Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Diskuze: Jak pomoct liberální demokracii a kritickému myšlení

26. 8. 2016
 12 052
18 komentářů

Přihlášení do diskuze

Nejoblíbenější příspěvek

Kašpárek: "Zdůrazňuju, že nenavrhuju trestání názorů ani žádný „diktát politické korektnosti“. Jen postih lidí, kteří vědomě šíří prokazatelné lži, přiživují davovou hysterii a znemožňují racionální politickou debatu."

Já říkám ne tomuto silně nahnědlému názoru, protože se tím mocným dá do ruky nástroj, jak omezit svobodu slova. Jednoduše to budou právě oni, kdo budou rozhodovat o tom, co je to nebo není prokazatelná lež, soudy jsou ostatně jen jejich agenturou. Je to chytristika, která bude zneužita.

Nahlásit
-
24
+

Nejméně oblíbený příspěvek

"Neměla by být opět zavedena povinná maturita z matematiky?" Proč proboha?

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu
-
-2
+

Diskuze

Neměla. Protože pak by se v matematice neučilo myšlení, ale jen by se žáci připravovali, jak tou maturitou prolézt. Již dnes má většina středoškolských učitelů problémy s tím, aby učili matematiku jinak než skrze biflování.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Nevím, jestli zajímavé, ale rozhodně příznačné (jak se mi jeví) je, že kvalita komentářů výrazně zastínila "kvalitu" článku. Děkuji.

Nahlásit

-
0
+

"Neměla by být opět zavedena povinná maturita z matematiky?" Proč proboha?

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
-2
+

Re: " A ještě by se mohli snížit daně, ..."

Jaký plat měl váš češtinář? :-D

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
1
+

Lze vůbec absolvováním bakalářského studia žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě získat základy kritického myšlení? Nevedou ke kritickému myšlení spíše přírodovědné obory univerzitního studia, dobré základy matematiky a fyziky? 8-O
Neměla by být opět zavedena povinná maturita z matematiky?

Nahlásit

-
5
+

A na to jste prisel hlavou?

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Tak mě napadá i jiný řetězec implikací: nemyslíš si to, co já => nemyslíš kriticky => nemáš pravdu.

Samozřejmě, nemůžu vyloučit, že jde o robota :-), ale má twitter.
V právu vykládat "svou pravdu" bych problém neviděl, to tu děláme my taky :-)
První problém vidím v jeho indoktrinaci, protože to ho učinilo reálně nepoužitelným na trhu práce. Kdo by zaměstnal kreténa, který nejspíš nic neumí, ale bude chodit po firmě a na každou blbost neustále vykřikovat cosi o diskriminaci, rasismu, sexismu nebo xenofobii?
Druhý problém nastane v okamžiku, kdy se dobere nějaké mocenské pozice. Což fakticky není jen politik nebo policajt, to je i VŠ učitel nebo státní úředník. On bude mít moc ty bláboly šířit, vynucovat po studentech/kolezích a navíc nějakým způsobem odstraňovat ze svého okolí oponenty (studenti "neudělají" zkoušku nebo kolegové budou vyštípáni z fakulty).
Stejně jako na bývalém Západě...

Ono by stačilo, kdyby na VŠ nestudovali lidi, kteří VŠ úroveň učiva nedokážou pobrat a v důsledku toho nedochází ke vzdělání, ale k indoktrinaci. Oni se tam prostě naučí cosi vykřikovat "rasismus", "xenofobie", "genderová identita" apod.
Přitom humanitní vědy jsou velmi náročné v tom ohledu, že člověk musí mít na paměti, že interpretací lze najít více a kterou si vybere je odraz jeho světonázoru. Ale nesmí zapomenou na ty ostatní. Třeba Kašpárek z PISA in Focus vydedukoval cosi o nějaké korelaci. Podle mě je na první pohled ta korelace dost slabá a chtěl bych vidět, co reálně znamená rozdíl mezi 475 a 530 body. Případně jaký je rozptyl, jestli ty rozdíly jsou nějak významné nebo tam měří nějaký šum... Moje interpretace by taky mohla znít, že české školství je vcelku dobré a levné.
A navíc se mezi nejlepšími umisťují i asijské země, kde si opravdu nemyslím, že jsou proslulé kvalitní výukou "kritického myšlení", ale spíše tupým drilem.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
6
+

e15.cz - tak jsem díky vám cca po 2 letech opět zabrousil na web e15. Vzhledem k tomu, že české tištěné zpravodajství programově nečtu (s občasnou vyjímkou Forbesu), měl jsem pocit, že jsem se vrátil do doby Rudého Práva. Opravdu dnešní žurnalistika plodí podobné deprivanty jako je Honza Kuliš nebo to psal nějaký robot?

Líbí se mi vaše řada implikací "vychodil jsem prestižní juniverzitu => vyprávěli jsme si tam o kritickém myšlení => kriticky myslím => mám pravdu" Bohužel na příkladu autora toho odkazovaného článku je patrné, že řada ještě pokračuje dále:
mám pravdu => mám právo o své pravdě vykládat každému => mám právo posuzovat jak moc nemají pravdu ti ostatní

Ale nevadí. Když Honza Kuliš nebo Michal Kašpárek zmizí z mediálního prostoru, nebude zřejmě o této ztráte svět za 5 minut vůbec vědět. A to mě naplňuje optimismem.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
8
+

Naše údajná elita zase našla Svatý Grál. Výuka kritického myšlení na základních školách!

Co na tom, že potřebné předpoklady v podobě příslušné úrovně abstrakce a logiky se začínají rozvíjet někdy koncem docházky na ZŠ. Zrovna tak je nutná určitá obecná úroveň inteligence, k pochopení co, jak a proč, ke které se desítky procent populace neblíží.

Jak to dopadne? Stejně jako s "kritickým myšlením" na VŠ. Už dnes, kdy "studuje" polovina populačního ročníku, z humanitních fakult lezou lidi, kteří si někde ve škole povídali o "kritickém myšlení". Neustále poslouchali, že jsou na prestižní škole, kde se učí "kritickému myšlení". V realitě to stejně většina z nich nikdy moc nepobrala, ale byli indoktrinováni k přesvědčení, že kriticky myslí.
Pak se jim v palici vytvoří následující řada implikací: vychodil jsem prestižní juniverzitu => vyprávěli jsme si tam o kritickém myšlení => kriticky myslím => mám pravdu.
A s tímhle mindsetem vylezou do světa...
Popravdě řečeno kritické myšlení nezvládají ani ti vyučující.

Když se k tomu přidá indoktrinace rasistickými neomarxistickými bludy, tak z toho vyleze třeba tohle:
http://zpravy.e15.cz/domaci/komentar-jaromir-nohavica-selhava-jako-osobnost-1316043

Nahlásit

-
11
+

Přitom já bych za protisystémové klidně označil přesvědčení, že "čmoudi" sem mohou volně přijít a "natahovat ruce".

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
3
+

LOL Kašpárek bojuje za kritické myšlení. Už to samo o sobě je úsměvné, ale on v tom článku klidně napíše: "Zároveň lze doufat, že lépe ohodnocení učitelé budou mít míň důvodů žákům mimoděk vštěpovat protisystémové názory .."

Podle Kašpárka kritický = systémový. Svatý Orwelle!

Nahlásit

-
12
+

Pan Kašpárek má dva tipy do startu, já bych měl také jeden:

Současný marasmus školství těžko vyřeší vytváření dalších státních úřadů, které kromě jejich zaměstnanců nikdo už vážně nebere, ani vytváření parodií na školy jako je například pražský UJAK.

Současný marasmus školství je především důsledkem nabobtnání státu a státní správy, která aby vytvořila dojem, že pracuje a že její agenda je složitá, požaduje na řadu míst a to i referentských dosažení vysokoškolského titulu. Často jde o agendu, pro kterou by i absolvování pomocné školy vedlo k převzdělanosti, protože se jedná z převážné části o činnosti, které jsou zhola zbytečné a často spíše škodlivé. Protože je ale enormní potřeba "jakýchkoliv" vysokoškoláků do státní správy, instituce typu UJAK plodí absolventy s papírem v tubusu, jejichž použitelnost mimo kancelář s tabulkou "Referát XY městského úřadu" je nulová.

Singulární body v současném vzdělávacím matrixu, které ještě nerezignovaly na poskytování vzdělání, jako jsou ČVUT, strojírenské, chemické, farmaceutické fakulty a několik málo dalších si obvykle na nedostatky a problémy nestěžují. Pracují a vzdělávají. Mají samozřejmě velké štěstí v tom, že úředník městského úřadu končí spíše svoje studium obhajobou práce "Nihilistické aspekty v rané tvorně Franze Kafky" než "Okrajové podmínky parciálního řešení Schrodingerovy rovnice:"

Řešení? Společnost musí pochopit, že vysokoškolské studium má být elitní cca pro jednoho ze sta, gymnázium je elitní škola pro 10% populace, sociologie, politologie, kulturní antropologie nejsou studijní obory ale zájmové kroužky a většina populace bude muset mít nějaké odborné technické, přírodovědné vzdělání nebo učební obor.

Pokud vám toto přijde jako fantasy, pak je to základ vzdělanosti jedné z nejúspěšnějších zemí v posledních několika stoletích - Švýcarska. Jejich pojetí školského systému není založeno na mlácení desetkrát vymlácené humnanitněvzdělávací slámy, ale na postupném zaškolování a propojení školství s praxí již od prvních ročníků středních škol. Že to přináší výsledky, ukazují roční závěrky a renomé firem jako je Nestle, ABB, Roche, Lindt, Syngenta, Geberit, SwissRe a stovek dalších, které tvoří páteř švýcarské ekonomiky. Pokud by páteř naší ekonomiky měla být tvořena z obratlů jako j Kašpárek, pak by byla velmi nebezpečně ohnutá.

http://human-stupidity.com/equality4/swiss-high-schools-admit-only-brightest-students

Nahlásit

-
18
+

"Je to jen jeden z předpokladů a nejspíš ne ten nejdůležitější."
Ono spíš záleží na aprobaci. Kvalitu výuky českého jazyka by zvýšení platu nejspíš neovlivnilo. Zato zvýšení platu angličtinářů by mohlo přilákat pedagogy ze soukromé sféry a razantně zvýšit současnou, často tristní (vlastní aktuální zkušenost), kvalitu výuky angličtiny na základních školách.

Tento, ale i další problémy by samozřejmě vyřešilo svobodné, privatizované školství. A ještě by se mohli snížit daně, protože by nebylo třeba živit celé jedno ministerstvo se všemi souvisejícími úřady.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
7
+

Co slyším o učitelích, tak své práci moc nedají. Za co by měli dostat přidáno? Ten postup by měl být opačný - napřed předvěď, že něco děláš a pak za to chtěj víc peněz. Nehledě na to, že v Německu mají nadprůměrně placené učitele a rozhodně si je nechválí.
Trestání šíření lží způsobí maximálně to, že lidé budou předpokládat, že informace jsou pravdivé, protože jinak by jejich tvůrce stíhali a lživou zprávu smazali. Rozvoji kritického myšlení to nejen nepomůže, ale rovnou ublíží.
Připadá mi, že pan Kašpárek poslední dobou nějak ve svém kritickém myšlení uvadá.

Nahlásit

-
10
+

Oblíbený hoax je taky ta věčná legenda o chudých učitelích.

A naprostý hoax je vztahování výše učitelského platu k výdělku „průměrného vysokoškoláka“. Vysokoškolák není profese. Vyskoškolsky vzdělaný lékař je lékař, vysokoškolsky vzdělaný projektant je projektant, vysokoškolsky vzdělaná hajzlbába je hajzlbába a stejně tak vysokoškolsky vzdělaný učitel je učitel (a co to dalo za práci, aby skoro všichni učitelé vůbec to VŠ vzdělání měli, dodnes ho někteří nemají a jak si ho doplňovali ti, kteří si ho doplnili, to je taky dobré téma). Struktura vysokoškolsky vzdělaných profesí nebude ve všech zemích OECD stejná a i kdyby byla, nevidím důvod, proč by měly být vysokoškolsky (nebo jakkoli jinak) vzdělané profese na stejném procentu průměru.

On vůbec předpoklad, že zvýšením platu učitelů se zvedne jejich kvalita, je dost na vodě. Je to jen jeden z předpokladů a nejspíš ne ten nejdůležitější. I když učitelé jistě budou tvrdit opak. Já zase tvrdím, že kdyby se kvalita učitelů zvyšovala stejně, jak jejich platy v posledních letech, byli bychom na tom s kvalitou vzdělání velmi dobře.

Nahlásit

-
11
+

"Zároveň lze doufat, že lépe ohodnocení učitelé budou mít míň důvodů žákům mimoděk vštěpovat protisystémové názory"

Jojo, zaplaťme víc učitelům za, že budou ještě lépe šířit státní propagandu.

Jediný lék na nemoci našeho školství je zrušení státního školství a povinné docházky.

Nahlásit

-
12
+

Kašpárek by mohl bejt dost starej a chytrej na to, aby věděl, jak to dopadne.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
6
+

Kašpárek: "Zdůrazňuju, že nenavrhuju trestání názorů ani žádný „diktát politické korektnosti“. Jen postih lidí, kteří vědomě šíří prokazatelné lži, přiživují davovou hysterii a znemožňují racionální politickou debatu."

Já říkám ne tomuto silně nahnědlému názoru, protože se tím mocným dá do ruky nástroj, jak omezit svobodu slova. Jednoduše to budou právě oni, kdo budou rozhodovat o tom, co je to nebo není prokazatelná lež, soudy jsou ostatně jen jejich agenturou. Je to chytristika, která bude zneužita.

Nahlásit

-
24
+