Žluťácká demonstrace na Manhattanu

| 26. 10. 2011

Pamatujete se z dějepisu, co byly žluťácké odbory? Šlo o tom, že majitel podniku založil odborovou organizaci, jmenoval vůdce a fakticky odbory řídil. Do těchto vlastních odborů přihlásil všechny své zaměstnance. Celé to nemělo jiný účel než zabránit vzniku skutečné odborové organizace. A většinou to dobře fungovalo.

Žluťácká demonstrace na Manhattanu

Na konci roku 2011 tu znovu po mnoha letech máme takovou žluťáckou akci. Tentokrát se má údajně jednat o protest proti chamtivosti bank. Ale nenechme se mýlit. Kdyby se jednalo o skutečné hnutí za změnu a kdyby v něm byli významněji zastoupeni i lidé mimo vládnoucí elitu, jistě by se platilo následující:

  • Všechna velká média by shodně psala, že se jedná o nebezpečné fašistické, populistické, primitivní, fundamentalistické a jinak nepřijatelné hnutí.
  • Jakýkoliv náznak násilí (například pokus blokovat něčí budovu) by vyvolal rychlou a tvrdou reakci, doprovázenou potleskem médií.
  • Hnutí by nepodporovalo právě toho amerického prezidenta, který bankám a korporacím rozdal víc peněz než všichni jeho předchůdci v historii. A který prosadil zákon, jež činnost velkých bank reguluje, ale zároveň jim umožňuje pevně počítat s další státní podporou v případě budoucích problémů.
  • Mezi požadavky protestujících by nebyly přehnané ekologické normy, které decimují malé podniky a na kterých vydělávají jen velké právnické a poradenské firmy.
  • Členové protestního hnutí by nemohli požadovat, aby za ně vláda zaplatila zbytek školného na elitní univerzitě. Synové dělníků a instalatérů na takových školách nestudují.
  • Nebylo by mezi nimi tolik milionářů. V posledních týdnech to skoro vypadá, že pokud máte vilu v Hollywoodu a jachtu v Martha’s Vineyard, nemůžete se neukázat v protibankovní demonstraci. Skutečného hnutí za změnu by se tito lidé štítili a báli.
  • Demonstranti by nemohli protestovat permanentně, protože by museli nějak řešit obživu. Proti bankovní zvůli dnes zjevně protestují lidé, kteří jsou na tom majetkově tak, že do práce chodit nemusí.
  • Požadovali by docela konkrétní opatření. Lidé, kterým jde o změnu, zpravidla vědí, co chtějí.

 … a nefinancoval by to George Soros, který je vyloženě symbolem současného stavu – finanční spekulant, který nikdy v životě nic nevynalezl, nevyrobil, neprodal žádné zboží, nikomu nepomohl, a přesto je jedním z nejbohatších lidí na světě.

Skutečný protest: Tea Party

Češi by si tyto demonstrace mohli srovnat s tím, co se odehrálo v našich městech v listopadu 1989. Neznali jsme tehdy ekonomické teorie, ale byli jsme schopni rozumět tomu, které zákony chceme zrušit a které naopak zavést. Úzkostlivě jsme se vyhýbali násilí a jen málokdo z nás byl synem stranického funkcionáře. A – to je důležité rozpoznávací znamení – demonstrovat se chodilo až po práci.

Takové protestní hnutí existuje i ve Spojených státech. Ale kdo jej chce vidět, musí jít mimo velká finanční centra. Skládá se z lidí z nižších tříd a říká si hnutí Tea Party. Má zcela konkrétní požadavky – zastavit státní zadlužování a odbourat ty regulace, které ztěžují život podnikatelů a normálních podniků. Velká média toto hnutí dlouho ignorovala a poté začala přinášet zprávičky o nebezpečných tržních fundamentalistech a rasistech.

Nová megashow Baracka Obamy

Kam až může zaujatost vést, ukazuje příklad Hermana Caina. Černocha, který vyrostl v nuzných poměrech, neměl šanci studovat dobrou školu, ale přesto se vypracoval a stal se velmi úspěšným manažerem. Nyní ho Tea Party podporují jako kandidáta na prezidenta. A reakce velkého tisku? Tržní fundamentalisté tím jen dokázali svůj rasismus. Kdyby totiž nebyli rasisty, neměli by potřebu svůj rasismus skrývat a nemohli by podporovat černocha.

Okupační protest proti bankám není nic jiného než pokus zastavit skutečnou revoltu. Nebo – chcete-li – zahájení kampaně Baracka Obamy za znovuzvolení. Jak před pár dny doporučil analytik American Entreprise Institut Michael Barone, nedejte na to, co kdo říká, ale sledujte peníze. Prezident Obama nejen, že bankéřům rozdal nevídané peníze, ale také od nich nevídané sumy dostal. Nejdražší předvolební kampaň v amerických dějinách, jakou vedl v roce 2008, tak nejspíš byla jen slabou předehrou megashow, kterou Obamův tým připravuje pro rok 2012 (viz například zde).

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (26 komentářů)

Ota Nik | 31. 10. 2011 04:40

Žluťácká demonstrace žluťáků.
Komu tohle OWS slouží? Kdo to ví? Doporučuju ke shlédnutí OVM z minulého týdne, kdy si pozval Bělohradského, Rupnika a Kysilku (bývalého vicepremiére ČNB a dnešního ředitele České spořitelny), který jediný ze čtyř diskutujících tam byl. Hodně se člověk doví.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Ota Nik | 3. 11. 2011 05:48
reakce na Ota Nik | 31. 10. 2011 04:40

Jsem to, zdá se, nějak překombinoval. Měl jsem napsat, že žluťák píše o demonstraci žluťáků na Manhattanu.

Nevím jestli jste pane Hample na Manhattanu byl, ale, jak už píšu výše, je tady svědectví člověka z bankovní branže, který tam byl. Je to bývalý viceguvernér ČNB a dnešní generální ředitel České spořitelny, pan Kysilka, který s demonstrujícími hovořil. Ten, jako zástupce finanční branže, jistě není na straně těch, kteří „Okupují Wall Street“. A pan Kysilka v 58 minutě pořadu OVM říká jasně, že ti lidé co tam jsou neví pořádně proč tam jsou, ale spojuje je pocit "Nemají o nás zájem" a "obava z neznámého, čili úzkost". Že by tohle vyjadřovali "žluťáci"? To by byli tak rafinovaní, že by hráli proti sobě. Každý si může Kysilku poslechnout: http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1126672097-otazky-vaclava-moravce/211411030501023/
A mimochodem, pane Hample, Soros sice vydělává peníze díky existujícímu finančnímu systému, ale zároveň ho kritizuje s tím, že poukazuje na jeho nedostatky, které mu toto dovolují. To snad víte, ne? Nebo mám Vám poslat nějaké odkazy?
Pane Hample, styďte se. To co jste tady zplodil je velmi nedokonalý pokus stát se "spin doktorem".
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Petr Hampl | 3. 11. 2011 20:07
reakce na Ota Nik | 3. 11. 2011 05:48

Pokuste se, pane Niku, na chvíli opustit optiku své třídy. Věřte mi, že celý svět nejsou jen bankéři, konzultanti, advokáti, učitelé elitních škol, filmové hvězdy, politická třída, novináři na ně napojení a jim podobní - a jejich rodinní příslušníci, kteří teď demonstrují proti bankám. Nepochybuji o tom, že tihle lidé teď cítí úzkost. Dosavadní systém nefunguje, protože sektor průmyslu a malých firem je tak decimován regulacemi (které tihle lidé podporují), že už je nedokáže uživit. Vnímají, že je změna třeba a zároveň se toho bojí. Lidé z vládnoucí třídy se vždycky štítí a bojí nižších tříd.

Vedle toho tu máme vrsty dělníků, řemeslníků, prodavaček, zdravotních sester, nezaměstnaných horníků, policistů a milionů dalších obyčejných lidí. Pro Obamu, Sorose a jim podobné aristokraty to jsou jen "frustrovaní rasisté" (to je autentické Obamovo vyjádření). Ti necítí úzkost, ale hněv. A ti mají zcela konkrétní požadavky. Třeba aby vláda zastavila nesmyslné ekologické regulace, kvůli kterým jsou rušena jejich pracovní místa. Aby vláda zrušila zákony, které znamenají, že každý právníček může kohokoliv zažalovat za diskriminaci, poslat podnik do bankrotu a připravit tisícovku lidí o práci. Aby vláda okamžitě zastavila všechny dotace bankám a korporacím - tam nikdy nebudou pracovní místa pro jejich děti. Aby vláda zrušila reformu zdravotnictví, která znamená, že podnik nesmí dále zaměstnávat toho, komu nezaplatí drahé životní pojištění a bude ho tudíž nucen propustit. Aby vláda přestala financovat nesmyslné výzkumné projekty, které k ničemu nevedou a které jen vytvářejí pracovní místa pro příslušníka vyšších tříd.

Možná si o mě začnete myslet, že jsem marxista, ale tohle je klasický třídní konflikt. Soros a Obama proti pracujícím, pracující proti Sorosovi a Obamovi.

Na závěr si Vám dovoluji doporučit svůj starší text Marxistický pohled na Vladimíra Špidlu (via google). Najdete tam podrobnější argumentaci.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Ota Nik | 16. 3. 2012 06:38
reakce na Petr Hampl | 3. 11. 2011 20:07

Asi každý píšeme o něčem jiném. Kde je jaká regulace něco dusící?
http://byznys.ihned .cz/c1-55046990-uz-nechci-vyde lavat-na-blbeccich-napsal-bank er-goldman-sachs-a-dal-vypoved
http://byznys.ihned.cz/zpr avodajstvi-svet/c1-55056220-ma nazer-goldman-sachs-vyvolal-po prask-na-wall-streetu-reaguje- na-nej-uz-i-sef-jp-morgan
A lei tak, podstata je jiná. Systém, který něco sliboval se ukazuje jako nedůvěryhodný.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr Hampl | 30. 10. 2011 16:29

Přidám ještě pár odstavců z článku své oblíbené blogerky Ann Coulter:

Nejhorší věc, kterou hnutí Occupy Wall Street provedlo, je to, že zničilo dobrou věc: Odpor proti Wall Street. Jakmile skutečný odporproti Wall Street začal nabývat na síle, objevili se tito zombie bez mozků a dostali nás do situace, kdy si máme vybrat mezi nimi a zlodějskými bankéři.

Kdyby skutečně chtěli postavit zastavit akce, které přinášejí peníze onomu jednomu procentu a okrádají všechny ostatní, musel by se terč číslo jedna jmenovat George Soros.

Samozřejmě, nevíme, jak je Georg Soros bohatý, protože většinu svých peněz drží na účtech v daňových rájích. Ale víme, že byl usvědčen ze zneužívání interních informací. A víme, že jeho podnikání je založeno na tom, že napomáhá vyvolat paniku, poškozovat národní ekonomiky a vydělávat na tom.

Když se demonstranti vydali ničit domy boháčů, Sorosův luxusní apartmánový dům vynechali a šli vytloukat okna Ruperta Murdocha a Davida Kocha. Všimněte si, že ani jeden z nich není bankéř. Rupert Murdoch provozuje média a David Koch vyrábí chemikálie. Oba tedy produkují něco konkrétního, nesou odpovídající riziko a nedostávají žádnou státní podporu. Domy finančních spekulantů, kteří bohatnou, aniž by něco vyráběli, byly vynechány. To je stejné, jako by demonstranti
proti rasismu vytloukli pouze černošské domy.

Vědí vůbec demonstranti, že Obamovy regulace, které tak podporují, poskytly velkým bankám jistotu, že pokud je v budoucnu nezodpovědné investice dostanou do problémů, stát jim uhradí ztráty? A že tyto regulace byly nadšeny přivítány skupinami jako Goldman a Citibank?

Celý text najdete na http://www.humanevents.com/article.php?id=46981
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Ota Nik | 3. 11. 2011 05:52
reakce na Petr Hampl | 30. 10. 2011 16:29

Pane Hample, můžete mi poslat nějaký odkaz na to jak se "demonstranti vydali ničit domy boháčů, a Sorosův luxusní apartmánový dům vynechali a šli vytloukat okna Ruperta Murdocha a Davida Kocha"? Nikde jsem to nezaznamenal. Naopak jsem zaznamenal, že demonstrující jakékoli násilí odmítají.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Novotny | 30. 10. 2011 16:37
reakce na Petr Hampl | 30. 10. 2011 16:29

Proboha, posledni vyzkum NYT ukazuje, ze podpora Occupy Wall Street vznikla od lidi zklamanych Obamou... to snad nemyslite vazne, co tu pisete. Vzdyt politicky prekrucujete fakta jak se vam hodi.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Petr Hampl | 30. 10. 2011 20:58
reakce na Jan Novotny | 30. 10. 2011 16:37

Když to píše NYT, tak to určitě bude pravda. :-)))) A což takhle Jan Keller v Právu?

Podle výzkumu Penn, Schoen & Berland, který dnes cituje Luděk Bednář je tomu tak, že:
- většina podporuje prezidenta Obamu,
- většina podporuje vyšší daně pro bohaté (rozuměj pro malé firmy s obratem přes 250 000 dolarů ročně),
- polovina podporuje státní pomoc bankám.

To je konsistentní s předcházejícími informacemi a potvrzuje to, že se jedná o akci bohatých elit.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Aja Novotna | 30. 10. 2011 21:35
reakce na Petr Hampl | 30. 10. 2011 20:58

Je uplne fuk, kdo s cim prisel prvni. My mame prakticke zkusenosti z rozkladem financnich produktu a po tehle "praxi", kdy vidime, co je za tim, bych tu dlazebni kosku sla hodit taky. Chytraku !
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Ota Nik | 31. 10. 2011 05:51
reakce na Aja Novotna | 30. 10. 2011 21:35

Jsou někde k vidění výsledky těch rozkladů finančních produktů?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Aja Novotna | 31. 10. 2011 17:11
reakce na Ota Nik | 31. 10. 2011 05:51

jo jsou, jenze my to delame komercne na zakazku, kdy klient prijde s konkretnim produktem, abychom ho rozlozili. Ty investicni produkty jsou postavene na komplexni kombinaci ruznych financnich derivatu. Investor se tak vetsinou zorientuje jen v zakladnich vlastnostech produktu. Informace o vynosnosti produktu ci rizikovem profilu zustavaji pred investorem dobre skryty za komplexni strukturou produktu....
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Ota Nik | 1. 11. 2011 04:48
reakce na Aja Novotna | 31. 10. 2011 17:11

No, dobře. A kde vás najdu? Napište mi prosím na email otaznik1@volny.cz . Děkuji
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Aja Novotna | 1. 11. 2011 12:59
reakce na Ota Nik | 1. 11. 2011 04:48

Uz jsem Vam odpovedela na mail, snad dojde.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

karelhovora | 30. 10. 2011 09:33

autor zjevne vi, co dela. veskere jeho argumenty jsou lzive a on to dobre vi. o pravdu mu preci ale nejde. clanek je typickym prikladem placene snahy o diskreditaci, pouzivani lzi ve styluco je v tisku, to musi byt pravda. vetsina lidi, ktera se hnutim Occupy nezabyva, si neudela cas, aby argumenty proverila. Jde jeno zaseti seminka pochybnosti ve stylu Opakovana lez se jednou stane pravdou.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Roman Řípa | 28. 10. 2011 19:04

Děkuji panu Vlnasovi za jeho péči o nás resp. další vyhraněný názor prezentovaný na Finmagu.

Osobně mi přijde článek klasická SPIN doktorská práce v tom nejhorším slova smyslu. Vytrhaneme pár faktů z kontextu a bez znalosti věci nebo zcela záměrně lživě a manipulativně z nich umícháme kašičku, která podporuje naše zájmy nebo náš pohled na věc. Nemá to nic společného
1. ani s poctivým odargumentováním svého názoru,
2. ani s poctivou snahou o analýzu, proč jsou něčí argumenty chybné.

Asi nemá smysl rozebírat článek bod po bodu, snad jen jedna věc je myslím věcí slušnosti. Týká se totiž našeho bezprostředního okolí. Ano, George Soros získal velmi mnoho peněz na finančních trzích. Myslím, že je ovšem na místě dodat, že nemalou část z nich věnoval například na rozvoji demokracie ve střední a východní Evropě - více např. http://www.soros.org/ či http://www.osf.cz/. Asi tedy nemá před očima jen dolary jako strýček Skrblík.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Roman Řípa | 28. 10. 2011 19:13
reakce na Roman Řípa | 28. 10. 2011 19:04

V poněkud zábavnější formě - http://www.uloz.to/8562041/dekujeme-ze-kourite-cz-avi
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Ota Nik | 3. 11. 2011 05:55
reakce na Roman Řípa | 28. 10. 2011 19:13

Díky za tip. Výborný.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Roman Řípa | 28. 10. 2011 19:10
reakce na Roman Řípa | 28. 10. 2011 19:04

Pro zájemce - http://en.wikipedia.org/wiki/Spin_(public_relations)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Míša Drozdová | 28. 10. 2011 09:44

Zajímalo by mě, kde jste na něco podobného přišel. Že policie nezasahuje proti demosntrantům? Je jich už přes 1000 ve vězení. Podívejte se na záběry na internetu, jak policice útočila proti Occypy Oakland. Jeden z linků zde: http://www.youtube.com/watch?v=QngE6kKk8Lg
Je pravdou, že toho sdružení nemá jasnou politickou orientaci, jde totiž o seskupení lidí, kteří pochopili, že se stali rukojmími nadnárodních koncernů a bankovních institucí, které jsou tak gigantické, že by jejich kolaps by způsobilkolaps celé ekonomiky. Spojuje je zášť nad povinnostíplatit špatné investice bank, které manipulují s celým trhem a lidé tomu nemohou zabránit. Vadí jim kroupce v řadách politiků, která je mimojiné celosvětově rozšířená a vadí jim společnost postavená na zadlužování států a obyvatelstva. Hnutí OWS má podle posledních průzkůmů v USA podporu 43%, Tea Party (aneb radikální republikánská politická frakce) má jen necelých 20%. Na Tea Party nikdo neútočí a nemá žádné zatčené lidi. Tolik k pravdivosti článku.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Aja Novotna | 28. 10. 2011 16:56
reakce na Míša Drozdová | 28. 10. 2011 09:44

diky za hodnotny komentar Miso, jeste bych dodala na napjatou situaci v Oaklandu, ktera vyustila mezi americkymi marinaky, bude jeste "horko"... .http://www.businessinsider.co m/marine-scott-olsen-is-to-und ergo-brain-surgery-and-occupym arines-make-demands-2011-10
hnutima podporu castecne i v akademii, zajimavy byl nazor na hnuti Occupy Soros v diskuzi s Hernandem de Soto, oba vyjadrili sympatie na Foru 2000, v rijnu v Praze.

zde v CR se hnuti zesmesnuje a bagatelizuje, zajialo by me, jak by tito lide mluvili, kdyby konstruovalibankovni produkty, dost lidi by se asi divilo...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Aja Novotna | 28. 10. 2011 17:03
reakce na Aja Novotna | 28. 10. 2011 16:56

stiglitz, ne soros:-) nicmene oba podporili hnuti...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Aja Novotna | 26. 10. 2011 13:33

souhlasim, marketingovy clanek, blabol, ten clovek nevi, o cem mluvi...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr Síla | 26. 10. 2011 12:51

Marketingový blábol, jehož vrcholem je nařčení George Sorose, významného filantropa a podporovatele demokracie, z toho, že nikdy nikomu nepomohl. Na takový článek je škoda slov.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Dan Balogh | 26. 10. 2011 09:19

Skvělý článek, velmi zajímavý úhel pohledu! Děkuji!
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Frantisek Vlach | 26. 10. 2011 05:59

Zajimavy clanek, diky za nej. Nenapadlo mese podivat na tyto proesty az tak hlubokou optikou "pate kolony" nebo pinkertoncu. Jen skoda, ze v clanku neni vic popsano to hnuti Tea party - ano vim, ze si to mohu vyhledat , ale mohlo to tam bytmnohem sireji popsano, nebot na internetu jsou take ruzne nazory na toto ...
Jeste musim dodat, ze jsem zamacknul slzy pri cteni v tomto clanku o osudu Hermana Caina, jak vystrihle z povinne komunisticke cetby od J.V. Plevy - Maly Bobes.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Novotny | 26. 10. 2011 19:27
reakce na Frantisek Vlach | 26. 10. 2011 05:59

Optika mi naopak prijde neuveritelne melka. Autor zjevne nesledoval pocatek demonstraci a pripojil se az kdyz z toho bylo "tema". Je to prazdny "clanek" plny nesmyslu... )
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Petr HamplPetr Hampl
Tatík, který se živí normální prací (majitel malé firmy, expert na prodejní metodiky a marketing složitějších technologií) a po večerech se zabývá sociologií....více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!