Tomáš Hrubý|11. 5. 2015 13:12| reakce na Josef Tětek - 7. 5. 2015 11:19
Ono to právě moc k smíchu není - trochu se obávám, že to, čemu říkáte "šrapnel" je v dost případech z této oblasti spíš dost výstižný popis reality. Pokud to je k smíchu, tak spíš v takovém "hořkosladkém stylu" :-( Sám se živím zcela jinak, ale v minulosti jsem měl k jedné umělecké oblasti velice blízko a dosud tam mám více přatel a zrovna při čtení této hlášky se mi přesně vybavil jeden z nich - v podstatě žije z ruky do úst, ale tedy přísun "ženského materiálu" by mu možná šlo závidět - jenže v delší perspektivě vlastně není co...
Co je kreativního na grafikovi, jehož práce lze nahradit šablonou? Čím se malý knihkupec liší od majitele modniho butiku? Není daleko kreativnější výzkumník v laboratoři, nebo vývojář či designer v automobilce nebo nábytkářství, nebo šlechtitel nových odrůd zemědelských plodin? Toho šablony nahradí jen těžko. Mám takový pocit, že to všechno (kniha, článek i diskuse) plave na chybějící definici té kreativity.
Nahlásit
-
0
+
Jan Mucha|7. 5. 2015 13:25| reakce na Josef Tětek - 7. 5. 2015 11:19
ja to beru jako dobrou ilustraci toho, co si predstavit pod pojmem "hromadí kulturní a společenský kapitál" (nebo spis kterou oblast spolecenskeho kapitalu ma autor konkretne na mysli). asi bych sam volil jina slova, ale pri cteni me to nijak nevytrhava ze soustredeni :)
Nechci autorovi ani recenzentovi vkládat slova do úst když jsem knihu nečetl, ale z recenze mám pocit, že autor jako mnozí jiní vzývá jakési "staré dobré časy", ale ty u kreativců / umělců nikdy moc nenastaly a to nejen u těch neůspěšných, ale mnohdy i těch známých.
Otázku tvůrčí svobody a požadavků publika/mecenáše řešili určitě už v Athénách a mnoho se na tom nezměnilo.
Da Vinci, Michlangello nebo Caravaggio byli živi ze zakázek církve, kardinálů nebo milánské rodiny Sforza. Rembrandt a jiní holandští mistři se živili portréty bohatých kupců, v Anglii devatenáctého století byla poptávka po "portrétech" koní Mladý Toulouse Lautrec pocházel ze šlechtické rodiny, ale spal u šlapek na Montmartru, totéž Impresionisté, mladý Picasso a Braque. Než byl Montmartre hip, tak to byla levná kurví díra na sever od města. A Hollywood byl plný naivních rádobyhereček už za Chaplina a ne až dneska. Vždyť i u nás měli herci jen o stupeň lepší pověst než potulní cikáni a takový J.K. Tyl je sice v čítankách, ale v F.L. Věkovi je hezky naznačeno, že by tu slávu možná vyměnil za to být pod penzí nebo jako hokynář v Poličce. Těch, co jsou nejen dobří, ale i komerčně úspěšní jako Spielberg, Warhol nebo architekt Foster nikdy nebylo mnoho. Tráva bude vždycky zelenější na druhé straně plotu. "Kancelářské krysy" by chtěly zkusit něco nového, a někteří freelanceri by zase rádi neřešili jak tenhle měsíc zaplatit inkaso. České specifikum pak je, že mnozí novináři v devadesátých letech neviděli nic špatného na Švarc systému pro dělníky v továrně, ale poněkud změnili názor, když tento trend dorazil i do redakcí.
Nahlásit
-
0
+
Gabriel Pleska|7. 5. 2015 11:56| reakce na Josef Tětek - 7. 5. 2015 11:19
Díky, Josefe. Vím přesně, jak to myslíte. A vím, že to vlastně nepíšete poprvé a občas o tom taky přemýšlím. Ale zrovna tentokrát jsem přesvědčený, že ten šrapnel bouchá na správném místě. A za břicho jsem se nepopadal, nemyslím, že je to tak laciný první plán, jako když televizní komik řekne hovno pro zaručený potlesk.
Jako vždy skvělá recenze, jen mě osobně hrozně bijí do očí obdobné šrapnely: "Týká se kdekoho a tvůrčí lidé mají v téhle nešťastné skupině pořád výsadní postavení aspoň v tom, že hromadí kulturní a společenský kapitál – když nic jiného, mají si s kým zapíchat." Hodit do jinak seriózního rozboru nějakou sprosťárnu mi přijde jako zbytečná snaha o originalitu. Ale možná jsem sám - schválně malá anketa: + kdo s tímto názorem souhlasí, - kdo se při zmínce o píchání popadal za břicho.
Diskuze: Živoř jako umělec
Přihlášení do diskuze
Diskuze
Tomáš Hrubý|11. 5. 2015 13:12| reakce na Josef Tětek - 7. 5. 2015 11:19
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Gabriel Pleska|11. 5. 2015 02:30| reakce na Libor - 10. 5. 2015 17:31
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Libor|10. 5. 2015 17:31
Nahlásit
Jon|8. 5. 2015 17:42| reakce na Josef Fraj - 7. 5. 2015 22:42
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Josef Fraj|7. 5. 2015 22:42
Nahlásit
Jan Mucha|7. 5. 2015 13:25| reakce na Josef Tětek - 7. 5. 2015 11:19
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Petr Molik|7. 5. 2015 12:18
Nahlásit
Gabriel Pleska|7. 5. 2015 11:56| reakce na Josef Tětek - 7. 5. 2015 11:19
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Josef Tětek|7. 5. 2015 11:19
Nahlásit