Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Diskuze: BESIP: Sen o bezpečném řidiči

27. 11. 2013
 6 332
21 komentářů

Přihlášení do diskuze

Diskuze

Nevěděli. Cituji http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate :

Country - Road fatalities per 100,000 inhabitants per year - Road fatalities per 100,000 motor vehicles
Czech Republic - 7.6 - 20
Vietnam - 24.7 - 55.9

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Na základě stejně precizních argumentů (statisticky to podložit nejde, ale odborníci a policisté se shodují...) nám bylo vnuceno třeba svícení ve dne, obsah autolékáren, všelijaké ostrůvky uprostřed silnic, kruhové objezdy uprostřed polí, zimní pneumatiky a spousta dalších nesmyslů. Jen by mě zajímalo, jestli je za tím jenom hloupost, nebo taky výhodné kšefty.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Omlouvám se za nesrozumitelnost, psal jsem to v rychlosti. :-)
Oprava věty: "Pozornost řidiče .. způsobí vznik nehody."
Na
"Vznik nehody ovlivňuje velké množství faktorů z nichž některé lze a některé nelze ovlivnit. Pozornost řidiče je pouze jedním z těch, které sice ovlivnit lze, ale je sama ovlivněna dalšími více vlivy (ne jen sluchátky). Navíc všechny tyto faktory působí na různé lidi různě tj. jejich účinky jsou individuální."

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

K odkazu z článku (na chystanou kampaň). Krásný příklad dalšího přesouvání odpovědnosti. Mám to chápat tak, že z nepozornosti se stane buď díky špatné interpretaci iDnes-u nebo hlouposti Besipu kampaň proti sluchátkům? Ani nemusím být tak extrémní. Co tak třeba rovnou zakázat hands-free a nebo vůbec všechny přehrávače hudby ve všech vozidlech. Jistě by pomohly i uzavřené a izolované kóje zvlášť pro řidiče a cestující. Kdysi stačila stará známá nálepka s nápisem: „Nemluvte za jízdy s řidičem“. Mám to chápat tak, že asi s rostoucí civilizační demencí, je potřeba přistoupit k tvrdším kalibrům. Nelze přeci jen nečinně stát a přihlížet, čekat až si nesvéprávný řidič pustí hudbu tak nahlas, že přehluší dokonce i zvuk vlastního motoru a navíc tím bude rušit okolí.. Může mi někdo z příslušných zaměstnanců Besipu vysvětlit, proč to co stačilo před 15 lety, dnes se míjí účinkem? Pokud lidé nepodléhají, nějaké vážné civilizační chorobě, jakým způsobem tohle chtějí obhájit?
Někdo kdo najede za rok stovky tisíc km, určitě nemá problém komunikovat na úrovni s vedle sedící manželkou v deset večer na opuštěné okresce, bez podstatné ztráty pozornosti nebo dokonce ohrožení bezpečnosti. Pozornost řidiče ovlivňuje milión faktorů a jejich kombinací a z nich navíc jen určitá kombinace (a to ještě může být pokaždé jiná) na konkrétním místě v nesprávný čas je to co způsobí vznik nehody.
Když vyberu jen jeden jediný speciální případ, nemůžu přeci bez hlubší analýzy tvrdit, že tím významně klesne celkový počet nehod.. Článek právě potřebnou analýzu popírá, cituji: „Podle policistů a dopravních odborníků podobných nehod přibývá. Statisticky to sice podložit nelze, protože nikdo tak podrobně příčiny nehod neeviduje, na nárůstu nehod "se sluchátky" se ale shodují znalci a policisté napříč Českem..“ Normálně se tomu říká plýtvání.
Nebo ještě jinak. Připomíná mi to začátek minulého století, kde se vymýšlely obvinění a lidé se posílali na Sibiř, jen aby se splnily kvóty. Vinný nebo nevinný, nikoho to nezajímalo a je pravda, že historie se stále opakuje.. Úroveň zpráv na iDnes je rok od roku horší. Za chvíli to o čem se dnes jen diskutuje, bude realitou a bude pozdě plakat nad rozlitým mlékem a omlouvat se tím, že přeci my jsme to mysleli dobře.. Hold salámová metoda.

Nahlásit

-
0
+

Jen malá poznámka, která možná některé diskutující překvapí. V uvedené rychlosti vozidlo za půl vteřiny urazí na silnici vzdálenost přes 18 m. Teď si k tomu přičtěte ještě reakční dobu – než vůbec začnete brzdit. To říkám jen tak pro představu.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Souhlasím, ale tady jde právě o to, že jinak vyplýtvané prostředky mohly být použity smysluplněji. Např. dítě si za ušetřené peníze mohlo koupit bezpečnější vůz nebo mohly být využity na analýzu a způsoby předcházení skutečných a konkrétních rizik s vážnými dopady. Stejně tak mohly být použity na důkladnější výcvik v autoškole nebo výukový software, který Vám nasimuluje půl vteřiny nepozornosti ve 130 km/h s možnými následky. Nikdo si ani nedokáže představit všechny možnosti, které udělení monopolu a s tím spojená krádež vylučuje. Nevěřím, že by Besip i s neomezenými zdroji byl schopen zabránit všem externalitám, stejně jako silně pochybuji o vlivu podobné kampaně na sebevražedné „pitomce“. Bez ohledu na míru rizika, si myslím, že tohle jde řešit i jinak..

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Je snadné se smát podobným aktivitám, je snadné je ironizovat, dokud vám nějaký pitomec v autě nezabije vlastní dítě. To je pak vše jiné.

Nahlásit

-
0
+

Obecný typ osvěty je v zájmu všech účastníků silničního provozu - pokud se necítí bezpečně (a situace na silnicích rozhodně není ideální), rádi si určitě dobrovoně ze svého nějakou osvětu zaplatí. Zároveň tím získají kontrolu nad tím, kolik osvěta stojí a co je jejím obsahem. Takhle řidičům někdo prostě vezme peníze, dá je jakémusi subjektu, který za je za jejich peníze krmí propagandou leckdy samozvaných dopravních odborníků. Bez diskuze, bez možnosti pořádné kontroly, za co se peníze utrácejí.
To testování mimochodem probíhalo tak, že tentýž řidič dělal několikrát testovací jízdu. Nejdříve za střízliva, potom po panáku (následně se změřil obsah alkoholu v krvi), potom po dalším panáku a tak dále až přibližně do jednoho promile. Z deseti zůčastněných řidičů jich tuším sedm mělo nejlepší výsledek s alkoholem do půl promile a ani jeden se nezhoršil po jednom panáku. Přítomný psychlog to tenkrát vysvětloval tím, že se řidičům s trochou alkoholu zvýšilo sebevědomí a snížil stres, nikoliv tím, že by řídili lépe. V každém případě tvrzení, že se po jednom pivu prodlužuje reakční doba o vteřinu je jeden z nesmyslů, kterými nás besip za naše peníze krmí.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Tak kritizujte dílčí předražené projekty. Já si nemyslím, že je logický přístup typu: někde je něco předražené - z toho vyplývá, že je třeba veškerou agendu zrušit. Já tu hájím obecně určitý typ osvěty, který zvyšuje informovanost subjektů a z ekonomického hlediska je záležitostí nás všech, protože člověk v autě je velmi nebezpečný pro okolí - může vytvářet externality. K vámi uvedenému příkladu: když budete testovat dobrého připitého řidiče a špatného střízlivého, tak vám nakrásno může vyjít to, co říkáte, ale když budete zkoušet alkohol na jedné osobě, tak je jeho účinek na reakce jednoznačně negativní. Nota bene, snad si tady nebudeme omlouvat pití za volantem, to snad sám cítíte, že po dvou pivech, nejste úplně svěží. Já teda nejsem.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Škoda, že Finmag nezná prostřední jméno "intelektuálně podvyživený jehovista svatého volného trhu" by bylo úplně dokonalé, vážený geniální řediteli Vesmíru :-)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Můžete prosím vysvětlit, jak ten článek souvisí s volným trhem, pane Brezino?

To na co se snaží článek poukázat je, že z stát plýtvá prostředky vybranými z daní na něco, co je zřejmé i bez kampaně ... podobně jako by stát vynaložil 100 milionů na osvětu, že lidé nemají v zimě chodit ven v plavkách, neboť nastydnou a umřou, nebo chodit na sněhu v sandálech, protože jim omrznou nohy.

http://www.demotyvacijos.lt/media/demotivators/demotyvacija.lt_Captain-Obvious-strikes-again--1.jpg

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Zajímavé téma. Věděli jste například, že ve Vietnamu, kde bývá doprava velmi hustá a předpisy jen na papíře a na silnicích panuje spontání řád, mají jen nepatrně vyšší úmrtnost na silnicích než máme my ? A to tam většina provozu probíhá na kolech a motorkách, tedy v režimu kdy jsou lidé při nehodě daleko snáze zranitelní.

Nebo, věděli jste že v Británii, Holandsku a Švédsku experimentovali s odstraněním semaforu a dopravních regulací z rušných křižovatek, čímž odstranili pravidelné zácpy, nehody a zvýšili propustnost těchto křižovatek ?

Více o tom to experimentu zde http://www.fitroads.com/

Nahlásit

-
0
+

Problém je (mimo ty už zmíněné), že ty osvětové kampaně jsou předražené, nesmyslné a často stojí na vymyšlených datech, nepodložených žádnou seriózní studií. Je to spíš propaganda, než osvěta. Nebo máte pocit, že klipy o tom, že se nemá kličkovat mezi spadlými závorami mají nějaký smysl? Mimochodem, byl jsem osobně přítomen testování reakční doby a schopnosti řídit pod vlivem alkoholu a nejlepší výsledky měli řidiči s mírnou hladinkou (jedno až dvě piva), nikoliv střízliví.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Dovolím si poznámku, tak jak chápu pana Altmana z jeho příspěvků zde já. Nikoliv vše státní je špatné. To jsem ještě nikde nečetl. Pouze to co je založeno na násilí, nedobrovolnosti a tlaku z pozice silnějšího. Tzn. to co je nemorální. To že se tyto dvě věci (stát a morálka) někdy prolínají a jindy vylučují je na jinou diskuzi. Těžko se můžu ohánět vyššími cíly, když mám už samotné základy prohnilé.
Naopak z reakce pana Březiny je krásně vidět, že vůbec, ale vůbec nechápe o čem mluví.. I když za to jistě může očekávat samé plusy, společnost tím nezmění a fungování trhu také ne. S takovým přístupem se může svými reakcemi divit donekonečna.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Mám dojem, že sem někdo ten článek umístil, aby vyzkoušel, kolik intelektuálně podvyživených jehovistů svatého volného trhu bude usilovně klikat i na podporu takové hlouposti.
Očekávejte mínusy.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Kampaň "Buďte pozorní!" je ovšem pěkná stupidita. Ta kampaň nepřináší nějakou novou důležitou informaci (průměrný řidič asi neví, že má být pozorný...) a jednak nepozornost se občas přihodí každému, nelze se tomu vyhnout.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Nemám a priori nic proti účelné osvětě placené z daní. Co je na tom, že má policie data a mnoho statistik ohledně dopravních nehod a v případě, že je zde nějaký významný společný jmenovatel, předá tato data BESIPu, aby mohl rozjet účelnou kampaň na informování o těchto rizicích. Za pár milionů tak může být ušetřeno mnoho majetku a lidských životů. Kdo jiný by takovéto osvěty měl financovat? Článek zesměšňuje na nesmyslně absurdním příkladě. Výsledkem takovýchto kampaní je potom to, ža každému probliknou hlavou možná rizika toho, když se nepřipoutá, když jede na letních gumách v zimě (protože viděl brzdnou dráhu takového auta), když si dá jedno pivo (o kterém si dřív myslel, že je jako nic, ale po shlédnutí reportáže ví, že jsou reakce o sekundu delší) atd.

To by musela vadit také osvěta ohledně rychlého nárůstu HIV nakažených. Je to přeci placeno ze státního - fuj. Takhle jednoduše argumentovat přeci nejde. Ano, dle pana Altmana, soudě z jeho příspěvků zde, je vše státní špatné, ale to já si rozhodně nemyslím.

Nahlásit

-
0
+

Pane Altmane, Vaše příspěvky mě vždy buď inspirují a nebo pobaví. Přičemž se připouští i kombinace obojího. Myšleno samozřejmě v dobrém smyslu. Díky za ně. :-)

Tady bych si dovolil jen trošku upřesnit, nikoliv Besip, ale stát lidi nutí a nejen to, ať už je znásilňuje, vraždí, upaluje, okrádá nebo posílá do válek. Víra v něj je neochvějná.

Tak jako si nedovolím hodnotit práci samotného Besipu a nepopírám jeho některé jistě prospěšné akce, nedělám to ani např. u časopisu dTest, ač původní myšlenka (ochrana spotřebitele) je u obou podobná, výsledky i fungování se diametrálně liší.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Besip pouze lidi nutí za jeho "služby" platit.

Zítra u vás zaklepu na dveře: "Dejte mi pětistovku (jinak vás na 2 roky zamknu do sklepa) a já vám pak budu říkat, jak máte držet volant."

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Vtipný příběh. Ale jen do momentu, než si uvědomím, že i na tohle přispívám ze svých daní.

Nahlásit

-
0
+

Jakou souvislost má informační kampaň se systémem, který člověku nic z uvedeného nedovolí? Na informování lidí o rizicích přece není nic špatného. BESIP lidem nic nenutí a ani z odkazovaného článku nic neplyne. Jak se lidé rozhodnou je jen na nich. Autor zde pouze rozvíjí vlastní nesmyslné fantasmagorie. Hodnota článku nulová.

Nahlásit

-
0
+