K článku bych ještě doplnil detektivní zápletku z pera jako vždy brilantního Nialla Fergusona, která na celé vrhá ještě o něco ostřejší světlo.
http://salon.eu .sk/2767/vražda-v-eú-exprese/
Nahlásit
-
0
+
Luděk Zdražil|14. 4. 2011 06:12| reakce na Petr Šuleř - 13. 4. 2011 18:17
RURO problém Portugalska způsobilo, souhlasím s autorem článku. Fakt existence EURA a nemožnost jeho "lokální " devalvace jako důsledku nezodpovědné státní politiky vede právě k nezodpovědnému a beztrestnému chování. Devalvace národní měny by byla za normálních okolností korektorem. Ten byl státům s EURO odňat. Stejně tak směřování EU k rozpočtové (dlužní) unii bere systému korektor voleb jako nástroje korekce špatného výkonu politiky s rozpočtem, protože práce s rozpočtem je klíčovým kriteriem hofnocení výkonu volených politiků. Rozdíl bude pouze v tom, že kolaps některých států je jen marginálií proti celospolečenskému kolapsu celého společensko-politického systému EU.
Petr Šuleř|13. 4. 2011 18:17| reakce na František Pašingr - 13. 4. 2011 17:04
Tak nějak. Euro jejich opakovaný problém zhoršilo, ale nezpůsobilo.Vychýlilo zvratný bod, takže pád může být tvrdší ařešení komplikovanější. Může je ale těšit, že v tom fakt nejsou sami. A velmi teoreticky mají šanci na to, že jejich dluhy teď, v rámci záchrany Eura, zaplatí jiní. Takže by na tom mohli i krátkodobě vydělat. Dlouhodoběji je to ale samozřejmě průšvih.
František Pašingr|13. 4. 2011 17:04| reakce na Radovan Dell - 13. 4. 2011 16:44
EURO jejich bankrot nezpůsobilo, ale ten poslední oddálilo klamným zdáním, že když mají EURo, tak jsou spolehlivější, takže jim déle půjčovali. O to horší to nyní pro ně bude. Navíc snižovat mzdy nominálně v EUREch je daleko nepopulárnější než devalvovat drachmu i když výsledek na životní úroveň je stejný.
Radovan Dell|13. 4. 2011 16:47| reakce na Miloš Kebrdle - 13. 4. 2011 15:44
Po Španělsku je na řadě asi Anglie, taky zacházející koloniální mocnost. Sice ještě mají ropu a zbytky průmyslu, ale za 20 let to nebude. A ke špatné finanční situaci nepotřebují ani Euro.
Kdo navštívil třeba Lisabon nebo Porto může vidět, že je to jen zašlá sláva bývalé koloniální mocnosti. Transfery bohatství z kolonií doznívaly ještě do poloviny minulého století. Pak přišly pro změnu dotace z EU. Nepamatuji, že bych na trhu viděl jiné portugalské zboží než portské víno (v případě Řecka olivový olej) a tomu musí odpovídat životní úroveň země. Další bude jiná bývalá koloniální velmoc Španělsko, která taky žije nad poměry. Ta aspoň vyrábí Seaty (i když se ztrátou). Hezké pobřeží nestačí, to má taky třeba Egypt, Řecko nebo Chorvatsko. Ale turistika nezajistí žádné zemi životní úroveň Německa nebo Švédska. Takže buď výroba (konkurenseschopná), nebo ropa, plyn, zlato, atd. viz Mendělejevova tabulka.
Nahlásit
-
0
+
Petr Šuleř|13. 4. 2011 15:19
Za všechno může Euro? Hezký článek se kterým vcelku souhlasím, ale nemyslím si, že Euro je jediným viníkem. Asi platí, že kdyby Řekové měli své drachmy a Portugalci escudos, tak bychom teď všichni vybírali, do které z těchto zemí vyrazíme na dovolenou, popíjeli u toho portské a zakusovali ho řeckými broskvemi.
Původně jim ale projekt Eura jim dal solidní šanci - nízké transakční náklady, skoro žádné zajišťování kurzů, měnová stabilita (snazší možnost vytvářet hodnoty a uchovávat je).... A ty komparativní výhody, jako jsou nízké mzdy apod.(nevím, jaké další mohli mít před vstupem do EMU), teoreticky mohli zachovat. Tedy, kdyby neexistovali politici, pro které je rozpočtová disciplína jen prázdný pojem.
Nahlásit
-
0
+
Radovan Dell|13. 4. 2011 11:23
Musí Portugalsko nutně vyvážet? Mají celkem pěkné pobřeží, rozhodně hezčí než spousta exotických destinací jako Seychely nebo Mauritius, co takhle tam postavit Disneyland, Legoland, obdobu Universal Studios a Six Flags Magic Mountain?
Osobně jsem velkým zastáncem průmyslu, ale když není, tak není a jediný portugalský výrobek, který jsem kdy měl bylo nějaké pivo, jehož název si už stejně nepamatuji. Každopádně bych je nedotoval a jestli už musí vyvážet, tak by mohli vyvážet elektrickou energii.
Diskuze: Co se stalo Portugalsku?
Přihlášení do diskuze
Diskuze
František Marčík|16. 4. 2011 02:02
Nahlásit
Luděk Zdražil|14. 4. 2011 06:12| reakce na Petr Šuleř - 13. 4. 2011 18:17
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Petr Šuleř|13. 4. 2011 18:17| reakce na František Pašingr - 13. 4. 2011 17:04
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
František Pašingr|13. 4. 2011 17:04| reakce na Radovan Dell - 13. 4. 2011 16:44
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Radovan Dell|13. 4. 2011 16:47| reakce na Miloš Kebrdle - 13. 4. 2011 15:44
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Radovan Dell|13. 4. 2011 16:44| reakce na Petr Šuleř - 13. 4. 2011 15:19
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Miloš Kebrdle|13. 4. 2011 15:44
Nahlásit
Petr Šuleř|13. 4. 2011 15:19
Nahlásit
Radovan Dell|13. 4. 2011 11:23
Nahlásit