Kolik psychologů věří konspiračním teoriím? Kolika psychologům je možné věřit? Kolik z toho je statistická chyba?
Nahlásit
-
0
+
pavel kratochvil|22. 7. 2014 09:45
V souvislosti s tím doporučuju zajímavou knížku od Michaela Shermera - The Believing Brain. Shermer tvrdí, že mozek je stroj na víru. Z omezených informací získaných smysly si podvědomě vytváříme vzory, nebo jakési mapy, kterým následně přisuzujem nějaký smysl. Poté podvědomě hledáme a vybíráme důkazy, které naši nově vzniklou víru potvrzují a přehlížíme opačná fakta. Příkladů je v knize nepočítaně. Jediný způsob, jak podle Shermera tuto vlastnost mozku obejít, vědecké myšlení, založené na neustálém přezkoumávání a zpochybňování platných teorií a akceptovaných tvrzení.
Nahlásit
-
0
+
Jiří Suchý|15. 7. 2014 17:58
Tak jsem se těšil, jak důkladně prozkoumáme racionální jádro pádu dvojčat nebo globálního oteplování, jako jedněch z nejpopulárnějších "konspiračních" teorií a ona bude řeč o ruském agentovi. Na druhou stranu chápu, že na agentovi je jednodušší ukázat, že je to celé nesmysl a dokázat tak všem, že vše co je mimo hlavní proud, je konspirační blábol několika fanatiků. Tak snad po agentovi přijde něco zajímavějšího, pokud to nebudou ona dvě témata výše, tak třeba Trilaterální komise a hlasování páně Schwarzenberga o bombardování Srbska. Oni se totiž ty konspirační teorie občas provalí a přestanou být konspiračními. Jak jsme ale viděli, tak ani potom si mnozí nejsou ochotní připustit, že by se to mohlo stát. Jiní psychologové popisují neochotu popíračů konsp. t. strachem z pádu zavedených pořádků. Tak raději klapky na oči, nekecat a táhnout...
Nahlásit
-
0
+
Jan Daniel|15. 7. 2014 17:30| reakce na Kilián Nedory - 15. 7. 2014 15:12
Spíš já jsem to nešikovně napsal. Nicméně myšlenka, že každý, kdo nedůvěřuje médiím je paranoidní magor, který všude vidí spiknutí, je poměrně rozšířená. Když se pak ukáže, že se možná jedná o většinu populace, zdá se to být roztomilý paradox. Přitom vzhledem k tomu, kdo média vlastní a k čemu je používá, je nedůvěra k médiím intuitivně zcela přirozený a racionální postoj.
Kilián Nedory|15. 7. 2014 14:10| reakce na Jan Daniel - 14. 7. 2014 14:58
Honzo, Pokud si vezmu první větu Vašeho příspěvku, tak mi na ni docela přiléha tento text z článku: "Svoji roli dost často sehraje funkční negramotnost. Konspirační teoretik tak ze článku vyčte něco, co v něm zkrátka není." :o)))
Se zbytkem Vašeho příspěvku ale v zásadě souhlasím.
Čistá konspirace je demagogie tzv. Rakouské školy.
Nahlásit
-
0
+
Jan Altman|14. 7. 2014 17:44| reakce na Jan Matúšek - 14. 7. 2014 15:30
Než "tajných spolčení" se daleko více obávám těch spolčení "veřejných". Ty páchají masivní škody zjevně a prokazatelně a jsou úplně v klidu, protože v rukou mají legislativu, donucovací aparát, propagandu a výchovu mas mateřskou školou počínaje..
Níže uvádím příklad konspirační praxe - tím měl tento seriál začít - tzn. užitečnější by bylo popisovat příklady dokázaných konspirací - tajných spolčení, např. z minulosti.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Maffie Viz. wiki: Spiknutí či konspirace je tajné spolčení, obvykle s politickým či ekonomickým cílem.
Není důvod myslet si, že obdobné tajné spolky neexistují a nepodnikají i dnes.
Nahlásit
-
0
+
Jan Daniel|14. 7. 2014 14:58
Jestli je nedůvěra v média atributem víry v konspirační teorie, či dokonce příznakem paranoie, pak je většina americké populace zralá na hospitalizaci: http://www.gallup.com/poll/171740/americans-confidence-news-media-remains-low.aspx To, že některé teorie údajně oslovují jen jednu část politického spektra, má poměrně triviální vysvětlení. Lidé věří myšlenkám a teoriím, které zapadají do jejich světonázoru. Konspirační teorii o tom, že za útoky 11.září stála vláda, věřili demokrati, protože byli zrovna v opozici. Kdyby byl tenkrát prezidentem Obama, věřilo by v ní naprosté minimum demokratů, zato by tato teorie byla poměrně rozšířená mezi republikány a pro Tea Party by to bylo zjevení slova Božího. Konspiračním teoriím o světovládě jsou náchylní věřit spíše pravicově zaměření lidé, protože ti se světovlády opravdu obávají, zatímco levičákům by až tak nevadila. Jak jinak efektivně řídit a plánovat světové klima, ekonomiku a všeliké dobro, než z centrálního mozku lidstva?
Nahlásit
-
0
+
Jan Daniel|14. 7. 2014 14:27
Každý uvědomělý pokrokový občan dnes ví, že spiknutí s účelem ovládnout svět vznikají pouze v Moskvě. Zbytek jsou konspirační teorie.
Nahlásit
-
0
+
Gabriel Pleska|14. 7. 2014 10:45| reakce na Dalibor Pešek - 14. 7. 2014 08:46
Díky, máte pravdu. Asi nějaké spiknutí. Přesto se omlouváme.
Přiznám se, že už jsem všemi těmi ilumináty, zednáři, sionskými mudrci, bilderbergy a podobně, docela otrávený, ale nikdy jsem neměl čas a chuť to nějak podrobněji zkoumat či vyvracet. Pokud přinesete relevantní fakta a argumenty, ať už pro nebo proti, tak se to rád přečtu. Také se těším na diskusi :-)
Nahlásit
-
0
+
Dalibor Pešek|14. 7. 2014 08:46
"nepříliš nevěrohodných zdrojů" - máte tam jedno "ne" navíc. Neštěstí je, že si svoji nemoc (http://cs.wikipedia.org/wiki/ Paranoia)většinou odmítají připustit.
Diskuze: Konspirační teorie: Úvod
Přihlášení do diskuze
Diskuze
Jan Vrbka|14. 12. 2014 02:24
Nahlásit
pavel kratochvil|22. 7. 2014 09:45
Nahlásit
Jiří Suchý|15. 7. 2014 17:58
Nahlásit
Jan Daniel|15. 7. 2014 17:30| reakce na Kilián Nedory - 15. 7. 2014 15:12
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Kilián Nedory|15. 7. 2014 15:12| reakce na Jan Daniel - 15. 7. 2014 14:51
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Daniel|15. 7. 2014 14:51| reakce na Kilián Nedory - 15. 7. 2014 14:10
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Kilián Nedory|15. 7. 2014 14:10| reakce na Jan Daniel - 14. 7. 2014 14:58
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Martin Brezina|15. 7. 2014 06:05| reakce na Jan Koss - 15. 7. 2014 00:57
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Koss|15. 7. 2014 00:57
Nahlásit
Jan Altman|14. 7. 2014 17:44| reakce na Jan Matúšek - 14. 7. 2014 15:30
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Matúšek|14. 7. 2014 15:30
Nahlásit
Jan Daniel|14. 7. 2014 14:58
Nahlásit
Jan Daniel|14. 7. 2014 14:27
Nahlásit
Gabriel Pleska|14. 7. 2014 10:45| reakce na Dalibor Pešek - 14. 7. 2014 08:46
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Josef Fraj|14. 7. 2014 09:11
Nahlásit
Dalibor Pešek|14. 7. 2014 08:46
Nahlásit