Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Diskuze k článku: Každý nosí svůj pracovní tábor s sebou

Michal Kašpárek | 21. 9. 2017 | Celkem 8 komentářů v diskuzi

Vložit komentář

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Josef Fraj | 21. 9. 2017 12:28

To je vyprazdňování pojmů nebo jejich likvidace, jako nosiče informace. Jeden ekonomický expert tady vymýšlí "tržní přerozdělování", pan Březina zase označuje trhem výběová řízení do státních institucí. Za chvíli pojem trh bude stejně rozplizlý jako "levice" či "pravice" nebo třeba pojem "liberalismus". Stejně tak byly zdevalvovány pojmy "solidarita", "extremismus", "inflace" a jistě víte i o dalších.

Kdyby to bylo jenom tak, že pánové Fuld a Březina nechápou pojmy "přerozdělování" nebo "trh", tak bych to ani nekomentoval. Obávám se ale, že toto rozostřování a následného znehodnocování pojmů je dlouhodobý proces vedený levicovými intelektuály, medii a některými politiky.

>> "Práce a výkon, které nejsou uplatnitelné na trhu, postrádají v takové společnosti hodnotu."

Váš kolektivistický mozek nedokáže pochopit, že hodnota není vztažena ke společnosti, ale k jednotlivci. Připomínáte tu soudružku z Babišova okolí, která se tady na finmagu vyjádřila v tom smyslu, že člověk, který neplatí daně nemá pro stát žádný smysl.

Když si například někdo sám pro sebe pěstuje růže, tak ta práce i její výsledek pro něj zcela jistě hodnotu má i když je nikde neprodává. Vy ovšem nevidíte způsob jak mu část té hodnoty uloupit, tak pro vás neexistuje.

A označovat dobrovolnou práci za "vykořisťování sebe sama" je už marxistická obsese.

+14
+
-

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

Martin Brezina | 23. 9. 2017 07:03

A: "Tráva je zelená."

B: "Nesmysl, zelená je tráva."

-5
+
-

Všech 8 komentářů v diskuzi.

foxy | 21. 9. 2017 10:24

Dalsi zbytecna recenze dalsi zbytecne knihy.

Nahlásit

-5
+
-

Martin Brezina | 21. 9. 2017 09:06

„Společnost práce a výkonu není svobodnou společností. Generuje nová omezení. Dialektika pána a raba nevede v posledku k oné společnosti, v níž jsou všichni svobodní, a v níž by tedy bylo možné i lenošit. Vede mnohem spíše ke společnosti práce, v níž je pán zároveň i lopotícím se rabem. V této společnosti nátlaku si každý nosí svůj pracovní tábor s sebou. Zvláštností tohoto pracovního tábora je, že každý je tu zároveň vězněm i dozorcem, obětí i pachatelem. Člověk tak vykořisťuje sám sebe. Vykořisťování je tudíž možné i bez nadvlády.“

Zdroj: http://finmag.penize.cz/recenze/326717-kazdy-nosi-svuj-pracovni-tabor-s-sebou

Ona to totiž je hlavně společnost trhu, ta práce a výkon je až odvozenou charakteristikou. Práce a výkon, které nejsou uplatnitelné na trhu, postrádají v takové společnosti hodnotu. A tedy také ty antropologické formulace o pánovi a rabovi, vězni, dozorci, oběti i pachateli, je třeba vztahovat k trhu jako k základnímu úběžníku společenského systému. Trh proniká, byť skrytě a zkresleně, také státem a tzv. neziskovým sektorem. I tam lidé procházejí konkursy, hodnoceními a měřeními, jejichž základ je v posledku tržní, protože i moc nebo politika jsou trhy svého druhu. Kdo vykořisťuje sám sebe, dělá tak proto, že nemůže jinak. K tomu nadvláda skutečně není potřeba, k tomu stačí se podívat v podvečer k popelnicím, ve kterých se hrabe ten, kdo se nevykořisťoval dostatečně.

Nahlásit

+3
+
-

Josef Fraj | 21. 9. 2017 12:28 | reakce na Martin Brezina - 21. 9. 2017 09:06

To je vyprazdňování pojmů nebo jejich likvidace, jako nosiče informace. Jeden ekonomický expert tady vymýšlí "tržní přerozdělování", pan Březina zase označuje trhem výběová řízení do státních institucí. Za chvíli pojem trh bude stejně rozplizlý jako "levice" či "pravice" nebo třeba pojem "liberalismus". Stejně tak byly zdevalvovány pojmy "solidarita", "extremismus", "inflace" a jistě víte i o dalších.

Kdyby to bylo jenom tak, že pánové Fuld a Březina nechápou pojmy "přerozdělování" nebo "trh", tak bych to ani nekomentoval. Obávám se ale, že toto rozostřování a následného znehodnocování pojmů je dlouhodobý proces vedený levicovými intelektuály, medii a některými politiky.

>> "Práce a výkon, které nejsou uplatnitelné na trhu, postrádají v takové společnosti hodnotu."

Váš kolektivistický mozek nedokáže pochopit, že hodnota není vztažena ke společnosti, ale k jednotlivci. Připomínáte tu soudružku z Babišova okolí, která se tady na finmagu vyjádřila v tom smyslu, že člověk, který neplatí daně nemá pro stát žádný smysl.

Když si například někdo sám pro sebe pěstuje růže, tak ta práce i její výsledek pro něj zcela jistě hodnotu má i když je nikde neprodává. Vy ovšem nevidíte způsob jak mu část té hodnoty uloupit, tak pro vás neexistuje.

A označovat dobrovolnou práci za "vykořisťování sebe sama" je už marxistická obsese.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+14
+
-

Martin Brezina | 21. 9. 2017 12:47 | reakce na Josef Fraj - 21. 9. 2017 12:28

"...pan Březina zase označuje trhem výběrová řízení do státních institucí..."

- Nic takového jsem nenapsal, ale ani moc nečekám, že byste mohl pochopit, co jsem napsal. Napsal jsem, že trh proniká státem, "skrytě a zkresleně". Stejně tak, skrytě a zkresleně, pronikal trh i komunistickým systémem - např. v podobě černého trhu, korupce a klientelismu. Ale trh se projevoval také v podobě disfunkcí plánované a přerozdělující ekonomiky, která se domnívala, že trhu může uniknout. No, mohla do jisté míry, ale platila za to drsnou cenu. To ovšem není žádný objev, leda pouze pro lidi, kteří trvale nechápou nic, co předem neodpovídá jejich poněkud jednoduchému obrazu světa.

Vycházím prostě z myšlenky, že náš typ společnosti je trhem zcela proniknut a nelze mu v podstatě uniknout, snad s výjimkou rodinných a podobných blízkých vazeb. Říká se tomu generalizace trhu. To trvá přibližně od první poloviny 19. století, a komunismus nebo kterýkoliv systém, snažící se tržní logice vymknout, musí selhat. Stát se pokouší, s většími nebo menšími úspěchy, tuhle tržní hegemonii udržet v mezích, ale je to snaha v podstatě marná, asi jako spoutat trvale vodu.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Josef Fraj | 21. 9. 2017 14:28 | reakce na Martin Brezina - 21. 9. 2017 12:47

Tím, že něčemu dáte nálepku, jako třeba "generalizace trhu" (vypůjčená od prof. Kellera předpokládám), tak podstatu nezměníte. Zrovna Kellera jsem měl také na mysli, když jsem psal o tom, jak levicoví intelektuálové vyprazdňují a znehodnocují pojmy.
Ve chvíli, kdy je dáno rovnítko mezi trh a korupci nebo klientelismus, tak je původní význam pojmu trh zcela převrácen a zničen. Stejně jako když zdravotní nebo sociální daň nazvete solidaritou. Rád bych se mýlil, ale obávám se, že toto "ničení významů" je vědomé a systematické.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+4
+
-

Jan Altman | 21. 9. 2017 15:35 | reakce na Josef Fraj - 21. 9. 2017 14:28

Stejné tak je vědomá a cílená komunistická propaganda tvrdící, že systém (plánované hospodářství) byl dobrý, jen někteří lidé jej kazili (asi z nepochopení toho úžasného dobra).

Symptomaticky vyjádřeno třeba takto: "Ale trh se projevoval také v podobě disfunkcí plánované a přerozdělující ekonomiky, která se domnívala, že trhu může uniknout. "

Jenže to je naopak - bez černého trhu by komunistický režim byl pro lidi daleko nesnesitelnější. A kdyby komunistické plánované hospodářství nemohlo opisovat cenové relace od relativně svobodnějšího západu (např. kdyby komunismus vyhrál na celém světě), kalkulační chaos by způsobil jeho pád daleko dříve.

Trh = svobodné rozhodování, svobodná směna, dobrovolná dělba práce. Jakýkoli byrokratický zásah do něj je zásahem do svobody a koordinace. A má vždy nezamýšlené konsekvence. U každého takového zásahu je potřeba se ptát, komu (skutečně, ne deklarovaně) prospívá, kdo, proč a jakým právem jej činí.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+6
+
-

Martin Brezina | 23. 9. 2017 07:03 | reakce na Jan Altman - 21. 9. 2017 15:35

A: "Tráva je zelená."

B: "Nesmysl, zelená je tráva."

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-5
+
-

Jan Altman | 21. 9. 2017 12:45 | reakce na Josef Fraj - 21. 9. 2017 12:28

Já "vykořisťuju sám sebe" asi tak, že mi většinu výdělku sebere socialistický stát kibicovaný různými Fuldy, Piketty, Březiny, Koháky, Krugmany či Kellery.
Nebýt jich, mohl bych se vykořisťovat třeba tak strašně, že bych tady pracoval jen teplejší polovinu roku a v zimě se válel na Maledivách.
Zvláštní je, proč tito roztleskávači socialismu a kritici trhu ten trh nezačnou ignorovat a nezařídí se sami podle sebe. Kdo je nutí "vykořisťovat sám sebe", nebo se nechat "vykořisťovat" kapitalistama - vždyť si mohou (na svém a za své) založit družstva, kibucy, svépomocné spolky, atd... a vykořisťování sebou i jiným tam zcela odbourat.
Ale pokud se někdo jiný chce nechat "vykořisťovat sám sebou", tak ať tak přeci činí. Co je jim do toho, že já vykořisťuji sám sebe? Proč a jakým právem mi berou většinu toho, co mi kapitalističtí nadnárodní vykořisťovatelé zaplatí? Že by proto, aby mne tou krádeží ochránili před vykořisťováním, která já podstupuji zcela dobrovolně? Tak to pěkně děkuji.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+14
+
-

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK