Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Válka proti recesi (2)?

| 29. 1. 2009

Je možné vést v současných podmínkách válku proti hospodářské recesi? Zda by bylo vhodné – nebo dokonce nutné – opakovat podobný fiskální manévr v podmínkách dnešní americké ekonomiky, je úkol pro Obamův ekonomický tým.

Válka proti recesi (2)?

V  českém prostředí se ovšem nacházíme v jiných podmínkách:

a) nemusíme sanovat banky zatížené špatnými úvěry ani automobilky přetížené průběžně financovanými penzijními plány,

b) jsme malá otevřená ekonomika; zpomalení (nebo možná recese) je proto téměř kompletně z „dovozu“, příčinou je vnější poptávkový šok,

c) zpomalení tvorby hypotéčních úvěrů není v ČR způsobeno finanční krizí – jde z větší části o výsledek přirozeného zpomalení a nasycení trhu,

d) pokles cen nemovitostí není v české ekonomice problémem,

e) oblast veřejných výdajů v ČR je velmi netransparentní, existuje zde velmi silný stupeň korupce, obrovský tlak lobbistických sil a zájmových skupin.

Rozdílná situace ČR

Tyto skutečnosti mají následující důsledky:

a) vládní výdaje na sanaci bank nejsou zapotřebí,

b) řešit vnější poptávkový šok vládními výdaji není možné,

c) řešit zpomalení hypoték vládními výdaji není nutné,

d) řešit pokles cen nemovitostí vládními výdaji není nutné,

e) zvýšit vládní výdaje není z hlediska nízké efektivity jejich využití žádoucí.

Celková bilance argumentů vyznívá jednoznačně v neprospěch zvýšených vládních výdajů. Tím však není vyloučena expanzivní fiskální politika v podobě snížených daní. Nabízí se otázka, jakou daň by bylo optimální snížit, abychom zasáhli všechny následující cíle:

• zmírnění nezaměstnanosti (která téměř jistě vzroste),

• snížení nákladů exportérům,

• zvýšení kupní síly obyvatelstva.

Všechny tyto cíle splňuje snížení odvodů z mezd na sociální pojištění – zejména té části, která je formálně placena zaměstnancem. Zda by tento odvod měl být snížen o tři, čtyři nebo pět procentních bodů, je otázka k další diskusi.

Nicméně pokud bychom měli přikročit k rozsáhlé fiskální stimulaci české ekonomiky, sociální pojištění vypadá jako nejracionálnější volba. Snížení sociálních odvodů by mělo jiný charakter než Bushovy daňové škrty, k nimž se Robert Lucas vyjádřil tak skepticky.

Otázkou nicméně zůstává, zda je fiskální stimulace skutečně nutná – pamatujme na laureáta Nobelovy ceny Garyho Beckera, profesora Thomase Sargenta a další kritiky.

Autor je ředitelem Partners pro strategii. Jde o druhou část článku. První vyšla 23. ledna. Foto: Profimedia.cz

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (7 komentářů)

Ondřej Palkovský | 30. 1. 2009 18:30

Napadá mě otázka (nejen pro politiky): Doporučovali byste provádět expanzivní politiku, pokud by vedla k horším výsledkům, než pokud by vláda držela vyrovnaný rozpočet?V případě, že odpověď je ne - na základě čeho si myslíte, že expanzivní politika povede k lepší situaci než vyrovnaný rozpočet? Je to axiom?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr.Novotnak | 30. 1. 2009 17:42

Dobrý den,moc dobrý článek a naprosto s ním souhlasím. V této době není moc, co by se dalo u nás okamžitě proti recesi dělat. Ale jeden klad současná krize také má, a to poučení, že plánovat ekonomiku státu na vývozu jednoho nebo několika průmyslových výrobků či komodit není nejšťastnější. Tedy i snaha a podpora státu do budoucna by měla směřovat k větší diverzifikaci průmyslových odvětví a především k podpoře nikoliv výrobních, ale znalostních oborů. Bývalý boom otevírání výrobních linek, kterým stát odpouštěl daně a města pronajímala pozemky za korunu, a které se poté stejně přestěhovaly na východ od nás, zdá se nebyl dostatečným poučením.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Luděk Zdražil | 30. 1. 2009 08:15

K uvedenému dvoučlánku (1,2) bych si dovolil upozornit na jeden, dle mého názoru, silný faktor rozdílné situace v USA a v ČR.Tím je chování a myšlení lidí v USA a u nás.Američané (alespoň ti co nezažili krizi 30 let) si odvykli žít ve světě, kde platí "má dáti/dal". Nicméně ví, že za svou situaci, byť ji nyní nereflektují ve svém chování, si mohou sami.Zatímco u nás většina lidí do světa "má dáti/dal" ještě nedorostla, nicméně většina "ví", že za jejich případné potíže může někdo jiný.To má pak přímý dopad na volební výsledky a tím na volenou reprezentaci a tím na případná makroekonomické strategie.V praxi tak aplikovaná řešení vycházejí z vůle lidu a voliči povoleného populismu, nikoli z teorií ekonomů (viz např. zdravotní poplatky).V konečném důsledku pak u nás dostane prostor "ekonomické řešení typu" Sobotka, Paroubek, J.Havel před řešením typu Kalousek + NERV.Promítnutí ekonomické krize do budoucího výkonu politiky bude v USA a v ČR svou populistickou hloubkou (a praktickými ekonomickými kroky) jiné.Ta různost řešení však bude vycházet především ze síly karet rozdaných ve volbách, nikoli z rozdílné makroekonomické situace, bohužel.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr Vorlíček | 29. 1. 2009 08:31

Dobrý den, zatracujete-li přímou podporu spotřeby z vládních výdajů, můžete sdělit, jaký je Váš názor na dotace na nákup nového automobilu zavedené v Německu a Francii? (snížení odvodů přinese více peněz do kaped daňových poplatníků, na spotřebu ale ve výsledku nemusí mít vliv, ta je otázkou sentimentu). V uvedených zemích byl prý vidět efekt navýšení zájmu o nové vozy téměř okamžitě...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Daniel Jakubík | 29. 1. 2009 10:39
reakce na Petr Vorlíček | 29. 1. 2009 08:31

Otázka je, jestli by zvýšený zájem o koupi nového auta neznamenal omezení poptávky po všech ostatních produktech. Navíc z jakých peněz by tato dotace měla být provedena? Myslím si, že není nejlepší nápad další zadlužování státu jen proto, abychom defakto dotovali zahraniční společnosti jednoho průmyslového odvětví.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Dvořák | 29. 1. 2009 14:35
reakce na Daniel Jakubík | 29. 1. 2009 10:39

Co se automobilky diví velkému poklesu poptávky? V posledních několika letech sami sobě kanibalizovali své vlastní budoucí tržby a rozdíl si nenechaly jako polštář na horší časy..Lidé jsou auty de facto předzásobeni. Díky nízkým úrokům a všelijakým akcím automobilek se v minulých letech prodávalo více aut než by tom bylo bez těchto akcí..Kdo tedy bude kupovat nová auta dneska? Já se třeba chystám využít problému automobilek a auto obměnit. Ale rozhodně nepůjdu pro nové auto, ale porozhlédnu se po autě rok starém. Lze ho sehnat se slevou desítek procent oproti novému.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Petr Malý | 29. 1. 2009 10:19
reakce na Petr Vorlíček | 29. 1. 2009 08:31

No pro nás by bylo nejlepší do té Francie a Německa ta auta vozit, co říkáte? Nesmějí tu podporu ale omezit jen na auta domácí produkce...Na druhou stranu, když si všichni nakoupí auta letos, tak ty roky po té bude poptávka po autech zákonitě o něco nižší, s tím je potřeba počítat.U nás bych to zavedl jenom pokud by to byla podmínka výše uvedených zemí, že to musíme udělat všichni, aby nemuseli zavádět protekcionismus. Jinak bych se na to tady v ČR vykašlal, anebo to nechal na opravdu špatné časy.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Pavel KohoutPavel Kohout
Pracoval postupně pro PPF investiční společnost, Komero, ING Investment Management a PPF. V letech 2002–2003 působil jako člen sboru poradců ministra financí...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!