – Evropská centrální banka nakonec Evropu vytáhne z nejhoršího. Papaláši z Bruselu si pak přisvojí zásluhy a budou se naparovat „vidíte, jak je dobře, že jsme ty hloupé Slováky donutili spolupracovat, zachránili jsme Evropu!“

Není již na podobné házení stébel tonoucímu pozdě? Nebylo by lepší přiznat porážku a důrazně se zamyslet nad budoucností evropské měny?

Obrovským paradoxem je, že existence eura nebyla a není během této krize ohrožena ani na okamžik. I kdyby Řecko odešlo, anebo i některý další slabší stát, euro by stále mohlo fungovat velmi dobře v jádru eurozóny, a fungovalo by dokonce lépe. Záchrana bonusů francouzských bankéřů a záchrana tváře bruselské byrokracie je něco úplně jiného než záchrana eura.

Záchrana eura je klamným důvodem – ve skutečnosti jde o koncentraci moci v Bruselu, Berlíně a Paříži na úkor ostatních členských zemí.

Porážku utrpělo Slovensko, ale aspoň si užilo zhruba 24 hodin svobody. I to stálo za pokus.  Je možné prohrát, zvláště proti nepříteli, který má tak drtivou převahu. Neklást odpor by ovšem byla hanba.

Často se diskutuje o třech možnostech budoucího vývoje. Vyléčení a zachování měny, rozdělení eura na silné a slabé a stále častěji také rozpad měnové unie a návrat k národním měnám. Která varianta by podle vás byla nejrozumnější?

Opakuji: euro není třeba zachraňovat. Euro je jen nástroj jako třeba kladivo nebo šroubovák. Kladivo zkrachovat nemůže, to může jen řemeslník, který je používá (zejména, pokud je používá neobratně).

Nástroj zvaný euro je krajně nevhodný pro některé uživatele, zejména Řecko a Portugalsko. Těmto ekonomikám by odchod prospěl, ale to je vyloučeno z politických důvodů, protože by to znamenalo přiznat, že papežové z Bruselu jsou omylní – a to se nesmí. O správnosti teologických axiomů o nevyhnutelnosti ještě těsnější evropské integrace se přece nediskutuje.

Za daných okolností je nejpravděpodobnější zachování eurozóny v její současné podobě. To možná není optimální, ale může to fungovat. Nicméně žádného eurovalu není zapotřebí.

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (12 komentářů)

Jan Daniel | 17. 10. 2011 11:30

Pavel Kohout bez autocenzury a bez servítků je velmi dobré čtení.
Mimochodem, Petr Hampl ve svém blogu odhaduje další možné terče mediální štvanice po Bátorovi: Petr Mach, Pavel Kohout, Dominik Duka, Michal Semín, Mojmír Hampl, Václav Klaus jr., Jefim Fištejn, Benjamin Kuras, Vladimír Železný, Jana Bobošíková, Tomio Akamura. Až na výjimky, velmi solidní společnost, co říkáte? Gratuluji.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Vlnas | 17. 10. 2011 12:07
reakce na Jan Daniel | 17. 10. 2011 11:30

Honzo, hodíte prosím link... Díky
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Daniel | 17. 10. 2011 13:29
reakce na Martin Vlnas | 17. 10. 2011 12:07

Já jsem to četl na Psu:
http://neviditelnypes.lido vky.cz/spolecnost-tak-batoru-b ychom-meli-kdo-bude-dalsi-fuf- /p_spolecnost.asp?c=A111016_20 1010_p_spolecnost_wag
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Luděk Zdražil | 14. 10. 2011 11:47

Četl jsem i Váš článek. Souhlasím se symptomy. Mám ale jistý pocit, že věci se již v nedaleké budoucnosti dále budou hýbat jen pod tlakem, tedy nikoli po analýze, posouzení, volbě teoretického optima. Prostě roli hybatele věcí převezme hrubá síla. Ať už to budou voliči v kterékoliv zemi uspokojením nabídky a poptávky po radikálním řešení nebo finanční trhy nebo prostá ulice nebo naprosté suchu v pokladně toho kterého státu.
Politici asi přestanou mít prostor pro svou původní práci, kterou evidentně nedělají.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Dvořák | 14. 10. 2011 23:05
reakce na Luděk Zdražil | 14. 10. 2011 11:47

S hrubou silou jako hynbatelem souhlasím. To je přesně to, co může vyhnat Německoz eurozóny.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Luděk Zdražil | 14. 10. 2011 11:48
reakce na Luděk Zdražil | 14. 10. 2011 11:47

No. jo - to měla být reakce na pana Dvořáka, nějak se mi to nepodařilo organizačně přičlenit, omlouvám se.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

kyra kyra | 13. 10. 2011 23:22

Pán Kohout si nevšíma fakty, ktoré nesedia do jeho konštrukcií. Pán Sulík totiž verejne v televízii navrhoval už niekoľko dní pred hlasovaním o eurovale premiérke a koaličným partnerom
1. aby odhlasovali euroval spolu s opozíciou (Ficom),
2. on s takýmto postupom nebude mať problém a môžu spolu s ostatnými vládnymi stranami pokračovať vo vláde.
Premiérka spravila to čo jej pán Sulík radil v prvom bode t.j. odhlasovala euroval s opozíciou ale postupovala inak v druhom bode t.j. odmietla ďalej pokračovať vo vládnutí s pánom Sulíkom. Pokiaľ pán Sulík dnes nie je spokojný s vývojom udalostí nie je to pre euroval (tam premiérka urobila to čo jej Sulík radil) ale preto, že ho vyhodili z vlády.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

kubik | 13. 10. 2011 22:29

Slováci si užili chvíli slávy,ale nevím,jestli to stálo za to.Nechápu názory které ubližují euru,evropské ekonomice atd.,tady jde oto potopit euro a na tom vydělat spoustu peněz,na to jestli skrachují PIIGS se třepou fondy a banky po celém světě a kdo by to odnesl?Můj a tvůj brácha,kterej maká v továrně nebo na stavbě zapár korun a ten by nedonesl domů nic,byli bychom všichni na dlažbě,hrdost je krásná věc,ale té se nenajíme,asi jste pánové nikdy neskusili mít hlad.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Daniel | 14. 10. 2011 13:28
reakce na kubik | 13. 10. 2011 22:29

Pane kolego, o tom, které názory ubližují euru a evropské ekonomice, se tady právě vede spor. Značná část lidí si totiž myslí, že právě euroval je ta cesta do záhuby a k nezaměstnanosti vašeho bratra.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

kubik | 14. 10. 2011 19:02
reakce na Jan Daniel | 14. 10. 2011 13:28

Já si myslím,euroval je nepodstatný,je to čisté divadlo pro plebs,ono je úplně jedno,jestli tiskárnou (nebo počítači) projede o pár procent eurovek víc,oni totiž tisknou všichni jak o život(USA,Čína,naposledy Švýcaři) takže nechápu používání slov morální hazard.Kdyby to tak bylo,
tak po schválení eurovalu(natištění peněz) by eur/usd kleslo třeba na paritu(takže by se nám po světě potulovalo asi stejně eur a dolarů) ale ejhle je to naopak.Naopak pozoruji,kdo má větší rychlost tiskáren,tomu ta krize dělá menší problémy.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jan Dvořák | 13. 10. 2011 09:01

Výborný článek. Co kdyby se na euro "vykašlalo" ;Německo? Zajímal by mě názor p. Kohouta na tento scénáře.

Některé signály se prostě množí - snad mi p. Vlnas promine odkaz na článek s těmito signály.
http://proinvestory.cz/eur o-marka
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Frantisek Vlach | 13. 10. 2011 08:08

Vyborny clanek p. Kohouta, zda se, ze si prestal zcela brat servitky a nazyva veci zcela otevrene. Ona si to taky situace zasluhuje.
Dost silne mi tato slovenska epizoda pripomina Mnichovskou dohodu, ta pachut je velmi silna. A ohledne te jedne strany, ktera na Slovensku pusobi jako jedina "cista" - nemohlo j take o jisty kalkul? Mohli mit info, ze se stejne ty ostatni domluvi, tak alespon ukazi, ze jsou "cisti" coz se bude hodit do volebni kampane .... Jen aby soudruh Fico a jemu podobni nevsadili na spatnou kartu (jako socani v C(SS)R) - predcasne volby budou brzo a pamet naroda treba nepohasne ci nebude smyta slivovici tak brzo ...
A to sem v duchu vcera Slovakum gratuluval, ze nemaji takove prizdisrace ve vlade jako v CEZku .... chyba ...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Martin VlnasMartin Vlnas
Vystudoval politologii, sociologii a mediální studia na FSS MU v Brně. Na univerzitě Sungkyunkwan v jihokorejském Soulu se rok zabýval východoasijskou...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!