Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Kterak to Hayek Keynesovi nandal

V USA vzniklo geniální dílko: rapová „bitva“ mezi Keynesem a Hayekem. Jejich duchové se zhmotní, aby se zúčastnili konference o hospodářském cyklu. Zatímco J. M. Keynese recepční v hotelu nadšeně vítá jako celebritu, F. A. Hayek, ač nositel „Nobelovy“ ceny, jí musí svoje jméno zopakovat.

Hned jak se ubytují, volá Keynes Hayekovi na pokoj: "Hej Freddie, jedem na party do Fedu". A cestou začíná spor. Keynes přichází se svojí teorií o tom, že za hospodářský cyklus může iracionalita lidí - "zvířecí pudy". Když lidé přestanou utrácet a ekonomika se propadá, musí situaci zachránit vláda svými stimulačními výdaji.

Hayek samozřejmě hájí zcela opačnou teorii: tím pravým zdrojem prosperity není bezhlavá spotřeba, ale úspory a investice. Trhy neustále hledají rovnováhu, ale je to právě stát, respektive centrální banka, kdo tuto rovnováhu narušuje uměle nízkými úrokovými sazbami. Ty vedou podnikatele, aby investovali "jako diví". Ovšem dříve či později se ukáže, že se jen nechali zmámit iluzí levných peněz, i když skutečné úspory v ekonomice nejsou dostatečné. Večírek musí skončit kocovinou – Keynes má ráno hlavu jako střep.

Celé video je plné vtipných detailů – například barmani na párty se jmenují Ben a Tim, myšleni jsou samozřejmě Bernanke a Geithner. A hlavně: oba protichůdné myšlenkové proudy ekonomie jsou podány velmi věrně a do velkého detailu, přestože jsou napěchovány jen do několika málo rýmů.

 

Kdo si tolik nevěří v angličtině, může si pustit verzi s českými titulky. Překlad je celkem věrný, i když ne rýmovaný.

Není překvapivé, že jako lepší rapper se nakonec ukazuje Hayek. Ostatně autory videa jsou lidé z George Mason University, kde působí celá řada "liberálně" orientovaných ekonomů.

Mimochodem, video bylo natočeno digitálním fotoaparátem, konkrétně zrcadlovkou Canon 7D, která se v Česku prodává za necelých 40 tisíc Kč (bez objektivu). Hayekův duch by z toho určitě byl bezmezně nadšený – díky nenarušené konkurenci různých technologií a jejich výrobců dnes může prakticky každý natočit svůj vlastní film s vybavením, které by ještě před pár lety stálo astronomické částky. To otevírá úplně nové možnosti šíření informací (což je mimochodem téma jednoho z Hayekových slavných článků).

Aleš Tůma

Aleš Tůma

Pracuje jako analytik investic ve společnosti Partners. Absolvoval VŠE v Praze a v roce 2013 získal titul CFA (Chartered Financial Analyst). Během studií působil v ekonomických rubrikách Hospodářských novin a Aktuálně.cz... Více o autorovi.

Komentáře

Celkem 2 komentáře v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK