Přesto chce technologické inovace trestat, a tak udržovat při životě práci se zastaralou technikou. „Měli bychom být ochotni zvýšit hladinu daní i za cenu, že tím automatizaci zpomalíme,“
To by me zajimalo, co by rikal Gates pred 40 lety, kdy zacinal v pocitacovem prumyslu. A jak by tedy dopadl zrovna on, ktery vydelal na rychle automatizaci a inovaci.
Typicka smutna ukazka cloveka, ktery uz ma vydelano, tak ted rychle vystavet co nejvetsi bariery.
Nahlásit
-
23
+
Nejméně oblíbený příspěvek
Richard Fuld|1. 3. 2017 11:50
Ano, přesně tak. Proto jediný způsob jak zdanit roboty, je zdanit více všechny firmy s tím, že daňovou slevu by měli firmy, které zaměstnávají lidi. Pak nepotřebujete definovat robota.
Karel Pokorný|5. 3. 2017 14:34| reakce na Jan Altman - 2. 3. 2017 23:26
Nová pracovní místa vznikala v nových oborech, ve službách, v administrativě a ve státní správě. V poslední době nové obory (pokud vůbec vzniknou) už žádné davy pracovníků nevyžadují. Služby spíše upadají, protože chudnoucí obyvatelstvo na nich obvykle začíná šetřit nejdříve. Administrativu se firmy snaží redukovat zaváděním informačních systémů apod. Státní sektor je sice rozbujelý dost, ale nemůže bujet donekonečna. Je to problém, kterým se zabývá nejen Gates, ale i EU.
Docházejí ke zdanění robotů, které sice zabrzdí pokrok, ale zato tolik nepostihne miliardáře a nadnárodní firmy.
Nabídka s poptávkou se také může sejít na ceně za kterou se zboží nedá vyrábět (je zbytečné), nebo se za ni nevyplatí pracovat (je výhodnější někoho okrást nebo se oběsit).
2) Právě ta daňová konkurence je základní zlo, které má vliv na současné chudnutí západního světa. Fandit tomu je hloupost a masochismus od každého, kdo daňové ráje nevyužívá sám. Stát totiž své požadavky nesníží (většina nechce žít hůř), ale přesměruje na ten zbytek lidí, kteří ještě něco mají a které může zdanit.
Rozumnější je proto usilovat spíše o spravedlivé zdanění miliardářů a zisků velkých firem. To by krom stávajících problémů řešilo i ty budoucí vyvolané robotizací.
Richard Fuld|3. 3. 2017 19:35| reakce na Jan Altman - 2. 3. 2017 23:19
Ale to já si uvědomuji, že daňové ráje totálně vylučují reálné úvahy o zdaňování robotů. Prakticky je možné danit pouze pěšáky, kteří nemají šanci využít daňové ráje.
Jan Altman|2. 3. 2017 23:26| reakce na Karel Pokorný - 2. 3. 2017 08:11
Jak nevzniká dostatek pracovních míst? Kde jich je méně než před 20ti či 50ti lety? Leda tak v přeregulovaných socialistických peklech (Řecko, Španělsko, Itálie, Francie) navíc s vnucenou nadhodnocenou měnou. Volný trh nezná nezaměstnanost, stejně jako nezná neprodejné zboží. Nabídka s poptávkou (ať po zboží, tak po práci) se vždy srovná rovnovážnou cenou, pokud zde nemáme regulace typu cenový práh/strop, případně pokud daný statek něco uměle neprodražuje a neznevýhodňuje (například vysoká regulace a zdanění práce versus prakticky dotované půjčky na roboty - uměle snížené úrokové sazby).
2) Ať zdaníte cokoli, firmy odejdou tam, kde jsou daně nižší. Naštěstí mezi zeměmi stále je daňová konkurence, neexistuje harmonizované daňové peklo.
3) Motorem rozvoje je kapitalismus. Ten kapitalismus, která zde již skoro vymizel a každou další regulací ho dále ubývá.
Jan Altman|2. 3. 2017 23:19| reakce na Richard Fuld - 2. 3. 2017 19:26
A já píšu o tom, že pokud zde uvalíte daň na firmy zaměstnávající roboty, tak nedocílíte toho, aby firmy zaměstnávaly lidi, ale toho, že ty robofirmy odejdou tam, kde ty daně tak vysoké nebudou.
Díky bohu totiž stále mezi zeměmi existuje daňová konkurence a celá planeta se tak neproměnila v jedno velké daňové peklo.
Richard Fuld|2. 3. 2017 19:26| reakce na Jan Altman - 2. 3. 2017 14:27
Vy to překrucujete. Navrhl jsem jen způsob, jak se vyhnout problémům s legislativním vymezováním robotů, kteří mají být daněni. Firmy zaměstnávající lidi by platili nižší (nebo žádné) daně a firmy generující zisky, aniž by lidi zaměstnávaly by platily vysoké daně. Oba způsoby mohou být stejně atraktivní i lukrativní. Je to jen o rovnováze a nesmí se to dělat ode zdi ke zdi.
Jan Altman|2. 3. 2017 14:27| reakce na Richard Fuld - 1. 3. 2017 11:50
Super. V ČR budeme mít manufaktury s ruční výrobou a daňovou slevou. Budeme vyrábět valchy, ruchadla, brnění, háčkovat dečky, tkát koberce, vyšívat krajky a šlapat zelí. A HiTech výrobky z robotizovaných linek budeme dovážet ze zemí, kde podobné experimenty zavrhli. Mohl byste si založit nějakou Vizi2030.
Karel Pokorný|2. 3. 2017 08:11| reakce na Jan Altman - 1. 3. 2017 12:52
100 let ne. Poprvé se objevily počátkem průmyslové revoluce. Vrátily se až nyní, protože už nevzniká dostatatek nových pracovních míst.
1) Může být. Až na tu "nelegální" pasáž o sklepě. Pokročilá robotika je drahá a pokud nepřijde nějaký zásadní objev, zůstane to tak. (Žádná současná 3d tiskárna nevyrobí díl, který by se přesností a kvalitou povrchu vyrovnal obyčejnému plastovému výlisku s výrobní cenou několika Kč.)
2) Za stávajících podmínek ano. Proto je třeba změnit podmínky. (Lepší by bylo danit zisk. Zdanění robotů by brzdilo pokrok.)
3) Stagnující Čína byla feudální, mocensky řízená. Motorem rozvoje je však kapitalismus. Kdyby se pečovalo o dostatečnou konkurenci (antimonopolní zákony) a zachovala se svoboda podnikání (tj. přiměřené zdanění, aby se podnikání vyplatilo), tak by to zaostalost nezpůsobilo. Cla nikomu nezabrání aplikovat nápady ze zahraničí.
4) Pokud přijde 3D tisk z jednotlivých molekul různých materiálů současně tak ano. Tomu však zatím nic nenasvědčuje - je to sci-fi. Zatím se automatizují klasické technologie v klasických továrnách. Kdyby si propuštění zaměstnanci mohli obratem pořídit domácí robolinku a jejím provozem si vydělávat, nebyl by důvod, proč nějaká opatření kompenzující ztrátu pracovních míst vůbec zavádět.
Tomáš Veselý|1. 3. 2017 13:16| reakce na Richard Fuld - 1. 3. 2017 11:47
Majitelům automatizace takový stav naopak prospěje. Jejich vliv a moc vzroste. V případě potřeby si najmou žoldáky, nebo nechají vyrobit robotické vojáky. To naopak ti (zbyteční) nemajetní budou v průšvihu.
Poplašné zprávy, že nám stroje berou práci, jsou s námi již cca 100 let. A stále nic. A že si neumíme představit, co lidé budou za 20 či 50 let dělat? A oni si to lidé před 20ti, 50ti či 100 lety uměli dopředu představit? Myslím, že by šlo sestavit kilometrový list současných profesí a živností, které by lidé před 50ti lety vůbec nechápali.
Tady nám někdo nepobral, že lidské potřeby jsou nekonečné a tak nebudou nikdy uspokojeny a vždy bude co dělat pro jejich o něco lepší uspokojení.
Mimochodem: pokud někdo zdaní roboty, tak ať si zkusí domyslet důsledky. Pokud zde za XX let budeme mít modulární robotické fabriky (navíc kombinované s 3D tiskem), tak:
1) Jim bude úplně jedno, kde stojí. Škoda je v Boleslavi proto, že tam má kvalifikované dělníky. Nějaký kontainer, do kterého se zepředu bude tlačit materiál, na střeše bude mít solární panel kvůli energii a zezadu z něj budou padat výrobky (každý jiný, customizovaný na konkrétního klienta), tak takový kontainer může stát kdekoli. Třeba na severu Tuniska - je tam dost slunečního svitu a hotové výrobky mohou rovnou padat na transportní loď. Nebo na ukrajinské stepi. Nebo nelegálně u mě doma ve sklepě (3D tiskárny lze již dnes levně objednat z Číny, robotické stavebnice také).
2) Pokud robofabriky zdaníme, odejdou jinam.
3) Pokud to budeme řešit po fuldobolševicku a zavedeme vysoká dovozní cla, způsobíme si totální stagnaci (asi jako když se Čína obehnala zdí a následně se propadla z pozice nejvyspělejší civilizace na chvost)
4) Fabrika na bází minirobotů a 3D tisku bude malá. Asi jako domácí palírna šnapsu. Návody na výrobu čehokoli budou ke stažení na internetu (free, nebo placení v BTC). Daně na roboty jen podpoří černý trh, domácí robolinky, pašování.
A kdo se bojí "ekonomiky jen pro vyvolené", tak těmito opatřeními ji přesně vytvoří. Vyvolení (ti, kteří jsou produktivní, kreativní, mají co nabídnout) budou pracovat za bitcoiny a pro klienty na celém světě (socialismus nebude všude), protože této stále se zmenšující menšině stát bude dramaticky zvyšovat daně. Majitelé domácích nelegálních robofabrik i pašeráci zboží z levných zahraničních robofabrik budou vyžadovat platby v BTC (hotovost tou dobou už asi nebude, fiat bude díly fuldoexperimentům riskantní, inflační a profízlovaný). Budeme zde tedy mít funkční paralelní kryptoměnovou ekonomiku pro menšinu produktivních a pak státní "ekonomiku" pro parazity (státní zaměstnance, neziskovkáře, grantaře, dotačníky a příjemce zaručeného příjmu) běžící na fiat měně - jelikož stát nebude schopen z BTC transakcí vybírat daně, resp. nebude schopen je vybírat vůbec, bude si na vyplácení těch příživníků muset peníze tisknout, čímž dál lidi od fiatu odradí a bitcoinu přihraje další příznivce.
Etatistický socialismus má jednu nádhernou vlastnost: zabudovanou sebedestrukční tendenci.
Nahlásit
-
4
+
Richard Fuld|1. 3. 2017 11:50| reakce na Aleš Müller - 27. 2. 2017 13:00
Ano, přesně tak. Proto jediný způsob jak zdanit roboty, je zdanit více všechny firmy s tím, že daňovou slevu by měli firmy, které zaměstnávají lidi. Pak nepotřebujete definovat robota.
Richard Fuld|1. 3. 2017 11:47| reakce na Tomáš Veselý - 1. 3. 2017 08:44
No a to mi přijde právě, jako velmi nebezpečné právě pro tu úzkou skupinu majetných. Pokud budou profitovat z automatizace všichni, revoluční rizika jsou nižší.
Tomáš Veselý|1. 3. 2017 08:44| reakce na Richard Fuld - 27. 2. 2017 18:41
Ta hrstka majitelů se může přeorientovat. Nikde není psáno, že výroba musí být určena pouze pro masy. Dnes to tak většinou je a to zvláště tam, kde se využívá automatizace. Jenže umělá inteligence bude univerzálnější než člověk. bude moci místo množství výrobků pro řadové konzumenty vyrábět menší množství rozličných výrobků pro vyvolené. Nebo náročné výrobky typu velká jachta, letadlo apod., které si mohou ti majitelé prodávat mezi sebou.
Tomáš Veselý|1. 3. 2017 08:18| reakce na foxy - 28. 2. 2017 09:54
Jsou technicky vyspělé, jejich výroba je kvalitnější, konkurenceschopnější a tak se ji daří exportovat. Zrušená pracovní místa pak nejsou v té technicky vyspělé zemi, ale tam, kde tak vyspělí nebyli a jejich výrobci byli tou kvalitnější produkcí převálcováni.
V situaci, kdy každý obchoduje s každým nelze vyčíslení důsledků omezovat na jednotlivé země. Vyčíslení nebude tak jednoduché i proto, že se v současnosti ve výrobě stále uplatňují jak lidé, tak automatizace. Postupně se mění jen jejich zastoupení, které se také liší podle oboru apod.
Čím to asi je, že nejnižší nezaměstnanost mají technicky vyspělé země? A naopak. S čestnou výjimkou Francie, ale tam jsou ještě jiné důvody.
Nahlásit
-
3
+
Michal Mrozek|28. 2. 2017 06:33
Mimochodem, roboti jsou pro mne jeden z důkazů, který svědčí proti evoluci. Prvky robotizace čerpají z přírody, například cyklovač u stěračů aut údajně vznikl jako úvaha nad čištěním oka u hmyzu. Vytváříme AI, umělou inteligenci, roboty. Sami sebe nazýváme inteligentními bytostmi. Přitom odmítáme, že za živou přírodou by mohla nějaká inteligence být. Tento postoj mi přijde absurdní, podobně jako postoj pštrosa co raději strčí hlavu do písku. Popřípadě mi to připomíná žravou obludu Blátotlačku z Traalu, která si myslí, že když ji nevidíte, ona nevidí vás.
Nahlásit
-
0
+
Richard Fuld|27. 2. 2017 18:41
V případě, že vše budou generovat roboti, které bude vlastnit hrstka majitelů, pak bude muset být zajištěna i kupní síla zákazníků, jinak nebudou mít ti roboti pro koho produkovat. To je ovšem ještě hodně dlouho vzdálený (pokud kdy dosažitelný) extrém. Na úroveň kupní síly se ale musí myslet už teď v době, kdy je robotizace teprve na začátku, protože tržní systém má sám v sobě zabudovánu zcela přirozenou tendenci k zaostávání kupní síly zaměstnanců - spotřebitelů za možnostmi produkce (kapitálu).
Nahlásit
-
-4
+
Michal Mrozek|27. 2. 2017 15:56
Krása lidské práce spočívá právě v tom, že není každý produkt podle stejné šablony. Tohle roboti nebudou moci vnímat, protože nemají cit. Mohou tak maximálně vyprodukovat nahodilost v rámci pole hodnot, ale nebude v tom onen vklad, který může dodat pouze živá bytost. Proto nemohou stroje nikdy nahradit lidi. Možná budou umět namalovat obraz, který bude k nerozeznání od lidského originálu, ale už nebudou moci vysvětlit, proč tahle křivka a tamta, proč takový výběr barev a co to znamená.
Roboti nemohou vyprodukovat něco, co bude naplňovat člověka duchovně. Umí vytvořit něco, co život usnadní, ale nedokážou jej naplnit.
Samozřejmě, pokusy hledat další a další zdroje, odkud brát daně, budou stále přibývat. Je to hloupost: místo aby se soustředili hospodáři na správné hospodaření a vyváženou rozvahu, naklánějí nás všechny na hodně šikmou plochu, a ten sešup se blíží, pánové a dámy. Nepřeji si to zažít.
Nahlásit
-
0
+
Aleš Müller|27. 2. 2017 13:00
Definujte právnicky robota a technici postaví něco, co nebude splňovat právnickou definici, ale přesto to bude vykonávat práci. Robot má dvě ruce? OK, toto má tři ruce, takže to není robot. Robot nahrazuje lidskou práci? OK, toto je stroj, který dělá práci, kterou člověk nezvládne, takže to není nahrazení práce, atd. Správnou odpovědí na mizení průmyslových profesí je snižování daňového zatížení práce. Nikoliv hledání dalších obětí. Při nízkých daní práce se lidé snadno přesunou do služeb.
Diskuze: Až roboti budou platit daně…
Přihlášení do diskuze
Nejoblíbenější příspěvek
Adam Čabla|27. 2. 2017 08:26
Nejméně oblíbený příspěvek
Richard Fuld|1. 3. 2017 11:50
Diskuze
Richard Fuld|9. 3. 2017 12:03| reakce na Martin Risik - 4. 3. 2017 11:06
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Karel Pokorný|5. 3. 2017 14:34| reakce na Jan Altman - 2. 3. 2017 23:26
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Martin Risik|4. 3. 2017 11:06| reakce na Richard Fuld - 3. 3. 2017 19:35
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Richard Fuld|3. 3. 2017 19:35| reakce na Jan Altman - 2. 3. 2017 23:19
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|2. 3. 2017 23:26| reakce na Karel Pokorný - 2. 3. 2017 08:11
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|2. 3. 2017 23:19| reakce na Richard Fuld - 2. 3. 2017 19:26
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Richard Fuld|2. 3. 2017 19:26| reakce na Jan Altman - 2. 3. 2017 14:27
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Richard Fuld|2. 3. 2017 19:23| reakce na Tomáš Veselý - 2. 3. 2017 12:42
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|2. 3. 2017 14:27| reakce na Richard Fuld - 1. 3. 2017 11:50
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Tomáš Veselý|2. 3. 2017 12:42| reakce na Richard Fuld - 2. 3. 2017 10:31
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Richard Fuld|2. 3. 2017 10:31| reakce na Tomáš Veselý - 2. 3. 2017 07:02
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Karel Pokorný|2. 3. 2017 08:11| reakce na Jan Altman - 1. 3. 2017 12:52
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Tomáš Veselý|2. 3. 2017 07:02| reakce na Richard Fuld - 1. 3. 2017 13:53
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Richard Fuld|1. 3. 2017 13:53| reakce na Tomáš Veselý - 1. 3. 2017 13:16
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Richard Fuld|1. 3. 2017 13:51| reakce na Richard Fuld - 1. 3. 2017 11:47
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Richard Fuld|1. 3. 2017 13:50| reakce na Jan Altman - 1. 3. 2017 12:52
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Tomáš Veselý|1. 3. 2017 13:16| reakce na Richard Fuld - 1. 3. 2017 11:47
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|1. 3. 2017 12:56| reakce na Jan Altman - 1. 3. 2017 12:52
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|1. 3. 2017 12:52
Nahlásit
Richard Fuld|1. 3. 2017 11:50| reakce na Aleš Müller - 27. 2. 2017 13:00
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Richard Fuld|1. 3. 2017 11:47| reakce na Tomáš Veselý - 1. 3. 2017 08:44
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Richard Fuld|1. 3. 2017 11:44| reakce na foxy - 28. 2. 2017 09:54
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Tomáš Veselý|1. 3. 2017 08:44| reakce na Richard Fuld - 27. 2. 2017 18:41
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Tomáš Veselý|1. 3. 2017 08:18| reakce na foxy - 28. 2. 2017 09:54
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Pozner|28. 2. 2017 13:54| reakce na foxy - 28. 2. 2017 09:54
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
foxy|28. 2. 2017 09:54
Nahlásit
Michal Mrozek|28. 2. 2017 06:33
Nahlásit
Richard Fuld|27. 2. 2017 18:41
Nahlásit
Michal Mrozek|27. 2. 2017 15:56
Nahlásit
Aleš Müller|27. 2. 2017 13:00
Nahlásit