Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Sedm firem. Sedm značek v troskách

Letošní rok je pro velké firmy složitý. Kromě nízkých tržeb a dravé konkurence sráží světové giganty na kolena třeba vyšetřování americké komise pro cenné papíry nebo nedostatečný důraz na bezpečnost... S pověstí firem pak padají i ceny jejich akcií. Některá jména mohou být překvapením.

Hodnotu firmy je možné spočítat na základě různých faktorů, např. ze změny ceny akcie za prvních šest měsíců tohoto roku ve srovnání s S&P 500 nebo ze zisků z roku 2009 a prvního čtvrtletí 2010. Významné jsou i negativní události, jako například ropná skvrna v Mexickém zálivu.

Od prvního ledna ztratily značky sedmi uvedených společností dohromady více než 100 miliard dolarů.

1. BP

Hodnota značky 1. ledna 2010: 20 miliard USD
Hodnota značky 30. června 2010: 0 USD
Změna: -100 %

Ještě před rokem se BP hřála na výsluní. Teď je všechno jinak. Pád British Petroleum z pozice nejlépe hodnocené ropné společnosti (podle BrandZ) lze srovnat snad jen s pohromou, která potkala AIG. Ironií osudu je, že firmu na pozici „ropné jedničky“ vynesla její politika ochrany životního prostředí.

Náklady na boj se skvrnou okolo 20 miliard USD budou nejspíše jen zlomkem celkových ztrát firmy. A všechno může být ještě mnohem mnohem horší. I kdyby se BP nakonec vzpamatovala po finanční stránce, jméno firmy bude trpět dlouhá léta.

2. Dell

Hodnota značky 1. ledna 2010: 16 miliard USD
Hodnota značky 30. června 2010: 9 miliard USD
Změna: -44 %

S Dellem to jde od desíti k pěti od té doby, co se do pozice CEO v roce 2007 vrátil její zakladatel Michael Dell. Zatímco ještě v roce 2008 dosáhly hrubé příjmy za první pololetí 61 miliard dolarů, letos to bylo již jen 53 miliard. A ještě hůře je na tom firma se zisky. Ty se za poslední tři roky smrskly na polovinu.

Pokles příjmů je však tím nejmenším problémem. Po ročním vyšetřování byl v roce 2007 odhalen účetní podvod s cílem nadhodnotit hospodářské výsledky. Ty se pak musely přepočítat. Jiné vyšetřování zase odhalilo kartelovou dohodu s Intelem, která měl oběma společnostem napomoci k ovládnutí trhu s PC. Dell dohodu s Intelem přiznal. Pokuta? Sto milionů dolarů. Ani to ale ještě není vše.

Dell má na krku ještě další podezření. Má jít o 12 milionů počítačů obsahujících vadné součástky. Několik e-mailů přitom dokazuje, že o zaměstnanci Dellu o problému věděli.

3. Adobe

Hodnota značky 1. ledna 2010: 7 miliard USD
Hodnota značky 30. června 2010: 4 miliardy USD
Změna: -43 %

Společnost Apple stojí za zhoršením vyhlídek hned několika firem z tohoto seznamu. První z nich je Adobe. Její flashplayer byl v posledních letech dominantním multimediálním softwarem na trhu s PC. Vstup do světa mobilního internetu mu ale „příliš“ nevyšel. Hlavním viníkem je přitom právě Apple, který zablokoval instalaci Flashe do iPhonů, iPodů i iPadů.

Ředitel společnosti Apple Steve Jobs má jasno: "Flash byl vymyšlen v éře PC pro PC a myši. Éra mobilů je o zařízeních neplýtvajících baterie, podporujících dotekové displeje a otevřených webech. Ve všech těchto oblastech Flashplayer neuspěl." Akcie Adobe během pěti dnů po tomto Jobsově dubnovém prohlášení klesly z 35 na 32,50 USD.

4. Sony

Hodnota značky 1. ledna 2010: 12 miliard USD
Hodnota značky 30. června 2010: 7 miliard USD
Změna: -42 %

Společnost Sony se na vrcholu hřála celá 90. léta i na počátku nového tisíciletí. Od té doby to jde se Sony od desíti k pěti. Již tři roky po sobě firmě padají příjmy – prodává méně televizí a digitálních fotoaparátů. Silná konkurence firem Microsoft a Nintendo navíc oslabila vedoucí postavení Sony v oblasti videoher a herních konzolí.

5. Goldman Sachs

Hodnota značky 1. ledna 2010: 16 miliard USD
Hodnota značky 30. června 2010: 10 miliard USD
Změna: -38 %

Goldman Sachs jako možná jediná z uvedených firem v posledních týdnech část své hodnoty získala zpět. A to i přesto, že nedávno přistoupila na dohodu s americkou komisí pro cenné papíry a zaplatí nejvyšší pokutu, která kdy byla komisí udělena, 550 milionů amerických dolarů. Goldman Sachs tak de facto (oficiálně firma obvinění stále odmítá) souhlasila s tím, že vědomě uváděla investory v omyl. Navíc musí zaplatit veškeré soudní výlohy všech zainteresovaných. Dalších 600 milionů dolarů pak musí společnost uhradit ve Velké Británii, kde měla problémy kvůli daním.

I přes všechny „pohromy“, které „goldmany“ postihly, ale zůstala nejziskovější banka na Wall Street v černých číslech. Jen za druhé čtvrtletí vydělala 453 milionů dolarů.Jde sice o meziroční propad o 82 procent, jsou v něm však již zaúčtovány výše uvedené pokuty.

Další výdaje se už ale rýsují na obzoru v souvislosti s finančními reformami, jež se chystají v USA a Evropě. Spekuluje se o přímé dani, která by pokryla náklady budoucích krachů finančních institucí. Investoři se dále bojí nižších provizí (zejména v oblasti proprietary tradingu) a regulace derivátů. Analytici odhadují, že by se tím roční zisky Goldman Sachs mohly snížit až o 1,5 miliardy.

6. Research In Motion

Hodnota značky 1. ledna 2010: 25 miliard USD
Hodnota značky 30. června 2010: 16 miliard USD
Změna: -36 %

BlackBerry od RIM mělo mezi roky 2002 a 2009 výsadní postavení na trhu se smartphony. Potom však začalo ztrácet kvůli iPhonu. Pozadu ale nezůstali ani další konkurenti (Google, LG, Motorola, Samsung). Z nedávných výzkumů je patrné, že zatímco 52 % lidí by si koupilo iPhone a 19 % Android, pouze 6 % by dalo přednost BlackBerry.

RIM se snažila proniknout i na spotřební trh, výrobky se však příliš neuchytily. Příjmy sice rostou, v posledním čtvrtletí o 24 % meziročně na 4,24 miliardy USD, analytici si však touto společností nejsou jisti.

7. Nokia

Hodnota značky 1. ledna 2010: 40 miliard USD
Hodnota značky 30. června 2010: 27 miliard USD
Změna: -33 %

Ačkoliv Nokia stále zůstává největším výrobcem mobilních telefonů, high-end smartphony se příliš neuchytily. Od okamžiku, kdy začal Apple prodávat svůj iPhone, se akcie Nokie propadly o 67 % a říká se, že představenstvo Nokie hledá nového ředitele.

Příjmy firmy byly ve druhém čtvrtletí o 8,2 miliardy USD nižší než původní odhady. Nokia pokles vysvětluje poklesem průměrné ceny za prodaný mobil. Letos akcie Nokie spadly o 32 % a dostaly se na 12leté minimum.

Proč padá cena Googlu, Toyoty a firmy Johnson & Johnson? Čtěte dokončení článku na www.investicniweb.cz

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK