Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Diskuze: Evropská jízdenková loterie

4. 8. 2017
 12 481
9 komentářů

Přihlášení do diskuze

Nejoblíbenější příspěvek

Když už jsem to psal, zkopíruju to i sem:

1. Nemožnost koupit na eshopu ČD jízdenky ani do přímých vlaků do zahraničí má stejnou příčinu jako nutnost ukazovat ve vlaku do Budapešti jízdenku třem průvodčím třemi různými způsoby. Je to relikt národních železnic, kde provozovatelem vlaku je vždy ten, komu patří koleje. Takže vlak Praha-Budapešť, ačkoliv jde o fyzicky o stejnou soupravu, fakticky provozují postupně ČD, ZSSK a MÁV-Start. Od dob století páry železnice postoupily alespoň v tom, že se na hranicích nemusí pokaždé měnit mašina a strojvůdci, nicméně tarifně jde stále o tři vlaky které na základě vícestranné smlouvy uznávají jednu jízdenku.
Chcete se tohoto opruzu zbavit? Otevřete mezinárodní dopravu ještě více soukromníkům. Žádný povinný „jednotný trh s jízdenkami“, jak hlásá Kašpárek, ale prosté odstranění byrokratických klacků, které hází národní železnice pod nohy soukromníkům. Regiojet i Leo Express jedou podle „jednotného trhu“ dávno samy a dobrovolně – jejich jízdenky jsou stejné, ať už jedete do Čech nebo na Slovensko.
2. Kašpárek je přesvědčen, že společný systém na nákup mezistátních jízdenek nemůže vzniknout jako soukromý podnik. Problém ovšem není v tom, že by takový podnik nebyl ziskový. Žábou na prameni jsou opět národní železnice, které si syslí data pro sebe a zveřejnit své tarifní nabídky ve strojově čitelné podobě je pro ně scifi. Kdysi jsem se po podobných datech pídil. Deutsche Bahn něco takového nabízí jen oproti vysokému paušálu (~10000 €), ČD se zveřejnění brání kvůli možnému zneužití (rozumějte, že by cestující kombinovali různé slevy, což je dle modrogumů nečestné a nesportovní). Paradoxně nejvstřícnější přístup měly ruské železnice a jejich rezervační systém Express-3. Když se v Česku mluvilo o jednotném trhu na národní úrovni (tedy jízdenka platící pro cestu vlaky více dopravců), soukromníci s tím neměli problém a jediný, kdo to sabotoval, byly České dráhy. Což ČD nevadilo na druhou stranu krafat, jak zlí soukromníci narušují jednotný tarifní systém.
Ono se není čemu divit, protože pro národní dopravce jsou zákazníkem stát a kraje, nikoliv cestující – tržby z jízdného tvoří jen malou část zisku, hlavní podíl na zisku mají dotace a kompenzace prokazatelné ztráty.
Rozbijte monopol národních železnic, zrušte dotace do mezinárodní vlakové dopravy a jednotný tarifní portál bude jen otázkou času – stejně jako po liberalizaci letecké dopravy vznikla hromada skyscannerů a jiných kiwiů.
3. Jednotný evropský mezinárodní tarifní systém už tu existuje minimálně 30 let – jmenuje TCV. Jestliže jste si kupovali mezinárodní jízdenku u pokladny, protože daná relace nešla koupit na webu, a po sdělení ceny se vám protočily panenky, pak gratuluji, právě jste koupili TCV jízdenku. TCV lístky jsou předražené jednak proto, že jsou univerzální – platí na jakýkoliv vlak od couráků po Eurocity a nejsou vázány na konkrétní dobu. Druhak proto, že členy TCV jsou pouze národní železnice, takže není zde prostor pro nějakou cenovou konkurenci.
Nedělám si iluze, že Nový Lepší EU Tarif by skončil jinak než TCV – tedy tarif několikanásobně dražší nežli letadlo a používaný jen z nouze pár zoufalci, kteří se nechtějí klestit houštím tarifních nabídek.
4. Ačkoliv to vypadá, že vstup soukromých dopravců na železnice je zásluhou EU, faktem je, že EU vydává „železniční balíčky“ už od roku 1991, zatímco členské státy na ně zvysoka kašlou a EU je proti lobby národních železnic naprosto bezzubá. To, že v ČR se prosadily Regiojet a Leo Express, je na evropské poměry výjimka a je to hodně zásluhou Radima Jančury, který agresivně tlačil na SŽDC, Drážní úřad i Ministerstvo dopravy a dokázal při tom dobře využít obecnou nespokojenost české veřejnosti s ČD.

Nahlásit
-
24
+

Nejméně oblíbený příspěvek

Vlak je technologie 19. století, lepší už nebude. Moderní vlaky jsou jako volské potahy vyrobené z kompozitních materiálů.

Nahlásit
-
-24
+

Diskuze

Pro cesty z ČR do západní Evropy přes Německo se mi nejvíce osvědčil eshop německých drah. Ten vyplivne rovnou akční cenu Sparpreis (bez nutnosti studovat systém slev) spolu se standardní cenou (flexpreis). Dobrý rozcestník pro cesty vlakem do Evropy je http://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/vlakove-jizdenky-po-evrope-levne/

Nahlásit

-
0
+

Citace - Jan Koss / 05.08.2017 19:25

Někteří charakteři jako Antonio, Kašpárek asi by chtěli žít v době volských potahů. Kdo jede do Chorvatska vlakem? Sedět na zadnici 12 hodin, když může letadlem za dvě hodiny. Pokud si nemohou dovolit letadlem měli by jet na kole nebo sedět doma.


A pak kdo tady pohrdá těmi kteří mají hlouběji do kapsy...

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

V takovém případě platím, co projedu. Ve středobalkánské Evropě vás vyjde kilometr pěkně draho, když si koupíte ty karty, pokud tam nejezdíte pravidelně.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Čtyři nálepky? To je dobrý, jel jste někdy po Francii?
Aspoň se ty platební brány (většinou) naučily platbu kartou. Většina totiž neumí bankovky, a pytel drobných mincí se blbě shání (zvlášť v bankomatu).

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
2
+

Někteří charakteři jako Antonio, Kašpárek asi by chtěli žít v době volských potahů. Kdo jede do Chorvatska vlakem? Sedět na zadnici 12 hodin, když může letadlem za dvě hodiny. Pokud si nemohou dovolit letadlem měli by jet na kole nebo sedět doma.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
-6
+

Když už jsem to psal, zkopíruju to i sem:

1. Nemožnost koupit na eshopu ČD jízdenky ani do přímých vlaků do zahraničí má stejnou příčinu jako nutnost ukazovat ve vlaku do Budapešti jízdenku třem průvodčím třemi různými způsoby. Je to relikt národních železnic, kde provozovatelem vlaku je vždy ten, komu patří koleje. Takže vlak Praha-Budapešť, ačkoliv jde o fyzicky o stejnou soupravu, fakticky provozují postupně ČD, ZSSK a MÁV-Start. Od dob století páry železnice postoupily alespoň v tom, že se na hranicích nemusí pokaždé měnit mašina a strojvůdci, nicméně tarifně jde stále o tři vlaky které na základě vícestranné smlouvy uznávají jednu jízdenku.
Chcete se tohoto opruzu zbavit? Otevřete mezinárodní dopravu ještě více soukromníkům. Žádný povinný „jednotný trh s jízdenkami“, jak hlásá Kašpárek, ale prosté odstranění byrokratických klacků, které hází národní železnice pod nohy soukromníkům. Regiojet i Leo Express jedou podle „jednotného trhu“ dávno samy a dobrovolně – jejich jízdenky jsou stejné, ať už jedete do Čech nebo na Slovensko.
2. Kašpárek je přesvědčen, že společný systém na nákup mezistátních jízdenek nemůže vzniknout jako soukromý podnik. Problém ovšem není v tom, že by takový podnik nebyl ziskový. Žábou na prameni jsou opět národní železnice, které si syslí data pro sebe a zveřejnit své tarifní nabídky ve strojově čitelné podobě je pro ně scifi. Kdysi jsem se po podobných datech pídil. Deutsche Bahn něco takového nabízí jen oproti vysokému paušálu (~10000 €), ČD se zveřejnění brání kvůli možnému zneužití (rozumějte, že by cestující kombinovali různé slevy, což je dle modrogumů nečestné a nesportovní). Paradoxně nejvstřícnější přístup měly ruské železnice a jejich rezervační systém Express-3. Když se v Česku mluvilo o jednotném trhu na národní úrovni (tedy jízdenka platící pro cestu vlaky více dopravců), soukromníci s tím neměli problém a jediný, kdo to sabotoval, byly České dráhy. Což ČD nevadilo na druhou stranu krafat, jak zlí soukromníci narušují jednotný tarifní systém.
Ono se není čemu divit, protože pro národní dopravce jsou zákazníkem stát a kraje, nikoliv cestující – tržby z jízdného tvoří jen malou část zisku, hlavní podíl na zisku mají dotace a kompenzace prokazatelné ztráty.
Rozbijte monopol národních železnic, zrušte dotace do mezinárodní vlakové dopravy a jednotný tarifní portál bude jen otázkou času – stejně jako po liberalizaci letecké dopravy vznikla hromada skyscannerů a jiných kiwiů.
3. Jednotný evropský mezinárodní tarifní systém už tu existuje minimálně 30 let – jmenuje TCV. Jestliže jste si kupovali mezinárodní jízdenku u pokladny, protože daná relace nešla koupit na webu, a po sdělení ceny se vám protočily panenky, pak gratuluji, právě jste koupili TCV jízdenku. TCV lístky jsou předražené jednak proto, že jsou univerzální – platí na jakýkoliv vlak od couráků po Eurocity a nejsou vázány na konkrétní dobu. Druhak proto, že členy TCV jsou pouze národní železnice, takže není zde prostor pro nějakou cenovou konkurenci.
Nedělám si iluze, že Nový Lepší EU Tarif by skončil jinak než TCV – tedy tarif několikanásobně dražší nežli letadlo a používaný jen z nouze pár zoufalci, kteří se nechtějí klestit houštím tarifních nabídek.
4. Ačkoliv to vypadá, že vstup soukromých dopravců na železnice je zásluhou EU, faktem je, že EU vydává „železniční balíčky“ už od roku 1991, zatímco členské státy na ně zvysoka kašlou a EU je proti lobby národních železnic naprosto bezzubá. To, že v ČR se prosadily Regiojet a Leo Express, je na evropské poměry výjimka a je to hodně zásluhou Radima Jančury, který agresivně tlačil na SŽDC, Drážní úřad i Ministerstvo dopravy a dokázal při tom dobře využít obecnou nespokojenost české veřejnosti s ČD.

Nahlásit

-
24
+

Vlak je technologie 19. století, lepší už nebude. Moderní vlaky jsou jako volské potahy vyrobené z kompozitních materiálů.

Nahlásit

-
-24
+

Bruselskí úradníci cestujú lietadlami (a preto sa starali o riešenie meškania lietadiel a vlaky a autobusy neriešia) a telefonujú domov (preto sa starajú o ceny roamingu a nezaujímajú ich miestne ceny hovorov).

Nahlásit

-
8
+

Soudruh Kašpáre prostě nikdy nezklame. V jenom odstavci píše: "Je to taky právě Evropská unie, která prosazuje konkurenci na evropských železnicích. "

a hned v následujícím: "Dotace do infrastruktury jsou slušná páka na národní i soukromé dopravce: ...."

Pro soudruha Kašpárka, stejně jako pro jeho bruselské ideosoukmenovce, je konkurence podmíněna dotacemi (sic!). Nikdy nepochopí, že dotace jsou smrt konkurence.

BTW podobný článek by se dal napsat o dálničních nálepkách v EU. Když například zrovna nechcete být do rána v Makarské a chcete si cestu k moři zpříjemnit zastávkou u známých v Blavě, husími játry v Šoproni, Sachrem v Grazu a termály ve Slovinsku, potřebujete na cca 500km čtyři, dálniční nálepky, pokud nechcete kličkovat po okreskách nevalné kvality.

Nahlásit

-
1
+