Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Elektronická jízdenka pod lupou

Používání elektronické jízdenky je ekologické, pohodlné a v jistých situacích dokonce nezbytné. Jak ale změť jedniček a nul zakomponovat do účetnictví?

Zatímco v Jižní Koreji můžete pomocí mobilu odpuzovat dotěrný bodavý hmyz1, v Praze vám od konce loňského roku poslouží jako repelent na neméně dotěrné revizory.

„Hlavním motivem zavedení služby SMS jízdenka bylo ulehčit cestujícím starosti s automaty, drobnými mincemi a především dát možnost nedobrovolným černým pasažérům skoncovat s neplacením a riskováním pokut,“ říká ředitel marketingu Dopravního podniku hl. m. Prahy Jan Svoboda.

Dopravce však k zavedení elektronického jízdného dovedl spíše racionální kalkul. Výdaje spojené s provozem služby jsou totiž výrazně nižší, než by byly náklady na instalaci jízdenkových automatů do blízkosti každé zastávky hromadné dopravy. O pravidelném servisu, jenž by náklady dále zvyšoval, ani nemluvě.

Jak na to?

Koupě jízdenky je jednoduchá. Stačí odeslat textovou zprávu obsahující zkratku DTP (nezáleží, zda použijete kapitálky či malá písmena, nebo je různě zkombinujete) na telefonní číslo 9020626. Do dvou minut pak obdržíte SMS nazvanou prozaicky LISTEK. Ta obsahuje všechny nezbytné údaje. Cenu jízdenky, tedy 26 korun (jinou sazbu zatím dopravní podnik nenabízí), počátek a konec platnosti jízdenky (využívat ji můžete 90 minut), upozornění, že s elektronickým tiketem jste oprávněni cestovat jen v pásmu P (provoz na příměstských linkách se plánuje) a nezbytný kontrolní kód. Virtuální lístek tak platí o patnáct minut déle, než jeho reálný předobraz. „Papírák“ za 26 korun vám poslouží jen hodinu a čtvrt.

Příjemné je, že cena 26 korun je konečná. Cestující tedy naplatí ani o haléř více, než by zaplatil při koupi papírové jízdenky. Pokud byste si náhodou SMS jízdenku v době její platnosti omylem smazali, můžete si za 6 korun pořídit duplikát. Postup pro zaslání duplikátu zakoupené jízdenky je velmi podobný. Stačí, když napíšete SMS zprávu ve tvaru DPTA. Tu odešlete na telefonní číslo 9000606.

Spokojenost však vládne i v pokladně dopravního podniku. Náklady na tisk klasického lístku a jeho distribuci jsou totiž vyšší, než poplatky odváděné operátorům a provozovateli služby.

Stinnou stránkou věci může být pro mnohé to, že odesláním SMS s požadavkem de facto darujete své telefonní číslo nejen dopravnímu podniku, který si ho, jak vyplývá z poučení pro uživatele SMS jízdenky, „uchovává pro účely reklamačního řízení a pro účely vyplývající ze závazných právních předpisů (zejména daňových),“ ale také společnostem Erika, a.s. a CROWSNEST, a.s. Ty totiž zajišťují provoz systému po technické stránce.

Ještě poznamenejme, že k využívání služby nesmíte mít od operátora zablokovanou službu PREMIUM SMS a vaše SIM karta musí být od jednoho z českých operátorů. „Cestujete-li společně se čtyřnohým chlupáčem nebo přítelkyní, mohou si SMS poslat také oni. Mobilní telefon k tomu stačí jediný,“ potvrdil mi na infolince dopravního podniku Jiří Horský. Záleží jen na vašem gentlemanském rozhodnutí. Další informace jsou k nalezení na http://www.dpp.cz/sms-jizdenka/.

Zasloužený zavináč

Ohlasy na elektronickou jízdenku jsou více než půl roku od jejího zavedení veskrze pozitivní. Povědomí o ní se mezi Pražany rozšířilo raketovým tempem, tedy kromě finančních úřadů, ale o tom až za chvíli, a její služby si chválí také dopravce.

Dle statistik si ji od ledna objednává průměrně devatenáct tisíc cestujících denně. Výzkum agentury Westminster, jehož zadavatelem byl dopravní podnik, navíc ukázal, že 60 % uživatelů SMS jízdenky představují nové platící zákazníci, kteří se rekrutovali z řad „nedobrovolných“ černých pasažérů. Tedy těch, kteří si jízdenku zkrátka neměli kde koupit. Dopravnímu podniku tak denně plynnou zisky od 12 tisíc nových pasažérů, a to již není zanedbatelné číslo.

Z výsledků průzkumu je dále patrné, že díky zavedení SMS jízdenky ubylo permanentních černých pasažérů, o 16 % je méně nedobrovolných či občasných černých pasažérů a naopak přibylo o 17 % více platících cestujících. Právě pro svou originalitu, efektivitu a schopnost usnadnit život byl projekt, dle mého zcela po zásluze, oceněn Českým zavináčem za rok 2008.

Kam s ním?

Uživatelům elektronické jízdenky by teoreticky mohly vzniknout komplikace s jejím zanesením do účetnictví. Virtuální lístky jsou totiž stejně jako klasické jízdenky daňově uznatelné. Jenže, jak tuhle virtuální změť jedniček a nul do účetnictví dostat?

Podle informací získaných na infolince dopravního podniku existují dvě možnosti - na oslovených finančních úřadech však nevěděli ani o jedné. „Tak to jste mě překvapil. S tímhle se setkávám poprvé,“ omlouvá se mi zaměstnankyně Finančního úřadu pro Prahu 4. Podobně dopadám i na dalších dvou pobočkách.

Pojďme se přesto na obě možnosti podívat podrobněji. Obě jsou relativně jednoduché, ale  jen ta druhá je zcela v souladu se zákony o účetnictví a daňové evidenci.

Řešení první - nekompletní

„Pokud vlastníte firemní mobilní telefon s paušálním tarifem, je řešení nasnadě. Jako doklad o koupi poslouží operátorem pravidelně zasílané vyúčtování,“ instruují mě na infolince dopravního podniku. Jenže nic není tak jednoduché, jak to na první pohled vypadá.

Elektronické jízdenky sice skutečně ve vyúčtování nacházím (v odstavci Zprostředkovaný prodej - ověřováno u T-Mobile), jsou ale schované pod názvem Premium SMS. Navíc vidím pouze celkovou částku za všechny „prémiové esemesky“, a ne jejich konkrétní rozpis, což je zavádějící. Pomocí těchto zpráv si totiž mimo lístku na tramvaj můžete zaplatit cokoliv od vyzváněcích melodií pro váš telefon přes soutěžní hlasování během televizního fotbalového utkání. Jediným limitem je celková cena zprávy. Ta nesmí překročit 99 korun.

Kam přesně odcházejí vaše prémiové SMS poznáte teprve, když si od vašeho operátora necháte posílat Podrobný výpis hovorů. Ten vás, pokud platíte inkasem, přijde na korunu, což se rozhodně vyplatí. Jestliže ale platíte „hovorné“ složenkou nebo převodem z účtu, zaplatíte za tištěnou verzi 65 korun, elektronická vás pak vyjde na 40 korun (T-Mobile).

Teď tedy konečně můžete prokázat, kolik lístků na MHD jste si doopravdy koupili, a máte proto podle informací poskytnutých DP hlavního města Prahy vyhráno. Jenže to bohužel není pravda. Aby bylo vše v souladu se zákony, musíte si  vyúčtování od mobilního operátora doplnit o příslušné daňové doklady za elektronické jízdenky (jak je získat si povíme dále) zakoupené v jednotlivých zúčtovacích obdobích.

Řešení druhé – jak to má být doopravdy

„Co když však místo paušálního tarifu používám tarif předplacený (např. Twist) a žádné vyúčtování nedostávám?“ tážu se operátorky. „No tak to vám nemohu sloužit,“ odpovídá. Řešení však existuje. Navíc zcela legální. Naleznete jej na webu pražského dopravního podniku http://www.smsjizdenka.cz/bill_login.aspx (o němž na infolince DP neměli ani potuchy).

Uvedená stránka má jedinou funkci. Funguje jako portál pro vystavení daňového dokladu DP hlavního města Prahy, a.s. K jeho získání dokonce nepotřebujete ani kód z jízdenky, k níž požadujete daňový doklad. Stačí znát telefonní číslo, ze kterého byl lístek objednán a kód vám dojde jako SMS. Po jeho zadání se vám zobrazí další přehled všech elektronických jízdenek, které jste si kdy ze zadaného telefonního čísla koupili. Daňové doklady pak můžete tisknout jednotlivě, po skupinách, nebo pohodlně všechny najednou.

Portálu můžete samozřejmě využít i v situaci, kdy si jako právnická osoba chcete dát do daní elektronické jízdenky, jež proplácíte vašim zaměstnancům, kteří mají sjednáno ve smlouvě místo pracoviště, a jezdí z práce například na úřady, ministerstva nebo poštu.

1 Korejské mobily umějí vydávat lidským uchem nezaznamenatelné zvuky, odpuzující komáří samičky.

Martin Vlnas

Martin Vlnas

Vystudoval politologii, sociologii a mediální studia na FSS MU v Brně. Na univerzitě Sungkyunkwan v jihokorejském Soulu se rok zabýval východoasijskou kulturou a sociálními systémy. Během studia publikoval reportážní texty... Více o autorovi.

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK