Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Dotace na zateplení domů: dárek gaunerům

| 18. 5. 2009

Kdo v životě něco stavěl nebo rekonstruoval a nesetkal se při tom se zlodějskými metodami stavebních firem?

Dotace na zateplení domů: dárek gaunerům

Naposledy jsem měl tu čest v dubnu, když jsem na serveru ePoptávka.cz nabídl stavebním firmám práci a uvedl, že za kvalitní omítnutí chalupy zaplatím 60 tisíc. Už jsem barák před dvěma lety nechal omítnout za čtyřicet, ale po první zimě třetina omítky spadla (firma samozřejmě použila jiný materiál, než jaký naúčtovala, vše bylo odfláknuté, technologické postupy nedodržené, na reklamaci majitel nereaguje).

Na moji poptávku se ozvalo dvacet firem a všechny po prvotním podlézání a ujišťování, že je to pro ně zajímavý kšeft, nasadily sebevědomý tón: Pane, za šedesát vám to ale dneska nikdo neudělá, copak nečtete noviny? Dotace na zateplení domů! My budeme mít práce, že nebudeme stíhat... A nejnižší cenu mi spočítala firma, která chtěla 122 tisíc. Z toho materiál stojí dvacet, hotové to mělo být ve dvou lidech za sedm dní!

Jinými slovy: My tu zakázku vezmeme, ovšem pod podmínkou, že se necháte okrást. Před tohle dilema teď budou postaveny desítky tisíc zákazníků. Jejich rozhodování bude ale ovlivněné vidinou vysoké dotace od státu: No co, sice je to dražší, než jsme čekali, majitel firmy se navíc tváří, že práci odvede jen s největším sebezapřením... Ale zase nám na to přispěje stát!

Miliardové dotace na zateplení domů obohatí stavební firmy, ale zákazníci na nich příliš nevydělají. Možná dokonce prodělají. Ceny prací i materiálů dodavatelé navýší, dost možná ještě víc, než kolik lidem přispěje stát. Za evropské peníze si zařídíme další deformaci trhu. Stavební firmy budou ještě zmlsanější a sprostější než dřív. To, co mohl napravit čas (a konec  stavebního boomu), teď masivně podpoříme.

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (17 komentářů)

petr herlík | 28. 6. 2009 14:40

zkušenosti hovoří ve prospěch článku v březnu jsem si nechal naceni provedení zateplení budovy a vycházelo v četně prací 240-260 tisíc z toho material 95-110 tisíc zbytek páce v četně lešení po vyhlášení programu zelenáúsporám narostly ceny prací o 100- 120 procent takže firma si stáhne vašedotace a ještě vydělá na ceně původní nabídky pokud nebudou stanoveny ceny prací majitelé nemovitostí si spočítají že levněji je výjdou tepelné izolace které si provede svépomocí tak pro koho je postaven program zelená úsporám
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Ivan Adamovič | 20. 5. 2009 00:55

Stejně mi připadá, že gaunerem není firma, která si logicky vybere tu lukrativnější zakázku, ale zákonodárce či jiný vládní regulátor, který nastaví pravidla, aby se tohle mohlo dít. Což mě věde k obecnější otázce: existuje vůbec něco jako nepřiměřená, sprostá cena? V situaci, kdy je trh otevřený a není zmonopolizovaný jediným dodavatelem?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Dominik Žďánský | 22. 5. 2009 18:38
reakce na Ivan Adamovič | 20. 5. 2009 00:55

Pokud tu může fungovat Provident Financial a může pustit tu trapnou reklamu s tím, že pomáhá, tak tu nemůže existovat ani sprostá cena !!!
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr Svoboda | 19. 5. 2009 18:26

Vy tady brečíte, ale sami se taky nějak živíte a Vaše provize taky nejsou zrovna nejmenší. Protočil sem přes Partners spoustu peněz, tak vím o čem mluvim.:) Je pravda, že Partners chce v Brně otevřít soukromou vysokou školu a hledá na to objekt kolem 250 milionů?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Majer | 19. 5. 2009 19:19
reakce na Petr Svoboda | 19. 5. 2009 18:26

Že nejsou zrovna nejmenší? Právě že jsou, tedy z pohledu klientovy kapsy :-) Ale to vás jen chytám za slovo, samozřejmě máte pravdu, státní dotace ovlivnily i finanční trh a v mnoha ohledech neblaze.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Dominik Žďánský | 19. 5. 2009 12:48

Kdo hledá, ten najde. Bohužel laik se většinou v nabídkách firem ani nevyzná. Změna polystyrenu nebo omítky, barvy, či kotev nebo počet kotev, to vše ovlivňuje cenu. Souhlasím, že těch 10 mld na zateplení nebo nebo X,X mld na šrotovné jenom deformuje trh. Na druhou stranu 50 kč pro děti měsíčně a podobné blbosti taky ničemu nepomůžou. U nás by bylo nejlepší kdyby politici nic nedělali ...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Swen | 19. 5. 2009 09:54

Ono je to trochu jinak.Mam za sebou kolecko s oslovenim cca. 5 firem na zatepleni domu. Zatim co mam nabidku tak je naprosto ferova. Soused pres zname delal svepomoci zatepleni za 200 tisic, jak mam tak o tretinu vetsi (obri) dum a nabidka je na 300 tisic. (jen obvodoveho plaste) Vtip je v tom, ze se musi pouzit certifikovana technologie a dodrzet stavebni postupy, ale udelat to muze kdejaky zivnostnik ci mala firma.Nejvetsi problem je v tom, ze firmy jsou i bez zelene dotace vytizene na mnoho mesicu az rok dopredu. Pokud vydrzite jeste rok bez zatepleni, tak se daji sehnat kvalitni firmy s ferovou nabidkou.Navic zelena dotace nefunguje. Je velmi obtizne na ni dosahnout a tak v praxi jim bud tak 8 z 10 mld. zbyde nebo budou muset zmenit podminky pridelovani. Pro mne se diky velikosti domu a rozsáhlosti zateplení které bych dělal tak i tak vyplati. U mensich RD moc ne.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Pavel Mašek | 19. 5. 2009 07:34

Myslím,že největší slabinou "zelených dotací" je privilegování stavebních firem, které mohou provádět stavbu (zateplení, instalaci)státem. Daleko rozumnější by byla konečná diagnostika stavby a hodnocení, zda tato stavba splňuje nárok na dotaci. Tak by stavbu mohla provádět kterákoliv firma a kvalitu její práce by šlo kontrolovat už během stavby nebo i po skončení prací. Přitom taková diagnostika budov je již normovaná a u pasivních domů v praxi běžně zavedená (měření vzduchotěsnosti, sledování úniků tepla termovizí apod.)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

J.Kohoutová | 18. 5. 2009 23:00

Poslední odstavec je svatá pravda. Podobně to vypadalo s 30 % slevou RWE Transgas firmě, která jako jediná mohla provádět výměnu starých oken za nová plastová. Poptávkou jsem zjistila, že je výhodnější využít služeb jiné firmy a bez slevy od RWE.To nepíšu o tom, že doporučená jediná firma okna sice vyměnila, ale již nebyly v ceně další zednické práce- začištění kolem oken , parapety, aj.Při pročítání možností a pravidel pro získání slevy na zateplení domku získávám dojem, že opět bude líp tuto akci ignorovat.Je to megaakce, navíc podmíněná papírovou válkou.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

M. Makarová | 19. 5. 2009 07:20
reakce na J.Kohoutová | 18. 5. 2009 23:00

Taky jsem chtěla využít slevy na okna - RWE, při oslovení 2 firem jsem zjistila, že firma, která neměla smlouvu byla levnější.Kromě toho u firmy, kde jsem původně chtěla slevu uplatnit, mi bylo řečeno, že mi tuto slevu stejně dají i bez kuponu a potvrzení od RWE. Takže naprostý souhlas z praxe.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zdeněk Pikhart | 18. 5. 2009 16:24

Ano je to přesně tak, jak píšete. Firmy se chovají zcela tržně, skokově zvýšená poptávka jim vyčerpala kapacity a ony budou realizovat jistou dobu nadměrné zisky. To ovšem není okrádání, kdyby nezvyšovaly ceny, vzniknul by na trhu nedostatek a vy byste si musel omítku udělat sám. Nic není tak černé a vysoké marže přilákají do stavebnictví další firmy, která nabídku zvýší. To chvíli potrvá. Na vině je stát, který skokově rozpouští miliardy ve stavebnictví.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Majer | 18. 5. 2009 16:30
reakce na Zdeněk Pikhart | 18. 5. 2009 16:24

Ano, to je ten makroekonomický pohled. Ale asi se shodneme, že stavět v tomto „nafukovacím“ období není zrovna výhra. Nebýt dotací, začaly by se firmy právě letos více snažit. Kdy podle vás budeme sklízet plody, o nichž píšete, když současnou deformaci považujete za prospěšnou?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Zdeněk Pikhart | 18. 5. 2009 16:48
reakce na Jan Majer | 18. 5. 2009 16:30

Popisuji situaci, neřekl jsem, že je tento ohromný stimul prospěšný. To je stejné se šrotovným, také vytlačilo na Slovensku ceny aut. Já bych miliardy za emisní povolenky investoval teď v recesi do nějakého neutrálního diskrečního opatření - např. snížení daní (nebo důchodová reforma), ale to by si úředníci pod sebou podřezávali větev:)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Aleš Tůma | 18. 5. 2009 16:09

Ale o to přece vůbec nejde... samozřejmě, že se na dotacích někdo nakapsuje. Ale ty peníze zase za něco utratí, kola obchodu se roztočí... je přece třeba stimulovat ekonomiku. Ze stejného důvodu by měli omilostnit pány Koženého a Krejčíře. Takhle si svoje miliony ulívají někde v tropech, a česká ekonomika z toho nic nemá...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Majer | 18. 5. 2009 16:21
reakce na Aleš Tůma | 18. 5. 2009 16:09

Aleši, ty se asi letos nechystáš stavět, viď :-) Zelená úsporám přinese zvýšení nákladů, snížení kvality, další pokřivení charakteru společnosti. Z makroekonomického hlediska je to asi opravdu šumák. Podpořme taxikáře, ať se bankovky dají do pohybu! :-)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Aleš Tůma | 18. 5. 2009 16:25
reakce na Jan Majer | 18. 5. 2009 16:21

To byla samozřejmě ironie:)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Majer | 18. 5. 2009 19:32
reakce na Aleš Tůma | 18. 5. 2009 16:25

Jen aby :-) Už jsem chtěl na tebe vytáhnout tvoje krédo: „Vláda by neměla strkat nos do věcí, do kterých jí nic není. Tedy víceméně do ničeho.“
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Jan Majer
Původní profesí novinář, od roku 2001 pracoval jako finanční poradce. V dalších letech publikoval vedle poradenské činnosti články ve finančních rubrikách...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!