Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Veselé trhy a hypoteční krize

| 11. 8. 2008

Ještě na podzim 2007 akciové trhy navzdory varovným datům vesele rostly. O nějaké jejich efektivitě nemůže být řeč!

Veselé trhy a hypoteční krize
Co je na americké hypoteční krizi nejzajímavější? Samotný mechanismus »levné úvěry -kreditní expanze - velké objemy špatných úvěrů - hospodářská recese« je klasický, dobře popsaný a v praxi mnohokrát opakovaný.

Překvapivá byla ovšem reakce finančních, zejména akciových trhů na průběh krize: neskutečná délka prodlevy mezi vznikem informace a jejím užitím.

Krach jako výborný obchod
Ve finanční teorii existuje hypotéza efektivních trhů, která tvrdí, že jakákoli informace je vždy obsažena v tržních cenách akcií, měn, dluhopisů a komodit již v okamžiku svého vzniku. Hypotéza efektivních trhů je velmi uznávaná, je základem učiva každého kurzu investiční teorie, a existuje řada prací, které ji podporují empirií.

Jinými slovy: když byly publikovány první zprávy o rostoucím počtu špatných hypoték, ceny akcií a jiných investic měly zareagovat. Jenže nereagovaly. Akciové trhy propuknutí krize vesele ignorovaly dlouhou řadu měsíců.

Již v březnu 2007 bylo známo, že "během února poklesly prodeje nových rodinných domů o 3,9 %. V meziročním vyjádření jde o pokles ve výši 18,3 % - což je hodnota, která je velmi varovná. Jde o pokles na nejnižší úroveň od léta roku 2000, kdy zhruba začala poslední americká recese". Ano, takto se psalo již několik měsíců před propuknutím krize.

Ve stejné době byly v americkém (i českém) tisku publikovány příběhy, jakým je tento:
Na hypotéky s odloženými splátkami jistiny obvykle naletěli méně vzdělaní lidé, kteří neuměli pochopit detaily smlouvy psané drobným písmem, anebo jim zkrátka nevěnovali pozornost. V případě imigrantů hrála roli i chabá znalost angličtiny.

Další díl viny padá na vrub nevybíravým praktikám realitních agentů, kteří jsou schopni hladce přesvědčit neznalého klienta, že ceny nemovitostí mohou jít výhradně nahoru. A že hypotéka, která spolkne většinu příjmů domácnosti, je vynikající obchod.

Buzení ze splněného snu

Španělsky mluvící realitní makléř José Luis Semidey, známý svojí relací na Radio Universal, hovoří o lavině zoufalých telefonátů, žádajících o pomoc. Většině volajících však není pomoci. "Začalo to v roce 2005," tvrdí Semidey, "a to nejhorší teprve přijde."

Během šesti let hrozí propadnutí zástavy 1,1 milionu hypoték. Smutné příběhy lidí, kteří si na dluh pořídili dům svých snů a nyní zjišťují, že jeho splnění je nad jejich síly, jsou v amerických médiích denně.

Na jaře 2007 již pokles cen rodinných domů nějakou dobu probíhal. V některých lokalitách, například v Bostonu nebo v Detroitu, začaly ceny klesat již na podzim 2005 - v době, kdy analytici neměli o ničem zlém tušení. Ovšem lidé z terénu, jako pan Semidey, již leccos věděli - a tyto informace, ač dostupné a publikované, měly nulový vliv na akciové trhy.

Ukázalo se, že hypotéza efektivních trhů v praxi funguje podstatně hůře, než se učí na univerzitách. Ještě koncem léta a začátkem podzimu 2007 akciové trhy vesele rostly, aniž by věnovaly pozornost vývoji trhu nemovitostí, horšícím se makroekonomickým ukazatelům a růstu cen komodit.

Zlom nastal teprve 9. října 2007 (pokud bereme jako měřítko růsty a poklesy amerického akciového indexu S&P 500). Informační zpoždění bylo více než půlroční - o nějaké efektivitě trhu nemůže být tedy řeč!

Jako by napravovali hříchy
Co následovalo? Analytici ještě pár měsíců váhali. Pak se jako na povel začali předhánět v produkci katastrofických vizí. Jako by chtěli napravit hříchy z předchozího přehnaného optimismu. Náhle se vyrojily paralely s érou Velké deprese 30. let, chmurné úvahy o rozšíření krize do dalších odvětví...

Americká ekonomika je možná právě uprostřed mírné recese spojené s nárůstem podílu špatných úvěrů. Ty jsou ovšem stále hluboko pod úrovní roku 1991, takže se zdaleka nekoná takové drama, jaké je mediálně servírováno.

Zkoumáme-li výkyvy skutečné ekonomiky a výkyvy akciového trhu, jsou akcie asi čtrnáctkrát "nervóznější", než by odpovídalo výkyvům HDP. Nynější pokles akcií je tedy z více než devadesáti procent dílem psychologie. Oživení akciových trhů je prakticky nezávislé na stavu ekonomiky: co hraje roli, je nálada. Proto jsou burzy tak nepředvídatelné.

Autor je ředitel strategie Partners. Psáno pro Hospodářské noviny. Foto: Profimedia.cz

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (14 komentářů)

Filip | 12. 8. 2008 21:01

Kdo uhodne o kolik poklesly ceny nemovitostí v USA v červnu? (dle Case Shillerova indexu)A kdo uhodne o kolik poklesnou ceny do konce roku?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Arsen Lazarevič | 12. 8. 2008 14:43

http://www.patria.cz/Zpravodajstvi/1253173/krize-stoleti-a-pokud-si-myslite-ze-jsem-se-vyjadril-jasne-pravdepodobne-jste-mne-nepochopili.htmlStejně jako FED byla založena partičkou bankéřů, tak centralizování moci do jedné vládní společnosti bude mít za následek, že prestižní bankéřské rodiny budou získávat banky doslova za hubičku podobně jako se to stalo u Bear Sterns. Zdá se mi to celé jako jedna velká nebezpečná hra a stále více mě to utvrzuje v domnění, že stejně jako krach v roce 1929 byla i tato krize účelová..
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Věžník Ladislav | 12. 8. 2008 06:47

Ještě mě napadla jedna věc --Během šesti let hrozí propadnutí zástavy 1,1 milionu hypotékTo znamená,že banky by mohly,kdyby prodávaly tyto domy za 0 usd,odepsat během těchto let 1,1 mil. domů x cca 200000 usd (průměrná cena domu v usa je určitě o něco vyšší) a jestli se nemýlím,je to 220 miliard usd,nejsou již nynější odpisy vyšší?Jestli ano,za co to již banky odepisovaly?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Arsen Lazarevič | 12. 8. 2008 00:17

Pane Kohoute. Inflace v USA je rekordní, HDP vzrostlo jen díky injekcím (když se to všechno odečte, tak USA je v recesi), dolar okusuje dno, nezaměstnanost nadále roste a vyhlídky bank jsou nevalné. Myslíte si, že situace za dva roky bude jiná a akciové trhy se vrátí na svá čísla a překonají maxima? To bych spíš věřil, že Václav Klaus má pravdu a tání ledovců je přirozený proces :-))
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Dvořák | 12. 8. 2008 06:25
reakce na Arsen Lazarevič | 12. 8. 2008 00:17

Nezapomínejte, že při výpočtu HDP za Q2 2008 byla použita NEJNIŽŠÍ inflace za několik posledních let, ani ne poloviční proti Q1 2008.Něco je shnilého ve státě staistickém...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr Molik | 11. 8. 2008 18:47

Nechci se připojit k těm, co vidí vše černě jenom proto, že je to dnes v módě, ale některá nedávná fakta (ne komentáře)mě prostě nepřesvědčují, že všichni kostlivci už jsou ze skříní venku. Co mě zneklidňuje:1) Wells Fargo (jedna z méně zasažených bank) ohlásila slušné Q2 výsledky, ale jen díky tomu, že "WFC''s home equity charge-off policy changed from 120 days to 180 days" Půsoobí to na vás důvěryhodně?2) Bloomberg informoval minulý týden, že "FASB Postpones Off-Balance-Sheet Rule for a Year", což je nová účetní směrnice, která má donutit banky vykazovat ve svých rozvahách závazky jejich SPV v offshore destinacích. Proč je najednou třeba to o rok odložit?3) American Express oznámil citelné zvýšení špatných dluhů. Protože se opět odepisují po 6-12 měsících nesplácení, budou se špatné dluhy z tohoto roku vykazovat teprve ve výsledcích 2009.4) Merrill Lynch odprodal subprime portfolio oceněné svým modelem v červenci na $11mld za $7mld.Osobně jsem založením spíše optimista, ale to mi nebrání ignorovat fakta. Změnit metodu účtování špatných dluhů prestižní bankou s dobrým ratingem a přemalování hrací plochy (odklad směrnice který velmi vyhovuje těm, co mají co skrývat) mi nedodává důvěru v součané bankovní praktikyPodívejme se třeba na prodeje nových aut v US za poslední měsíce - to je myslím dobrý indikátor finanční situace ekonomiky - a zde nevypadá situace vůbec hezky
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Dvořák | 11. 8. 2008 23:06
reakce na Petr Molik | 11. 8. 2008 18:47

Jenom bych dodal, že Merill Lynch kupujíc straně na nákup půjčil, jinak by se jich nezbavil. :-(
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Pavel Kohout | 11. 8. 2008 17:53

Ano, katastrofické vize jsou teď hodně módní a populární. Všichni vidí konec světa, protože "to říkají všichni".Takže trochu faktů. Celkový podíl ztrátových úvěrů v americkém bankovním systému činil koncem března 2008 celkem 0,95 procenta. Z toho odvětví "construction & development" mělo 1.02 procenta, odvětví "home equity" dokonce 1,30 procenta.Jestli se od konce března tyto hodnoty podstatně zhoršily, třeba o desítkový řád, pak ano, pak na katastrofických scénářích něco třeba bude.Pro srovnání, špatné úvěry v českém bankovním sektoru ve stejném období činily 1,36 procenta.A teď mi řekněte, kde je krize.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Věžník Ladislav | 11. 8. 2008 17:08

Jistě něco na psychologické stránce hypotéční krize je,tak jako na propadu cen akcií a vystoupání cen ropy a jiných komodit.Najednou mávnutím proutku spadla cena ropy o více než 20 procent,a co by cenu před měsícem vyhnalo na 200 usd ji nyní nechává naprosto klidnou(konflikt v Gruzii),to znamená,že se vychyluje do druhého extrému.Hypotéční krize je zde již delší dobu,tak nějak jsme si na ni zvykli,akcie bank již na propady zisků nereagují a když tak růstem a vše se vrací do normálních kolejí.No a co se stane jestli v US propadne 1,1 milionů domů bankám?Já myslím že již čeká řada supů,která se na tuto kořist vrhnou a banky na tom vydělají a proč?Protože za dva roky budou komodity stát zase o 100 procent více,tedy i cihla,dřevo,železo a myslíte,že domy budou levnější?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jan Dvořák | 11. 8. 2008 14:29

Včera jsem četl poslední vyjádření od Jima Willieho (který zatím má obdivuhodnou úspěšnost v předpovědích).Předpovídá dalších minimálně 1000 mld bankovních ztrát, mluví i o možném znárodnění velkých bank jen aby nedošlo k obroévské bankovní krizi z ůdvodu nesolventních bank.Co mne zarazilo nejvíce je skutečnost, že v US bankách je cca 6,8 biliónů USD vkladů. z toho však 2,6 biliónu NENÍ POJIŠTĚNÝCH.Bankovní krize není za námi ani náhodou. Jak jsem již jednou psAl, HLAVNÍCH CHOD JE TEPRVE PŘED NÁMI.Nebýt účetních operací, jsou USA dávno v recesi.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Arsen Lazarevič | 11. 8. 2008 17:09
reakce na Jan Dvořák | 11. 8. 2008 14:29

Souhlasím. Zatímco v roce 2000, kdy pomalu začala praskat internetová bublina se jednalo o dočasný pokles akcií (který však i tak byl velice bolestivý) tak dneska dneska máme opravdu velkou krizi, která se dá označit za SYSTÉMOVOU tj. problémy se budou postupně hromadit a ztráty stále nárŮstat . Vstupujeme do doby, kdy se pesimismus vůči akciím bude stále zvyšovat, P/E u mnoha titulů bude klesat i přes pokles ziskovosti a bude se tak dít po období několika let . Stačí se podívat na rok 1966 kdy DJ uzavřel na 995 bodech a v roce 1982 to bylo 800 bodů. Krize tak dlouhá jako v minulosti nebude, každopádně ještě bych minimálně dva či spíše tři roky s nákupem akcií počkal.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Arsen Lazarevič | 11. 8. 2008 00:13

Jak někdo vůbec dokáže tvrdit, že trhy můžou být efektivní, když jsou založené hlavně na psychologických faktorech.. Většina akcií velkých a předních společnostech je v dobách recese podhodnocena, zatímco komodity nadhodnocené. V časech prosperity je tomu naopak. Tudíž na akciových trzích můžou uspět jen lidé, kteří nebudou plavat na "vlnách" výprodejů nebo nákupu, ale dokáži tyto vlny předpovědět jako v případě některých headge managerů, kteří úspěšně odhadli směry křivek před americkou hypoteční krizí..
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Pavel Kohout | 11. 8. 2008 12:15
reakce na Arsen Lazarevič | 11. 8. 2008 00:13

To je dobrá otázka. Myslím ale, že někdy před rokem 1999 ještě efektivita trhů celkem fungovala. Internetová bublina ovšem odstartovala éru, kdy o efektivitě trhu nemůže být ani řeči a z 95 procent jde již jen o psychologii.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Mike | 11. 8. 2008 13:30
reakce na Pavel Kohout | 11. 8. 2008 12:15

Pane Kohoute až budete příště srovnávat míru špatných úvěrů s lety 1991, zkuste srovnat také objemy CDO a CDS na tyto úvěry vázané a propad cen nemovistostí společně s pákou na kterou jely banky před sedmnácti lety a nyní. Rázem uvidíte, že holé konstatování, "vše je v pohodě, v r. 1991 to bylo horší" je naprostý nesmysl...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Pavel KohoutPavel Kohout
Pracoval postupně pro PPF investiční společnost, Komero, ING Investment Management a PPF. V letech 2002–2003 působil jako člen sboru poradců ministra financí...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!