Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Diskuze: Vyšší platy: ať se učitelé nakazí

12. 9. 2017
 6 321
10 komentářů

Přihlášení do diskuze

Nejoblíbenější příspěvek

Klasici klasického liberalismu už dávno vysvětlili, že hlavním problémem centrálního plánovače, potažmo socialismu je, že nemá žádné objektivní kriterium, podle kterého by stanovil cenu. Cenu čehokoliv, tedy i cenu práce. Je úplně jedno jestli stanoví cenu/plat učitelů podle politického nátlaku, odborářského nátlaku, požadavků stávkujících, rychlosti větru na Milešovce, názoru vlastní manželky, matematických modelů, nátlaku cizích politiků, jiných, stejně arbitrárně stanovených cen nebo čehokoliv jiného. Vždycky to bude špatně a vždycky se to projeví negativně v ekonomice. Centrální plánovač ovšem nemá jak zjistit, kde a v jaké míře k chybám došlo, takže tápe, snaží se chyby řešit dalšími arbitrárními zásahy, které jsou stejně svévolné nebo politické, jako ty předchozí zásahy, které chyby způsobily. Protože takto špatně fungující ekonomiku občané začnu dříve nebo později odmitat a bránit se jí, musí ji stát prosazovat násilím. Násilí je principiální součást centrálního plánování.

Dobře tento proces ilustrují pokusy prezidenta Macrona, ze země s dlouhou tradicí centrálního plánování, vyřešit dlouhodobé chyby francouzských centrálních plánovačů tím, že je přenese i do ostatních zemí a sníží tak jejich produktivitu a konkurenceschopnost na úroveň Francie. Protože neumí administrativně zvýšit konkurenceschopnost francouzské ekonomiky (to by šlo pouze zrušením centrálního plánovače nebo jeho drastickým omezením) chce snížit konkurenceschopnost a poškodit ekonomiku těch lepších. Je typické, že Macron používá stále výhružnější slovník.

Předpokládám, že zhoubnost takového počínání pro všechny země EU (respektive pro všechny země s centrálním plánovačem) je natolik zřejmá, že to nemusím dál rozebírat.

Pokud víme, co je špatně, zbývá říci, jak je to dobře, i když zde na finmagu to většina už dávno ví. Jediný morálně a ekonomicky obhajitelný způsob stanovení ceny je ten, který vychází ze zájmu ostatních dobrovolně koupit a zaplatit za konkrétní službu nebo zboží. Takový způsob stavení ceny umožňuje pouze svobodný trh. Neznáme efektivnější způsob, jak přeměnit vzácné zdroje ve statky uspokojující potřeby lidí, než je tržní ekonomika, tedy starý poctivý kapitalismus bez přívlastků. Cokoliv jiného je násilí a plýtvání těmi zdroji.

Nahlásit
-
41
+

Diskuze

Risik „Presne tak to funguje v UK.“ Tedy podle Altmana „stát stále násilím nutí rodiče dětí chodících do soukromých škol platit i ty veřejné :-( „ . Podle Risika je přesně tak. Risik musí být expert na UK školství. Risik asi nečetl nebo nerozuměl články jako na TES „Gove: Private schools are 'welfare junkies'“ https://www.tes.com/news/school-news/breaking-news/gove-private-schools-are-welfare-junkies
Cut private school subsidy to save L100m na https://www.theguardian.com/politics/2010/jun/18/david-miliband-private-school-subsidy
Labour to end ‘L700m’ private school subsidy na http://schoolsweek.co.uk/labour-to-end-700m-private-school-subsidy-unless-state-partnership-conditions-are-met/
Navíc soukromé školy v UK jsou charity, kde poplatky se odpočítají proti daním.
Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/State-funded_schools_(England) ukazuje „Almost all state-funded schools in England are maintained schools, which receive their funding from local authorities,“
Snad by si Risik mohl sundat drotárskou brašnu a začal myslet namísto opakování toho co se blábolí na Finmag komedianty jako Altman, případně rádoby ekonom Lukáš Kovanda Dr.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Na srovnání automobilového průmyslu a školství v článku je dobře vidět úskalí "měření produktivity" - "měřit" produktivitu učitele třeba přes počet žáků ve třídě mi připadá jako tak zjevný nesmysl, že to skvěle demonstruje, že produktivitu nelze v některých profesích měřit prakticky vůbec (a odvozovat z ní výši platu).

Jinak spíš než "nakažení se" výší platu v jiných odvětvích jde i na trhu práce z hlediska tvorby cen o prostou nabídku - poptávku. Dobře je to vidět právě v oblastech se sílícím automobilovým průmyslem - růst mezd v ostatních oblastech lidské činnosti (např. ve službách) je tažen tím, že pokud může i málo kvalifikovaný pracovník odejít za "třicítkou měsíčně" do "Škodovky", nebude kdo by dělal tak jako doposud "za půlku" u někoho "vedle fabriky". Zvýšená poptávka po práci způsobí zvýšení cen práce, nic víc, nic míň. Žádné "nakažení".

Nahlásit

-
1
+

Přesně - prostě klasická nemožnost ekonomické kalkulace za socialismu. Co je monopolem státu je tragédie, protože se neví kolik to vlastně má stát, jaká kritéria nasadit, jak to změřit. Kolik má mít policista, učitel, hasič, úředník, lékař atd. ? Mají hodně nebo málo? Trh (svobodný/volný) chybí, je zničen, nebo se vůbec nedá aplikovat = cena neznámá.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
3
+

Presne tak to funguje v UK. A pritom cena za školský rok na žiaka, čo sa týka nákladov,je zhruba rovnaká v súkromnej a v štátnej škole. Ale výsledky sú neporovnateľné. Len skúste ako politik prísť s nápadom otvoriť štátne školy voľnému trhu a konkurencii...
A pritom by to nebolo také ťažké, stačilo by znížiť daň o čiastku, ktorá ide na školstvo a dať rodičom kupóny v hodnote ročného školného (v UK zhruba 10 tis libier na žiaka) a nech sami rozhodnú, kam ich dieťa pôjde študovať. A hneď by sa ukázalo, ktoré školy sú dobré a ktoré nie.
Ale v dnešnom skorumpovanom rent-seeking prostredí je toto nepriechodné.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
5
+

Bohužel stát stále násilím nutí rodiče dětí chodících do soukromých škol platit i ty veřejné :-(

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
4
+

V Anglii i Americe už to tak v zásadě dopadlo. Veřejné školy mnozí považují jen za jakýsi stacionář či detenční zařízení.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
4
+

To by ti dobří jistě rádi udělali. Jistě by se rádi zbavili indoktrinačních osnov, demetních ministrů, nesmyslné byrokracie a šikany atd. Bohužel stát jim to nedovolí. I když pomineme zákonné překážky, tak jsou tím limitujícím faktorem peníze. Peníze, které by rodiče mohli použít na kvalitní vzdělání svých dětí, jim stát sebere na daních, aby z nich financoval vyplachovny mozků. Kvalitní vzdělání si tak mohou dovolit pouze bohatí, kterým po zaplacení výpalného státu zbyde i na kvalitní soukromé vzdělání.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
17
+

Tomáš Baťa napsal něco ve smyslu, že by rád žil v zemi, kde dobrý učitel může zbohatnout.

Nahlásit

-
10
+

Ať se učitelé nakazí i dalšími prvky volného trhu.
Třeba odlukou školy od státu. Včetně platů.

Nahlásit

-
14
+

Klasici klasického liberalismu už dávno vysvětlili, že hlavním problémem centrálního plánovače, potažmo socialismu je, že nemá žádné objektivní kriterium, podle kterého by stanovil cenu. Cenu čehokoliv, tedy i cenu práce. Je úplně jedno jestli stanoví cenu/plat učitelů podle politického nátlaku, odborářského nátlaku, požadavků stávkujících, rychlosti větru na Milešovce, názoru vlastní manželky, matematických modelů, nátlaku cizích politiků, jiných, stejně arbitrárně stanovených cen nebo čehokoliv jiného. Vždycky to bude špatně a vždycky se to projeví negativně v ekonomice. Centrální plánovač ovšem nemá jak zjistit, kde a v jaké míře k chybám došlo, takže tápe, snaží se chyby řešit dalšími arbitrárními zásahy, které jsou stejně svévolné nebo politické, jako ty předchozí zásahy, které chyby způsobily. Protože takto špatně fungující ekonomiku občané začnu dříve nebo později odmitat a bránit se jí, musí ji stát prosazovat násilím. Násilí je principiální součást centrálního plánování.

Dobře tento proces ilustrují pokusy prezidenta Macrona, ze země s dlouhou tradicí centrálního plánování, vyřešit dlouhodobé chyby francouzských centrálních plánovačů tím, že je přenese i do ostatních zemí a sníží tak jejich produktivitu a konkurenceschopnost na úroveň Francie. Protože neumí administrativně zvýšit konkurenceschopnost francouzské ekonomiky (to by šlo pouze zrušením centrálního plánovače nebo jeho drastickým omezením) chce snížit konkurenceschopnost a poškodit ekonomiku těch lepších. Je typické, že Macron používá stále výhružnější slovník.

Předpokládám, že zhoubnost takového počínání pro všechny země EU (respektive pro všechny země s centrálním plánovačem) je natolik zřejmá, že to nemusím dál rozebírat.

Pokud víme, co je špatně, zbývá říci, jak je to dobře, i když zde na finmagu to většina už dávno ví. Jediný morálně a ekonomicky obhajitelný způsob stanovení ceny je ten, který vychází ze zájmu ostatních dobrovolně koupit a zaplatit za konkrétní službu nebo zboží. Takový způsob stavení ceny umožňuje pouze svobodný trh. Neznáme efektivnější způsob, jak přeměnit vzácné zdroje ve statky uspokojující potřeby lidí, než je tržní ekonomika, tedy starý poctivý kapitalismus bez přívlastků. Cokoliv jiného je násilí a plýtvání těmi zdroji.

Nahlásit

-
41
+