Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Diskuze k článku: Kalifornie: Vyprahlý socialismus

Jakub Skala | 21. 4. 2015 | Celkem 10 komentářů v diskuzi

Vložit komentář

Všech 10 komentářů v diskuzi.

mike | 12. 11. 2015 04:20

jo clanek je bezva ...akorat autor zapomel zminit jednu vec a tou je extremni letosni sucho a zadna zima. nicmene v califu a ute uz snezi ted , zima bude zrejme co se srazek tyce vydatna, na jare se rezervoary naplni a vse zas bude ok.

Nahlásit

0
+
-

Juggernaut | 27. 4. 2015 08:56

Jsem sice odpůrce socialismu a nesmyslných regulací, ale s tímhle článkem moc nesouhlasím. Ta cena vody není dotovaná. Je to reálná cena za použití rozvodných sítí, včetně sice regulovaného, ale přeci jen zisku pro provozovatele. Stejným způsobem je placena voda i u nás.

Problémem je, že takto stanovená cena (která není protitržní -- regulace musí být kvůli lokálním monopolům na rozvodné sítě) je příliš nízká. Zdá se mi, že autor propaguje umělé zvýšení ceny vody v zájmu jejího ušetření, tedy cosi jako daň z luxusu. Ano, to by v dané situaci bylo možné řešení -- ale to by teprve byl ten pravý socialistický přístup.

A nebo je tomu možné ponechat volný, tržní průběh. Historickým srovnáním může být vývoj cen ropy. Nejdřív bude voda levná, až skoro dojde. Až bude aktuální vyčerpání levných zdrojů, cena prudce stoupne (pravděpodobně šokově), což jednak donutí lidi šetřit, druhak cenově zpřístupní další zdroje, jejichž využití bylo doposud ekonomicky nemožné (např. hloubkové vrty, stavba dalších přehrad v horách atd.). Bohužel zprovoznění nových zdrojů si vyžádá čas (za jak dlouho vyprojektujete a postavíte přehradu s mnoha sty kilometry dálkového vodovodu?), a po tu dobu bude situace dost náročná...

Nahlásit

0
+
-

Jan Kopecký | 21. 4. 2015 14:54

Dobrý den, prosím, mohl by mi někdo vysvětlit, jak se správně stanoví cena vody? V naší obci je obecní vodovod, vystavěný našimi dědy (protože to mělo smysl udělat si vodovod, pronajatý po r. 1989 jedné společnosti. Pro mne je voda z hlediska dodavatele monopolem - nemůžu uzavřít smlouvu s jinou firmou, když budu-jsem s dodavatelem nespokojený. Můžu si jedině tak vykopat studnu - ale dle článku bude i tak nepřípustné, aby pro mne byla voda zadarmo (i když nevím, komu a proč bych pak platil - "Pánobohu"?). Rozumím, že "socialismus" ve vodním hospodářství nefunguje, ale nějak nevidím v článku řešení? Děkuji.

Nahlásit

0
+
-

Michal Weinfurtner | 21. 4. 2015 21:03 | reakce na Jan Kopecký - 21. 4. 2015 14:54

Správná cena vody ve vašem případě je takové cena, kterou jste ochoten zaplatit a ještě se vám nevyplatí najít jiný zdroj ( dovážet vodu v cisterně, vykopat studnu, sbírat a čistit dešťovku, kupovat vodu balenou, udělat si v rámci obce dohodu se sousedy a vyvrtat si sdílenou studnu a postavit vlastní vodovod a další možné alternativy ). To je tržní cena vody v případě, že ve vodovodu máte jediného dodavatele.

Konkrétně, pokud vám dodavatel řekne, že odteď budete platit 100 Kč za litr, nebo vám vodu vypne, vyplatí se Vám kupovat balenou vodu v supermarketu za 10 Kč 1,5 litru a váš dodavatel neprodá ani litr, přestože je monopolním dodavatelem ve vašem vodovodu.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

František Marek | 21. 4. 2015 19:04 | reakce na Jan Kopecký - 21. 4. 2015 14:54

Dobrý den,

vše potřebné najdete ve "vodním zákoně". Třeba zde: www.mvcr.cz/soubor/sbirka-zakonu-dokumenty-sb101-10-pdf.aspx

Cena vody je, dle mého, individuální záležitostí každé obce, která vlastní zdroj pitné vody.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

21. 4. 2015 20:49 | reakce na František Marek - 21. 4. 2015 19:04

Obec je ale také stát.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

František Marek | 21. 4. 2015 21:17 | reakce na - 21. 4. 2015 20:49

Zjednodušeně - obec je samospráva a stát je státní správa.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

22. 4. 2015 13:01 | reakce na František Marek - 21. 4. 2015 21:17

Zjednodušeně jsem to řekl původně já. Vy spíš zamlžujete.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Michal Weinfurtner | 21. 4. 2015 22:25 | reakce na František Marek - 21. 4. 2015 21:17

To je ukázka účelového zmatení občanů. Přímo mimikry státní správy. Obec se vymlouvá na stát a stát na obce, jako že spolu nemají nic společného. Známe to všichni, kdo jsme měli někdo co do činění s místními úřady.

Je to velmi negativní a pro úředníky nezbytné aby zabránili nejhorším nepokojům. Čím komplikovanější struktura, tím větší jistotu mají.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

petrj | 21. 4. 2015 08:36

http://www.econtalk.org/archives/2015/03/david_zetland_o.html podcast na stejne tema pro zajemce

Nahlásit

0
+
-

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK