Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Diskuze: A ten pan Rubeš je jako kdo?

13. 6. 2015
 25 223
3 komentáře

Přihlášení do diskuze

Diskuze

Jen upřesním, viděl jsem všechny díly Praha vs. Prachy a několikrát zaznělo, že 28Kč/Km je nesmysl, ale touhle větví se pan Rubeš nepustil, nevím proč, že by pak zjistil, že selhal stát? Nebylo by to poprvé.

Nesnáším nepoctivce, nejsem taxikář, ale snažím se být objektivní ke všem.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Po shlédnutí několika dílů (ne všech) si dovolím ještě jeden komentář. Regulace jízdného v Praze stále existuje. "Okrádání" je v podstatě to, že taxikáři jezdí za ceny, které si domluví se zákazníkem, nikoliv za ceny, které jim diktuje stát. Cenová diskriminace (cizinců) v ČR je naprosto identická cenové diskriminaci domácích v Japonsku - jenom tam pro změnu cizinci jsou většinou chudší (doporučuji ke čtení např. https://en.wikipedia.org/wiki/Price_discrimination pro pochopení, proč to nabízející dělají).

Vzhledem k tomu, že rovnovážná cena pro určitá stanoviště je výrazně vyšší než regulovaná, existuje poměrně velká motivace se se zákazníkem dohodnout na něčem jiném - nakonec, oba jsou spokojeni (viz. ti Italové). A protože tohle spíše budou dělat lidé, kteří mají malý respekt k zákonům, tak skončíme s tím, že taxikáře dělají takoví lidé, jací to dělají.

Co by tak mohl stát udělat? Zrušit cenovou regulaci. Pak to budou i slušní taxikáři mít motivaci konkurovat těm neslušným na exponovaných místech - těch 99Kč/km je zajímavá motivace. Podpořit konkurenci - např. umístit na exponovaná místa reklamu pro taxislužby fungující i telefonicky (možná tam už je?). Odstranit regulaci pro smluvní přepravu tak, aby mohla konkurovat taxíkům. Aby třeba Uber mohl bez problémů nabízet v Praze své služby (obzvláště cizinci budou na Uber zvyklí). Zamyslet se nad tím, zda by velkou poptávku po taxících v Karlovce nešlo uspokojit jinak, než aby taxikáři porušovali předpisy. Kontrolovat, zda taxikáři dodržují předpisy a dohodnuté ceny (turbo... - jenže při 99Kč/km nikdo nemá moc motivaci takovou cenu nedodržet, taxíky objednané přes mobily už typicky informují klienta o předpokládané ceně).

Cenová regulace v Praze je zdůvodňována selháním trhu. Selhání trhu v tomto případě = lenost zákazníka zvednout telefon, zavolat si taxík a počkat 5 minut. Následky snahy tuto lenost napravit pořad dokumentuje moc hezky. Nepřipadá mi, že by to bylo k lepšímu.

Nahlásit

-
0
+

Když ono Japonsko je trochu zvláštní země, kde všechno funguje jinak :) Zkuste si někdy zajet do Indie.... pokud se neumíte moc orientovat, tak bude všechno jen "nabídka pro turisty"....

Spousta této kultury je bohužel důsledek dlouhé doby "nekultivování" poctivosti. To je dlouhodobý proces, ve kterém bohužel stát poctivosti moc nepomohl regulací jízdného (vlastně nevím, jak to dopadlo...teď už je to deregulované?). A mimochodem, tohle je celosvětový problém, kdy si "taxikářská lobby" prosadila omezení konkurence - důsledky jsou v různých zemích různé, zpravidla to odnese zákazník, ať už legální vyšší cenou nebo podvodnou vyšší cenou.

Ale v kontextu těchto problémů je docela legrační sledovat, jak různé země bojují proti Uberu. Lidé mají zájem na tom s podvodníky nepsolupracovat a nekupovat si od nich služby - ale připadá mi, že stát jim tuhle možnost moc neusnadňuje.

Nahlásit

-
0
+