Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Nejhloupější firma? Český stát!

| 20. 9. 2010

Víte, jak se v loňském roce poznaly chytré firmy od těch hloupých. Ty hloupé – nebo ustrašené – vyhazovaly své zaměstnance ve velkém. Dobré, špatné, kvalifikované, nekvalifikované, všechno jedno. Padni komu padni. Dopady krize se zdály být katastrofální, světlo na konci tunelu bylo nedohlednu… A tak se prostě vyhazovalo.

Nejhloupější firma? Český stát!

Chytré firmy to, na rozdíl od těch hloupých, dělaly, až pokud se dostaly opravdu do úzkých, v případě, kdy už nebylo vyhnutí a nebylo možné sáhnout do rezerv.

Ty nejodvážnější se však vydaly ještě jinou cestou: nezapomněly na situaci, která byla na trhu práce někdy v létě roku 2008, kdy najednou českým firmám scházeli lidé téměř na všech pozicích, od dělníků na linkách, zedníků, číšníků až po vysoce postavené manažery. Tyto firmy krizi vnímali jako unikátní šanci, jak se levně dostat ke kvalitní a kvalifikované pracovní síle - nabíraly, rozšiřovaly se a věřily, že se situace brzy obrátí. Stalo se! Česko opět roste slušným tempem, a pokud růst neudusí vládní restrikce, je možné očekávat, když ne hned zlaté časy, tak alespoň hezké ekonomické babí léto.

Úředníci, viníci zla

To český stát je za českou ekonomikou fázově opožděn. Bohužel. V krizovém roce 2009 se choval, jako by krize vůbec nebyla. Česko se sice nepřidalo do reje rozhazovačných státních pobídek (díky nimž však přežily české automobilky a čeští subdodavatelé), ale opasky se neutahovaly. Teď už utahovat do jisté míry musí, i když je samozřejmě diskutabilní, jak rychle a jak moc. A „pochopila“ to i veřejnost vyděšená vizí „řecké cesty k bankrotu“ (která však byla přinejmenším v krátkodobém horizontu zavádějící). Nelze se proto příliš divit, že „šetřivé strany“ získaly v parlamentních volbách výraznou většinu mandátů, a tím i demokratickou legitimitu k úsporám.

Při tom všem spoření se však chovají přesně jako ony hloupé firmy v době světové hospodářské krize. Když odhlédneme od toho, že stát zvyšuje daňové zatížení a bere peníze střední třídě, té části společnosti, která svými daněmi drží stát dvacet let nad vodou, pak je tu ještě další velmi výrazný problém. A to chování státu k jeho zaměstnancům, státním zaměstnancům, někdy zkratkovitě nazývaným úředníky. Doslova čistky, které průřezově vláda nařídila na ministerstvech a ve všech státních úřadech, ještě doplněné nechutnou rétorikou, označující státní úředníky div ne za příčinu finančních potíží státu, to je zcela krátkozraký postup.

I pro státní správu, stejně jako pro každý podnik, platí, že jeho nejvyšší hodnotou jsou kvalitní zaměstnanci. Možná už na to pánové z vlády zapomněli, ale ještě před několika lety stát plakal, že se do jeho služeb nikdo kvalitní nehlásí.

Když byly konečně vytvořeny podmínky k tomu, aby stát mohl zaměstnat i kvalitní lidi - platy ve státní správě se po dvaceti letech dostaly lehce nad úroveň soukromého sektoru, přichází zničehonic obrat o sto osmdesát stupňů. Tabulky, v nichž se platy státních zaměstnanců dostaly nad platy v soukromém sektoru, se vydávají téměř za důkaz zločinu, zločinu, že se stát stal (respektive rok dva byl) slušným zaměstnavatelem. A že je to nutné změnit.

Špatně fungující stát pocítíme a zaplatíme všichni

Navíc vedle snižování stavů a platů chce stát tvrdě snížit i tabulkové ohodnocení. I to je podle mého názoru zásadní nepochopení role státního úředníka jako člověka, který má hájit zájmy státu před aktuální politickou garniturou. A to může jen v případě, že má svůj plat zaručený a jen tak nemůže dostat ani výpověď. Skutečně je někdo tak naivní, že si myslí, že stát začne úředníky odměňovat podle kvalit a výkonu, a ne podle stranického trička a oblíbenosti u šéfů? Když tady po dvaceti letech začal vznikat slušný úřednický stav, ke státu loajální silná střední třída, tak se kvůli pár desetinám procenta deficitu státních financí má tohle všechno rozbít?

Výsledkem tohoto protiúřednického masakru bude jen hůř fungující státní správa, aktuálním vládcům povolnější státní orgány a méně loajální a korupci náchylnější úřednictvo. Bude to velký krok zpátky, krok, který zaplatíme a pocítíme my všichni na kvalitě a výkonu firmy, která se jmenuje „Česká republika“. Firmy, bez jejíchž výrobků, se nikdo z nás úplně neobejde a za jejíž špatné fungování zaplatíme. A kacířská otázka na závěr, co kdyby se konečně začal někdo zabývat příjmovou stránkou státního rozpočtu?

Autor je redaktorem Lidových novin

Foto: profimedia.cz

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (24 komentářů)

Martin | 5. 10. 2010 20:38

S názory vyjádřenými v článku asi může souhlasit jen nějaký státní úředník, což já nejsem. Zkusím připojit ještě jeden pohled na věc související s autorovou poslední poznámkou o příjmech státního rozpočtu. Podobně se vyjadřovali i odboráři - ať prý vláda řeší daňové úniky. Nějak přitom zapomněli, že daňové úniky mají řešit především finanční úřady, tedy státní správa.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Josef | 30. 9. 2010 20:27

Souhlas s panem Palatou.Místo aby byl náš stát pro lidi, je proti lidem. Dehonestuje a zbídačuje vlastní zaměstnance a občany. Již tak proti vyspělé Evropě velmi nízké platy ještě snižuje v to době všeobecného zdražování. Nastal nečas pro většinu občanů. Bohužel si tento nečas sami zvolili...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin | 5. 10. 2010 20:40
reakce na Josef | 30. 9. 2010 20:27

Trochu to mícháte. Vlastní zaměstnance stát protěžuje, zatímco ostatní občany zbídačuje.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

luboš | 28. 9. 2010 14:23

není divné, když má státní zaměstnanec v průměru více než v soukromém sektoru? když uvážím minimálně riziko, tak by to mělo být naopak - myslím, že se pomalu vracíme k normálu
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

KIX | 23. 9. 2010 10:24

"krize je nutne vyuzit" je tak notoricka veta ze neni co dodat, snad jen to ze historicky toho vlady vzdy zneuzily "pro dobro normalnich opicanu"
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Tony | 21. 9. 2010 23:00

Je dobré vědět, že třeba ve Zlíně, odkud Baťa dříve ovládal celý svůj světový koncern ve stejné budově dnes sídlí plno úředníků, kteří mají plné ruce práce zvládnout pouhé čtyři okresy... a to ani nepotřebují dělat zisk, jen dohlížet a rozdělovat peníze... Je to úsměvné. Je potřeba spoustu administrativy odbourat, dělají tam spoustu zbytečné práce.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Květa | 21. 9. 2010 19:15

S článkem souhlasím. Ty úspory formou plošného snížení platů, jsou hloupé a kontraproduktivní. Úředníků je moc, ale jen proto, že příliš administrativy se správou státu. Chce to jednodušší zákony, nedublovat činnosti, atd. a byla by přirozeně nižší potřeba úředníků a zároveň by bylo více peněz pro ty kvalitní.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Robin | 21. 9. 2010 19:03

"Vyhozený" úředník, zvláště pokud byl na dostatečně vysoké pozici, se do úřadu vrátí pomocí outsourcingu, ale za násobek mzdových nákladů na něj původně vynakládaných.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Luděk Zdražil | 21. 9. 2010 10:03

Ad loajální úřednická střední třída.Nemstivý hejtman Rath povolil (doporučil ?, nařídíl ??) svým krajským úředníkům účast na demonstraci policistů a občany odkázal na vyřizování v jiný úřední den. Vynechám-li očividně alarmující fakt, že politik si mocensky, jako rukojmí, bere jemu propůjčený úřad pro prosazování svých politických doktrín, je to doklad toho jak je schopna "taky pracovat" státní a komunální administrativa.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Fery | 20. 9. 2010 21:47

Nejhloupější článek jaký jsem na finmag.cz četl. Ještěže čtenáři jsou zdravého rozumu, proto děkuji všem za příspěvky. Myslím, že státní aparát se občanům z jejich daní vyplatí do té míry, dokud zajišťuje infrastrukturu pro volný pohyb osob a zboží a určitou stabilní právní ochranu. Vše ostatní jsou klacky(papíry) pod nohy.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Vlnas | 23. 9. 2010 15:54
reakce na Fery | 20. 9. 2010 21:47

A kde článek proboha říká něco jiného? Opravdu jste ho četl?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Tony | 21. 9. 2010 23:01
reakce na Fery | 20. 9. 2010 21:47

Naprosto souhlasím. Pan Palata "boduje" už poněkolikáté.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Vlnas | 23. 9. 2010 15:56
reakce na Tony | 21. 9. 2010 23:01

Takže jste také nečetl? S čím vlastně nesouhlasíte, mohu-li se tázat?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

lexx01 | 20. 9. 2010 15:58

S uvedeným článkem příliš nesouhlasím už proto, že Stát je opravdu něco jiného než běžná komerční firma. Po 20 letém působení sociologických zákonů pana Parkinsona se naše státní instituce proměnily v totálně neefektivní, těžkopádný a občanům často nepřátelský moloch zcela zapomínající na svůj primární úkol - Efektivně a levně poskytovat kvalitní služby svým občanům. Ne, naše úřady si daly za úkol primárně dodržovat zejména vlastní předpisy, ať již jsou jakkoliv blbé..Velice často to připomíná naše velké banky po r. 1989. Vstup zahraničních vlastníků a následné kroky jsou naopak i pro dnešní dobu velmi inspirující:1) Procesní audit2) Propuštění 50% zaměstnanců3) Rozšíření služeb a činností o nových 30% služeb4) Pro zaměstnance, kteří se osvědčili výrazné zvýšení mezd nad celostátní průměr.Banky začaly fungovat.. dočkáme se toho někdy i u institucí českého státu?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Vlnas | 23. 9. 2010 15:52
reakce na lexx01 | 20. 9. 2010 15:58

Díky za poznámku. Pod to bych se hned podepsal!
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Otakar Hokynář | 20. 9. 2010 12:21

Ten článek je dobrý tím, že poukazuje i na odvrácenou stránku snižování příjmů státních zaměstnanců. jak to bývá, odejdou ti nejschopnější a zůstane vydíratelná část méně schopných. A úroveň padne. Sám to vidím ve zdravotnictví: lepší lékaři odchází z nemocnic do ciziny znechuceni nejen platy, ale taky neustálou dehonestací své profese ve sdělovacích prostředcích. Dnes aby se člověk styděl za to, že je lékař či státní úředník. Škody zaplatí všichni...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Vlnas | 23. 9. 2010 15:51
reakce na Otakar Hokynář | 20. 9. 2010 12:21

Přesně tak. Díky za poznámku! Poznámky autorů jako pan "Kabal" jsou sice hezké a líbivé, ale trochu tupé, dovolím si tvrdit. Ano, jsem stoupencem státu minimálního, efektivního a úsporného. Ale abychom právě takového státu dosáhli potřebujeme k tomu schopné a tím pádem dobře placené lidi a manažery, kteří budou mít motivaci. A nejen touhu sloužit a pomáhat....Pokud má někdo pocit, že stát není potřeba, budiž, bohužel kapitalismus nedokáže všechno. Jenže to si "zdravý" člověk "v plné síle" uvědomí až ve chvíli, kdy už takový není...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Kabal | 25. 9. 2010 22:40
reakce na Martin Vlnas | 23. 9. 2010 15:51

Problém je v tom, že motivace člověka v instituci, která si získává prostředky vynucenými dávkami, je prostě jiná než v instituci, která si je získává dobrovolnými platbami. Tj. stát vs firma.Jde o to, co si pod pojmem kapitalismus představujete. Já samozřejmě netvrdím, že vše má být "trh", tj. podrobeno ziskovému motivu. Naopak argumentuji pro svobodnou, dobrovolnou společnost, ve kterém mají své místo charity, neziskové organizace, dobrovolnické spolky a církve. Tj. instituce, které byly ve 20. století do značné míry právě státem vytlačeny.Snad Vám tento komentář již nepřijde tak tupý :-).
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

mposs | 20. 9. 2010 18:12
reakce na Otakar Hokynář | 20. 9. 2010 12:21

" Dnes aby se člověk styděl za to, že je lékař či státní úředník."- Pane, prečo davate do jednej misy uradnika a lekara ?!?!Lekara potrebuju LUDIA. Statneho uradnika potrebuju iní statni uradnici.Lekara ludia platia, aby ich vyliečil. Statny uradnik ludom berie peniaze, aby ich iní uradnici minuli.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Otakar Hokynář | 21. 9. 2010 09:47
reakce na mposs | 20. 9. 2010 18:12

No, úředníka taky lidi potřebují.Určitý pořádek musí být. Zrovna včera jsme měnili občanku kvůli bydlišti a bylo to jinačí kafe než když jsem před několika lety byl okraden. Za hodinu vyřízeno se vším všudy. Tehdy jsem musel donést málem i očkovací průkaz.Stejně jako lékařů, i úředníků je potřeba "tak akorát". Pokud je jedněch či druhých moc, začnou vymýšlet nesmysly, aby se uživili. Když jich je málo, vše trvá nesnesitelně dlouho.P.S. To nic nemění na tom, úředníků je dnes moc a lékařů začíná být proklatě málo a kvalita klesá (bohužel, patřím totiž do branže). Doufám, že se někdy dostanu k tomu, abych napsal článek o financování zdravotnických zařízení. Proti tomu je bájný Kocourkov hadr.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Kabal | 20. 9. 2010 10:51

Stát není firma. Chceme-li porovnávat příměrů, pak bych užil srovnání s mafií. Výpalné, monopol na násilí, privilegované postavení; to jsou charakteristiky státu. Mnoho (někteří tvrdí, že všechny) státních služeb navíc pouze vytlačuje efektivnější a kvalitnější služby soukromého sektoru.Úředník je parazit a ty není třeba litovat.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

zadluzeni.cz | 20. 9. 2010 10:42

Absolutně nesouhlasím.Jednak považuji za nepravdivé tvrzení, že v ČR vznikal kvalitní úřední aparát. Naopak, nevím o jediném úřadu, který by pracoval správně a bez afér!Druhý problém mám už se samotnou ideou autora o státní správě. Přebujelá a drahá státní správa byla v historii vždy příčinnou pádu jakéhokoliv systému.Mým ideálem je proto státní správa, kde úřednictvo nemá téměř žádné pravomoci a vše se rozhoduje automaticky či místními referendy. A takové úřednictvo není nutné přeplácet, naopak by mělo být tvořeno invalidy, nezaměstnanými a pod. Tedy lidmi, kteří se mají problém v soukromém sektoru prosadit.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

mposs | 20. 9. 2010 08:48

"I to je podle mého názoru zásadní nepochopení role státního úředníka jako člověka, který má hájit zájmy státu před aktuální politickou garniturou. "- Občania si ZVOLIA politicku garnituru, a statny uradník ich ma CHRÁNIT pred zvolenými politikmi. Zaujimavý pohlad na demokraciu!------------------- -------"pocítíme my všichni na kvalitě a výkonu firmy, která se jmenuje „Česká republika“. Firmy, bez jejíchž výrobků, se nikdo z nás úplně neobejde "- Kto asi potrebuje niečo od tej "firmy" ?STAT nas chrani pred problemami, ktoré by sme nemali, keby stat neexistoval.Hlavnou "službou", ktoru stat vykonava je výber daní.Redaktor LN píše članok, za ktoré by sa ani denník komunistov nemusel hanbiť.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Luděk Zdražil | 20. 9. 2010 04:52

Jak vysoký a podle jakého kriteria by se měl stanovovat plat průměrného státního úředníka nebo "mu" bude ke spokojenosti stačit když bude mít víc než zaměstnanec v produkční sféře, který ho daněmi platí ?Dle rady autora by měl "nehloupý" stát využít unikátní šance, krize a posbírat všechny mozky, manažery a schopné zaměstnance a nabrat je chytře do služeb státu ?Možná jsou ještě nějaké volné fleky v tom NERVu.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Luboš PalataLuboš Palata
Narodil se v roce 1967 a vystudoval politologii a mezinárodní vztahy na Univerzitě Karlově. Je nositelem několika ocenění, mimo jiné novinářské ceny Ferdinanda...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!