Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Buďte kreativní!

Arsen Lazarevič
Arsen Lazarevič
28. 8. 2008

Seznamte se s metodou, která z malých lokálních firem udělala celosvětově uznávané nadnárodní koncerny.

Buďte kreativní!
Zeptáte-li se v podstatě kohokoli na názvy společností, které uspěly díky svým nekonvenčním představám a díky kreativitě, nejspíš jako odpověď zazní Apple nebo Google.

Když například v roce 1984 představoval Apple svůj nový počítač, byl za tímto účelem natočen televizní spot, který i v dnešní době působí zajímavě a má čím zaujmout. Mladá žena s kladivem běží do promítací místnosti, kde spousty lidí ve stejných pracovních kombinézách odevzdaně naslouchají hrozivému obličeji, který k nim promlouvá z plátna. Narážka na Orwellův román 1984 nemůže nikomu uniknout. Na video se můžete podívat na YouTube.

Spot pracuje se známou a osvědčenou metodou „disruption“, jejímž otcem je Jean-Marie Dru, ředitel celosvětově působící reklamní agentury TBWA. Jeho kniha „Změňte pravidla byznysu ve svůj prospěch“ by měla být povinnou četbou každého marketingového manažera.

Metoda se zakládá na odbourávání předsudků spojených s daným typem zboží či služeb a učí nás, jak svou značku efektivně propagovat. Jean-Marie Dru opřel svoji metodu o reálné zkušenosti z praxe s renomovanými společnostmi.

Zajímavou strategii zvolila reklama na Absolut Vodku – podařilo se jí odbourat tradiční představu, že pití by mělo být spojováno s tradicí a původem alkoholu. Konkurenční značky z Ruska se vydávaly právě opačnou cestou a spojovaly alkohol s jeho proveniencí. Mnoho úspěchu nesklidily, tak to Absolut Vodka zkusila jinak.

Volbou průzračné originální lahve bez etiket a rozsáhlou reklamní kampaní se firma snažila ukázat, že Absolut Vodka je jedinečné pití, které je součástí životního stylu každého moderního člověka.

Tímto přístupem zabodovala – absolutka je ve své kategorii průměrně o 20 procent dražší než ostatní značky a dnes se jedná o třetí nejprodávanější lihovinu na světě.

Amerika a disruption


Jean-Marie Dru se domnívá, že celá Amerika se stala velmocí právě díky prezentaci svých vizí, které staví na principech „disruption“ metody. Zatímco v Evropě vládly neměnné konvence, svoboda byla často v rozporu s náboženstvím, monarchie spolu se šlechtou vládly pevnou rukou a hojně se uplatňovalo zvykové právo, USA měly své vize.

Díky vizím nového světa, ostrova svobody a demokracie, který přináší příležitosti pro každého, začal v Americe převládat pragmatismus a následkem průmyslové revoluce a svobody trhu se projevil nedostatek pracovních sil. Tyto predispozice učinily z USA světovou velmoc.

Nebezpečí, které doráží na velké společnosti a před nímž varuje i Jean-Marie Dru, se jmenuje samolibost. Může se projevit ve stagnaci předních firem, které si jsou až příliš jisty svou vůdčí pozicí. Nesmí zpychnout v pozici šampiona, bojovat se musí pořád a je třeba neztratit pozici „vyzyvatele“. Jinak dojde k rozšíření dogmatismu, začnou se projevovat sklony k centralizaci a izolacionismu a vše může vyústit i v to, že společnosti své vůdčí pozice jednoduše ztratí.

Jako příklad mohou v této souvislosti posloužit kdysi silné americké automobilky, které se dnes nechávají drtit asijskou konkurencí. Třeba General Motors, která se stále propadá do větších a větších ztrát. Vzniklou situaci se snaží řešit zavíráním továren na SUV a provádí rozsáhlou restrukturalizaci společnosti.

GM si uvědomila, že éra velkých aut s vysokou spotřebou skončila, a masivně investuje do nových zelených technologií. Nové vozy na alternativní pohony, které automobilka představila na posledním autosalonu, se dočkaly velké mediální pozornosti a vypadá to, že to hlavní konkurent Toyota nebude mít tak jednoduché.


Zákazník náš pán?


V knize „Změňte pravidla byznysu ve svůj prospěch“ se autor pozastavuje také nad tím, že společnosti investují do rozsáhlých výzkumů, aby zjistily, co si zákazník opravdu žádá. Tato metoda se mu zdá již značně zastaralá. Připomeňme si ostatně památnou větu Henryho Forda: „Kdybych se zeptal lidí, co chtějí, odpověděli by, že rychlejšího koně.“ Zákazníka je třeba překvapovat a přinášet stále něco nového a nečekaného – zářným příkladem uplatnění této strategie je oblíbená coca-cola.

Zapomeňte tedy na konvenční představy a oslovte své potenciální zákazníky něčím novým, co se vymyká všem utkvělým představám a co nezapadá do žádné škatulky! Vsaďte na moment překvapení! Tak se dá zaručeně uspět a stát se opravdovou jedničkou.

Autor je student ekonomie. Foto: Profimedia.cz
Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (3)

Vstoupit do diskuze
Arsen Lazarevič

Arsen Lazarevič

Ekonomický publicista. Narodil se v Bělehradu, v České republice žije trvale od svých pěti let. Na Finmagu začínal, dnes působí na serveru Měšec.

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo