Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Viníci krize žijí mezi námi!

| 8. 10. 2009

V politické terminologii ČSSD se v poslední době objevil nový termín. Sociálnědemokratičtí ekonomičtí experti prohlašují, že svými daňovými a jinými ekonomicko-legislativními návrhy chrání „ty, kteří krizi nezavinili“. Pěkné! Zkusme tento politický terminus technicus analyzovat.

Viníci krize žijí mezi námi!

Především je zde časoprostor tohoto termínu. Krize je jistě globální, ale zároveň také česká. Předpokládejme, že český politik hovořící tímto termínem má také ambici nacházet na české scéně řešení. Problém naší „domácí“ krize však spočívá v tom, že tato krize, ať chceme, nebo nechceme, skutečně pramení primárně z důsledků krize celosvětové (jakkoli je dopad důsledků věcí české politiky). Zároveň bychom ale neměli podceňovat i vysoké tempo zadlužování státu v posledních letech, které bohužel s celosvětovou krizí souvisí jen pramálo.

Dalším aspektem „socdemáckého termínu“ je snaha rozdělit společnost. První skupinou jsou „ti, kteří krizi nezavinili“. Z logiky věci musí tedy existovat také jiná skupina tvořící doplněk k celku, společenství „těch, kteří krizi zavinili“.

Vzhledem k tomu, že se jedná o termín používaný českými politiky, na české politické scéně, vůči české legislativě pro české občany a v českém předvolebním boji, lze se oprávněně domnívat, že obě tyto skupiny existují, resp. byly vytvořeny politiky ČSSD. „Pozor, viníci krize žijí mezi námi!“ vytrubují na poplach sociálnědemokratické hlásné trouby. „Na ulici, v obchodech, v kině. Kamkoliv vyrazíte, potkáváte viníky. Viníky toho, že krize dopadla přímo na vás!“

Jestliže je tato úvaha správná, pak je jistě na místě požadovat po politických uživatelích tohoto termínu, aby obě skupiny jasně identifikovali. Mám-li viníka jasně rozeznat, musím přece vědět podle čeho. Právě to by nám měli panové Sobotka či pan Škromach vysvětlit, ať netápeme. Argumenty raději nepožadujme, postačí nám holý výčet „zlých vlastností“.

Pokud nám to pánové z ČSSD nevysvětlí, mohla by z toho vzniknout pořádná šlamastika - kdo je vlastně kdo?

Přeci nemůžeme předpokládat, že bychom na české ulici potkávali takové veličiny (osoby či firmy), které rozdmýchaly celosvětovou krizi. Nebo ano? Na ulici však můžeme potkat politiky, již prostřednictvím zákonů ovlivňují dopady krize i velkého státního dluhu. Ani sem však tento termín z největší pravděpodobností adresován nebyl, byť mezi politiky a jejich voliči bych doporučoval hledat viníky nejdříve.

Tento termín je totiž adresován mezi nás, občany-voliče. Právě my sami si tak podle ČSSD musíme ve vlastních řadách nalézt „ty, kteří krizi zavinili,“ a „ty, kteří krizi nezavinili“, ačkoliv k tomu nemáme žádné indicie.

Padni komu padni.

A teď si lámejte hlavu, kam patříte – učiteli, techniku, kuchařko, studente, inženýre, řidiči, novináři, manažere, důchodče, doktore, úředníku, řediteli, řidiči, občane.

Vězte, že ČSSD nedopustí, aby krize na některé z vás dolehla. Nikdo ale neví, kdo to bude a kdo ne, kdo se má cítit vinen a kdo nevinen.

Foto: Profimedia.cz

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (8 komentářů)

Jakub Krejčí | 8. 10. 2009 23:35

Pěkný článek!
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Aleš Müller | 8. 10. 2009 15:03

Od nástupu Miloše Zemana do ČSSD je tato strana typickou bolševickou stranou, neboť svět vidí přes třídní skupiny a nenávist. Své voliče krmí záští, závistí a snaží se jim vnutit, že se mají tak špatně protože někdo jiný se má dobře. A že oni to změní, bohatým seberou, chudým přidají. Třídní nenávist je tu zpět.Kapitalismus není spravedlivý, ale není jej možné "napravovat&quo t;nenávistí. Cesta vede přes sociální soudržnost, solidaritu a stabilitu státu.Bude to průšvih.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Tomáš Gross | 8. 10. 2009 14:45

Občas přemýšlím, že klientům do finančního plánu přidám kolonku: "Doporučení koho volit, abyste si udrželi příjmy a mohli realizovat Vaše přání.", protože ta oranžová propaganda je obrovská a běžní občané málo čtou o skutečných dopadech jejich politiky. Komunikace pravice opět zklamala, jako v předchozích letech. Co s tím? Nečinnost ve volbách je také skutečnou hrozbou pro "demokracii&quo t;a budoucnost bez krachu. Co s tím?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Luděk Zdražil | 8. 10. 2009 16:42
reakce na Tomáš Gross | 8. 10. 2009 14:45

Komunikace pravice je slabá, ale je to opravdu tak složité ?1.Již nyní existuje velký státní dluh resp. trend jeho nárůstu je enormní. Můžeme připustit, že tento dluh může teoreticky i prakticky nadále narůstat ? Ano nebo ne ?2. Pokud bude tento dluh narůstat i nadále, bude si muset ČR půjčovat a dále se zadlužovat. Může se stát, že by pak ČR již nebyli ochotni běžní věřitelé půjčovat, tak jako se to stalo v některých jiných zemích ? Ano nebo ne ?3. Pokud nebude kdo by ČR půjčil, může nastat situace, že by ČR (neschopna řešit sama svou vlastní ekonomickou situaci) musela požádat MMF o půjčku za podmínek, které určí MMF ? Ano nebo ne ?4. V případě, že by nastala nutnost půjčky od MMF, je pravdou, že se podmínky půjčení peněz týkají především redukce položek jako jsou platy státních zaměstnanců, důchodů, sociálních dávek a dalších státních výdajů a to v násobně větší restrikci než dnes uvažuje jakákoliv politická strana v ČR ? Ano nebo ne ?5. Pokud nastane tato situace, vyplývá z toho, že by takováto opatření krutě dopadla právě a nejdříve na ty vrstvy obyvatelstva, které „krizi a nárůst státního dluhu nezavinili“, zatímco ti „bohatí“ se o sebe postarají ? Ano nebo ne ?6. Neměli bychom to, vážení politikové z ČSSD, těm lidem říct ? Že pak nebudou mít na plné nákupní košíky, že nebudou mít na dovolenou, že budou muset nosit starší oblečení, nebudou mít na úhradu bydlení, telefonů, benzínu atd. Řeknete jim to ? Ano nebo ne ?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Vlnas | 8. 10. 2009 16:48
reakce na Luděk Zdražil | 8. 10. 2009 16:42

Právě jste to podle mého vystihl lépe a efektivněji, než tým expertů na politický marketing ODS. Teď to "jen" dostat mezi lidi a máme vyhráno :)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Vlnas | 8. 10. 2009 15:39
reakce na Tomáš Gross | 8. 10. 2009 14:45

Ona je sice pravicová komunikace špatná, ale mnohem víc je ta levicová "dobrá" - jednoduchá (až primitivní), jasně cílená, útočná a pro jisté skupiny lidí taky "vystihující současný prohnilý svět". Bohužel. Populismus to měl a vždy bude mít snazší. Co s tím? Tam kde levice rozhazuje sliby (tipu 13. důchody ze zisků ČEZu a podobné ptákoviny), musí pravice vysvětlovat a vysvětlovat. Jenže k tomu zase potřebuje morální autoritu - být čistá (od korupce a klientelismu a podobně) a to ta česká rozhodně není. Nelze se pak divit, že jí lidé nevěří... Zásadní chybou komunikace současné pravice je, že od těchto vzorců upouští a zkouší ČSSD a komunisty porazit jejich populistickými metodami (komparativní billboardy ODS hovoří za vše). Na tomhle poli ale může vyhrát jedině tehdy, pokud zradí svou podstatu...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jan Majer | 8. 10. 2009 13:10

Já teda zjevně patřím mezi ty, kteří krizi zavinili. Paroubkem se totiž necítím chráněn, ale naopak velmi ohrožen. Jinak - celkově to zapadá do koncepce „vy, voliči ČSSD, jste oběti, máte se špatně, protože jiní se mají o něco líp, volte nás, my těm spokojenějším znepříjemníme život“. Je to hnusné, takhle proti sobě štvát lidi a stavět si byznys na tom, že co největšímu počtu voličů vtluču do hlavy závist.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

vk | 8. 10. 2009 15:38
reakce na Jan Majer | 8. 10. 2009 13:10

Pod tento komentář se můžu podepsat.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!