Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Krize drtí automobilky

Arsen Lazarevič
Arsen Lazarevič
23. 3. 2009

Současná krize, která s sebou nutně musela přinést i strach z budoucnosti, a tím pádem i inklinaci k tvorbě úspor, bývá často označována za zkoušku ohněm pro mnoho firem a velkých společností. Nejtvrdší zkouškou si projdou automobilky.

Krize drtí automobilky

Nadbytečné kapacity, které se vytvořily, měly totiž za následek nadprodukci a tu současný trh ovládaný strachem není schopen absorbovat. Nejvíce byl zasažen právě automobilový průmysl, kde je nadprodukce odhadována kolem 30 %.

V současné situaci se automobilky snaží svoji nadprodukci „uhlídat“ snižováním ceny, ovšem tato strategie není v žádném případě dlouhodobě udržitelná a pro automobilky tak přináší dramatické snižování zisků, či dokonce propad do červených čísel.

Budou proto nuceny pokračovat v započatém propouštění a „řezníci“ (auditoři z různých poradenských společností) budou mít nejspíš žně. I přes všechna úsporná opatření včetně propouštění to v případě některých automobilek ale stačit nebude a budou muset padnout.

General Motors by potřeboval kolem 80 miliard dolarů na kompletní a zároveň efektivní restrukturalizaci, která by z firmy učinila konkurenceschopný podnik a zastavila neustálé pády prodejů této značky.

V současné době však získala pouze několik miliard, které jí „věnovala“ americká vláda. Tyto prostředky jsou však využívány pouze jako rezerva pro přežití, zatímco rozsáhlá opatření se odkládají do vzdálené budoucnosti. Produktivita amerického zaměstnance General Motors je mnohem nižší než v japonských, či dokonce korejských automobilkách.

Šrotovné jako řešení?

Některé země se snaží zavedením šrotovného nepřirozeně a draze stimulovat poptávku. Domácím firmám však šrotovné téměř nepomáhá.

Krásným příkladem je zavedení šrotovného v Německu, které například velmi zvedlo prodeje rumunské automobilce Dacia, jež nabízí jedny z nejlevnějších aut vůbec. Od lidí, kteří vlastnili ojetiny a sotva vyšli se svou mzdou, lze těžko očekávat, že podpoří domácí hospodářství nákupem místních, často i velice drahých automobilů. Díky německému šrotovnému je například nová základní Dacia Logan k dostání za 2500 eur a velice populární Sandero za 4500 až 5000 eur.

V tomto duchu by se dalo pokračovat absurdním příkladem Srbska, které zavedlo šrotovné ve výši 1000 eur platné pouze pro nákupy modelů Fiat Punto. Místní politici se pravděpodobně chtějí tímto krokem odvděčit zmíněné automobilce za plánované vybudování nové továrny.

V souvislosti se zavedením šrotovného se hovoří o protekcionismu v jednotnotlivých zemích. Francouzský balíček uvedený prezidentem Sarkozym byl posvěcen samotnou Evropskou unií a nebyl shledán závadným ani přesto, že obsahoval jednotlivá pojednání, která „nahrávají“ domácím společnostem.

Dovolím si tvrdit, že šrotovné samo o sobě je návrh absurdní a jeho ekonomický přínos je minimální. Krize totiž zasáhla nejen automobilky, ale například i textilní firmy. Lidé si dnes totiž dvakrát rozmyslí i nákup svetříku prestižní značky. Spousta renomovaných textilek zůstává v Evropě a nyní se ocitly ve velmi obtížné situaci. Co takle zavést šatovné a každému přispět třeba na výměnu kabátu?

Foto: Profimedia.cz

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (1)

Vstoupit do diskuze
Arsen Lazarevič

Arsen Lazarevič

Ekonomický publicista. Narodil se v Bělehradu, v České republice žije trvale od svých pěti let. Na Finmagu začínal, dnes působí na serveru Měšec.

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo