Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Destroy: záruka bez záruky

Nosil je Kurt Cobain, The Ramones a s nimi snad všichni pankáči, co kdy pogovali na planetě Zemi. Basketbalisté v čele se slavným Dwyanem Wadem s jejich pomocí porušují zákony gravitace a stejně nepochopitelné výkony v nich podávají i studenti den co den sprintující do škol. Tenisky All Star od firmy Converse se za devadesát let své existence staly pojmem, kterému na paty šlape snad jen zdravotní obuv doktora Martense.

„Allstáry“ jsou mimo originálního designu vyhlášené především svou muší vahou, vysokou odolností a snadnou údržbou. I proto se jich v uplynulém století prodalo více než 750 milionů párů. Pověst „držáků“ navíc provází i všechny ostatní typy „Konversek“. Právě to zviklalo mého kamaráda, počítačového grafika k návštěvě specializovaného obchodu se značkovou obuví Destroy, který „Konversky“ nabízí.

Vojta si nakonec nevybral klasický model All Star, ale jeho nižší koženou alternativu. Předpokládal, že kůže přeci jen vydrží víc než látka. Už po měsíci nepravidelného používání se mu však boty za 2100 korun začaly rozlepovat. Vojta se proto rozhodl boty bez meškání reklamovat. Stačilo však krátké nahlédnutí do informačního letáku, který v obchodě Destroy dostanete ke každé zakoupené obuvi, aby pochopil, jak nelehký úkol ho čeká.

Podle Destroy jsou totiž Vojtovy „Konversky“ módní obuví, „která je určená ke krátkodobému nošení, např. po místních komunikacích, v dopravních prostředcích a v místnostech“. Dále pak, že „prvořadá je u této obuvi módnost nikoliv životnost“ a že se obuv vyznačuje „aktuálními módními prvky a ty limitují její životnost“. Zkrátka a dobře, že ať již boty přinese k reklamaci s jakoukoliv vadou, bude okamžitě odpálkován, protože si koupil drahé a hezké boty, které z logiky věci přece nemohou nic vydržet.


Na lince SOS

Ano, oba bychom mohli obchodu křivdit. Třeba Destroy v letáku, který vám v obchodě vydají společně s účtenkou až po zaplacení, jen straší, třeba mu usměvavé prodavačky jeho reklamaci rády uznají, třeba… bohužel, v tomto případě platí otřepané klišé, že optimista je jen špatně informovaným pesimistou. Jakmile totiž zkusíte vygooglovat slovní spojení „obuv Destroy“, hned na první stránce vede odkaz na stránky Sdružení obrany spotřebitelů.

Dlouhou řadou stížností se jako červená nit táhne neochota Destroy uznat jakoukoli reklamaci. Tři příklady za všechny: „S firmou Destroy mám otřesné zkušenosti. Při reklamaci po jednom měsíci rozlepených bot za čtyři tisíce argumentovali tím, že šlo o vysoce módní obuv, na což nás ale nikdo neupozornil,“ stěžuje si na webu SOS Marcela Janečková. „Napsala jsem tedy přímo společnosti Camper, výrobci obuvi, o vyjádření. Samozřejmě, že svou obuv takto neoznačují a mám právo na opravu nebo navrácení peněz,“ dodává.

O několik řádků níže píše další nespokojená zákaznice: „Se společností Destroy mám i já jen samé špatné zkušenosti! Reklamovala jsem obuv s viditelně kratšími pásky (obuv nebyla nošená). Reklamace mi také nebyla uznána. Pan majitel prý nechápe co je s obuví špatně,“ popisuje své zkušenosti dívka. „Prodejna Destroy má na malém letáčku u pokladny napsáno, že všechna u nich zakoupená obuv je k nošení pouze v interiéru, a proto nebudou uznávat reklamace bot nošených venku. Dejte si tedy pozor, aby vám vaše nové kozačky dobře ladili s kuchyňskou linkou,“ varuje v závěru svého příspěvku.

Tady už končí všechna legrace… Abych nebyl genderově nekorektní, přidávám také jednu pánskou reklamaci: „V prodejně Destroy jsem zakoupil boty značky Skechers. Po dvou měsících se mi prodřela pata. Reklamaci mi neuznali s tím, že to bylo špatným utažením tkaniček a dalšími nesmyslnými bláboly,“ píše Aleš Pernica.

Co by na podobné jednání řekl a hlavně jak by zareagoval zesnulý frontman Nirvany, nebo třeba Veron Little, hlavní postava skvělého románu od D. B. C. Pierra podezřelá z brutálního masakru na americké střední škole, která miluje Konversky nadevše na světě, raději ani nemyslet.

Stejně jako na nákup čehokoliv v jakékoliv prodejně Destroy.

Pokud jste si však již v Destroy něco zakoupili, nebo nějakému jimi nabízenému produktu zkrátka nemůžete odolat, uložte si raději do mobilu poradenskou linku Sdružení obrany spotřebitelů: 900 08 08 08. Nejspíš se vám bude hodit.

Naštěstí se i u nás najdou lidé, kteří si takové jednání nenechávají líbit. Díky nim pak existují příběhy se šťastným koncem inspirující ostatní: „Reklamaci mi zamítli. Prý protože na obuvi nebyla shledána žádná výrobní ani materiálová vada. Obrátila jsem se proto na soudního znalce, který mi vyhotovil posudek a domluvil právníka. Ten mi pak pomohl odstoupit od smlouvy. Trvalo to asi tři čtvrtě roku, ale peníze mám zpět. Jiná šance není,“ popisuje svou story na stránkách SOS Lenka. „Prodejce to nakonec stálo místo 2000 skoro 12000. Navíc jsem předem neplatila ani posudek, ani právníka. Služby jsem uhradila až poté, co přišly peníze od prodejce, takže mě to nic nestálo,“ dodává.

Vojta vyráží do boje zítra. Do akce jdu, vybaven diktafonem a fotoaparátem, s ním.

O výsledku vás budu informovat.

Martin Vlnas

Martin Vlnas

Vystudoval politologii, sociologii a mediální studia na FSS MU v Brně. Na univerzitě Sungkyunkwan v jihokorejském Soulu se rok zabýval východoasijskou kulturou a sociálními systémy. Během studia publikoval reportážní texty... Více o autorovi.

Komentáře

Celkem 9 komentářů v diskuzi

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

Jan Nastas | 15. 7. 2009 11:56

90% botů na našem trhu je vyrobeno v číně, vietnamu a pod.. Nákup značkové obuvi je platba za něco imaginárního skutečná hodnota je těch 2-5 USD které dostane čínský výrobce. Tento výrobce neposkytuje záruku v našem smyslu, ale obvykle dodá 2-3% zboží navíc. Firma Destroy je evidentně pahltná a nechce se lehce získaných 2000Kč vzdát.

-1
+
-

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK