Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Úhel pohledu

| 29. 9. 2009

Návrh státního rozpočtu byl letos sestavován pod tlakem. Tlak pochází ze dvou stran: a) pokles ekonomiky má za následek velký pokles daňových příjmů; b) prostor pro budování státního dluhu se povážlivě zužuje.

Úhel pohledu

Věnujme pozornost poklesu daňových příjmů. To je běžný jev v každé ekonomice. Čím více je rozpočet založen na progresivní dani z příjmu, tím je labilnější -protože příjmy bohatých klesají v obdobích recese mnohem rychleji než příjmy středních a nižších skupin. Pro podniky to platí tím spíše: mnohé vykazují ztrátu.

Daňová progresivita vede k nestabilitě. Stát Kalifornie se kvůli ní ocitá na úrovni finanční stability Maďarska. Tedy na úrovni velmi chabé. Buďme rádi, že český státní rozpočet nestojí a hlavně nepadá s příjmy úzké skupiny nejbohatších. (Míněno těch, jejichž příjmy jsou legální, a tudíž zdanitelné. Takových je zde opravdu málo.) Populisté - jako například jihomoravský hejtman za ČSSD Michal Hašek - občas viní z poklesu daňového inkasa snižování daňových sazeb v minulých dvou letech. Nesmysl. Kdyby rovná daň a „zastropování“ odvodů z mezd byly viníky situace, muselo by k hlubokému propadu inkasa dojít již dávno před začátkem recese v roce 2009. Skutečnost?

Celkové inkaso všech daní z příjmů včetně odvodů činilo v roce 2008 asi 300 miliard korun, v roce 2007 to bylo 304 miliard korun a v roce 2006 pak 264 miliard korun.
Je tedy zřejmé, že údajně „drastické“ snížení daní mělo za následek pokles rozpočtových příjmů ve výši pouhých čtyř miliard. Ve skutečnosti ještě méně: ty čtyři miliardy, které občané a podniky ušetřili, byly utraceny nebo investovány, což ekonomice prospělo.

Není vůle škrtat ve výdajích Za propad příjmů rozpočtu v roce 2009 může světová recese: faktor, který neovlivníme. Světová recese však může negativně ovlivnit poptávku po českých dluhopisech. Zatím není problém je emitovat. Během poslední emise dokonce poptávka předčila nabídku. Ale to se může rychle změnit.

Problémem českých veřejných financí nejsou příjmy, ale výdaje. Bohužel zde není vůle škrtat. Návrh rozpočtu obsahuje snížení platů státních zaměstnanců a veřejných činitelů o čtyři procenta. V kontextu se soukromým sektorem, kde se masově propouští a platy snižují někdy i o desítky procent, to zní jako výsměch.

Jednou z pozoruhodných vlastností rozpočtu je rekordní položka věnovaná dopravní infrastruktuře. Prý kvůli vysoké rozestavěnosti. Veřejné stavby bohužel patří mezi nejzkorumpovanější odvětví v zemi. Zpráva NERVu publikovaná v září přitom uvádí: „Například sousední Rakousko má cenovou relaci infrastrukturní výstavba/bytová výstavba takřka rovnou jedné. ČR má tento poměr na hodnotě 1,62 - což znamená, že české infrastrukturní zakázky jsou o 62 procent dražší (!) oproti relativní cenové hladině v oblasti bytové výstavby. Potenciálních vysvětlení tohoto fenoménu je řada: korupce, nízká intenzita soutěže...“

Když už máme dluhy, problémy s příjmy a platy se budou snižovat snad i učitelům - což je při jejich příjmech obtížně představitelné -nešlo by už konečně udělat něco účinného proti korupci?

Autor je ředitel strategie Partners.

Psáno pro Lidové noviny.

Foto: Profimedia.cz

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (4 komentáře)

Martin Čermák | 29. 9. 2009 21:52

Námět pro novinář píšící o korupci při přípravě a realizaci dopravních staveb u nás. Medializujte PPP - Privat Public Partnership. Soukromé banky prostřednictvím - konsorcií stavebních firem ( nemyslím tuzemských ) zainvestují dálnici, realizují zisk při jejím provozování a po pár desítkách let předávají eráru. Není to nic exotického - v současné době to připravují na Slovensku.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Robert-Antonio | 30. 9. 2009 16:29
reakce na Martin Čermák | 29. 9. 2009 21:52

PPP u dálnic může fungovat, ale má to jeden háček - řidiči by za použití dálnice museli pěkně platit mýto, což je pro průměrného socialistického čecháčka děsivá představa.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Vlad Ender | 29. 9. 2009 22:37
reakce na Martin Čermák | 29. 9. 2009 21:52

PPP funguje velice ruzne - v podstate podle toho, jak dobrou smlouvu se vam povede udelat.V Londyne pres PPP zkusili delat udrzbu metra, a byl (je) to obrovsky debakl, ktery Londyn stal stamiliony liber.Britska armada taky delala hodne PPP, a nejaka studie pred rokem nebo dvema ukazala ze vetsina z nich byla o hodne drazsi nez by musela byt.PPP je navic hezky zpusob jak zakryt diry v statnim rozpoctu (je to v podstate ekvivalent operaci mimo rozvahu, ktere zpusobily bankam tolik problemu).
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr Malý | 29. 9. 2009 10:55

Proti korupci je účinné pouze to, že jim (těm co rozhodují) dáme do rukou co nejmenší množství peněz. A tedy o co největším množství si rozhodovat sám. Je zajímavé, že když nakupujeme pro sebe a za svoje, tak nás nikdo nezkorumpuje... Korupce se vynoří až tehdy, kdy někdo nakupuje pro někoho jiného, za peníze někoho ještě úplně jiného...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Pavel KohoutPavel Kohout
Pracoval postupně pro PPF investiční společnost, Komero, ING Investment Management a PPF. V letech 2002–2003 působil jako člen sboru poradců ministra financí...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!